Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #26 Skrevet 19. desember 2020 Hengebukksvinet skrev (22 minutter siden): Du vil ikke gi til organisasjoner fordi du kan risikere at innvandrere får hjelp? Jeg vil ikke gi til de som sender egne penger til familie i hjemlandet, for så å "hente" gratis varer hos organisasjoner. Anonymkode: 6ce58...497
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #27 Skrevet 19. desember 2020 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Hei kjære hjelper ❤ Jeg er en av de som hjelper via finn, og jeg kan si det sånn at dette er familier som virkelig har behov for hjelpen. Det som gjør det ekstra givende er at jeg kan hjelpe de direkte. Det er ikke vanskelig å se at de har lite. I tillegg har jeg også sett hun ene jeg hjelper. Har kun 9000 utbetalt og har to til å forsørger. Vil ikke far bli med på at mor er aleneforsørger (noe de fleste er) så får ikke mor den støtte hun trenger. Mange triste skjebner. Men jeg synes det er givende å hjelpe direkte enn via via. Anonymkode: c1840...61d Ja, som jeg skrev i et annet svar her, det er klart det gir også meg noe å gi, og det er en glede å gi direkte til noen som jeg ser renger det og blir glade. Anonymkode: 6ce58...497
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #28 Skrevet 19. desember 2020 Anonym bruker skrev (8 timer siden): På finn.no flommer det over av anonyme som ber om julehjelp. Triste historier om barn som ikke får gaver eller julemat. Jeg har mulighet til å hjelpe, og kunne tenke meg å gi gavekort til mat og f eks på et kjøpesenter slik at det kan kjøpes både klær og gaver. La oss si 5000 på et matgavekort og 5000 til klær og gaver. Har mulighet til å hjelpe 5 - 10 familier. MEN - nå diskuterte noen venninner her og mener at disse som legger ut annonse egentlig ikke er så fattige likevel. At ingen er så fattige at de ikke har råd til litt ekstra mat og gave til barna. Og at det i så fall dreier seg om prioriteringer. Jeg blir egentlig fryktelig usikker. Er jeg en godtroende dust som "går på" slike annonser og blir rundlurt? Jeg gjorde det samme i fjor og året før, og familiene ble kjempeglade, men det er jo kanskje bare skuespill for å få tak i penger.... Tror dere noen faktisk er så fattige som annonsene sier? Eller blir jeg lurt?? Anonymkode: 6ce58...497 Vet om en som har mister barna sine til barnevernet. Reiser på lenge utenlandsferier og er full av tatoveringer. Hun jobber ikke men gaver fra frelsersarmen får hun... Anonymkode: de609...222
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #29 Skrevet 20. desember 2020 Jeg har svart flere av disse annonsene der foreldrene sier at ikke har råd til julegave til barnet sitt. Jeg har tatt kontakt å tilbydt helt nye spill,store legopakker osv som passer alderen å spurt om det er av interesse. Alle sier de gjerne vil ha det men så hører jeg ikke mer selv om jeg prøver å få til en avtale. Da begynner jeg å lure litt på det reelt at de har så dårlig råd. Heldigvis finnes det også folk som er veldig takknemlig,jeg har hjulpet 3 familier med pinnekjøtt å de var så takknemlig Har bare sosialhjelp å leve av selv men siden jeg fikk litt ekstra penger av NAV i år pga jul, så valgte jeg å hjelpe noen familier mes litt julemat. Har før fått god hjelp av andre å nå er det på tide å pay it forward. Anonymkode: ca8b7...e05
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #30 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hei kjære hjelper ❤ Jeg er en av de som hjelper via finn, og jeg kan si det sånn at dette er familier som virkelig har behov for hjelpen. Det som gjør det ekstra givende er at jeg kan hjelpe de direkte. Det er ikke vanskelig å se at de har lite. I tillegg har jeg også sett hun ene jeg hjelper. Har kun 9000 utbetalt og har to til å forsørger. Vil ikke far bli med på at mor er aleneforsørger (noe de fleste er) så får ikke mor den støtte hun trenger. Mange triste skjebner. Men jeg synes det er givende å hjelpe direkte enn via via. Anonymkode: c1840...61d Enig i at det er mange triste skjebner, men det gjelder å finne disse og ikke