Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 Har noen forslag til morsomme aktiviteter? Jeg er vikar to dager for barnehagelæreren. Anonymkode: da919...424
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Eventuelt så skal du løse en praksisoppgave;) Jeg liker Brita Teckentrupps Bøker sirkel, firkant, trekant og linjejakt. Det er fire ulike bøker. Hva med å dele dem i små grupper som leser hver sin bok og gå ut på jakt i barnehagen etterpå? Du bør nok legge ut noen opplagte og morsomme figurer de kan finne. Anonymkode: 7f552...728
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 En vikar får sjeldent i oppgave å lage læringsaktiviteter for barna. Dersom bhglærer skulle hatt geometri de to dagene, er opplegget ferdig og du kan utføre. Tror nok heller du et student. Sjekk lærebøkene og snakk med praksislæreren din. Anonymkode: 0c3dc...5a5
gale damen Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 Hvorfor ikke bare si det som det er? Tøvete å gjemme seg bak "jeg er vikar", når det helt åpenbart ikke er det som er tilfellet. Jeg blir litt nysgjerrig på hva du håper å oppnå ved å fortelle en åpenbar løgn i stedet for å si at du trenger hjelp med en oppgave som du synes var vanskelig?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 Hei dere, hi her. Nå ble jeg faktisk lei meg, jeg er fast vikar i denne bhg og blir vist tillit ved å legge tilrette for mange ulike aktiviteter på avdelingen. Jeg fant heldigvis noen tips på pedagogisk tenketank. Anonymkode: da919...424
Valkyriemamma Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 Eg har og vore vikar og laga eigne opplegg. Dette var då i skulen, medan eg studerte. Det er ikkje uvanleg å vise den type tillitt til kjente vikarer. Eit opplegg eg har hatt med 1. trinn, som dei syntes var gøy, var å teipe opp geometriske figurer på gulvet. Deretter fekk dei i oppgåve å hente ting rundt i klasserommet som passa. Vi utvida opplegge med å sende dei ut på leikeplassen og i skogen. Det var litt vanskelegare, men dei var kreative og måtte begrunne kvifor dei meinte ei kongle passer inni rektangel. Vi fann ut at kongla passer både i sirkel og rektangel, sida den er meir sylinderforma. Vi hadde mange fine og lærerike samtaler rundt former.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 Hvorfor skal barna lære geometri i barnehagen? Hva med bare å ... leke? Skolen kommer tidsnok. Anonymkode: 7093a...a0e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #8 Skrevet 17. desember 2020 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor skal barna lære geometri i barnehagen? Hva med bare å ... leke? Skolen kommer tidsnok. Anonymkode: 7093a...a0e Du vet at de har en rammeplan i barnehagen sant? Noe av greia er jo at det skal legges til rette så ungene lærer gjennom lek også. De skal ikke sitte "skolerett" ved en pult å lære, men gjennom lek og oppgaver skal de lære forskjellen på sirkel og rektangel. Slik basiskunnskap som har kommet inn på en morsom måte danner grunnlag for videre læring når de begynner på skolen. Unger kan jo ikke bare ha frilek uten noen form for læring i 5 år før de begynner på skolen... Anonymkode: f7d99...237
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #9 Skrevet 17. desember 2020 Valkyriemamma skrev (41 minutter siden): Eg har og vore vikar og laga eigne opplegg. Dette var då i skulen, medan eg studerte. Det er ikkje uvanleg å vise den type tillitt til kjente vikarer. Eit opplegg eg har hatt med 1. trinn, som dei syntes var gøy, var å teipe opp geometriske figurer på gulvet. Deretter fekk dei i oppgåve å hente ting rundt i klasserommet som passa. Vi utvida opplegge med å sende dei ut på leikeplassen og i skogen. Det var litt vanskelegare, men dei var kreative og måtte begrunne kvifor dei meinte ei kongle passer inni rektangel. Vi fann ut at kongla passer både i sirkel og rektangel, sida den er meir sylinderforma. Vi hadde mange fine og lærerike samtaler rundt former. Takk for fint og behjelpelig svar, hilsen hi! Anonymkode: da919...424
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. desember 2020 #10 Skrevet 17. desember 2020 Og nåde deg om du kaller en sirkel for en runding. Runding er ikke en geometrisk form.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #11 Skrevet 17. desember 2020 Dere kan merke opp noen store geometriske figurer på asfalten eller plenen. For eksempel sirkel, kvadrat, rektangel og triangel. Alle barna stiller seg inni den ene figuren og så roper du navnet til en av figurene og de løper dit. Til å begynne med nøler de nok en del, men de lærer det fort. Hvis du av og til rope navnet på figuren de allerede står i blir drt ofte mye latter. Det går ann å gjøre slik at sostemann inn i figuren går ut hvis det skal være konkuranse. Anonymkode: f3590...3d0
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #12 Skrevet 17. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Unger kan jo ikke bare ha frilek uten noen form for læring i 5 år før de begynner på skolen... Anonymkode: f7d99...237 Hvorfor ikke? Og hvem har fortalt deg at frilek ikke innebærer masse læring? Anonymkode: 31717...0eb
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #13 Skrevet 17. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Dere kan merke opp noen store geometriske figurer på asfalten eller plenen. For eksempel sirkel, kvadrat, rektangel og triangel. Alle barna stiller seg inni den ene figuren og så roper du navnet til en av figurene og de løper dit. Til å begynne med nøler de nok en del, men de lærer det fort. Hvis du av og til rope navnet på figuren de allerede står i blir drt ofte mye latter. Det går ann å gjøre slik at sostemann inn i figuren går ut hvis det skal være konkuranse. Anonymkode: f3590...3d0 Takk for supert tips! Hilsen hi Anonymkode: da919...424
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #14 Skrevet 17. desember 2020 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor ikke? Og hvem har fortalt deg at frilek ikke innebærer masse læring? Anonymkode: 31717...0eb Ingen har fortalt meg det, og jeg tror ikke det heller. Men jeg mener at i tillegg til den læringen som er i frilek er det fint å få litt organisert læring inn i leken, det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: f7d99...237
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #15 Skrevet 17. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ingen har fortalt meg det, og jeg tror ikke det heller. Men jeg mener at i tillegg til den læringen som er i frilek er det fint å få litt organisert læring inn i leken, det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: f7d99...237 Du skrev nemlig at Unger kan jo ikke bare ha frilek uten noen form for læring i 5 år før de begynner på skolen... Og da lurer på hvorfor i all verden de ikke kan det. Anonymkode: 31717...0eb
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #16 Skrevet 17. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du skrev nemlig at Unger kan jo ikke bare ha frilek uten noen form for læring i 5 år før de begynner på skolen... Og da lurer på hvorfor i all verden de ikke kan det. Anonymkode: 31717...0eb Fordi skolesystemet ikke er sånn. Det er forventet at de kan en viss mengde ting når de begynner på skolen og læringen der bygger videre på det de har lært i barnehagen. Barn som har gått i barnehage og lært litt der har et tydelig fortrinn når de begynner på skolen, som et slikt barn du beskriver vil mangle. Jeg synes opplæringssystemet her i Norge er fint, barnehage og læring gjennom lek til de blir 6 år, også skole. I mange land begynner de på skole når de er 4 år... Det er klart et barn kan lære bare gjennom frilek, men det er ikke så lurt når de vokser opp i vårt samfunn. Det er virkelig mest frilek i barnehagen altså, den lille læringen som er der er helt grei. Anonymkode: f7d99...237
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #17 Skrevet 17. desember 2020 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Fordi skolesystemet ikke er sånn. Det er forventet at de kan en viss mengde ting når de begynner på skolen og læringen der bygger videre på det de har lært i barnehagen. Barn som har gått i barnehage og lært litt der har et tydelig fortrinn når de begynner på skolen, som et slikt barn du beskriver vil mangle. Jeg synes opplæringssystemet her i Norge er fint, barnehage og læring gjennom lek til de blir 6 år, også skole. I mange land begynner de på skole når de er 4 år... Det er klart et barn kan lære bare gjennom frilek, men det er ikke så lurt når de vokser opp i vårt samfunn. Det er virkelig mest frilek i barnehagen altså, den lille læringen som er der er helt grei. Anonymkode: f7d99...237 Vel, jeg mener hverdagen til barna, som begynner på skolen allerede som 6-åringer er altfor organisert. Er det noe barn IKKE har for mye av så er det frilek. Barn kan jo snart ikke leke uten at voksne organiserer for dem. Anonymkode: 31717...0eb
Valkyriemamma Skrevet 17. desember 2020 #18 Skrevet 17. desember 2020 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Takk for fint og behjelpelig svar, hilsen hi! Anonymkode: da919...424 Ein anna leik du kan gjere, viss du har eit større rom. På skulen brukar eg gymsalen når eg har heile klassen. Print ut lapper med dei ulike geometriske figurane. Del barna inn i grupper, t.d. ei rektangelgruppe, ei trekantgruppe og ei sirkelgruppe. Gruppene blir plassert i kvar sitt hjørne. Ein og ein på gruppa løper til midten, snur ein av lappane (som ligg med bildesida ned i ein haug i midten). Viss det som er avbildet på lappen matcher gruppa, tar det barnet med seg lappen. Viss det ikkje matcher, legges lappen ned i haugen igjen, og barnet løper tilbake til gruppa si tomhendt. Då er det nestemann sin tur å prøve seg. Målet er å vera fyrste gruppe til å finne alle lappane som tilhøyrer gruppa. Derfor må det vera like mange lapper til kvar gruppe. Eg brukar den ofte med kortstokk, og deler elevane i fire grupper. Men eg har og brukt den på større elever og delt dei inn i t.d. ordklassar.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #19 Skrevet 17. desember 2020 Valkyriemamma skrev (45 minutter siden): Ein anna leik du kan gjere, viss du har eit større rom. På skulen brukar eg gymsalen når eg har heile klassen. Print ut lapper med dei ulike geometriske figurane. Del barna inn i grupper, t.d. ei rektangelgruppe, ei trekantgruppe og ei sirkelgruppe. Gruppene blir plassert i kvar sitt hjørne. Ein og ein på gruppa løper til midten, snur ein av lappane (som ligg med bildesida ned i ein haug i midten). Viss det som er avbildet på lappen matcher gruppa, tar det barnet med seg lappen. Viss det ikkje matcher, legges lappen ned i haugen igjen, og barnet løper tilbake til gruppa si tomhendt. Då er det nestemann sin tur å prøve seg. Målet er å vera fyrste gruppe til å finne alle lappane som tilhøyrer gruppa. Derfor må det vera like mange lapper til kvar gruppe. Eg brukar den ofte med kortstokk, og deler elevane i fire grupper. Men eg har og brukt den på større elever og delt dei inn i t.d. ordklassar. Høres kjempegøy ut, takk for tips! Hi Anonymkode: da919...424
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå