Gå til innhold

Synes dere dette er lite å gi til egne barn?

Anbefalte innlegg

Mine barn får fra 800-4000. Hadde vi hatt dårlig råd kunne det lett vert gaver for 500 kr til alle. Ikke kjøp mer enn du har råd til!

Eldste får gaver for 4000, midterste for ca 2000 og yngstemann på 4 får for 800 kr. Det jamner seg ut og er avhengig av behov og ønsker. 

Anonymkode: 2522f...249

Fortsetter under...

Er vel ikke summen som er viktig? jeg fikk aldri dyre gaver når jeg vokste opp, jeg visste at vi ikke hadde råd da , så ønska meg ikke så dyre ting heller. Fikk alltid noe jeg ønska meg da , typ en ny bukse eller hettegenser eller noe , aldri vært missfornøyd. 

Anonymkode: 43de3...6b7

On 12/16/2020 at 11:32 PM, Anonym bruker said:

De er 14 og 20. 

Tenkte mellom 500 og 750. 

Hva tenker dere? 

Alene og har ikke mye. 

Anonymkode: c10a8...5ee

tenker at det trenger du ikke spørre om, synes du det er nok, så er det nok :)

Anonymkode: 81e3e...b8a

Anonym bruker skrev (På 17.12.2020 den 16.34):

Synes det er mye jeg. våre barn får gave til maks 500 kr av meg og faren tilsammen. vi er gift og har gode inntekter. men vi gir veldig mange gaver. har stor slekt, så føler vi ikke har råd med mere.  ungene har aldri klaget på det. 

Anonymkode: 9f7bc...ae8

Men altså 500... de fleste ting koster da fort mer enn det, og de får jo gjerne mer enn en gave. Skjønner ikke hva man gir om man kjøper for så lite? 

Anonymkode: ef48f...4d0

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men altså 500... de fleste ting koster da fort mer enn det, og de får jo gjerne mer enn en gave. Skjønner ikke hva man gir om man kjøper for så lite? 

Jeg har kjøpt trillekoffert, staffeli og konkurranseskidress (brukt) til mine. Totalt 1100 kr. Da får de noe de ønsker seg. I tillegg får de en boks med skumnisser på deling, og skidressen får en boks med saks/lim/tape/tusjer i tillegg. Dette kommer de til å bli veldig glad for, og mer synes ikke jeg at det er nødvendig å kjøpe... 

Anonymkode: 66025...3f1

Vi har kun ett barn og brukbar økonomi, så hun får vanligvis gaver til mellom 500 og 1000 kroner. Mellom 500 og 750 er absolutt helt ok. I år blir det litt ekstra her hos oss fordi Covid19 gjør at det bare blir oss tre på julaften i år. Da vil vi gjerne har litt mer gaver under treet - men da blir "ekstragavene" enkle og nyttige ting som hun ellers ville ha fått i løpet av året - som sokker, shampo, skolesaker etc. Men det blir langt under 4000 kroner som noen (en) påstår her at burde ha vært en passende sum. 

Anonymkode: 3cde7...f56

Annonse

Det er absolutt nok! Jeg er så lei av kjøpepresset! Vi har langt over snittet god økonomi, men ungene trenger ikke vite det. De har gamle telefoner som går i arv, og julegavene i år er en liten ting til hver de ønsker seg for et par hundre, pluss en del bruksting som de uansett må ha (ny seng, skolesekk etc). Når enkelte av jentene i femte klasse sprader rundt med telefoner til 15.000 blir jeg bekymret for hvordan det skal gå med dem når de vokser til. Særlig når jeg vet at moren er alene og ikke er i arbeid. 

Anonymkode: 53669...470

13 hours ago, Anonym bruker said:

Det er absolutt nok! Jeg er så lei av kjøpepresset! Vi har langt over snittet god økonomi, men ungene trenger ikke vite det. De har gamle telefoner som går i arv, og julegavene i år er en liten ting til hver de ønsker seg for et par hundre, pluss en del bruksting som de uansett må ha (ny seng, skolesekk etc). Når enkelte av jentene i femte klasse sprader rundt med telefoner til 15.000 blir jeg bekymret for hvordan det skal gå med dem når de vokser til. Særlig når jeg vet at moren er alene og ikke er i arbeid. 

Anonymkode: 53669...470

altså kjøpepresset skaffer jo dere selv.... jeg kjøpr det jeg har råd til

Anonym bruker skrev (På 17.12.2020 den 15.41):

Takker for tilbakemeldinger. 

Man må gi etter evne og har man lite blir det ikke så mye, men som en som har lite har man lyst at barna skal få noe fint eller mer penger enn til vanlig. Sårt å ikke kunne gi som andre venner osv får. Men sånn et livet. Kanskje det kommer bedre tider her og. Håper! 

Men er jo ikke problem å planlegge, en kan legge av noe hver mnd året rundt til julegave, eventuelt kjøpe på tilbud og kampanjer . Det finnes slik året rundt på mye varer. Mine barn får for rundt 5000kr hver, det er pga planlegging og kjøpe det de ønsker når jeg ser det på tilbud

Anonymkode: 88196...1ae

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Men er jo ikke problem å planlegge, en kan legge av noe hver mnd året rundt til julegave, eventuelt kjøpe på tilbud og kampanjer . Det finnes slik året rundt på mye varer. Mine barn får for rundt 5000kr hver, det er pga planlegging og kjøpe det de ønsker når jeg ser det på tilbud

Totalt unødvendig og nedlatende innspill.

Anonymkode: fd374...7f9

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er et problem å planlegge hvis man aldri har noe ekstra. Ikke alle har rumpen full av penger eller mulighet til å spare opp!

HI: Syns du skal holde deg til 750,- per barn ! Hvis du ser du hadde hatt råd til 1000,- per barn, så tar du den ekstra femhundrelappen du da får til overs, og setter inn på en egen julegavekonto. Da har du en liten start til neste års julegavebudsjett :)

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor skal man legge av gjennom hele året for å gi gave for 5000 kr til egne barn? Det skjønner ikke jeg. Da ville jeg heller lagt av til sparing.Vi er nøysomme mennesker, har helt Ok inntekt, men velger likevel å holde oss på ca 3-500 per person i familien. 

Jeg skulle ønske at fokuset kunne være at det er omtanken i gavene som teller, og at gavens funksjon er å spre glede. Det er ikke prisen som er gavenes verdi, og i det øyeblikket at julen blir et gaveregnskap, har den mistet sin magi! 

Selvfølgelig er det mange som ikke trenger å tenke seg om før de drar kortet, uansett sammenheng, men jeg blir bare så trist av tanken på at resten av landet lar dette bli  standarden for det som er «nødvendig». 

Jeg har full forståelse for at det å være nøysom kan være lettere når det er et valg enn når man ikke får hverdagen til å gå rundt uten. Jeg skulle bare ønske at det var lettere å finne gleden i forberedelsene, i det å avdekke overraskelsene og dele opplevelsene. 

Anonymkode: 66025...3f1

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Da står det jaggu ikke spesielt bra til med fantasien din, gitt! 

Annonse

Anonym bruker skrev (På 16.12.2020 den 23.34):

Ja det er lite! Selv sønnen min på 9 år får gave til 1000 kr. Til så store barn som du har så er passende sum 4000-5000 kr.

Anonymkode: 38be0...6b4

Oh my gud. Sykt !

Anonymkode: f9a21...b60

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tro det eller ei, vi er mange som KAN betale 5000 for gaver til ungene, men som som synes det er helt hinsides vill pengebruk for en julegave. Uansett hvem den er til. 

Anonymkode: 56dc1...137

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Med aldri så mye planlegging hadde jeg ikke kunne gitt flere tusen til de i gave. Det går rundt, men ikke med god margin. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Herregud, så ignorant burde det ikke være lov til å være

Anonymkode: 07c59...03a

Anonym bruker skrev (På 17.12.2020 den 8.10):

Enig i det meste her.

Men det at barna har lært et materielt fokus av voksne er en sannhet med modifikasjoner. Noen barn har nok det - men presset kommer fra barna og ungdommen selv. Og da kan det i en periode i livet være tøft å være barnet med hjemmestrikk og Cubus jakke. 

Reklameindustrien har også barn og ungdom som stor målgruppe - og de er sneaky.. 

Likevel vil et fornuftig fokus hjemmefra kunne hjelpe på

Anonymkode: 910a2...17d

Bevares - Hjemmestrikkede plagg er da de mest verdifulle som finnes. Det er både dyrt i penger og det ligger mange timer med arbeid og omtanke bak, og det er veldig populært. 😘

Anonymkode: 212fb...038

Mine barn får gaver av oss foreldre for summer jeg ikke «tør» nevne her. Men, samlet får de ikke mer enn andre barn fordi mine barn har ikke besteforeldre eller oldeforeldre. De har kun en tante og en onkel og der før de en liten gave til jul, eks en bok.

Anonymkode: 95f69...dd2

Jeg har ikkje så mye ekstra siden jeg er student, og lever på lånekassen + barnetrygd nå i to år. Begynte med gavene til barna i sommer, så slapp heldigvis å kjøpe nå. Har jeg måtte kjøpe nå, har jeg måtte kutte ned på julemat. De får gaver til samme pris som dine hi, helt innafor 🙂

Anonymkode: 48317...0ca

Anonym bruker skrev (På 17.12.2020 den 13.58):

Det er faktisk store julegaver!! Jeg er nok bedre stillet økonomisk, både pga alder (er 52 år) og gift, så har to inntekter. Rent økonomisk kunne vi kjøpt gave for flerfoldige tusen, men det gjør jeg ikke! For meg er faktisk 500 kr mange penger. Jeg ønsker heller ikke å oppdra barn som forventer gave til mange tusen kroner.

Så om du har råd til 500 kr er det mer enn nok!!

Anonymkode: 460ae...35d

Gave til 500? Det er jo ingenting i våre dager

Anonymkode: 09f64...509

I år har ikke vi råd til julegaver til barna😭 De får fra resten av familien så det blir pakker under treet. Normalt får de gaver til rundt 1000, men vi er begge permittert så i år har vi ikke sjans😭😭😭

Anonymkode: 2e72a...738

32 minutes ago, Anonym bruker said:

I år har ikke vi råd til julegaver til barna😭 De får fra resten av familien så det blir pakker under treet. Normalt får de gaver til rundt 1000, men vi er begge permittert så i år har vi ikke sjans😭😭😭

Anonymkode: 2e72a...738

så leit ❤️ spør noe lokale hjelpe oss og hjelpe, blå kors eller røde kors

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...