gi til de som later som. Jeg høres sikkert bitter ut siden jeg bruker venninna mi som eksempel, men jeg er glad i henne og hun er en god person sånn bortsett fra at hun ikke eier økonomisk sans og utnytter muligheten til å få gratis julemat og gaver via finn. Hun viser stor takknemlighet ovenfor de som kommer og leverer ting på døra, hun er helt rå på å overbevise. Men med den summen hun har per mnd har jeg prøvd å få henne til å forstå at det er ikke snakk om fattigdom. Hun skal til syden så fort det åpnes opp igjen, DET har ikke jeg råd (eller lyst) til. Jeg er veldig for at folk hjelper andre, men hadde så inderlig ønsket at riktig personer fikk hjelp. Er synd å vite at folk sitter og ikke tørr å innrømme hvor ille de har det, for så å se at andre får når de allerede har. Men igjen, er lettere for meg å si siden jeg har vært på begge sider (ikke rik, men heller ikke så fattig som nå) og at jeg ser det jeg ser hor feks denne venninnen. Vi har juletre, julepynt, har handlet first price pinnekjøtt og tilbehør, litt godteri (potetgull av billigvarianten, billige store pakker med godteri fra et restlager fra halloween til å fylle julestrømper med), first price baguetter til julefrokosten osv. Vi har ingen luksus, men herlighet som vi skal kose oss ❤ barna får brukte julegaver i år, men de har mange gode venner og har et hjem med mye omsorg og kjørlighet, de er glade og fornøyde barn. Vi har ikke playstation og andre kostbare ting, så jeg bruker mye verdifull tid sammen med barna som andre kanskje ikke gjør (ikke noe feil med spilling, men vi må jo være sammen på en helt annen måte). Litt påtvunget kanskje, men likevel fint. Så noen fordeler med å ikke ha all verden med penger er det faktisk. Vi har ikke bil, har ikke råd til lekeland og kino. Så vi går på tur, tar med venner av barna og lager bål og griller pølser og pinnebrød. Mye kos, lite mas, så det kommer an på hva man gjør ut av situasjonen. Barna mine blir eldre, og ting blir nok mye vanskeligere. Men jeg får nok ny jobb når covid situasjonen går over, og selv om jeg ikke blir rik så går det i hvert fall rundt Anonymkode: 549f1...63e
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #31 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Enig i at det er mange triste skjebner, men det gjelder å finne disse og ikke gi til de som later som. Jeg høres sikkert bitter ut siden jeg bruker venninna mi som eksempel, men jeg er glad i henne og hun er en god person sånn bortsett fra at hun ikke eier økonomisk sans og utnytter muligheten til å få gratis julemat og gaver via finn. Hun viser stor takknemlighet ovenfor de som kommer og leverer ting på døra, hun er helt rå på å overbevise. Men med den summen hun har per mnd har jeg prøvd å få henne til å forstå at det er ikke snakk om fattigdom. Hun skal til syden så fort det åpnes opp igjen, DET har ikke jeg råd (eller lyst) til. Jeg er veldig for at folk hjelper andre, men hadde så inderlig ønsket at riktig personer fikk hjelp. Er synd å vite at folk sitter og ikke tørr å innrømme hvor ille de har det, for så å se at andre får når de allerede har. Men igjen, er lettere for meg å si siden jeg har vært på begge sider (ikke rik, men heller ikke så fattig som nå) og at jeg ser det jeg ser hor feks denne venninnen. Vi har juletre, julepynt, har handlet first price pinnekjøtt og tilbehør, litt godteri (potetgull av billigvarianten, billige store pakker med godteri fra et restlager fra halloween til å fylle julestrømper med), first price baguetter til julefrokosten osv. Vi har ingen luksus, men herlighet som vi skal kose oss ❤ barna får brukte julegaver i år, men de har mange gode venner og har et hjem med mye omsorg og kjørlighet, de er glade og fornøyde barn. Vi har ikke playstation og andre kostbare ting, så jeg bruker mye verdifull tid sammen med barna som andre kanskje ikke gjør (ikke noe feil med spilling, men vi må jo være sammen på en helt annen måte). Litt påtvunget kanskje, men likevel fint. Så noen fordeler med å ikke ha all verden med penger er det faktisk. Vi har ikke bil, har ikke råd til lekeland og kino. Så vi går på tur, tar med venner av barna og lager bål og griller pølser og pinnebrød. Mye kos, lite mas, så det kommer an på hva man gjør ut av situasjonen. Barna mine blir eldre, og ting blir nok mye vanskeligere. Men jeg får nok ny jobb når covid situasjonen går over, og selv om jeg ikke blir rik så går det i hvert fall rundt Anonymkode: 549f1...63e HI her Kunne du tenkt deg denne typen hjelp, eller er du sånn som helst vil klare deg selv? Om man bruker hele summen på jul, eller velger å spare litt til nyttårssalg er for meg likegyldig, bare det er noen som virkelig har bruk for det. Ikke som hun du forteller om som bare tar imot som ekstra "sløsepenger". Anonymkode: 6ce58...497
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #32 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg har svart flere av disse annonsene der foreldrene sier at ikke har råd til julegave til barnet sitt. Jeg har tatt kontakt å tilbydt helt nye spill,store legopakker osv som passer alderen å spurt om det er av interesse. Alle sier de gjerne vil ha det men så hører jeg ikke mer selv om jeg prøver å få til en avtale. Da begynner jeg å lure litt på det reelt at de har så dårlig råd. Heldigvis finnes det også folk som er veldig takknemlig,jeg har hjulpet 3 familier med pinnekjøtt å de var så takknemlig Har bare sosialhjelp å leve av selv men siden jeg fikk litt ekstra penger av NAV i år pga jul, så valgte jeg å hjelpe noen familier mes litt julemat. Har før fått god hjelp av andre å nå er det på tide å pay it forward. Anonymkode: ca8b7...e05 Så flott menneske du er ❤️ Anonymkode: c1840...61d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #33 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Enig i at det er mange triste skjebner, men det gjelder å finne disse og ikke gi til de som later som. Jeg høres sikkert bitter ut siden jeg bruker venninna mi som eksempel, men jeg er glad i henne og hun er en god person sånn bortsett fra at hun ikke eier økonomisk sans og utnytter muligheten til å få gratis julemat og gaver via finn. Hun viser stor takknemlighet ovenfor de som kommer og leverer ting på døra, hun er helt rå på å overbevise. Men med den summen hun har per mnd har jeg prøvd å få henne til å forstå at det er ikke snakk om fattigdom. Hun skal til syden så fort det åpnes opp igjen, DET har ikke jeg råd (eller lyst) til. Jeg er veldig for at folk hjelper andre, men hadde så inderlig ønsket at riktig personer fikk hjelp. Er synd å vite at folk sitter og ikke tørr å innrømme hvor ille de har det, for så å se at andre får når de allerede har. Men igjen, er lettere for meg å si siden jeg har vært på begge sider (ikke rik, men heller ikke så fattig som nå) og at jeg ser det jeg ser hor feks denne venninnen. Vi har juletre, julepynt, har handlet first price pinnekjøtt og tilbehør, litt godteri (potetgull av billigvarianten, billige store pakker med godteri fra et restlager fra halloween til å fylle julestrømper med), first price baguetter til julefrokosten osv. Vi har ingen luksus, men herlighet som vi skal kose oss ❤ barna får brukte julegaver i år, men de har mange gode venner og har et hjem med mye omsorg og kjørlighet, de er glade og fornøyde barn. Vi har ikke playstation og andre kostbare ting, så jeg bruker mye verdifull tid sammen med barna som andre kanskje ikke gjør (ikke noe feil med spilling, men vi må jo være sammen på en helt annen måte). Litt påtvunget kanskje, men likevel fint. Så noen fordeler med å ikke ha all verden med penger er det faktisk. Vi har ikke bil, har ikke råd til lekeland og kino. Så vi går på tur, tar med venner av barna og lager bål og griller pølser og pinnebrød. Mye kos, lite mas, så det kommer an på hva man gjør ut av situasjonen. Barna mine blir eldre, og ting blir nok mye vanskeligere. Men jeg får nok ny jobb når covid situasjonen går over, og selv om jeg ikke blir rik så går det i hvert fall rundt Anonymkode: 549f1...63e Skulle gjerne hjulpet deg/dere til jul ❤️ Anonymkode: c1840...61d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #34 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (16 timer siden): På finn.no flommer det over av anonyme som ber om julehjelp. Triste historier om barn som ikke får gaver eller julemat. Jeg har mulighet til å hjelpe, og kunne tenke meg å gi gavekort til mat og f eks på et kjøpesenter slik at det kan kjøpes både klær og gaver. La oss si 5000 på et matgavekort og 5000 til klær og gaver. Har mulighet til å hjelpe 5 - 10 familier. MEN - nå diskuterte noen venninner her og mener at disse som legger ut annonse egentlig ikke er så fattige likevel. At ingen er så fattige at de ikke har råd til litt ekstra mat og gave til barna. Og at det i så fall dreier seg om prioriteringer. Jeg blir egentlig fryktelig usikker. Er jeg en godtroende dust som "går på" slike annonser og blir rundlurt? Jeg gjorde det samme i fjor og året før, og familiene ble kjempeglade, men det er jo kanskje bare skuespill for å få tak i penger.... Tror dere noen faktisk er så fattige som annonsene sier? Eller blir jeg lurt?? Anonymkode: 6ce58...497 Du høres ut som en ordentlig god person ❤️ Jeg har inntrykk av at en del av de som legger ut annonse på Finn utnytter det. Jeg har selv blitt lurt av det. Samtidig er det noen som trenger det på ordentlig. Det er dårlig gjort at noen spekulerer i det så det går utover de som faktisk trenger hjelp. Men når jeg nå sitter i en situasjon selv hvor jeg ikke får ting til å gå rundt så kunne jeg ikke engang tenkt tanken å legge ut annonse på Finn eller svare på annonse på Finn. Da lever jeg heller fra hånd til munn. Og jeg vet det er noen som har det verre enn meg 😊 Heldigvis skal datteren min til faren i jula. Samtidig er jeg også en av de folk tenker ikke trenger hjelp om de hadde sjekket Facebook osv😉 Fordi jeg sitter alene med et hus og barn, har vært på mange ferier opp igjennom årene etc så det ligger ute feriebilder. Men det de ikke vet er at siste året så har ting endret seg drastisk for meg pga alvorlig sykdom og måtte over på arbeidsavklaringspenger. Så det er vanskelig å si. Folk kan utad framstå som vellykkede og likevel slite. For mye kan ha endret seg siden bildene ble tatt. Jeg vet ikke hvordan du skal klare å sile ut de som trenger hjelp fra de som ikke trenger det. Så kanskje man bare må ta sjansen på at de man velger er ærlige ❤️ Eller legge ut en «julehjelp gis» annonse med noe veldig veldig lite som du vet bare de som faktisk trenger det kommer til å svare på og heller gi det når du ser at det er reelt 😉 Lykke til og god jul 🎅🏼 Og så fint verden har sånne som deg som tenker på andre ❤️ Anonymkode: dc48d...c8d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #35 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg vil ikke gi til de som sender egne penger til familie i hjemlandet, for så å "hente" gratis varer hos organisasjoner. Anonymkode: 6ce58...497 Tror du det er et større problem enn at etnisk norske er ‘fattige’ pga dårlige prioriteringer? Med de etnisk norske er du villig til å ta sjansen, men ikke med innvandrere? Du ser hva den holdningen gjør deg til? Det er ikke bare størrelsen på summen du gir som gjør deg til et godt medmenneske. Anonymkode: ef7a8...b63
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #36 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): HI her Kunne du tenkt deg denne typen hjelp, eller er du sånn som helst vil klare deg selv? Om man bruker hele summen på jul, eller velger å spare litt til nyttårssalg er for meg likegyldig, bare det er noen som virkelig har bruk for det. Ikke som hun du forteller om som bare tar imot som ekstra "sløsepenger". Anonymkode: 6ce58...497 Både og. Hadde hatt bruk for litt hjelp, men ønsker å klare meg selv (eller er for flau til å be om hjelp tenker jeg). Er en i nærområdet som tilbyr hjelp, men jeg kjenner henne via en annen bekjent så da droppet jeg å spørre. Så prioriterer jeg bare enda strengere denne mnd. Har ikke tenåringer som ønsker dyre ting enda, så jeg klarer meg sånn sett bedre enn andre. Barna mine delte en pose potetskruer i går, og ga meg en stoooor klem som takk. Sier vel sitt om hvor lite de får. Eller, de får jo dele en stor potetgullpose evt popcorn på lørdager, men når det plutselig blir variasjon blir de jublende glade (de blir jublende glade for potetgullet også altså😅). Kjøpte en ny tegnebok til hver av de, den koster 19.90 pr stk på europris. Så fornøyde! Tegninger av favorittene enhjørning og dinosaur inni, da er alt bra Anonymkode: 549f1...63e
