Gå til innhold

Helt ærlig: smaker du forskjell på hjemmelaget og ferdigprodusert risgrøt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her var det jo full konsensus ☺️Men kan jeg spørre: hva er det i smaken som avslører at grøten er ferdigkjøpt?

Anonymkode: 2272d...e7b

synes ferdigkjøpt grøt er litt mer tyntflytende og "utkokt", men smaker like godt fordet. 

Anonymkode: 5671b...e08

Nei, jeg tror ikke det? Det har jeg egentlig aldri tenk over. Unntaket må være grøten farmor laget. Den stod og kokte i timesvis på svak varme, mens de handlet og alt, og var helt fantastisk! Mindre korn på en måte og mer fløyelsmyk i konsistensen (ikke fløyelsgrøt). Jeg rakk dessverre aldri å få oppskriften siden hun døde før jeg ble voksen og tenkte på å spørre. 

Anonymkode: 8a1f5...9dd

Noen typer er tilsatt sukker og vaniljesmak, da kan man smake det. Fjordland har ikke det, så da tvilerjeg egentlig på at noen smaker forskjell.

Anonymkode: dbc79...98f

Jeg smaker forskjell på god grøt og mindre god grøt. Fjordland er grei, men hjemmekokt dynegrøt er bedre. Hvis valget står mellom Fjordland og min søsters hjemmelagde vinner Fjordland med mye.

Anonymkode: 37b9a...edb

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Noen typer er tilsatt sukker og vaniljesmak, da kan man smake det. Fjordland har ikke det, så da tvilerjeg egentlig på at noen smaker forskjell.

Anonymkode: dbc79...98f

Jo, det er mulig å smake på kornene. De er mer "ukokte". 

Anonymkode: 7396f...9ea

Fjordland sin er bra. Men helt ærlig så syntes jeg den hjemmelagde, som får koke et par timer, med en klatt rømme i er aller best. Mer fyldig. Har bare ikke tid til det lenger 🙂

Anonymkode: 19038...7a3

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, jeg tror ikke det? Det har jeg egentlig aldri tenk over. Unntaket må være grøten farmor laget. Den stod og kokte i timesvis på svak varme, mens de handlet og alt, og var helt fantastisk! Mindre korn på en måte og mer fløyelsmyk i konsistensen (ikke fløyelsgrøt). Jeg rakk dessverre aldri å få oppskriften siden hun døde før jeg ble voksen og tenkte på å spørre. 

Anonymkode: 8a1f5...9dd

Kan det ha vært "dynegrøt"? Det var noe min farmor pleide å lage. Tok hele dagen. http://www.saltigroeten.no/dynegrot-risengrynsgrot-som-lager-seg-selv/ 

Anonymkode: 19038...7a3

De fleste kjenner ikke forskjellen. Like gøy å være på avsluttninger der det blir servert grøt. For folk kommenterer at endelig fikk de skikkelig hjemmelaget grøt eller at dette var en vond kjøpe grøt. Siden jeg jobbr på eneste stedet vi selgr grøt til så mange så vet jeg hvem grøt det er og det er merkelig nok de som skryter av hvor hjemmelaget grøten er, de som bommer mest. Fjordland er eneste vi vi bruker, men vi legger til en bitteliten vri (litt mer veske når vi varmer den) Og de som klager over Ekkel fjordlandsgrøt er ofte når grøten er laget på den gammledagsemåten. Slik som på skolen så hadde de kapasitet til å lage grøt til så mange, så derlaget ungenegrøt hele dagen. 

Anonymkode: f5e1d...e07

Merker iallefall stor forskjell på min hjemmelagede grøt og Fjordland. Min har nemlig lysebrune flak og en liten smak av svidd grøt, mens Fjordland sin faktisk smaker godt.

Anonymkode: 364b5...385

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Merker iallefall stor forskjell på min hjemmelagede grøt og Fjordland. Min har nemlig lysebrune flak og en liten smak av svidd grøt, mens Fjordland sin faktisk smaker godt.

😂 Da er vi to i hvert fall

Anonymkode: 18fef...257

De som sier at de ikke smaker forskjell.... Det må være halvfabrikata de tenker på? Altså Toro-pose som koker f eks 20 min? For ordentlig grøt, kokt på Geisha grøtris og H-melk, kokt MINST 1 time, er milevis unna Fjordland. Selv bruker vi mer enn gjerne både Toro og Fjordland, syns de er gode. Men kan altså ikke måle seg med julegrøten som jeg koker på gamlemåten. 

Anonymkode: 70b24...76b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når man koker grøt på gamlemåten, krever det iherdig røring HELE tiden (nærmest). Derfor gidder jeg ikke å koke ordentlig grøt ellers, kun til jul.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Når man koker grøt på gamlemåten, krever det iherdig røring HELE tiden (nærmest). Derfor gidder jeg ikke å koke ordentlig grøt ellers, kun til jul.

Neida. Du trenger bare koke grynene med litt vann til vannet har kokt inn. Spe med melk og kok opp mens du rører. (Enda enklere er det å spe med melk som har kokt opp for seg selv). Deretter tar du khelen av platen og pakker den inn i en dyne eller setter den i stekovnen på 70 grader. A den stå minsg 4 timer. Ta ut og rør inn litt salt. Ferdig.

Anonymkode: 37b9a...edb

Lenge siden jeg har lagd grøt selv.

Men jeg smaker forskjell på ferdig grøtene toro, fjordland og firstprice sine. Synes toro sin er best, men siden fjordland har større boks, blir det den vi kjøper.  Helt grei den også. 

Anonymkode: e3c03...35f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...