Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #1 Skrevet 15. desember 2020 Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Babyen er 2mnd gammel. Nå har hun vært våken i 6t å nekter å sove. Dvs hun spiser og sovner lett på meg, men så fort jeg legger henne ned i sengen starter 3 verdenskrig. Fått mat, ren blei å alt. Hun vil imidlertid ligge på meg å sove med en flaske i munnen som hun kan spise på hver 20min . Det fungerer ikke ettersom hun må ha ny flaske hver time for å unngå bakterier fra mme. Hun er ikke sulten, da hadde hun spist mer. Overtrøtt som fy. Tips? Hun sover fint i vogn men jeg føler ikke for å gå tur i vogn nå i mørket. Dessuten blir det samme problem når hun skal ut av vognen, hun kan jo ikke sove ute i natt eller ligge i ulldress og voksipose i natt😅. ammer ikke pga positivt gen på brystkreft og fjernet begge bryster frivillig. Mye brystkreft i familien. Anonymkode: 9325e...ce4
Himmel og hav Skrevet 15. desember 2020 #2 Skrevet 15. desember 2020 Gi henne en smokk og la henne sove på deg?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #3 Skrevet 15. desember 2020 Himmel og hav skrev (2 minutter siden): Gi henne en smokk og la henne sove på deg? Takk for forslag. Hun tar ikke smokk dessverre. Forsøkt alle merker men den spyttes ut like fort som den settes inn😅. hi Anonymkode: 9325e...ce4
amandine Skrevet 15. desember 2020 #4 Skrevet 15. desember 2020 Jeg hadde gjort som HH. Krøpet til køys og tatt knøttet med. Håper du får litt hvile!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #5 Skrevet 15. desember 2020 La henne sove med deg. Hun har såvidt kommet ut av magen, og du er det eneste trygge hun har. Gi henne det. Denne tiden går så fort, og plutselig sitter du og lengter tilbake. (Samtidig som du ikke vil dit igjen 😅) Anonymkode: f3ddd...c41
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #6 Skrevet 15. desember 2020 Du kan prøve å duppe smokken i sukkervann. Da kan det hende barnet suger litt på den og etterhvert godtar smokken 👍 smokk pluss samsoving tror jeg vil gi dere begge litt etterlengtet søvn. Anonymkode: 6fe9a...cff
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #7 Skrevet 15. desember 2020 Du er det tryggeste babyen din har❤️ Barnet kjenner din lukt og hjerterytme som det eneste stabile i verden. La nurket være i sengen med deg. De vokser fort opp. Litt ekstra klenging i starten på livet er helt i orden❤️ Anonymkode: 1edae...80a
amandine Skrevet 15. desember 2020 #8 Skrevet 15. desember 2020 Å sukk jeg ble nesten misunnelig. Det er så utrolig nydelig med sånne små. Og det kjennes så langt unna. Plutselig har de skjegg og lappen og sier lille mamma til deg..
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #9 Skrevet 15. desember 2020 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Takk for forslag. Hun tar ikke smokk dessverre. Forsøkt alle merker men den spyttes ut like fort som den settes inn😅. hi Anonymkode: 9325e...ce4 Hun er 2 mnd (!) Hun trenger trygghet. La henne sove hos deg. Anonymkode: 7ae67...f91
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2020 #10 Skrevet 15. desember 2020 Sukkervann på smokken skal prøves. Takk for tips. Samsoving er jeg litt redd for😫. Våknet en gang av at jeg nesten la med på storebror. Fikk helt angst etterpå, bokstavelig talt. Han lå i babynest også. Vet ikke om jeg tørr å prøve igjen. Hun får gjerne sove på meg men på natten vil jeg helst ha henne i vuggen når jeg sover. Redd for å legge meg på henne. Amandine❤️❤️. Vakkert skrevet og en fin påminnelse. Vi nyter tiden som best vi kan. I disse dager er det stort sett oss❤️. Anonymkode: 9325e...ce4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #11 Skrevet 16. desember 2020 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Sukkervann på smokken skal prøves. Takk for tips. Samsoving er jeg litt redd for😫. Våknet en gang av at jeg nesten la med på storebror. Fikk helt angst etterpå, bokstavelig talt. Han lå i