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #37 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Skulle gjerne hjulpet deg/dere til jul ❤️ Anonymkode: c1840...61d ❤ Takk, snilt av deg. Men som sagt, dette går bra prøvde å legge ut annonse på finn, men er så redd for å bli gjenkjent. Å få kjente på døra hadde ikke vært noen god følelse. Og å legge ut annonse et annet sted og be om vippsing av penger virker bare grådig og uekte synes jeg, når det blir bedt om og ikke tilbudt da, det er noe annet. Er nok for sent i år, men kan be om en matkasse på nyåret om det blir for vanskelig Anonymkode: 549f1...63e
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #38 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Du høres ut som en ordentlig god person ❤️ Jeg har inntrykk av at en del av de som legger ut annonse på Finn utnytter det. Jeg har selv blitt lurt av det. Samtidig er det noen som trenger det på ordentlig. Det er dårlig gjort at noen spekulerer i det så det går utover de som faktisk trenger hjelp. Men når jeg nå sitter i en situasjon selv hvor jeg ikke får ting til å gå rundt så kunne jeg ikke engang tenkt tanken å legge ut annonse på Finn eller svare på annonse på Finn. Da lever jeg heller fra hånd til munn. Og jeg vet det er noen som har det verre enn meg 😊 Heldigvis skal datteren min til faren i jula. Samtidig er jeg også en av de folk tenker ikke trenger hjelp om de hadde sjekket Facebook osv😉 Fordi jeg sitter alene med et hus og barn, har vært på mange ferier opp igjennom årene etc så det ligger ute feriebilder. Men det de ikke vet er at siste året så har ting endret seg drastisk for meg pga alvorlig sykdom og måtte over på arbeidsavklaringspenger. Så det er vanskelig å si. Folk kan utad framstå som vellykkede og likevel slite. For mye kan ha endret seg siden bildene ble tatt. Jeg vet ikke hvordan du skal klare å sile ut de som trenger hjelp fra de som ikke trenger det. Så kanskje man bare må ta sjansen på at de man velger er ærlige ❤️ Eller legge ut en «julehjelp gis» annonse med noe veldig veldig lite som du vet bare de som faktisk trenger det kommer til å svare på og heller gi det når du ser at det er reelt 😉 Lykke til og god jul 🎅🏼 Og så fint verden har sånne som deg som tenker på andre ❤️ Anonymkode: dc48d...c8d Dette kunne jeg også skrevet, nesten. Ikke hatt noen ferieturer utenlands, men utad er det ikke synlig at jeg er fattig. Da jeg ble alene med barna tok mamma opp lån for at jeg skulle få kjøpt meg en leilighet i området der barna har sin tilknytning. Det er en ganske ny og fin leilighet, men det ingen vet er at jeg ikke lenger har råd til den. Å leie er dyrere, så vi bor her enda. Mamma er minstepensjonist og enslig, så for å hjelpe oss går det også utover henne. Ting vil bli enklerefor meg med tiden, og da får hun all hjelp hun trenger tilbake. Og jeg ser frem til den dagen jeg er i en situasjon der jeg kan glede en familie og evt barn til jul, påske, sommerferie eller hva enn det måtte være❤ Anonymkode: 549f1...63e
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #39 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): ❤ Takk, snilt av deg. Men som sagt, dette går bra prøvde å legge ut annonse på finn, men er så redd for å bli gjenkjent. Å få kjente på døra hadde ikke vært noen god følelse. Og å legge ut annonse et annet sted og be om vippsing av penger virker bare grådig og uekte synes jeg, når det blir bedt om og ikke tilbudt da, det er noe annet. Er nok for sent i år, men kan be om en matkasse på nyåret om det blir for vanskelig Anonymkode: 549f1...63e Du kan jo svare på annonser der folk vil hjelpe å som ikke bor i samme by som deg så du ikke blir gjenkjent. Det gjorde jeg når trengte hjelp,da fikk jeg enten gave i posten eller ett gavekort også sendte jeg bildet av at jeg hadde kjøpt det vi ble enige om. For ettersom jeg bor på ett lite sted der rykter sprer seg fort,så ville jeg ikke ta sjansen på å ta imot hjelp fra noen i bygda. Anonymkode: ca8b7...e05
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #40 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Du kan jo svare på annonser der folk vil hjelpe å som ikke bor i samme by som deg så du ikke blir gjenkjent. Det gjorde jeg når trengte hjelp,da fikk jeg enten gave i posten eller ett gavekort også sendte jeg bildet av at jeg hadde kjøpt det vi ble enige om. For ettersom jeg bor på ett lite sted der rykter sprer seg fort,så ville jeg ikke ta sjansen på å ta imot hjelp fra noen i bygda. Anonymkode: ca8b7...e05 Ja det går an men nå er det for sent før jul for min del men før øve meg på å svelge stoltheten min senere, jeg hadde jo aldri dømt noen som fikk hjelp av meg om det var omvendt Anonymkode: 549f1...63e
Hengebukksvinet Skrevet 20. desember 2020 #41 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Tror du det er et større problem enn at etnisk norske er ‘fattige’ pga dårlige prioriteringer? Med de etnisk norske er du villig til å ta sjansen, men ikke med innvandrere? Du ser hva den holdningen gjør deg til? Det er ikke bare størrelsen på summen du gir som gjør deg til et godt medmenneske. Anonymkode: ef7a8...b63 Så enig i dette. Merkelig at folk her inne sender hjerter og sier at hun er så fantastisk med slike holdninger!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #42 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Men om det er 2-3 barn er det dyrt med både klær og gaver og mat. Da vil vel ikke 5000 holde Anonymkode: 6ce58...497 Jeg synes det må være mye bedre å gi flere mindre summer enn at noen få får mange tusen. Anonymkode: 0b8b3...90c
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #43 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes det må være mye bedre å gi flere mindre summer enn at noen få får mange tusen. Anonymkode: 0b8b3...90c Enig. Å si at 5000 ikke holder til mat, klær og gaver beviser at vedkommende ikke har vært fattig før. En fattig person går ikke på HM og hamstrer klær, selv ikke 3 for 2 på plaggene som koster 49.90. De kjøper klespakker på nett der de får hverdagstøy, yttertøy og sko til en billig penge. Ved å gi flere mindre summer får de fattige noe hjelp og svindlerne får ikke så mye som de håpet på. For 1000 kr kunne jeg kjøpt julegave til begge barna pluss handlet inn mat og snop til jul. Så alt hjelper om man virkelig trenger det, for da priorirerer man og får mest mulig for pengene. Anonymkode: 549f1...63e
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #44 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Takk for svar. Om jeg gir til frivillige organisasjoner blir det spredt utover, og det hjelper kanskje ikke disse som ber om hjelp på finn.no? Ei jeg kjenner har jobbet som frivillig, og sier at det nesten utelukkende er innvandrere som får disse mat- og gavepakkene og klær som gis ut. Var omtrent ingen av de som lever i såkalt skjult fattigdom. Og jeg ønsker ikke å gi noe til f eks innvandrere som sender alle pengene sine til slektninger i hjemlandet, for så å få gratis ting hos frivillige organisasjoner! Jeg tenkte at å hjelpe med en skikkelig sum til "vanlige" familier, så ville det på en måte merkes mer for de det gjelder. Men nå ble jeg usikker, gitt.... Kanskje bare sende hele summen til fadderbarna i San Miguel istedet!! Anonymkode: 6ce58...497 Ikke for å dra rasismekortet hver gang men... rasistisk much? Å være innvandrer i Norge kan være bein hardt. De skal lære seg et nytt språk, ny kultur, jobbe, bearbeide traumer, forholde seg til nav(!) og ta vare på unger på en gang. I et land der de samtidig blir kontinuerlig diskriminert. Nød er nød. Om man har en bror i Afghanistan som før på en hel storfamilie, men ikke får det til fordi de er hazaraer som blir hersa med og ikke får jobb, så er jo ikke det en dårlig ting, og man sender penger til dem for å holde dem i live, så er jo det bare veldig omtenksomt og snilt? Hvis den familien som sender penger da sitter igjen med lite selv og sliter, hvorfor skal ikke de få hjelp? Nød er nød. Eller gjelder det kanskje ikke de med brun hud? Anonymkode: a30c8...eb4
