Gå til innhold

Hvordan steker dere ribba?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvilken ribbe foretrekker dere?

Jeg har landet på tynnribbe, som jeg damper under folie (svoren opp) i 45 min, senker temperaturen, og steker videre i ca 1,5 t. Gnir inn med salt og pepper 2 dager i forveien.

Anonymkode: a4a23...4a9

Skrevet

Jeg kjøper ribbe i stekepose for da blir det perfekt resultat hver gang. Å sprø svor selvfølgelig.

Anonymkode: 2b9e4...90c

Skrevet

Langtidssteker, det er det helt umulig å mislykkes med.

Tynnribbe.

Anonymkode: 5de37...850

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har landet på tynnribbe, som jeg damper under folie (svoren opp) i 45 min, senker temperaturen, og steker videre i ca 1,5 t. Gnir inn med salt og pepper 2 dager i forveien.

Gjør akkurat det samme som deg. Først 230 grader, så skrur jeg ned til 200 etter jeg har fjernet folien. Men først bruker jeg gjerne en tapetkniv for å skjære kuttene litt dypere, da det ofte ikke er godt nok kuttet. Det er også viktig at det er mye fett under svoren så den blir sprø. Perfekt resultat hver gang😊

Skrevet

Begynte med hellstrøm sin oppskrift for noen år siden, den slår aldri feil, og blir alltid bedt om å ta med ribbe på julaften 🙂

Anonymkode: 0cb66...88a

Skrevet

Jeg kjenner jeg er sykt nervøs😅. Grunnet korona blir det jo ikke klassiske juleselskaper denne julen. Noe som innebærer at vi ikke får den tradisjonelle ribbemiddagen hos familie. Jeg må rett og slett lage de selv!

Ble sykt glad for denne tråden. Skal lese meg opp til 1. juledag. Har dere noen supertirsdag til sprø svor? Hva må jeg tenke på?

Anonymkode: 05592...f82

Skrevet

I biter uten svor. Det er den beste måten for oss som ikke er glade i dillerflesk. Flesket på toppen blir helt nydelig uten svor. 

Anonymkode: 3e05f...099

Skrevet

Jeg deler den i passende serveringsstykker, legger den i min Tupperwareform og setter den inn i stekeovnen i to timer. Perfekt gylden ribbe med knasende sprø svor hver gang, og null behov for å rengjøre stekeovnen etterpå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner jeg er sykt nervøs😅. Grunnet korona blir det jo ikke klassiske juleselskaper denne julen. Noe som innebærer at vi ikke får den tradisjonelle ribbemiddagen hos familie. Jeg må rett og slett lage de selv!

Ble sykt glad for denne tråden. Skal lese meg opp til 1. juledag. Har dere noen supertirsdag til sprø svor? Hva må jeg tenke på?

Anonymkode: 05592...f82

Nok salt.

Det er viktig for å få sprø svor at saltet får brutt ned fibrene i fettet.

Så salt godt kvelden før og legg den ned svoren ned over natta. Jeg sverger til langtidsstekt ribbe, da smelter fettet ned og ribben blir saftig og smakfull. Helt umulig å få seig ribbe om du langtidssteker.

Bare google så ligger det mange oppskrifter på nett, men de er nesten helt like. 

Anonymkode: 5de37...850

Skrevet (endret)

Jeg steker den sånn:

Svor ned, 1, 5 liter vann i forma, 1 time på 100 grader

Så skrur jeg varmen opp til 150 i en halvtime.

Ribba ut av ovnen, tømmer av nesten all krafta og sparer på den, legger folie under midten av ribba og legger den med svoren opp. Da kutter jeg en ekstra gang, for da er det som å skjære i smør. Salter og peprer litt ekstra. Inn i ovnene igjen på 150 i 2,5 time. Fyll på hele tiden med kraften du helte fra så det ikke brenner seg i bunnen og på sidene. Om du går tom for kraft, så bruk vann. Jeg pleier å sjekke ca hvert kvarter. 

Skrur opp oven til 200 og steker i ca 1 time. Husk å fylle på med vann/kraft ofte.  Da er svoren sprø, men om du vil at den skal blåse seg opp litt mer, så setter du på grillen litt. 

Dette gjør at ribba blir supermør, beina detter ut når du løfter den ut av forma, og du får god kraft. Om ribba får stå i romtemperatur til den blir helt kald før du pakker den inn, så holder svoren seg sprø. Denne måten tar litt tid, men det er verd det. 

Endret av Himmel og hav
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Omtrent dette. Tynnribbe, damper den første timen, og senker temperaturen. Men jeg steker mye lengre enn 1,5 time til. Blir ofte oppimot 3. Jeg åpner ovnsdøra på gløtt, så fukten slipper ut fra ovnen, legger ribba på nest øverste rille (da er den så langt opp den kan komme uten å krasje i varmeelementene), og så følger jeg nøye med mens jeg snur den frem og tilbake, så den svoren som ikke er sprø alltid kommer lengst opp mot varmen. Jeg skrur aldri på grillen. Aldri. Det tar den tiden det tar. Får perfekt svor hver eneste gang 😎

Anonymkode: 7b414...691

Skrevet

jeg langsteker den, perfect hver gang :)

Anonymkode: 80d40...957

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Omtrent dette. Tynnribbe, damper den første timen, og senker temperaturen. Men jeg steker mye lengre enn 1,5 time til. Blir ofte oppimot 3. Jeg åpner ovnsdøra på gløtt, så fukten slipper ut fra ovnen, legger ribba på nest øverste rille (da er den så langt opp den kan komme uten å krasje i varmeelementene), og så følger jeg nøye med mens jeg snur den frem og tilbake, så den svoren som ikke er sprø alltid kommer lengst opp mot varmen. Jeg skrur aldri på grillen. Aldri. Det tar den tiden det tar. Får perfekt svor hver eneste gang 😎

Anonymkode: 7b414...691

Jeg glemte tida en gang, og tror ribba sto i ovnen 2,5 timer etter damping. Den ble kjempesaftig. Tror jaggu meg jeg skal glemme tida på julaften og, jeg👍😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...