Gå til innhold

Hjelp til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Vel, jeg hadde vært skeptisk.

Er det virkelig så mange fattige her i landet...? Stiller meg det spørsmålet fordi jeg har lagt ut endel klær og sko for mitt barn på Finn. Dette er jakker som har kostet 800, støvletter og tur sko til nærmere tusenlappen. Alt har vært pent brukt, lite slitasje. 

Har lagt ut til lav pris, kr 100/200 PR del.

Hadde jeg vært fattig ville jeg blitt veldig glad for å kjøpe så billig. Ingen henvendelser...! Synes bare det er rart

Anonymkode: 43992...2f3

Men det er også der du kanskje ikke forstår, jeg som er fattig (ikke hvis jeg hadde vært) kjøper ikke 1 jakke til 100 eller 200 kr, selv om den kostet 800 kr eller 3000 kr ny. Jeg kjøper en søppelsekk med klær der man får jakke osv til 300 kr for hele sekken med opptil 60 plagg. Jeg bryr meg ikke om det er parajumper, det er billigere å kjøpe brukt om det er HM. Og jeg kan ikke unne meg støvletter, jeg må ha varme vintersko eller nøytrale joggesko som kan brukes til hverdags, jobb osv. 

I beste fall får jeg gratis via finn eller facebook. 

Å være fattig er ikke lett. 

Anonymkode: 549f1...63e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Vel, jeg hadde vært skeptisk.

Er det virkelig så mange fattige her i landet...? Stiller meg det spørsmålet fordi jeg har lagt ut endel klær og sko for mitt barn på Finn. Dette er jakker som har kostet 800, støvletter og tur sko til nærmere tusenlappen. Alt har vært pent brukt, lite slitasje. 

Har lagt ut til lav pris, kr 100/200 PR del.

Hadde jeg vært fattig ville jeg blitt veldig glad for å kjøpe så billig. Ingen henvendelser...! Synes bare det er rart

Anonymkode: 43992...2f3

Det kommer vel litt ann på hvem du spør. Noen vil nok kalle seg fattig mår de bare har sosialhjelp å leve på,mens andre vil nok påstå at det bare er tull å at det er nok penger bare en bruker det fornuftig.

Anonymkode: ca8b7...e05

Skrevet

Stoler ikke på de på Finn. Hørt for mange rare historier. Her tok jeg kontakt med presten og leverte til han etter jeg fikk litt informasjon om familien. 

Anonymkode: 25cd4...25f

Skrevet

De som mener at 5000 ikke er nok til å få en fin jul... Hvordan prioriterer dere egentlig? Jeg var syk i lang tid (8 år på aap) og levde under gjeldsordning i flere av de årene. Sparte gjennom hele året for at barna skulle få en julegave til 500 hver seg. Unga har alltid vært storfornøyde. Nå har jeg mistet både foreldre og besteforeldre. Er enebarn, så veldig lite gaver hos oss. Mannen har foreldre (som gir 500 fast i julegave) og en bror  (som gir 200). Så her har unga max 3-4 gaver hver til jul. Men vet dere hva? Unga her gleder seg til jul de. Nå er de blitt store, alderen 12-25 år, og de er fortsatt glade for det de får. 5000 er mer enn jeg noensinne har brukt på gaver. Og vi har 5 unger tilsammen...

Nå er ting litt bedre, i år får de vel gaver for mellom 500 og 800. Jeg har fått innvilget ufør, så får litt mer i mnd, siden det beregnes over fler år. Da kom årene før jeg ble syk med i beregninga også.  Men jeg klager ikke, det gjør ikke unga heller. De ser verdien i tingene de får 💕

Gir du til noen som trenger det, så er summen mer enn nok. Du er ett godt menneske. Godt sånne finnes :)

god jul

Anonymkode: ba34b...d5c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.12.2020 den 17.13):

Jeg har også vært litt usikker på hvem som finnes bak annonsene til Finn. Så jeg ga penger til Fattighuset istedet. 

Nå er jeg usikker på hvorfor man ikke ønsker å gi til organisasjoner som har mange innvandrere som «kunder». Men sett bort fra det, så tror jeg ikke det stemmer det venninnen over påstår. Leste akkurat en artikkel som sa at majoriteten av de som søker hjelp i år er vaskeekte nordmenn. klarte ikke å finne igjen artikkelen (fra en av de store avisene) i farta, så får ikke lenket til den  

Anonymkode: ac480...12c

Jeg kan fortelle deg hvorfor JEG mannen er skeptiske til de som har innvandrere på "kundelisten".  