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #45 Skrevet 20. desember 2020 Jeg ville heller ringt en oranisjasjon i din kommune og spurt om hva du kan hjelpe til med nå siden det er få dager før jul. Min far ringte Røde kors i byen her for å høre om han kunne gjøre noe, han hadde sett ønskehjerter på ett juletre og klarte ikke å legge det fra seg. En gutt som ønsket seg en drikkeflaske, han skjønner fortsatt ikke at han ikke ordnet en gave, men det ble liksom ikke til det. Så han ringte og spurte hva han kunne gjøre og det endte med at han overførte endel penger slik st de kunne kjøpe gaver til de som ikke hadde fått gave fra ønske på treea de har i byen. Jeg og mamma strikker til Strikkedugnaden hvert år, etter mengden vi gir der så føler jeg at jeg har gjort ganske mye. Det er nok derfor mamma gikk videre når hun og pappa så juletreet med ønsker også, for hun gjør mye. Når ungene var mindre ga vi til Ensomt juletree, dette har jeg ikke gjort i år siden ungene har gjort endel annet. Begge har hatt ulike ting de har gjort igjennom skolen også er ikke økonomien den største. Anonymkode: acede...f3a
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #46 Skrevet 20. desember 2020 Hengebukksvinet skrev (2 timer siden): Så enig i dette. Merkelig at folk her inne sender hjerter og sier at hun er så fantastisk med slike holdninger! Hvorfor skulle det ikke være bra å ville hjelpe egne landsmenn som faktisk er fattige? Dere som føler dere bedre hvis dere kan få ropt "rasist" til noen, er ingenting verdt. Anonymkode: ec021...e41
Hengebukksvinet Skrevet 20. desember 2020 #47 Skrevet 20. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skulle det ikke være bra å ville hjelpe egne landsmenn som faktisk er fattige? Dere som føler dere bedre hvis dere kan få ropt "rasist" til noen, er ingenting verdt. Anonymkode: ec021...e41 Alle mennesker er like mye verd. Bare det å si til et annet menneske at det ikke har verdi er ufattelig stygt. Det er jo bra å ville hjelpe, men det burde ikke ha noe å si hvem som får hjelp, så lenge de trenger hjelpen!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #48 Skrevet 20. desember 2020 Hengebukksvinet skrev (10 minutter siden): Alle mennesker er like mye verd. Bare det å si til et annet menneske at det ikke har verdi er ufattelig stygt. Det er jo bra å ville hjelpe, men det burde ikke ha noe å si hvem som får hjelp, så lenge de trenger hjelpen! For meg er det viktig å vite at det er bruk for hjelpen, ikke at de som skal motta har sendt alle pengene de får fra NAV til hjemlandet for så å hente gratis utstyr fra hjelpeorganisasjoner. Vi VET at dette er et problem, det har vært debattert i media, og det var ufattelig mye penger som ble sendt til land som f eks Somalia. Og det var også sagt at barnefattigdom i forhold til dette var problematisk, da det jo ikke er "reell" fattigdom. Jeg vil derfor ikke bidra ytterligere til dette. Anonymkode: 6ce58...497
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #49 Skrevet 20. desember 2020 Jeg har sjekket opp noen. Og et enkelt profil og googlesøk har vist at mange dessverre er svindlere. Jeg har funnet et privatdrevet barnehjem i Afrika hvor jeg heller hjelper med penger, klær og utstyr. Anonymkode: 9031d...d97
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2020 #50 Skrevet 20. desember 2020 Vel, jeg hadde vært skeptisk. Er det virkelig så mange fattige her i landet...? Stiller meg det spørsmålet fordi jeg har lagt ut endel klær og sko for mitt barn på Finn. Dette er jakker som har kostet 800, støvletter og tur sko til nærmere tusenlappen. Alt har vært pent brukt, lite slitasje. Har lagt ut til lav pris, kr 100/200 PR del. Hadde jeg vært fattig ville jeg blitt veldig glad for å kjøpe så billig. Ingen henvendelser...! Synes bare det er rart Anonymkode: 43992...2f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå