Gå til innhold

Synes dere dette er lite å gi til egne barn?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja det er lite! Selv sønnen min på 9 år får gave til 1000 kr. Til så store barn som du har så er passende sum 4000-5000 kr.

Anonymkode: 38be0...6b4

Trollings. 

Anonymkode: f95a5...37a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja det er lite! Selv sønnen min på 9 år får gave til 1000 kr. Til så store barn som du har så er passende sum 4000-5000 kr.

For noe sludder. 

Barna dine må lære at man gir etter evne, og det er tanken bak som teller.

Om ditt budsjett tillater den summen er det en kjempefin gave å få. Det er helt fint å lære at alle ikke kan gi det samme, og at de også i forskjellige livsfaser kan gi forskjellig. Det året de er fattig student gir de mindre enn det året de i tillegg til grei lønn får en fet bonus, det året de akkurat har kjøpt hus gir de mindre enn det året huset er nedbetalt. Man skal ikke henge seg opp i regler om at en gave må ha en verdi på minimum det og det beløpet osv.

Det er omtanken som gjelder, ikke verdien i kroner og øre.

Anonymkode: c781e...2ef

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Synes det er nok. Ene barnet vår får ikke julegave engang. Dvs hun fikk på forskudd, så ingen pakke under treet fra foreldre og besteforeldre. Andre får en bukse, som ikke var kjøpt til han i utgangspunktet + en gave som kostet 300. Nr 3 får vipps på 750 kr. Ingen kommer til å klage. Tvert i mot, de er takknemlige og glade for det de får. 

Anonymkode: 38e17...86b

Dette hørtes skikkelig trist ut. Greit at de har fått noe stort på forskudd i julegave, men en liten ting bør det ligge under treet fordet. Jul skal være kos, ikke bare praktisk.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Synes det er nok. Ene barnet vår får ikke julegave engang. Dvs hun fikk på forskudd, så ingen pakke under treet fra foreldre og besteforeldre. Andre får en bukse, som ikke var kjøpt til han i utgangspunktet + en gave som kostet 300. Nr 3 får vipps på 750 kr. Ingen kommer til å klage. Tvert i mot, de er takknemlige og glade for det de får. 

Dette var skikkelig trist!

Anonymkode: 5136a...ce8

It's all about me skrev (9 minutter siden):

Dette hørtes skikkelig trist ut. Greit at de har fått noe stort på forskudd i julegave, men en liten ting bør det ligge under treet fordet. Jul skal være kos, ikke bare praktisk.

Har du tenkt at ungene kanskje får veldig mange pakker av andre?

noen får 60 gaver, andre får 5. hos noen er det ikke nødvendig å pakke inn noe ekstra for å legge ting under treet.

Anonymkode: 50327...36a

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Barna dine må lære at man gir etter evne, og det er tanken bak som teller.

Jeg liker ikke ideen bak å "gi etter evne", jeg. I så fall skulle vi nok enkelt kunnet bruke flere tusen mer på hver unge, men det er jo ikke aktuelt - denslags forbruk støtter vi ikke.

selvsagt helt ok. 

Mine får gave til 700 (9 år) og 300 (6 år). 

Begge får noe de ønsker seg og kommer til å bli fornøyde. Vi snakker en del om ønskelister, prioriteringer. At man kan ønske seg ting, men at det som koster mye må man ofte spare til etc. 

Vi fikk ikke kjempedyre gaver av våre foreldre og det er jeg glad for i dag. Ønsker ikke å bidra til et enda mer materialistisk samfunn der alt skal koste mest mulig. 

Pappa sender meg fortsatt en sjokolade med kort i posten til hver bursdag. Det setter jeg så stor pris på. Fordi han husker det og bruker tid på å ordne en oppmerksomhet. ❤️ 

Anonymkode: 56dc1...137

Det er ikke for lite, HI! Gavene kan fortsatt være fine og gitt med stor omtanke. Det er utrolig viktig å lære barna takknemlighet, og stå i mot materialisme og den forbruksgaloppen som vi bli forsøkt presset inn i. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ville dere prøvd å gitt 1000 til hver? 

Anonymkode: c10a8...5ee

Hva ønsker barna seg da? Jeg tenker summen ikke trenger være fast, men at de enten kan få noe de ønsker seg, eller bidrag til sparing til noe de ønsker seg.

Hvis du gir bidrag til sparing, gir du en sum som er forsvarlig økonomisk. 

En sønn av min venninne er veldig opptatt av merkeklær. Han er 12. Han får mye dyrere klær. Fikk gaver for 20 000 i bursdag fra foreldrene. Er vant med å spise sushi ute 1-2 ganger i uken. Han er ikke særlig skoleflink, så han får vel en lavlønnet jobb. Tror ikke at han klarer å opprettholde denne livsstilen i voksen alder 

Anonymkode: 1052c...d4b

Da barna var små hadde vi ikke så god råd, så da fikk de gaver for max 1000,- Alt fra leker til ting de trengte av tøy bland annet. I dag når de er voksne får de gaver til rundt 2000 - 3000,- og gjerne en sjekk på 5000 - 10.000,- som er ett forskudd på arven...

Anonymkode: 49e35...5cf

Annonse

De ønsker seg penger begge to så det er det jeg har tenkt å gi. Enten de finner noe på salget eller sparer videre til noe. 

I fjor fikk de 500 kr. De har aldri sagt noe om summen, men hva de tenker vet jeg jo ikke. Har litegranne mer i år. Derfor gjerne 750 til hver. 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

De er 14 og 20. 

Tenkte mellom 500 og 750. 

Hva tenker dere? 

Alene og har ikke mye. 

Det er faktisk store julegaver!! Jeg er nok bedre stillet økonomisk, både pga alder (er 52 år) og gift, så har to inntekter. Rent økonomisk kunne vi kjøpt gave for flerfoldige tusen, men det gjør jeg ikke! For meg er faktisk 500 kr mange penger. Jeg ønsker heller ikke å oppdra barn som forventer gave til mange tusen kroner.

Så om du har råd til 500 kr er det mer enn nok!!

Anonymkode: 460ae...35d

Takker for tilbakemeldinger. 

Man må gi etter evne og har man lite blir det ikke så mye, men som en som har lite har man lyst at barna skal få noe fint eller mer penger enn til vanlig. Sårt å ikke kunne gi som andre venner osv får. Men sånn et livet. Kanskje det kommer bedre tider her og. Håper! 

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

De er 14 og 20. 

Hva tenker dere? 

Alene og har ikke mye. 

Ja jeg synes det er lite. (Du spør og jeg regner med at du tåler å få svar.)

Anonymkode: 08ea0...19b

Synes det er mye jeg. våre barn får gave til maks 500 kr av meg og faren tilsammen. vi er gift og har gode inntekter. men vi gir veldig mange gaver. har stor slekt, så føler vi ikke har råd med mere.  ungene har aldri klaget på det. 

Anonymkode: 9f7bc...ae8

Det er ikke lite. Det er helt sjukt at standarden på julegaver til barna er at de skal koste flerfoldig 1000. 500-750 kr er mye penger, og mer enn nok som julegave. Merker selv at jeg kjøper mer enn nødvendig kun for at det er jul, og vil skjemme bort unga. Men det er jo egentlig bare dumt. Jeg må bli flinkere til å roe ned gavehysteriet og tenke at ting er bra nok, og det tror jeg det er mange flere som må bli flinkere på å.

Anonymkode: 73d03...39e

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

De er 14 og 20. 

Hva tenker dere? 

Alene og har ikke mye. 

Jeg synest det er hauen på nok. Du får en fin julegave for 500kr. Ungdom bryr seg ikke om hva det koster men at de får en oppmerksomhet. Julen handler om å være sammen å skape juleglede å ikke hvor mye gavene koster.

Anonymkode: 3bf30...740

Mine unger får for 7-800,- hver av oss foreldre. De er 11, 13 og 17. Tenker at det holder i massevis. De får forresten en liten ting hver fra katta også. 😉 Ikke har vi stor familie heller, så det blir ikke mange gavene under treet. Og i år blir det nok noen konvolutter, for de to yngste ønsker seg penger. De sparer nemlig til pc sammen. 
Vi kunne sikkert hatt råd til å kjøpe det til dem, men jeg tenker det ligger mye god læring i det å måtte spare til noe man ønsker seg. Og i tillegg at de gjør det sammen, og da må være flinke til å dele. (Noe de forsåvidt er allerede.)

De ungene her blir glad for det de får. Husker en jul da eldste var rundt 5, og han fikk et par hjemmestrikka blånisse-votter av mormor. Det var den aller fineste gaven han fikk den jula, og han sovna med dem på. 💙

Jeg syns nok det er lite, men om man ikke har mer er det selvsagt helt ok. Kan man gi mer ville jeg nok gjort det. Vi gir alltid for lik sum til ungene, så dersom en ønsker seg gave og den andre penger er det gaven som «styrer» hva pengegaven blir. I år blir det 3500 per barn.

Anonymkode: 95780...ba2

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Dette var skikkelig trist!

Anonymkode: 5136a...ce8

Neida, kan love deg at ungene blir fornøyde. I dagens samfunn har veldig mange det de behøver og vel så det, det gjelder våre barn også. Alle får en julestrømpe fylt med godis og en gave eller to. Det kommer til å ligge flere andre gaver under treet.

Heldigvis er ungen så fornuftig at han skjønner at vi ikke kan svi av nesten 10 000 kr i sportsutstyr og i tillegg legge en gave til 500 kr under treet. Han er strålende fornøyd med gaven. De andre barna har fått en del ekstra hjelp gjennom året, som hhv nyetablert og student, og har dermed ikke ønsket seg store ting.

Heldigvis har jeg takknemlige, oppegående barn som skjønner at vi ikke kan spy ut penger i hytt og gevær. De får pakker under treet, langt fler enn mange kommer til å få. Så det er overhodet ikke synd på noen av dem. Å pakke inn en 3-pakk med sokker (satt på spissen) for at han skal ha noe å pakke opp fra oss foreldre, når han har splitter nytt sportsutstyr stående i gangen,det er mer dårlig gjort det. Det er mer skuffende enn å være inneforstått med alt det nye han har fått😄

Anonym bruker skrev (På 16.12.2020 den 23.34):

Ærlig talt, det kommer da an på hvor mye man har! Barna mine får for mellom 1500 og 2000, noen ganger mindre, noen ganger litt mer. Kommer an på hva de ønsker seg og om jeg får kjøpt ting på tilbud. Din sum er helt ok hvis det er det som passering økonomi! 

Anonymkode: 46407...4ed

Har nå igjen ca 4000 kr. Og dersom jeg hadde klart 1000kr til hver hadde det gjerne blitt bedre. Ville dere gjort det eller gitt 750 til hver? 

De reiser til far 2 juledag så trenger ikke så mye da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...