Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som renholder på en skole. Vi får høre hele tiden at uten oss så hadde skolen blitt stengt. At vi er like viktige som lærere og andre. Men hvor mye fikk vi i lønnsoppgjøret i år? 0.75 kr pr time. Det er en vits. Kjenner at jeg blir irritert 😡

Anonymkode: abf6f...f5b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144411996-opp-i-l%C3%B8nn-en-vits/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sykepleiere og samme skammelige lønnsøkningen her. Og det og renholdere er jo absolutt to av samfunnets viktigste oppgaver. Ikke kan vi streike heller for det har vi i praksis ikke rett til. Pga tvumgen lønnsnemd med det samme.

Eneste virkemiddelet som funker er ‘streik’ i form av masseoppsigelse. Men samtidig må vi jo ha noe å leve av...

Anonymkode: 50983...945

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg jobber som renholder på en skole. Vi får høre hele tiden at uten oss så hadde skolen blitt stengt. At vi er like viktige som lærere og andre. Men hvor mye fikk vi i lønnsoppgjøret i år? 0.75 kr pr time. Det er en vits. Kjenner at jeg blir irritert 😡

Og en ting til. Sammenligner vi med søppeltømmere feks, tjener de MYE mer. pga ‘den tunge og skitne jobben de gjør. Masse ubekvem tillegg.

Ingen logikk i at søppeltømmere tjener så mye mer enn renholdere og folk i pleieyrker som omgår minst like mye skitt og tunge løft som dem..

Eneste jeg kan komme frem til er at søppeltømming er et mannsyrke...og mannsyrker generelt tjener bedre enn kvinneyrker...

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Og en ting til. Sammenligner vi med søppeltømmere feks, tjener de MYE mer. pga ‘den tunge og skitne jobben de gjør. Masse ubekvem tillegg.

Ingen logikk i at søppeltømmere tjener så mye mer enn renholdere og folk i pleieyrker som omgår minst like mye skitt og tunge løft som dem..

Eneste jeg kan komme frem til er at søppeltømming er et mannsyrke...og mannsyrker generelt tjener bedre enn kvinneyrker...

Men da kan du ta jobb som søppelkjører.

Anonymkode: 90aff...b8d

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

For ett teit svar ...

Du velger jo gjerne jobb etter lønn og hvor morsomt/beagelig du synes jobben er. Hvorfor ikke bytte til søppeltømmer hvis det er mer atraktivt?

Annonse

Et mannsdominert yrke, særlig av den fysiske sorten, er det fordi det passer og tiltrekker flest menn. På samme måte som jobber i pleien ikke tiltrekkes av like mange menn, selv om det er like mange tunge løft. Slik er det bare. 

Poenget mitt er bare at jobber der det er flest menn (Uavhengig av status) er høyere lønnet enn samme type jobber som er mest populært blant kvinner.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Et mannsdominert yrke, særlig av den fysiske sorten, er det fordi det passer og tiltrekker flest menn. På samme måte som jobber i pleien ikke tiltrekkes av like mange menn, selv om det er like mange tunge løft. Slik er det bare. 

Poenget mitt er bare at jobber der det er flest menn (Uavhengig av status) er høyere lønnet enn samme type jobber som er mest populært blant kvinner.

En søppelkjører har andre krav enn en renholder. De må ha førerkort på stor bil og yrkedssjåførkurs. De må ut i all slags vær. De må samarbeide og jobben er mye tyngre enn de fleste renholdsjobber.

Å sammenlkine yrker for å se om det er "urettferdig" at den ene tjener mer enn den andre er nesten umulig. Allevsynes de selv burde tjene mer og at deres yrke er spesielt krevende.

• Opprett ny...