Gå til innhold

melder jeg fra til komunelegen eller politiet?

Anbefalte innlegg

Min venninne er mamma til 2 barn på 13 og 15, hun mistenker at hun og største har korona,men hun vil ikke melde det inn både pga karantene i julen og at hun ikke kan gå glipp av lønn, hun ringte meg og var sikkelig tett i nese, hostet og har nesten 40 i feber, tenåring har bare feber forløpig,men hun vil ikke gå og teste seg.

Men føler jeg bør si fra, men samtidlig føler jeg jo skyld overfor klassene til de 2 tenåringene som også må i karantene i julen da hvis de er smittet

Anonymkode: 170c0...fe0

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Min venninne er mamma til 2 barn på 13 og 15, hun mistenker at hun og største har korona,men hun vil ikke melde det inn både pga karantene i julen og at hun ikke kan gå glipp av lønn, hun ringte meg og var sikkelig tett i nese, hostet og har nesten 40 i feber, tenåring har bare feber forløpig,men hun vil ikke gå og teste seg.

Men føler jeg bør si fra, men samtidlig føler jeg jo skyld overfor klassene til de 2 tenåringene som også må i karantene i julen da hvis de er smittet

Du må ringe arbeidsgiveren hennes hvis hun drar på jobb og ikke det oppdages.

Anonymkode: 12954...e44

Jeg ville tatt en telefon til politiet, for jeg tviler på at du greier å få kontakt med kommunelegen i dag. Politiet kan ta det videre. Fortell hvor syk hun og ene barnet er, men at hun planlegger både jobb og at de ikke går i isolasjon og ikke vil teste seg.

Og så ville jeg fortalt henne at siden hun er så uforsvarlig og setter andres helse og liv i fare så var det hun selv som gjorde dette nødvendig.

Anonymkode: 8381b...e5e

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det var ikke nazistene jødene var mest redd for under krigen, det var naboene. Nå under koronaen forstår jeg hvorfor. 

Anonymkode: 6e80a...1ad

Sammenligningen din er helt historieløs.

Hi har faktisk en lovfestet plikt til å melde fra når hun vet at en person planlegger å gjøre noe som setter andres helse og liv i fare. Straffeloven, avvergeplikt. Kanskje du burde sette deg inn i det.

Annonse

HI, en ting til - du sier du føler skyld med tanke på barnas klasser som kanskje også må i karantene. Jeg tenker at de heller vil bli takknemlige for at de slipper å være skyld i at deres besteforeldre eller andre de er glade i blir syke, for det er det høy risiko for hvis de selv er blitt smittet uten å vite om det, og så smitter noen av sine kjære i julefeiringen.

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Sammenligningen din er helt historieløs.

Hi har faktisk en lovfestet plikt til å melde fra når hun vet at en person planlegger å gjøre noe som setter andres helse og liv i fare. Straffeloven, avvergeplikt. Kanskje du burde sette deg inn i det.

Nei. Det er den ikke. Det er faktisk AKKURAT hva som foregår nå. Kanskje du burde lese deg opp litt, så ikke historien gjentar seg. 

takk for svar.

Arbeidsgiveren er vel kanskje den første jeg bør ringe, siden hun skal på jobb kl 7 imorgen.  Korona tlf er jo helt umulig og komme igjenom, veldig mye smitte her i byen nå, men ringer Arbeidsgiveren og ringer komunelegen i morgen

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei. Det er den ikke. Det er faktisk AKKURAT hva som foregår nå. Kanskje du burde lese deg opp litt, så ikke historien gjentar seg. 

Du er bekymret for at de koronasyke blir transportert bort og avlivet på særdeles ufyselige måter?

Sammenlikningen din er ignorant og historieløs.

Anonymkode: f6f7a...423

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du er bekymret for at de koronasyke blir transportert bort og avlivet på særdeles ufyselige måter?

Sammenlikningen din er ignorant og historieløs.

Jeg er bekymret for at de som nekter å være med på korona-hysteriet skal angis og hetses som jødene under 2. verdenskrig, ja.
Jeg ser folk, ikke minst på dette forumet, som ønsker de døde og borte for alltid, dersom de motsetter seg pålegg og anbefalinger.
Det hauses opp til at de som ikke vil ta vaksinen bør nektes navstøtte, å reise, barnehageplass osv. Det kan sammenlignes med både jødeforfølgelse og apartheid.

Historien gjentar seg. Alltid. 

Annonse

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jeg er bekymret for at de som nekter å være med på korona-hysteriet skal angis og hetses som jødene under 2. verdenskrig, ja.
Jeg ser folk, ikke minst på dette forumet, som ønsker de døde og borte for alltid, dersom de motsetter seg pålegg og anbefalinger.
Det hauses opp til at de som ikke vil ta vaksinen bør nektes navstøtte, å reise, barnehageplass osv. Det kan sammenlignes med både jødeforfølgelse og apartheid.

Helt utrolig respektløst mot jødene og hva de gjennomgikk  i europa og særlig øst-europa.  

For en suppe av elendige paralleller og manglende historieforståelse.

Anonymkode: 1685b...b53

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Helt utrolig respektløst mot jødene og hva de gjennomgikk  i europa og særlig øst-europa.  

Jeg er jøde selv, så eh nei. Tror jeg har følt litt mer på kroppen enn hva mange andre har. Men takk for "omtanken."

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

For en suppe av elendige paralleller og manglende historieforståelse.

Jeg forventet ikke at du skulle forstå, heller. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er jøde selv, så eh nei. Tror jeg har følt litt mer på kroppen enn hva mange andre har. Men takk for "omtanken."

Tror vi på omtrent like mye vi pleier når du drar i gang.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Parallellene du forsøker å dra er ikke-eksisterende. Nei, historien gjentar seg ikke. Bare det at du påstår det viser at du hverken kan nok om jødeforfølgelsen og -utrydningen eller koronapandemien vi nå står i. Og om du mot formodning skulle være jøde, som du påstår over her, så er det jo bare tragisk at du ikke har forstått noen av delene.

Å gå på jobb og bevege seg ute blant andre når det er stor sannsynlighet for at man er syk av et virus som er svært smittsomt OG har mange ganger høyere dødelighet enn influensa OG som kan gi senskader i indre organer... skulle du gjort en sammenligning til krigen så ville vel His syke venninne da heller bli mer lik Hitlers følgere, som ønsket å ta livet av uskyldige, men uten å ta ansvar for egne handlinger... hvis du først skal komme med slike sammenligninger til krigen...

Men har hun tenkt å gå på jobb med nesten 40 i feber, tett nese og hoste? Og har hun tenkt å sende ungen som er syk på skolen? Hvis ikke så er det ingenting å melde ifra om. Ingen kan tvinges til å testes. 

Anonymkode: 2f210...4a7

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Parallellene du forsøker å dra er ikke-eksisterende. Nei, historien gjentar seg ikke. Bare det at du påstår det viser at du hverken kan nok om jødeforfølgelsen og -utrydningen eller koronapandemien vi nå står i. Og om du mot formodning skulle være jøde, som du påstår over her, så er det jo bare tragisk at du ikke har forstått noen av delene.

Å gå på jobb og bevege seg ute blant andre når det er stor sannsynlighet for at man er syk av et virus som er svært smittsomt OG har mange ganger høyere dødelighet enn influensa OG som kan gi senskader i indre organer... skulle du gjort en sammenligning til krigen så ville vel His syke venninne da heller bli mer lik Hitlers følgere, som ønsket å ta livet av uskyldige, men uten å ta ansvar for egne handlinger... hvis du først skal komme med slike sammenligninger til krigen...

Det er fånyttes å diskutere med deg. Hvis du ikke ser det, er du blind. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Sa den blindeste av alle da hun hadde gått tom for argumenter ;)

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvordan kan du sammenligne tiltak for å begrense et dødelig virus med det som skjedde med jødene? Om du er jøde selv, eller uansett faktisk, så bør du skamme deg dypt. 

Trekker du samme sammenligning når folk anmelder andre forbrytelser? Promillekjøring, overgrep, vold, stjeling, skattesnusk osv? 

Anonymkode: 81556...1d3

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan kan du sammenligne tiltak for å begrense et dødelig virus med det som skjedde med jødene? Om du er jøde selv, eller uansett faktisk, så bør du skamme deg dypt. 

Trekker du samme sammenligning når folk anmelder andre forbrytelser? Promillekjøring, overgrep, vold, stjeling, skattesnusk osv? 

Anonymkode: 81556...1d3

Ok. Her må jeg visst fram med teskje.
Jeg kan sammenligne fordi det dere snakker om kalles angiveri. Under 2. verdenskrig var det det å bli angitt av naboer og kjente norske jøder de fryktet mest, ikke nazistene i seg selv. Det var sviket fra dem de kjente, frykten for at noen ville røpe tilholdsstedet, som var noe av det verste. Slik dere snakker om koronasyke, (eller mulig koronasyke,) høres det ut som om vi kan frykte dem som pesten. Eller slik nordmenn i Norge fryktet jøder. De måtte vekk. Bort. 
På samme måte blir det på dette forumet snakket om at de som ikke vil ta koronavaksinen fortjener å dø. Og folk henger seg på, trykker liker og er enig. I det minste bør de ikke få de samme goder som de som lar seg vaksinere. Nav-støtte f.eks, eller barnehageplass, eller få muligheten til å reise.

Det er snakk om det allerede. Flere flyselskap leker med tanken på å kreve dokumentasjon på koronavaksine for å la folk fly. Det samme er i ferd med å skje i f.eks Brasil, der de uten vaksinen mister offentlige goder. https://www.nrk.no/norge/brasil-straffer-de-som-ikke-tar-koronavaksine-1.15294922

Dette blir mitt siste bidrag i denne tråden, for dere har tydeligvis bestemt dere for å ikke åpne blikket bittelitt en gang. 

• Opprett ny...