2 år på rad hadde vi så dårlig råd vår familie, med 3 små barn og kun en inntekt og barnetrygd, at vi måtte be om julehjelp fra frelsesarmeen. Vi fikk utdelt gavekort på mat og lov til å hente en julegave hver til barna. 

Gavekortene og gavene måtte man komme å hente på et visst tidspunkt. Da krydde det av såkalte ikke etniske som jeg kan sverge på ikke feirer jul engang. De var flere sammen som kom ut med gavekort. Nå syns vel egentlig jeg at julehjelp burde forbeholdes de som faktisk feirer jul, ikke de som utnytter slike tiltak. 

Hadde ikke familien vår fått det gavekortet så hadde vi ikke hatt råd til julemat engang. I tillegg til gavene fra frelsesarmeen til barna pakket vi inn pyjamaser som de ikke hadde rukket å ta i bruk enda. Så var det hvertfall litt fullere under treet. Barna fikk ikke mye det året. Og jul ble det, på sparebluss. 

Men det er alt for enkelt å lyve seg til hjelp fra både private og organisasjoner. 

Gi heller bort til Frivillighetssentralen i kommunen. De gir bort helt gratis året rundt. De hjelper de som trenger det. 

Anonymkode: feee1...be1

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg kan fortelle deg hvorfor JEG mannen er skeptiske til de som har innvandrere på "kundelisten".  

2 år på rad hadde vi så dårlig råd vår familie, med 3 små barn og kun en inntekt og barnetrygd, at vi måtte be om julehjelp fra frelsesarmeen. Vi fikk utdelt gavekort på mat og lov til å hente en julegave hver til barna. 

Gavekortene og gavene måtte man komme å hente på et visst tidspunkt. Da krydde det av såkalte ikke etniske som jeg kan sverge på ikke feirer jul engang. De var flere sammen som kom ut med gavekort. Nå syns vel egentlig jeg at julehjelp burde forbeholdes de som faktisk feirer jul, ikke de som utnytter slike tiltak. 

Hadde ikke familien vår fått det gavekortet så hadde vi ikke hatt råd til julemat engang. I tillegg til gavene fra frelsesarmeen til barna pakket vi inn pyjamaser som de ikke hadde rukket å ta i bruk enda. Så var det hvertfall litt fullere under treet. Barna fikk ikke mye det året. Og jul ble det, på sparebluss. 

Men det er alt for enkelt å lyve seg til hjelp fra både private og organisasjoner. 

Gi heller bort til Frivillighetssentralen i kommunen. De gir bort helt gratis året rundt. De hjelper de som trenger det. 

Mange muslimer feirer jul, der de samles hele familien, spiser god mat og barna får pakker. I min familie er der 2 inngiftede muslimer, de feirer jul. Min datter går i klasse med en del muslimer og halvparten av de har en slags feiring på julaften hvor de spiser god mat og barna får pakker. Kanskje ikke alle feirer jul på norsk måte, men vet at mange gir gaver til barna på julaften. Så det er ikke slik at bare fordi en dame i hijab mottar julehjelpere fra Frelsesarmeen så feirer de ikke jul, om det er på sin egen måte eller den «vanlige» måten..

Anonymkode: 0458d...b1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Så fordi de var ikke etnisk norske og kanskje ikke feiret jul, så skulle de ikke få lov til å hente seg gavekort til mat?

Anonymkode: 0b8b3...90c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 20.12.2020 den 8.48):

HI her

Kunne du tenkt deg denne typen hjelp, eller er du sånn som helst vil klare deg selv? Om man bruker hele summen på jul, eller velger å spare litt til nyttårssalg er for meg likegyldig, bare det er noen som virkelig har bruk for det. Ikke som hun du forteller om som bare tar imot som ekstra "sløsepenger".

Anonymkode: 6ce58...497

Jeg vet det er mange som gjerne trenger og ville tatt i mot den hjelpen du tilbyr. Blant annet meg. Men, det sitter så innmari langt inne. For meg føles det som et nederlag, jeg føler meg som et mislykket menneske. Jeg føler jeg har feilet. Jeg/vi har aldri bedt om hjelp, og tviler på vi kommer til å gjøre det. Jeg vil ikke at noen jeg kjenner skal få vite hvordan vi har det. Da hadde jeg skammet meg så. Men, du skal vite at det finnes folk som hadde satt uendelig stor pris på hjelpen din, og som trenger den. Alt er ikke bare lureri. Du er virkelig et godt menneske❤

Anonymkode: 596f4...8fa

Skrevet

Til HI, til dere som synes hun er slikt et godt menneske og til deg som hadde gitt pinnekjøtt til noen familier og var så opptatt av at de "var så takknemlige", vil jeg sitere fra Matteus 6:1-4:

"Ta dere i vare så dere ikke gir deres almisse for øynene på folk, for å bli sett av dem. Da har dere ingen lønn hos deres Far i himmelen. Når du gir almisse, skal du ikke gjøre det kjent med basun, slik hyklerne gjør i synagogene og på gatene, for å bli æret av mennesker. Sannelig sier jeg dere: De har alt fått sin lønn! Men når du gir almisse, da la ikke din venstre hånd vite hva den høyre gjør, slik at din gave kan være i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg i det åpenbare."

Med andre ord: Gi anonymt til en organisasjon. 

Anonymkode: a04ce...2cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Til HI, til dere som synes hun er slikt et godt menneske og til deg som hadde gitt pinnekjøtt til noen familier og var så opptatt av at de "var så takknemlige", vil jeg sitere fra Matteus 6:1-4:

"Ta dere i vare så dere ikke gir deres almisse for øynene på folk, for å bli sett av dem. Da har dere ingen lønn hos deres Far i himmelen. Når du gir almisse, skal du ikke gjøre det kjent med basun, slik hyklerne gjør i synagogene og på gatene, for å bli æret av mennesker. Sannelig sier jeg dere: De har alt fått sin lønn! Men når du gir almisse, da la ikke din venstre hånd vite hva den høyre gjør, slik at din gave kan være i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg i det åpenbare."

Med andre ord: Gi anonymt til en organisasjon. 

Ikke alle går til organiasjoner å ber om hjelp,så nei jeg finner familier på finn.no som jeg ønsker å hjelpe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ikke alle går til organiasjoner å ber om hjelp,så nei jeg finner familier på finn.no som jeg ønsker å hjelpe.

Virker jo som du gjør det mest for deg selv, for at du skal få skryt og kunne føle deg som et godt menneske.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Virker jo som du gjør det mest for deg selv, for at du skal få skryt og kunne føle deg som et godt menneske.

Hyggelig person du.. Selvsagt er jeg ikke intressert i å gi til en utakknemlig person,det sier seg selv!

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (På 20.12.2020 den 13.00):

Alle mennesker er like mye verd. Bare det å si til et annet menneske at det ikke har verdi er ufattelig stygt. Det er jo bra å ville hjelpe, men det burde ikke ha noe å si hvem som får hjelp, så lenge de trenger hjelpen!

Poenget er vel kanskje at hi ønsker å hjelpe for å kunne klappe seg selv på samaritan-skulderen før jul. Hun ønsker ikke en organisasjon, men hun ønsker å finne pene verdige fattige som kan få henne til å føle seg god. Kanskje jeg er urettferdig, hi, og da beklager jeg, men jeg synes dette lukter.

Anonymkode: f9506...55b

Skrevet

Vi er fattige,men jeg syntes det er skambelagt å be om hjelp på finn. Jeg har tatt kontakt med Frelsesarmeen, men de gir bare til de som bor i den byen de holder til. Og vi bor dessverre i nabo kommunen. Så der var det ingen hjelp å få.  Men vi har hverandre,og det er det viktigste. Så jula blir nok fin uansett. Gaver er ikke alt. Har veldig takknemlige barn, som blir like glade for brukte gaver.

Anonymkode: 23da7...5e8

Skrevet

Vi er en familie med veldig dårlig råd. Vi ble først rammet av konkurs, deretter alvorlig sykdom og død hos far. Vi har de siste to årene fått hjelp til mat og gaver av en frivillig organisasjon som heter sammen for buskerud. Hadde det ikke vært for dem kunne vi ikke feiret jul som alle andre. Til og med jeg fikk gave. Vi fikk og masse godteri, stearinlys, servietter og pynt. Når jeg klarer å komme meg opp på beina igjen skal jeg også hjelpe. Det er en skikkelig skam å ikke klare seg selv, det er fint å se at mange vil hjelpe. Jeg gleder meg til den dagen jeg også kan hjelpe. Fordi det trengs virkelig. Det er så mange som lever som meg i skjult fattigdom uten å tørre å si fra. 

Anonymkode: 1d0c0...f7c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi er fattige,men jeg syntes det er skambelagt å be om hjelp på finn. Jeg har tatt kontakt med Frelsesarmeen, men de gir bare til de som bor i den byen de holder til. Og vi bor dessverre i nabo kommunen. Så der var det ingen hjelp å få.  Men vi har hverandre,og det er det viktigste. Så jula blir nok fin uansett. Gaver er ikke alt. Har veldig takknemlige barn, som blir like glade for brukte gaver.

Anonymkode: 23da7...5e8

Så rart! Når jeg hadde veldig dårlig råd så fikk jeg matkasse av nabokommunen. Forklarte bare at de ikke har tilbudet i min kommune,å det gikk helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...