Gå til innhold

Hjelp til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

På finn.no flommer det over av anonyme som ber om julehjelp. Triste historier om barn som ikke får gaver eller julemat.

Jeg har mulighet til å hjelpe, og kunne tenke meg å gi gavekort til mat og f eks på et kjøpesenter slik at det kan kjøpes både klær og gaver. La oss si 5000 på et matgavekort og 5000 til klær og gaver. Har mulighet til å hjelpe 5 - 10 familier.

MEN - nå diskuterte noen venninner her og mener at disse som legger ut annonse egentlig ikke er så fattige likevel. At ingen er så fattige at de ikke har råd til litt ekstra mat og gave til barna. Og at det i så fall dreier seg om prioriteringer. Jeg blir egentlig fryktelig usikker. Er jeg en godtroende dust som "går på" slike annonser og blir rundlurt? Jeg gjorde det samme i fjor og året før, og familiene ble kjempeglade, men det er jo kanskje bare skuespill for å få tak i penger.... Tror dere noen faktisk er så fattige som annonsene sier? Eller blir jeg lurt??

Anonymkode: 6ce58...497

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er lurere å gi til organisasjoner som gir videre til familiene. Hvis du kan gi opptil 10 000 kr til opp til 10 familier er jo det veldig mye, da ville jeg vært sikker på at pengene kom dit de bør.

Anonymkode: a04ce...2cf

Skrevet

Fant annonsen til en jeg kjenner, var veldig gjenkjennelig i teksten så jeg er helt sikkert. Greit det er tøft å være alenemor til fire unger, men når jeg ser og vet om et enormt forbruk på neglepleie, hårfarging, restylan, Guccivesker, spahelger så er det for drøyt å sutre på nett. 

Anonymkode: 900e6...46f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

På finn.no flommer det over av anonyme som ber om julehjelp. Triste historier om barn som ikke får gaver eller julemat.

Jeg har mulighet til å hjelpe, og kunne tenke meg å gi gavekort til mat og f eks på et kjøpesenter slik at det kan kjøpes både klær og gaver. La oss si 5000 på et matgavekort og 5000 til klær og gaver. Har mulighet til å hjelpe 5 - 10 familier.

MEN - nå diskuterte noen venninner her og mener at disse som legger ut annonse egentlig ikke er så fattige likevel. At ingen er så fattige at de ikke har råd til litt ekstra mat og gave til barna. Og at det i så fall dreier seg om prioriteringer. Jeg blir egentlig fryktelig usikker. Er jeg en godtroende dust som "går på" slike annonser og blir rundlurt? Jeg gjorde det samme i fjor og året før, og familiene ble kjempeglade, men det er jo kanskje bare skuespill for å få tak i penger.... Tror dere noen faktisk er så fattige som annonsene sier? Eller blir jeg lurt??

Å betvile andres nød er en uting spør du meg. Det vil alltid finnes råtne epler i verden. Men i det store og det hele er folk flest greie folk. Men ekstra tilskudd til julefeiringer og slikt skal nav sponse. At folk må gå på Finn.no å tigge er så utrolig uverdig, at jeg kjenner en dobbelthet med å skulle fasilitere det. Da ville jeg heller gitt til Frelsesarmeen, røde kors eller frivillighetssentralen, som igjen fungerer som en stemme for folk. De kan si «vi har opplevd en økning i antall mennesker som har behov for ditt og datt», og være med på å synliggjøre fartigdommen som bare øker i Norge, uten at enkeltindivider må stå fram eller kjempe sin egen sak i ensomhet. 

Så heller enn 10 000 til en fullstendig ukjent på film ville jeg gitt til f.eks. frivillighetssentralen. 

Anonymkode: a30c8...eb4

Skrevet

Jeg lar meg ikke lure. For mange handler det om prioriteringer. Synd det er vanskelig å gjennomskue hvem som faktisk trenger hjelp

Anonymkode: bcddc...db6

Skrevet

Takk for svar. Om jeg gir til frivillige organisasjoner blir det spredt utover, og det hjelper kanskje ikke disse som ber om hjelp på finn.no? Ei jeg kjenner har jobbet som frivillig, og sier at det nesten utelukkende er innvandrere som får disse mat- og gavepakkene og klær som gis ut. Var omtrent ingen av de som lever i såkalt skjult fattigdom. Og jeg ønsker ikke å gi noe til f eks innvandrere som sender alle pengene sine til slektninger i hjemlandet, for så å få gratis ting hos frivillige organisasjoner!

Jeg tenkte at å hjelpe med en skikkelig sum til "vanlige" familier, så ville det på en måte merkes mer for de det gjelder. Men nå ble jeg usikker, gitt.... Kanskje bare sende hele summen til fadderbarna i San Miguel istedet!!

Skrevet

Ser mange av de som tigger på facebook, har åpen profil. Så går man inn, og ser at de har langt fra dårlig råd. Og de få jeg kjenner som tigger, er de som har nok penger. Men de mener tur til syden minst en gang i året, nyeste iphone, ipad, playstation, Macbook osv, er en menneskerett. 

Jeg har før vært så fattig, at jeg ikke kunne spise meg mett, hvis barna skulle bli mette, jeg kunne ikke engang kjøpe en pakke sokker til meg selv. Jeg lette etter annonser hvor folk gå bort barnet klær i rett størrelse. Men jeg sa det ikke til noen, følte det var en stor skam. Den julaften, så skrapte jeg sammen penger til å kjøpe billig julegave til barna. Hadde og fått tak i noen brukte barnebøker gratis, som ble pakket inn. Kjøpte ikke gave til noen andre. Og min erfaring er at de som er så fattige. De tigger ikke, de kan be hjelpeorganisasjoner om hjelp. Men de tigger ikke på finn eller facebook. 

Anonymkode: a54d6...664

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg gitt til et formål. Hjelp oss å hjelpe Buskerud, for eksempel. Jeg må si jeg lurer litt på motivene dine, ønsker du å gi for å hjelpe eller for å tilfredsstille din egen trang til å føle deg bra? Det finnes utallige gode formål.

Anonymkode: f9506...55b

Skrevet

Jeg har også vært litt usikker på hvem som finnes bak annonsene til Finn. Så jeg ga penger til Fattighuset istedet. 

Nå er jeg usikker på hvorfor man ikke ønsker å gi til organisasjoner som har mange innvandrere som «kunder». Men sett bort fra det, så tror jeg ikke det stemmer det venninnen over påstår. Leste akkurat en artikkel som sa at majoriteten av de som søker hjelp i år er vaskeekte nordmenn. klarte ikke å finne igjen artikkelen (fra en av de store avisene) i farta, så får ikke lenket til den  

Anonymkode: ac480...12c

Skrevet

Vi har på ingen måte dårlig råd, har både gaver og mat i overflod, men ti tusen på julefeiring har vi ikke brukt. Det var en helt syk sum. Da ville jeg heller gitt 5000,- og heller doblet antallet familier som fikk hjelp. 

Anonymkode: 4ff0e...fed

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg var deg ville jeg gitt til et formål. Hjelp oss å hjelpe Buskerud, for eksempel. Jeg må si jeg lurer litt på motivene dine, ønsker du å gi for å hjelpe eller for å tilfredsstille din egen trang til å føle deg bra? Det finnes utallige gode formål.

Anonymkode: f9506...55b

Jeg syns det er så fortvilende for de barna som ikke får feire jul med gaver, mat, godter og glede. Jeg skulle ønske jeg kunne gitt alle barn en magisk jul!

Men jeg har også en glede ved å gi, det må jeg innrømme. Men det gjelder jo vanlige gaver også! Jeg kjøper noe jeg syns er fint og som jeg vet vedkommende ønsker seg, og jeg kan nesten ikke vente til vedkommende åpner! Det er jo en glede også for den som gir. Jeg er redd for at om jeg gir 100 000 til "gode formål", vil mye av summen forsvinne i administrering og annet, og dessuten fordelt på så mange at det nesten ikke vil gjøre noen forskjell for mottakeren. 

Å så er det den sosiale plikten jeg mener alle mennesker har: om man har mer enn man selv trenger, er vi pliktige til å dele. Mine "overskuddspenger" kommer fra en arvet bedrift der jeg får god avkastning hvert år.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi har på ingen måte dårlig råd, har både gaver og mat i overflod, men ti tusen på julefeiring har vi ikke brukt. Det var en helt syk sum. Da ville jeg heller gitt 5000,- og heller doblet antallet familier som fikk hjelp. 

Anonymkode: 4ff0e...fed

Men om det er 2-3 barn er det dyrt med både klær og gaver og mat. Da vil vel ikke 5000 holde

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg syns det er så fortvilende for de barna som ikke får feire jul med gaver, mat, godter og glede. Jeg skulle ønske jeg kunne gitt alle barn en magisk jul!

Men jeg har også en glede ved å gi, det må jeg innrømme. Men det gjelder jo vanlige gaver også! Jeg kjøper noe jeg syns er fint og som jeg vet vedkommende ønsker seg, og jeg kan nesten ikke vente til vedkommende åpner! Det er jo en glede også for den som gir. Jeg er redd for at om jeg gir 100 000 til "gode formål", vil mye av summen forsvinne i administrering og annet, og dessuten fordelt på så mange at det nesten ikke vil gjøre noen forskjell for mottakeren. 

Å så er det den sosiale plikten jeg mener alle mennesker har: om man har mer enn man selv trenger, er vi pliktige til å dele. Mine "overskuddspenger" kommer fra en arvet bedrift der jeg får god avkastning hvert år.

Hjelp oss å hjelpe Buskerud anbefalte jeg fordi jeg kjenner en av de som er der og vet at hun gjør en fantastisk jobb. Jeg bor i en annen del av landet og støtter likevel der.

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Jeg hjalp 4 sist jul, de var så takknemlig så de gråt, selvsagt kan man ikke stole på alle, men noen er faktisk ærlig. føler du det utrygt gi heller til en organisjon

Anonymkode: 1d329...b2a

Skrevet

De som styrer organisasjonene er helt vanlige folk som også lar seg lure. Bare vær litt skeptisk, enten du gir her eller der. Og del opp beløpet! Hvis du er skikkelig fattig, betyr noen hundrelapper mye.

Anonymkode: ec021...e41

Skrevet

Ta kontakt med frivillighetssentralen der du bor, mulig de vet om noen og kan være mellomledd å gi gavene.

Anonymkode: f51fc...b07

Skrevet

Jeg jobber med mange fattige barnefamilier. En del av dem jeg jobber med har lagt ut slike innlegg. Det har absolutt ikke vært de, som har hatt størst behov for bistand, men ofte de med minst skamvett og økonomistyring. 

Min erfaring behøver selvsgt ikke bety at det alltid er slik, men jeg ville gått via en organisasjon. 

Anonymkode: 285bc...047

Skrevet

Jeg vippset 1000 kr til en dame. Det er selvfølgelig ingen garantier for at alt hun sa stemmer, men hun ble veldig glad og sendte lange takknemmelige meldinger. Vi følte oss begge bedre så jeg bryr meg egentlig ikke. Det var verdt det og jeg ville gjort det igjen.

Anonymkode: 0a09c...028

Skrevet

Jeg er i den situasjonen at jeg burde spurt om hjelp, så kanskje min mening er verdt å lese før du gir noen penger:

Et stikkord holder: prioriteringer. Men jeg skal utdype... jeg er alene med 2 barn og har vært det i 4 år. På 4 år har jeg ikke vært hos frisøren (klipper tuppene selv), har kjøpt meg klær 1 gang i året (brukt, klespakke), har ikke unnet meg så mye som en neglelakk. Solgte til og med bilen for 3.5 år siden for å kutte utgifter. I tillegg er jeg nå arbeidsledig, så jeg sliter! Men mange av oss synes det er flaut å spørre om hjelp, og i verste fall så spørr jeg en hjelpeorganisasjon. Jeg hadde satt utrolig pris på et gavekort på rema eller klær til barna. Men ikke penger eller gavekort på shopping, da tror jeg ikke behovet for hjelp er stort nok.

Ei jeg kjenner er enslig mor til 3, hun har nesten 42.000 utbetalt(!) hver mnd med lønn, overg.stønad, bidrag, b.trygd etc. Hun har en slik annonse ute på finn, fordi hun ikke har råd til gaver til barna. Men at hun eier en leilighet til 4.5 millioner (flott leil, vi bor ikke i oslo el.l), eier en flott bil, var på spahelg med venninner forrige helg etc. Det er kun prioriteringer det står på, og folk som hjelper henne blir dessverre lurt. 

Så har du lyst til å hjelpe, kontakt en organisasjon ❤

Anonymkode: 549f1...63e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er i den situasjonen at jeg burde spurt om hjelp, så kanskje min mening er verdt å lese før du gir noen penger:

Et stikkord holder: prioriteringer. Men jeg skal utdype... jeg er alene med 2 barn og har vært det i 4 år. På 4 år har jeg ikke vært hos frisøren (klipper tuppene selv), har kjøpt meg klær 1 gang i året (brukt, klespakke), har ikke unnet meg så mye som en neglelakk. Solgte til og med bilen for 3.5 år siden for å kutte utgifter. I tillegg er jeg nå arbeidsledig, så jeg sliter! Men mange av oss synes det er flaut å spørre om hjelp, og i verste fall så spørr jeg en hjelpeorganisasjon. Jeg hadde satt utrolig pris på et gavekort på rema eller klær til barna. Men ikke penger eller gavekort på shopping, da tror jeg ikke behovet for hjelp er stort nok.

Ei jeg kjenner er enslig mor til 3, hun har nesten 42.000 utbetalt(!) hver mnd med lønn, overg.stønad, bidrag, b.trygd etc. Hun har en slik annonse ute på finn, fordi hun ikke har råd til gaver til barna. Men at hun eier en leilighet til 4.5 millioner (flott leil, vi bor ikke i oslo el.l), eier en flott bil, var på spahelg med venninner forrige helg etc. Det er kun prioriteringer det står på, og folk som hjelper henne blir dessverre lurt. 

Så har du lyst til å hjelpe, kontakt en organisasjon ❤

HI her.

Det er vel familier i din situasjon jeg ønsker å hjelpe, men har skjønt at jeg muligens har vært litt naiv....

OM jeg hadde ønsket å gitt deg f eks matgavekort på 5000 og f eks et gavekort på 5000 på kjøpesenteret som var tiltenkt juleklær og gaver, ville dette "reddet" jula for deg? Eller er det bare jeg som har trodd at situasjonen er verre enn den er for fattige(?) barnefamilier?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men om det er 2-3 barn er det dyrt med både klær og gaver og mat. Da vil vel ikke 5000 holde

Er man virkelig fattig, så er 5000 kr mer enn nok. Nå er jeg hun som var fattig. Vi har fortsatt ikke god råd, men nå har vi råd til alt vi trenger og litt til. Men det er jo prioriteringer. Har solgt bilen, jeg bruker svært lite penger på meg selv. Jeg er alene med to tenåringer, og vi bruker rundt 1000 kr mer på mat og godis i jula, og på klær så fikk datteren min en kjole til 200 kr, sønnen min en skjorte til 150 kr. Jeg har kjole. Og de får gave rundt 1000 kr hver. Altså bruker vi ca 3350 ekstra i jula. Og man vet at jula kommer til samme tid hvert år. Så jeg har jo spart. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

HI her.

Det er vel familier i din situasjon jeg ønsker å hjelpe, men har skjønt at jeg muligens har vært litt naiv....

OM jeg hadde ønsket å gitt deg f eks matgavekort på 5000 og f eks et gavekort på 5000 på kjøpesenteret som var tiltenkt juleklær og gaver, ville dette "reddet" jula for deg? Eller er det bare jeg som har trodd at situasjonen er verre enn den er for fattige(?) barnefamilier?

Jeg tenker at dersom du kunne hjulpet "sånne som meg" så er 10.000 tilsammen (mat og klær/gaver) for mye. Men igjen, det er fordi jeg prioriterer annerledes enn mange andre (kanskje de som ikke trenger det, men som liker å få skaffet seg noe ekstra gratis?).

Du kan hjelpe mange flere, vel og merke om du finner de som virkelig trenger det. 

Med prioriteringer mener jeg at for feks 1000 kr så får jeg en hel ukeshandling på rema, inkl shampo, dopapir osv. Fordi jeg har lite penger er det ok med first price pasta, hårspray til 12 kroner og en diger pose salt potetgull til barna til 15 kr i stedet for en liten pose potetskruer til 40 kr. Hadde jeg fått gavekort på 5000 på et kjøpesenter hadde jeg brukt det på salg og fått firedobbelt av varer for den summen. Mens venninnen min som leker fattig på finn.no hadde brukt det på kicks eller gullfunn. 

Mulig du er naiv, men vil nok ikke tro det. Kanskje mer "uvitende" siden du kanskje ikke har vært fattig selv? Vanskelig å si, men godhjertet er du i hvert fall :) anbefaler deg igjen å ta det via en organisasjon, og ikke finn.no. 

Er mange som tror de er fattige, fordi forbruket er fra en annen verden. Har en liten mistanke om at mange av de "fattige alenemødrene" ikke er så fattige. Vet mange familier med to voksne sliter mer, dette pga av at om den ene har en middels betalt jobb og den andre blir arbeidsledig, så er det myyyyye mindre hjelp å få pga partneren har inntekt. Er man alene er det dessverre mange som får stønader kastet etter seg. Ikke misforstå, er glad enslige får hjelp og slipper å bekymre seg for barna osv. Men mange får som min venninne 42.000 tilsammen i mnd pga slike stønader. Mens en annen venninne ikke får sosialhjelp pga mannen tjener noen få kroner for mye. Skulle vært litt jevnere fordelt. Total avsporing, men 😳 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er man virkelig fattig, så er 5000 kr mer enn nok. Nå er jeg hun som var fattig. Vi har fortsatt ikke god råd, men nå har vi råd til alt vi trenger og litt til. Men det er jo prioriteringer. Har solgt bilen, jeg bruker svært lite penger på meg selv. Jeg er alene med to tenåringer, og vi bruker rundt 1000 kr mer på mat og godis i jula, og på klær så fikk datteren min en kjole til 200 kr, sønnen min en skjorte til 150 kr. Jeg har kjole. Og de får gave rundt 1000 kr hver. Altså bruker vi ca 3350 ekstra i jula. Og man vet at jula kommer til samme tid hvert år. Så jeg har jo spart. 

❤❤👏👏 enig! 

Med gavekort på 5000 kr på bpde mat og klær/gaver er det året 2021 som er reddet for min del. Om noen skal redde jula mi, så holder det med en gaveeske med litt julegodteri, litt julemat og et par flasker julebrus :) for det er kun det lille ekstra som skiller julen fra hverdagen. Ikke om barna får playstation 5 eller iphone 12. Mine er mindre enn dine, men de blir sååå glade for ting de får. Tegnesaker, julestrømpe fra eurpris til 19.90, maling, modelleire, et lite legosett, hva som helst. Man lager tradisjoner og jule er ikke kjip selv om vi har lite penger ;)

Skrevet

Du vil ikke gi til organisasjoner fordi du kan risikere at innvandrere får hjelp?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar. Om jeg gir til frivillige organisasjoner blir det spredt utover, og det hjelper kanskje ikke disse som ber om hjelp på finn.no? Ei jeg kjenner har jobbet som frivillig, og sier at det nesten utelukkende er innvandrere som får disse mat- og gavepakkene og klær som gis ut. Var omtrent ingen av de som lever i såkalt skjult fattigdom. Og jeg ønsker ikke å gi noe til f eks innvandrere som sender alle pengene sine til slektninger i hjemlandet, for så å få gratis ting hos frivillige organisasjoner!

Jeg tenkte at å hjelpe med en skikkelig sum til "vanlige" familier, så ville det på en måte merkes mer for de det gjelder. Men nå ble jeg usikker, gitt.... Kanskje bare sende hele summen til fadderbarna i San Miguel istedet!!

Hei kjære hjelper ❤ Jeg er en av de som hjelper via finn, og jeg kan si det sånn at dette er familier som virkelig har behov for hjelpen. Det som gjør det ekstra givende er at jeg kan hjelpe de direkte. Det er ikke vanskelig å se at de har lite. I tillegg har jeg også sett hun ene jeg hjelper. Har kun 9000 utbetalt og har to til å forsørger. Vil ikke far bli med på at mor er aleneforsørger (noe de fleste er) så får ikke mor den støtte hun trenger. Mange triste skjebner. Men jeg synes det er givende å hjelpe direkte enn via via. 

Anonymkode: c1840...61d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...