Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #1 Skrevet 16. desember 2020 Jeg fikk en melding fra en av de jeg er tante til: "Hei. Jeg er russ til våren og samler inn penger til buss og rulling." Og så fulgte det en lang liste med ting til uhyrlige priser: Bl.a. doruller og tørkeruller til 500,- pr. sekk, noen som gjorde det en halv gang dyrere enn Lambi på Meny. Ullsokker av et ukjent merke til 450,- for tre par, noe som er dyrere enn Ullvang. Jeg kjente at jeg fikk helt bakoversveis. Jeg kjøper gjerne lodd og sponser fotballag og leirskoleturer, korpsuniformer og annet med en hundrelapp, eller kjøper vafler og kaffe av de som selger utenfor matbutikken, men å skulle sponse fest og fyll med 500,-? Er det vanlig? Er jeg hu kjipe tanta som syntes det var voldsomt å tigge så store summer til et så lite verdig formål? Anonymkode: 5e508...441
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #2 Skrevet 16. desember 2020 Jeg er hu kjipe som nekter å sponse russetid. Jeg kjøper mye rart men russetid kan bare være. Meningsløst å bruke så mye penger. Og jeg mener at de som bruker så mye penger er ufordragelig umoden nesten voksne. Anonymkode: 90068...16f
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #3 Skrevet 16. desember 2020 Bare tull å bruke så mye penger på russetiden. Anonymkode: f3f80...6fb
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #4 Skrevet 16. desember 2020 Vi solgte reklameplass i "min ungdom", til lokale bedrifter og malte på logoene på bilen. Kunne ikke falt meg inn å selge produkter dyrt til slektninger. Anonymkode: 4e2fb...74e
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #5 Skrevet 16. desember 2020 Jeg sponser ikke russetid. Anonymkode: cd40b...c7e
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #6 Skrevet 16. desember 2020 Jeg kjøper ikke overpriset liksom-dugnad hvor russen ikke løfter en finger selv. Og jeg sponser ikke buss. Men om de vil ha betalt og kan jobbe er det helt ok. Anonymkode: 666e7...658
Hengebukksvinet Skrevet 16. desember 2020 #7 Skrevet 16. desember 2020 Smil og vær glad for hver dag som går, da skal du se hvor mange venner du får😊😊😊
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #8 Skrevet 16. desember 2020 Min datter var russ i år, og de solgte de samme tingene, men til mye lavere pris. Ser og mange som selger dette på facebook, og jeg har aldri sett så høye priser for det. Og de som de kjøper varene fra, gir jo beskjed om hva det skal selges for. Så ting selges for samme pris. Anonymkode: 6588f...8fd
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. desember 2020 #9 Skrevet 16. desember 2020 Jeg lurer noen ganger på om dere som er så negative til russetiden selv husker hvordan det var å være ung. Vi er alle et produkt av vår tid. Støtter selv russ jeg kjenner. Om de jobber med gulvvask eller pusher dopapir er likegyldig. Selv husker jeg russetiden som en magisk tid med jentene. Vi hadde ikke buss men i dag hadde vi helt sikkert ville hatt det. Så lenge de er snille med hverandre og at det er inkluderende er jeg innstilt på å støtte.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #10 Skrevet 16. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden): Jeg lurer noen ganger på om dere som er så negative til russetiden selv husker hvordan det var å være ung. Vi er alle et produkt av vår tid. Støtter selv russ jeg kjenner. Om de jobber med gulvvask eller pusher dopapir er likegyldig. Selv husker jeg russetiden som en magisk tid med jentene. Vi hadde ikke buss men i dag hadde vi helt sikkert ville hatt det. Så lenge de er snille med hverandre og at det er inkluderende er jeg innstilt på å støtte. Jeg husker hvordan det var å være russ og ung, og jeg hadde selv en fantastisk kul russetid. Vi kjørte en eldgammal Toyota Hiace som vi betalte for med penger vi jobbet for selv. Så joda, du kan fint huske hvordan det er å være ung og likevel ikke gidde å sponse russ hvis eneste innsats er å poste en salgsmelding på Facebook. Det har jo kommer frem i media at russen ikke er så innmari greie med hverandre nødvendigvis heller, blant annet blir mindre pene jenter ekskluderte fra de mest populære bussene, for å nevne noe. Hvordan vet du at dem du kjøper doruller av er snille mot hverandre egentlig? Anonymkode: 441d5...9cc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. desember 2020 #11 Skrevet 16. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg husker hvordan det var å være russ og ung, og jeg hadde selv en fantastisk kul russetid. Vi kjørte en eldgammal Toyota Hiace som vi betalte for med penger vi jobbet for selv. Så joda, du kan fint huske hvordan det er å være ung og likevel ikke gidde å sponse russ hvis eneste innsats er å poste en salgsmelding på Facebook. Det har jo kommer frem i media at russen ikke er så innmari greie med hverandre nødvendigvis heller, blant annet blir mindre pene jenter ekskluderte fra de mest populære bussene, for å nevne noe. Hvordan vet du at dem du kjøper doruller av er snille mot hverandre egentlig? Anonymkode: 441d5...9cc De jeg kjenner som er russ er i gode trygge vennegjenger og jeg støtter russ jeg kjenner. Man kan ikke sammenligne sin egen russetid med slik det er i dag.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #12 Skrevet 16. desember 2020 Jeg støtter ikke russefeiring. Anonymkode: 28966...353
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #13 Skrevet 16. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Man kan ikke sammenligne sin egen russetid med slik det er i dag. Det er jo helt opp til en selv. Hva et annerledes mener du? Anonymkode: 441d5...9cc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. desember 2020 #14 Skrevet 16. desember 2020 (endret) Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er jo helt opp til en selv. Hva et annerledes mener du? Anonymkode: 441d5...9cc Da jeg var russ så fantes ikke Internett og Facebook som det gjør i dag. Hadde vi hatt de mulighetene for å jobbe med salg til inntekt for russetiden så hadde vi garantert gjort det. Vi er kun produkt av vår egen tid. Det var kanskje ikke så viktig å være på buss når man var russ i år 98 men det kan føles veldig ekskluderende i 2020 å ikke være på buss Endret 16. desember 2020 av mamma til adhd gutt<3
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #15 Skrevet 16. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden): Da jeg var russ så fantes ikke Internett og Facebook som det gjør i dag. Hadde vi hatt de mulighetene for å jobbe med salg til inntekt for russetiden så hadde vi garantert gjort det. Vi er kun produkt av vår egen tid. Det var kanskje ikke så viktig å være på buss når man var russ i år 98 men det kan føles veldig ekskluderende i 2020. Vi solgte ting vi også, da jeg var russ, helt uten internett og facebook. Vi solgte reklameplass på russebilen ved å gå fra bedrift til bedrift og tilby plass på bilen og vi solgte vafler utenfor lokalbutikken. Vi jobbet også dugnad. Bl.a tok vi rundvask hos en bedrift for å få noen tusenlapper og vi var på vareopptelling første nyttårsdag for noen lapper til. Vi hadde en fantastisk russetid og trengte heldigvis ikke to ulike dunjakker fordi bussen hadde dekknavn før de andre fikk vite navnet, russelåt eller proffe folk til å male bussen. Det er det største og mest idiotiske pengesluket som noen gang er pusha på russen, og det verste er at de tror det er viktig og at det er det kuleste de noen gang skal få være med på. Tanteungen planlegger å bruke ca 50 000,- på dette. Det er alle sparepengene. Vanvittig. Flere av de andre jeg er tante til, og også mine egne unger har vært rusleruss og har hatt det kjempegøy og spart masse penger på det. Anonymkode: 5e508...441
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #16 Skrevet 16. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (19 minutter siden): Da jeg var russ så fantes ikke Internett og Facebook som det gjør i dag. Hadde vi hatt de mulighetene for å jobbe med salg til inntekt for russetiden så hadde vi garantert gjort det. Vi er kun produkt av vår egen tid. Det var kanskje ikke så viktig å være på buss når man var russ i år 98 men det kan føles veldig ekskluderende i 2020 å ikke være på buss Russen i dag bruker vel mer penger og, det koster med store busser med fete anlegg, innleid sjåfør og egen DJ-produsert russelåt. For øvrig er det tre i familien som har vært russ de senere årene, ingen av dem har vært på buss, men de har hatt en super russetid fordet. Det er MANGE russ som ikke er på buss. Faktisk tror jeg det var mer vanlig å være på buss på 90-tallet - men da var det jo ikke slike stors busser som brukes i dag. Anonymkode: 441d5...9cc
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #17 Skrevet 16. desember 2020 Det går altfor mye penger til å feire russetid. Buss er bare tull. Da jeg var ung kjørte vi en gammel passat. Vi kjøpte den for 4000,- Anonymkode: b0d77...582
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #18 Skrevet 16. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (49 minutter siden): Jeg lurer noen ganger på om dere som er så negative til russetiden selv husker hvordan det var å være ung. Vi er alle et produkt av vår tid. Støtter selv russ jeg kjenner. Om de jobber med gulvvask eller pusher dopapir er likegyldig. Selv husker jeg russetiden som en magisk tid med jentene. Vi hadde ikke buss men i dag hadde vi helt sikkert ville hatt det. Så lenge de er snille med hverandre og at det er inkluderende er jeg innstilt på å støtte. Jeg var russ jeg. Jeg hadde en fin tid, men penger hadde jeg og de fleste av vennene mine fint lite av. Vi hadde ikke råd til russebil av noe slag. Vi brukte buss og ben. Om de vil tjene penger kan de gjerne gjøre jobb for meg. Passe barn, vaske hus o.l, men jeg kjøper ikke dyrt dopapir for at russen skal få «fet» buss. Veldedighet går til andre formål. Anonymkode: cd40b...c7e
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #19 Skrevet 16. desember 2020 Personlig tenker jeg at du er "hu kjipe tanta". Anonymkode: c78b7...a75
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #20 Skrevet 16. desember 2020 For 26 år siden var det også enkelte store busser i Oslo området på lik linje med i dag. På bygda hadde vi en gammel caravelle eller transitt, på lik linje med russen her i dag. Det eneste jeg ser som er forskjell er at takket være sosialemedier så blir alt i mye større grad blottlagt. På min tid hadde vi russeavisen man kunne kjøpe der de offisielle russeknutene sto. I dag er de oppe til diskusjon i alle landsdekkende aviser... Anonymkode: dfa75...f48
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #21 Skrevet 16. desember 2020 Nei, hadde ikke sponset russetid. Overhodet ikke! Jobb gjerne for det, men da på en fornuftig måte, tjene penger på en ordentlig måte, ikke forvente at andre skal betale russetiden med å betale ågerpriser for usikre produkter. Dette har med verdier å gjøre. Det er hinsides at de bruker så mye penger som mange nå gjør på russetiden. De kommer forferdelig skjevt ut mtp. hvilket forhold de har til penger og hva ting koster. Anonymkode: ca00f...64d
amandine Skrevet 17. desember 2020 #22 Skrevet 17. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (9 timer siden): Da jeg var russ så fantes ikke Internett og Facebook som det gjør i dag. Hadde vi hatt de mulighetene for å jobbe med salg til inntekt for russetiden så hadde vi garantert gjort det. Vi er kun produkt av vår egen tid. Det var kanskje ikke så viktig å være på buss når man var russ i år 98 men det kan føles veldig ekskluderende i 2020 å ikke være på buss Det var viktig å være på buss på 80-tallet🤣🤣 skal jeg dømme etter mine barn er det ikke like viktig nå, det er regnet som litt småharry.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. desember 2020 #23 Skrevet 17. desember 2020 amandine skrev (9 minutter siden): Det var viktig å være på buss på 80-tallet🤣🤣 skal jeg dømme etter mine barn er det ikke like viktig nå, det er regnet som litt småharry. Hehe! Ja det kommer helt sikkert an på hvor man bor😊
amandine Skrevet 17. desember 2020 #24 Skrevet 17. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Hehe! Ja det kommer helt sikkert an på hvor man bor😊 Enhver Oslo-russ på 80-tallet med høy partyfaktor og høy lugg var på buss på Tryvann 🥳🥳🥳
amandine Skrevet 17. desember 2020 #25 Skrevet 17. desember 2020 Det sagt, over her, jeg betaler ikke for russetiden til mine barn. Og jeg kjøper ikke overpriset dopapir. Det er en stor forskjell på da og nå, og det er budsjettet! Flere hundre tusen på russetiden er helt uaktuelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå