Gå til innhold

Rekvisisjon til drosje hjem fra sykehus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnet mitt ble akutt innlagt på sykehus fra legevakt for et par dager siden. Vi skal hjem i dag og bor ca 80 km fra sykehuset.

Har vi rett på noe rekvisisjon til drosje hjem, eller må vi ordne skyss selv?

Anonymkode: 9967c...7c3

Fortsetter under...

Skrevet

Se på pasienttransport.no

Evt så vet avdelingen det, det er flere faktorer som spiller inn. Reise dekkes med billigste alternativ utfra helsetilstand, det er ikke sikkert dere kvalifiseres til drosje - Legen rekvirerer , legen vet. 

Anonymkode: 9ee93...1bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg og barnet mitt ble akutt innlagt på sykehus fra legevakt for et par dager siden. Vi skal hjem i dag og bor ca 80 km fra sykehuset.

Har vi rett på noe rekvisisjon til drosje hjem, eller må vi ordne skyss selv?

Anonymkode: 9967c...7c3

Su har krav på transport men ikke nødvendigvis drosje. Jeg har alltid opplevd at sykehuset spør hvordan vi kommer oss hjem. Ta kontakt med lege på sykehuset eller du kan ta kontakt med pasientreiser direkte

Anonymkode: 4038b...aac

Skrevet

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1434575-rekvisisjon-til-drosje-hjem-fra-sykehus/?tab=comments#comment-26616572

Akkurat samme her?

"Rekvisisjon for pasientreise skal bare utstedes til pasienter som har behov for tilrettelagt transport av helsemessige årsaker. 

Mangler det rutegående transport, skal rekvisisjon utstedes av pasientreisekontoret ved at pasienten ringer 05515."

https://pasientreiser.no/helsepersonell/rekvirere-transport#pasienter-med-spesielle-behov

Anonymkode: c30cd...67e

Skrevet

Kommer helt an på legen. Her tok de og opererte ut blindtarmen til datteren min, sent på kvelden. Neste morgen ble hun skrevet ut, hadde ikke fått noe smertestillende. Og vi fikk beskjed om å ta bussen. Betalte jo selvfølgelig for drosje selv, og hun hadde jo så store smerter, så drosjen kjørte svært forsiktig. 

Anonymkode: 9d66d...0f5

Skrevet

I utgangspunktet har man rett til å få dekket billigst mulig transportmiddel hjem, går det buss eller tog er det stort sett det som felles så fremt det ikke er tungtveiende helsemessige grunner til noe annet. Da er det i såfall legen som må rekvirerer det. 

Anonymkode: 7affd...0d1

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

I utgangspunktet har man rett til å få dekket billigst mulig transportmiddel hjem, går det buss eller tog er det stort sett det som felles så fremt det ikke er tungtveiende helsemessige grunner til noe annet. Da er det i såfall legen som må rekvirerer det. 

*dekkes 

Skrevet

Det ble mye regler på dette for noen år siden. Før fikk du dekket billigste transport og måtte vise kvitteringer og allverdens. 

Sånn er det ikke lenger. 

Du får i dag dekket en sum pr kilometer, også velger du selv hvordan du vil reise. Får du en billig billett på toget tjener du penger, tar du taxi må du betale en del selv...

Er barnet under 12 år henter pasientreiser selv dokumentasjon fra sykehuset om at du har vært der, er det over 12 må du få det selv og sende med søknaden. Mye lettere søknadsprosess for barn under 12 år...

Noen ganger kan du få dekket taxi, men da er du så syk at du ikke kan ta bussen. Snakk med legen om det i tilfelle.

Har en datter som jeg må på kontroll med på sykehuset omtrent en gang i året, og sykehuset som har spesialisert seg på hennes handikap ligger 4 timer unna. Men selv ikke etter operasjon fikk vi dekket taxi.

Anonymkode: ae5df...6fd

Skrevet

Har du ingen dom kan hente deg, da? Veldig dumt at skatten vår skal gå til taxi for noen som ikke gidder å få hjelp om de kan. Det finnes stort sett også buss/tog.

Anonymkode: f7628...513

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...