Anonym bruker Skrevet 18. desember 2020 #1 Skrevet 18. desember 2020 Far døde for et år siden. Det har tatt tid å selge leilighet osv, men nå er alt gjort. Advokaten som gjør opp boet var en venn av far. Da han ringte meg første gang etter fars død spurte han etter en verdifull gjenstand (ca 60.000) som far visstnok hadde lovet ham. Mine søsken og jeg ga ham den. Han har også fått en klokke til ca 20.000. I går fikk vi en e-post der han bla skriver at det var en enighet mellom ham og far at han skulle få betalt for en prosess han hjalp far med. Prosessen skjedde for fire år siden. Ha anmoder om 75.000kr for det + 25.000 for arveoppgjøret. Er ikke dette ganske absurd? Anonymkode: 45293...fd1
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2020 #2 Skrevet 18. desember 2020 Dere skulle brukt en annen. Og det som ikke står skrevet i et testamente gjelder ikke. Anonymkode: 6358d...c10
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2020 #3 Skrevet 18. desember 2020 Du tuller sant ? Anonymkode: 78c9c...287
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2020 #4 Skrevet 18. desember 2020 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Du tuller sant ? Anonymkode: 78c9c...287 Dessverre. E-posten han har skrevet er ganske følelsesladet og han legger ut om alt han har hjulpet far med. Dette har vært en venn av familien i alle år. Jeg er mildt sagt sjokkert! Anonymkode: 45293...fd1
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2020 #5 Skrevet 18. desember 2020 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Dere skulle brukt en annen. Og det som ikke står skrevet i et testamente gjelder ikke. Anonymkode: 6358d...c10 HI her. Det var ikke mitt valg at han skulle gjøre opp boet, forholdet mellom oss søsknene er ganske anstrengt fra før. Er det noen som burde vite at en eventuell avtale om betaling for prosessen i etterkant burde vært skriftlig, så er det jo en advokat! Anonymkode: 45293...fd1
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #6 Skrevet 19. desember 2020 Har dere gått for et offentlig skifte, HI? I så fall skal jo advokatens/bobestyrers habilitet vurderes av retten. Denne advokaten er helt klart ikke habil. Hvis dere har et privat skifte som denne advokaten skal ta seg av så ville jeg, om jeg var deg, bedt om et offentlig skifte - og klaget inn denne advokaten for brudd på div. Punkt en er vel at denne advokaten, enten han er offentlig utnevnt eller er satt til å hjelpe dere med et privat skifte, ikke er habil til å ta seg av dette boet, siden han gjør seg selv til part. Dette gjør bl.a. at han ikke uten å kunne bevise det, ikke kan komme med krav til dere arvinger om at han skal arve noe. Så det dere har "gitt" han tviler jeg på at han har rett til, så dette ville jeg også fått sjekket opp! Punkt to er vel at ved dødsfall er det jo en del frister som må overholdes også, med bl.a. proklama, som må meldes innen seks uker etter offentliggjøring. Dvs. det kravet han kommer med nå er ikke gyldig. Punkt tre - siden denne advokaten helt garantert og uten tvil vet at det han har gjort i denne saken er ulovlig, så ville jeg vært svært skeptisk til salget av din fars leilighet, om dette har skjedd lovlig. Jeg ville krevd fullt innsyn i dette (og alt annet han har gjort!), for jeg ville ikke blitt overrasket om han har dratt ut tiden for salget og kanskje til og med har tjent på det direkte eller indirekte selv, ved å f.eks. skinnselge til mellommann til billigere beløp enn leiligheten er verdt i dagens marked. Jeg er ikke advokat, men alt - helt fra første krav om verdifull gjenstand, til klokke og nå et krav et år etter alle frister for proklama er utløpt - tilsier at denne advokaten snyter dere arvinger! Hvis dette er et offentlig skifte og han ved en feil er vurdert til å være habil til å være bobestyrer, da har han uansett brutt flere av disse betingelsene ved å gjøre seg selv til part i arveoppgjøret. Han er ikke habil, og er det offentlig skifte må du (dere) gjøre retten oppmerksom på at han ikke er habil (og begår lovbrudd som bobestyrer)! Da vil det nok bli en full gjennomgang og en ny vil bli utnevnt. Om han er offentlig utnevnt har han også plikt til å informere dere arvinger at dere når som helst kan kreve å få omgjort et offentlig skifte til et privat. Hvis han er valg som en del av et privat skifte har han uansett brutt flere lover, og det er mer enn grunn nok til at du (alene, selv om søsken ev. ikke er villig til det) kan gå til retten og varsle om dette og kreve et offentlig skifte. Var jeg deg ville jeg kontaktet advokatforeningen mandag og varslet om hvordan han praktiserer bobestyrerrollen sin. Og jeg ville nok fått en annen advokat på saken, for å hjelpe med å sikre det som må sikres slik at du/dere får det dere har rett på. Les dette: https://www.domstol.no/globalassets/upload/stro/dokumenter/retningslinjer-for-bostyrere-i-offentlige-dodsboer-pr-feb-2018.pdf https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1930-02-21/KAPITTEL_3-2-2#§91e Siden det virker som om det også er uenigheter mellom dere søsknene så ville jeg vært skeptisk til "alt og alle". Hvis det kun er advokaten som forsøker å snylte på dere, så bør dere søsknene stå sammen mot ham. Jeg ville kastet meg rundt på mandag og forsøkt å få hjelp fra an annen advokat, ev. hørt med retten. Det denne advokaten holder på med er nok ikke lovlig. Jeg ville også ha krevd tilbake det verdisakene han allerede har "fått". Det kan dere gjøre ved å vise til at han som påstått "arving" er inhabil som bobestyrer, fordi han har gjort seg selv til "part" i arveoppgjøret og ergo ikke er skikket til å stå ansvarlig for oppgjøret. Ikke vent til etter nyttår, for av og til kan "nytt år" plutselig ha gjort at ting blir mer komplisert, og i tillegg er det også ny arvelov som vil bli gjeldende fra etter nyttår, om det ev. kan påvirke oppgjøret deres også (jeg vet ikke). Anonymkode: d2182...241
Bostyrertilsynet Skrevet 19. desember 2020 #7 Skrevet 19. desember 2020 Heisann. Det lange svaret var bra. Det jeg ikke helt fikk med meg, var om han ble oppnevnt av tingretten? vel, uansett er dette et dødsbo. Et dødsbo skal også bli revidert av en revisor, og da skal de samme reglene som gjelder for avslutning i en konkurs gjelde (alle typer skiftesaker der det er en bostyrer, skal revideres etter samme regler som konkursloven 90, andre del, nr 2. ) faktum er at dette skjer svært sjelden, selv i konkurs. Tro meg, jeg vet. Les det som står i lenkene under. Det viktigste du uansett må be om, er å få se revisjonsrapporten fra fire år siden. Dersom han ikke vil eller kan fremlegge denne, kan du skrive nøyaktig dette: «Kravet bestrides, og skal ikke innkreves eller sendes til inkasso. Det er bedt om dokumentasjon av revisjonsrapporten av boregnskapet jf kkl. Annet ledd Nr. 2, og av advokatfirmaets særregnskap jf. Advokatforskriften 3a-9 og 3a-10, uten at dette er fremvist. Det er ikke inngått noen avtale, verken muntlig eller skriftlig, ut over det som allerede er betalt og oppgjort fire år siden. Flere henvendelser om dette krav kan ikke påregnes å bli besvart, og jeg regner saken herved som endelig avsluttet.» Sjekk ut bostyrertilsynet.no og domstolensvenner.no Lykke til mvh Jarl Gunnar Lier
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #8 Skrevet 23. desember 2020 Tusen takk dere! Anonymkode: 45293...fd1
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #9 Skrevet 23. desember 2020 Holder denne bostyreren til sør i landet? Og bruker han rullestol? Anonymkode: e574a...2b2
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2020 #10 Skrevet 24. desember 2020 Anonym bruker skrev (På 23.12.2020 den 7.00): Holder denne bostyreren til sør i landet? Og bruker han rullestol? Anonymkode: e574a...2b2 Nei, han holder til i Oslo... Anonymkode: 45293...fd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå