Gå til innhold

Legen nekter å skrive ut ernæringsdrikk til min gamle mormor på 81 år fordi hun ikke har en sykdom i grunn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har nå vært syk i 4 uker og får ikke i seg mat, hun er nå blitt svært tynn og klarer ikke tygge i seg mat. Hun har påvist bakterier i tarmen og går kvalm hele tiden. Eneste legen har gitt er kvalmestillende som ikke hjelper. Må man ha en diagnose for å få dette på resept? Hun har lite penger. 

Anonymkode: b22cd...e59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.. jeg for min del hadde vel gått til apoteket og kjøpt ernæringsdrikk helt selv, i ditt tilfelle. Jeg hadde kanskje til og med slått på stortromma og betalt selv. Men i min verden lar man ikke folk gå uten mat i fire uker fordi man ikke klarer å overtale en lege til å skrive ut det man mener at legen burde gjøre. 

Noen ganger må man gjøre saker og ting selv om ikke staten betaler for det.

Skrevet

Du går og kjøper næringsdrikker, eller blander god og næringsrik smoothie med yoghurt, bær, banan m.m. Proteinpulver kan kjøpes og blandes i. Havregrøt med mye fløte og smør. Spis sammen med henne. Biola for magen.

Anonymkode: 289f0...ebf

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hun har nå vært syk i 4 uker og får ikke i seg mat, hun er nå blitt svært tynn og klarer ikke tygge i seg mat. Hun har påvist bakterier i tarmen og går kvalm hele tiden. Eneste legen har gitt er kvalmestillende som ikke hjelper. Må man ha en diagnose for å få dette på resept? Hun har lite penger. 

Anonymkode: b22cd...e59

Be legen søke om at det dekkes av de årsakene du nevner. Inntil da må hun dessverre betale det selv.

Anonymkode: e555f...1fa

Skrevet

Det er visse kriterier som må fylles for å få de på resept ja, så legen har nok rett i det.

Kjenner en som får de på resept, men han har en helt ødelagt mage og tarm etter kreft, stråling og noen skader som oppsto etter det. Vet han av og til har delt litt med et barn som spiser veldig dårlig pga refluxproblematikk og spisevegring pga det, for den guttungen får det ikke på resept.

Men om hun ikke spiser annen mat må hun jo bare overføre det vanlige matbudsjettet til energidrikker også får dere som er hennes pårørende kjøpe noen til henne i tillegg.

Anonymkode: 7d314...0ed

Skrevet

Men det kan du jo kjøpe uten resept?

Anonymkode: 2b350...ccd

Skrevet

Det er ganske strengt på hvem som får dette dekket. Legen må søke til Nav. Får man det godkjent får man vedtak fra Nav og må ha dokumentet med på apoteket for å kunne hente ut næringsdrikker. Skal du på et annet apotek må du ha med dokumentet der også. Så det er ikke slik som andre blå resepter.
Det finnes mange typer næringsdrikker med ulik styrkegrad, smak og base (melk/juice) og det finnes også supper og næringspulver man kan blande i maten. Vi kjøpte forskjellige typer i starten til min far slik at vi fant ut hvilken han lettest fikk ned og deretter kjøpte vi mer av de typene. 

Anonymkode: f79f1...bd1

Skrevet

Det tar jo ganske land tid å få det dekket, siden det må søkes på. Men jeg fikk tilbakebetalt det jeg hadde kjøpt (tok vare på kvitteringer). Men det er strenge kriterier for å få det godkjent, og jeg er usikker på om sykdom som mulig er kortvarig (altså ikke vanlig sykdom) er gyldig grunn. Ta kontakt med NAV å hør med dem. I mellomtiden så må dere skaffe og lage mat på vanlig måte. Som andre har skrevet, lage næringsrike smootier, kjøpe nøringsdrikker selv osv.

Anonymkode: 85e23...f81

Skrevet

Vel da kjøper du for henne hvis hun har så dårlig råd. Evt så spleiser du med din mor og søsken hvis du har det. Har alle dårlig råd så søker du om sosialhjelp for mormoren din.

Anonymkode: df98a...2f8

Skrevet

Hvis hun ikke oppfyller kravene for å få dem på resept, så gjør hun ikke det. (Og bakterier i tarmen har vi alle, går ut fra du mener en spesiell en?)

https://www.helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/dekning-av-utgifter-til-naeringsmidler/

Min erfaring er at mange næringsdrikker ikke smaker særlig godt, og har en ettersmak som mange ikke liker. Det hjelper virkelig ikke på kvalme. Heller prøv dere frem med vanlig mat/supper/drikker, og så kan dere blande i forskjellige næringstette matvarer. Feks valnøtter knust til pulver i en morter smaker ingenting og merkes ikke i grøt/smoothie.

Anonymkode: b91c2...6bf

Skrevet

Hun oppfyller nok ikke kravene for å få det på blå resept, for de er strenge. Kjøp det til henne eller tilsett matolje i det hun klarer å få i seg (råd fra ernæringsfysiolog da mitt barn var undervektig pga lavt matinntak). Egg inneholder det meste, lag eggedosis, eggerøre, bland egg i smoothie etc.

Anonymkode: 7108b...200

Skrevet

Hvorfor ikke bare kjøpe det hvis det er noe hun kan "spise"? Hvis du tar med i beregningen det hun sparer på annen mat kommer det nok ikke tol å bli veldig dyrt.

Anonymkode: 1a790...2b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...