babynest også. Vet ikke om jeg tørr å prøve igjen. Hun får gjerne sove på meg men på natten vil jeg helst ha henne i vuggen når jeg sover. Redd for å legge meg på henne. Amandine❤️❤️. Vakkert skrevet og en fin påminnelse. Vi nyter tiden som best vi kan. I disse dager er det stort sett oss❤️. Anonymkode: 9325e...ce4 Har dere mulighet til å prøve en sånn «seng» man kobler på voksensengen? Da kunne du etterhvert prøvd å rulle henne litt på siden mot den, slik at du ikke får lagt deg på henne i søvne. Støtter også tips om smokk i sukkervann. Start på dagtid, slik at frustrasjonen ikke kommer på kvelden 😅❤️ Anonymkode: c41f3...348
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #12 Skrevet 16. desember 2020 Smokk i sukkervann! Evt i litt Mme. Det tok ca 7 uker før min eldste tok smokk. Da ble det en ny verden! Anonymkode: c8c3c...eba
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #13 Skrevet 16. desember 2020 Så enkelt og så vanskelig: Gjør det babyen vil. Vil den ha mat, gi mat. Vil den sove på deg, la den sove på deg. Vil den ikke sove, stå opp. Min største feil som mor til liten baby var at jeg trodde rutiner og "alle andre sine babyer gjør sånn" var viktigere enn å se hva MIN baby trengte der og da. Hva jeg skulle gjort for et andre forsøk på nyfødtperioden, altså. Anonymkode: eb18c...4ec
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #14 Skrevet 16. desember 2020 Tvangssmokk 😉 Veldig mange små spytter ut smokken, så hold den på plass til hun tar den Mine sov i moseskurv, egen sprinkelseng føles veldig stor og ensom når de er så små. Ha kurven ved siden av deg og legg hånden din over magen hennes, så hun ikke føler seg forlatt. Anonymkode: a73c3...c15
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #15 Skrevet 16. desember 2020 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Babyen er 2mnd gammel. Nå har hun vært våken i 6t å nekter å sove. Dvs hun spiser og sovner lett på meg, men så fort jeg legger henne ned i sengen starter 3 verdenskrig. Fått mat, ren blei å alt. Hun vil imidlertid ligge på meg å sove med en flaske i munnen som hun kan spise på hver 20min . Det fungerer ikke ettersom hun må ha ny flaske hver time for å unngå bakterier fra mme. Hun er ikke sulten, da hadde hun spist mer. Overtrøtt som fy. Tips? Hun sover fint i vogn men jeg føler ikke for å gå tur i vogn nå i mørket. Dessuten blir det samme problem når hun skal ut av vognen, hun kan jo ikke sove ute i natt eller ligge i ulldress og voksipose i natt😅. ammer ikke pga positivt gen på brystkreft og fjernet begge bryster frivillig. Mye brystkreft i familien. Anonymkode: 9325e...ce4 Hun er enda veldig liten, så det kan hende hun vil sove på deg en stund til. Men da eldste var liten lærte jeg trikset å varme opp senga til babyen først. De våkner når du legger dem i kald seng. Jeg la en pute på hver side i sengen og et saueskinn over (så det blir en liten grop baby kan sove i), så la jeg varmeflaske mellom og dyna over. Når sengen og dyna var varm la jeg baby forsiktig ned på skinnet. Da sov han ofte videre. Brukte dette trikset på yngste også. Mener å huske det funket bedre da. Er ikke noe gøy for de å bli lagt i kald seng. Anonymkode: bc468...3ed
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #16 Skrevet 16. desember 2020 Har du noen gang sett en kattemor eller hønemor som legger ungene ett sted og går og legger seg langt unna? Nei, tenkte meg det. Vi er også dyr, og for alle bittesmå dyrebarn er det utrolig viktig med nærhet. Kroppsvarmen og de nære gode luktene fra foreldrene. At babyen vil sove inntil mammaen sin er det mest naturlige i verden - og det koseligste - så jeg syns ikke du skal stresse med å tvinge henne til å ligge for seg selv. Anonymkode: 006f3...b8f
amandine Skrevet 16. desember 2020 #17 Skrevet 16. desember 2020 Jeg ser at du synes det er skummelt å skulle ha henne i sengen sammen med deg når du sover. Om du varmer litt der hun skal ligge og så legger henne sammen med en av dine egne gamle og brukte gensere eller t-skjorter kan det hende at hun synes det er tryggere. Så har hun litt lunhet og litt mammalukt. I tillegg kan du ha henne så nær deg at du kan som hun over her sa legge en hånd på magen hennes eller på pannen. Min ene sønn ville ikke sove uten at jeg hadde hånden over øynene og pannen hans, men om jeg holdt ham over fjeset (selvfølgelig ikke over nesen) sovnet han på null komma niks. Og så håper jeg at du klarer å legge fra deg alt det andre du har lyst til å gjøre nå før jul, så du heller prioriterer å sove selv sammen med babyen. Det er en av de tingene jeg vet jeg har lurt på hvorfor jeg selv ikke var flinkere til.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #18 Skrevet 16. desember 2020 Jeg samsov med min sønn de første 2 mnd, etter det lot jeg han sovne ved siden av meg i sengen, også skjøv jeg han forsiktig over til bedsidecriben. Etterhvert la jeg meg bare sånn at jeg lå med overkroppen over i bedsidecriben, også kunne jeg bare flytte meg selv når han sovnet. Funket som bare det 👍Om du ikke har bedsidecrib vil jeg anbefale det. Så små barn vil bare ha nærhet. Gi dem det. De vokser så fort og da savner du all kosen 😅 Gjør det som må til for å sove Anonymkode: b43c3...d9b
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #19 Skrevet 16. desember 2020 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Sukkervann på smokken skal prøves. Takk for tips. Samsoving er jeg litt redd for😫. Våknet en gang av at jeg nesten la med på storebror. Fikk helt angst etterpå, bokstavelig talt. Han lå i babynest også. Vet ikke om jeg tørr å prøve igjen. Hun får gjerne sove på meg men på natten vil jeg helst ha henne i vuggen når jeg sover. Redd for å legge meg på henne. Amandine❤️❤️. Vakkert skrevet og en fin påminnelse. Vi nyter tiden som best vi kan. I disse dager er det stort sett oss❤️. Anonymkode: 9325e...ce4 Jeg er også redd for å legge meg på babyen, men den eneste måtenjeg kan få søvn på, er å ha han tett inntil meg om natten. Jeg har bare gitt opp og sover med hans ansikt mot puppen. Da får vi begge sovet. Min er en måned. Jeg våkner i eksakt samme stilling som jeg sovnet, så virker som om kroppen er bevisst på at babyen ligger foran meg. Anonymkode: d59de...a03
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #20 Skrevet 16. desember 2020 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Babyen er 2mnd gammel. Nå har hun vært våken i 6t å nekter å sove. Dvs hun spiser og sovner lett på meg, men så fort jeg legger henne ned i sengen starter 3 verdenskrig. Fått mat, ren blei å alt. Hun vil imidlertid ligge på meg å sove med en flaske i munnen som hun kan spise på hver 20min . Det fungerer ikke ettersom hun må ha ny flaske hver time for å unngå bakterier fra mme. Hun er ikke sulten, da hadde hun spist mer. Overtrøtt som fy. Tips? Hun sover fint i vogn men jeg føler ikke for å gå tur i vogn nå i mørket. Dessuten blir det samme problem når hun skal ut av vognen, hun kan jo ikke sove ute i natt eller ligge i ulldress og voksipose i natt😅. ammer ikke pga positivt gen på brystkreft og fjernet begge bryster frivillig. Mye brystkreft i familien. Anonymkode: 9325e...ce4 Kan hun ha refluks siden hun vil spise ofte? Det lindrer litt. Høres litt ut som min som hadde det. Småspising hele tiden. Var fornøyd når han satt litt oppreist som når jeg lå bakover i sofaen med ham opp mot skuldra eller i bilstol. Sjekk det og også evt løsninger hos manuellterapeut. Det kan også bare re at hun vil være hos mamman sin, men skader ikke å sjekke om noe plager henne. Kanskje kan det føre til bedre søvn om de finner noe. Anonymkode: 5d0e8...8c5
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #21 Skrevet 16. desember 2020 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Sukkervann på smokken skal prøves. Takk for tips. Samsoving er jeg litt redd for😫. Våknet en gang av at jeg nesten la med på storebror. Fikk helt angst etterpå, bokstavelig talt. Han lå i babynest også. Vet ikke om jeg tørr å prøve igjen. Hun får gjerne sove på meg men på natten vil jeg helst ha henne i vuggen når jeg sover. Redd for å legge meg på henne. Amandine❤️❤️. Vakkert skrevet og en fin påminnelse. Vi nyter tiden som best vi kan. I disse dager er det stort sett oss❤️. Anonymkode: 9325e...ce4 Pakk henne tett sammen med en varmeflaske + en T-skjorte eller noe som du har brukt, så hun får lukten av deg. Anonymkode: d9c0c...0c7
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #22 Skrevet 16. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hun er enda veldig liten, så det kan hende hun vil sove på deg en stund til. Men da eldste var liten lærte jeg trikset å varme opp senga til babyen først. De våkner når du legger dem i kald seng. Jeg la en pute på hver side i sengen og et saueskinn over (så det blir en liten grop baby kan sove i), så la jeg varmeflaske mellom og dyna over. Når sengen og dyna var varm la jeg baby forsiktig ned på skinnet. Da sov han ofte videre. Brukte dette trikset på yngste også. Mener å huske det funket bedre da. Er ikke noe gøy for de å bli lagt i kald seng. Anonymkode: bc468...3ed Dette var lurt! At jeg ikle har tenkt på det. Hun våkner jo alltid når jeg legger henne ned. Kanskje det skyldes kald seng og at babynestet i sengen er kald. Hvorfor har jeg ikke tenkt på det? Soverommet er jo alltid kjølig fordi vi liker å ha det kjølig. Dette skal jeg prøve i kveld. Jeg har jo varmeflaske og alt. Takk! Gull med tips. hi Anonymkode: 9325e...ce4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #23 Skrevet 16. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg samsov med min sønn de første 2 mnd, etter det lot jeg han sovne ved siden av meg i sengen, også skjøv jeg han forsiktig over til bedsidecriben. Etterhvert la jeg meg bare sånn at jeg lå med overkroppen over i bedsidecriben, også kunne jeg bare flytte meg selv når han sovnet. Funket som bare det 👍Om du ikke har bedsidecrib vil jeg anbefale det. Så små barn vil bare ha nærhet. Gi dem det. De vokser så fort og da savner du all kosen 😅 Gjør det som må til for å sove Anonymkode: b43c3...d9b Takk😊. Jeg har vugge som står helt inntil sengen. Blir ikke det samme greia?😊 hi Anonymkode: 9325e...ce4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #24 Skrevet 16. desember 2020 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Kan hun ha refluks siden hun vil spise ofte? Det lindrer litt. Høres litt ut som min som hadde det. Småspising hele tiden. Var fornøyd når han satt litt oppreist som når jeg lå bakover i sofaen med ham opp mot skuldra eller i bilstol. Sjekk det og også evt løsninger hos manuellterapeut. Det kan også bare re at hun vil være hos mamman sin, men skader ikke å sjekke om noe plager henne. Kanskje kan det føre til bedre søvn om de finner noe. Anonymkode: 5d0e8...8c5 Låsninger har vi sjekket hos manuellterapeut. Hun skrek vanvittig mye helt til vi byttet mme til en type fra apoteket. Vi var hos manuellterapeut som fant en bitteliten låsning i nakken men den var ubetydelig liten. Ellers ikje noe utslag der. Refluks? Hmm kanskje det. Innimellom hører jeg at maten går litt opp og ned i spiserøret etter mat, kan det være ett tegn? Jeg skal lese meg litt opp på det❤️. Jeg «må « ha henne sittende når hun spiser og helst 30min etter mat . Gjør vi ikke det gulper hun ut endel. hi Anonymkode: 9325e...ce4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2020 #25 Skrevet 16. desember 2020 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Låsninger har vi sjekket hos manuellterapeut. Hun skrek vanvittig mye helt til vi byttet mme til en type fra apoteket. Vi var hos manuellterapeut som fant en bitteliten låsning i nakken men den var ubetydelig liten. Ellers ikje noe utslag der. Refluks? Hmm kanskje det. Innimellom hører jeg at maten går litt opp og ned i spiserøret etter mat, kan det være ett tegn? Jeg skal lese meg litt opp på det❤️. Jeg «må « ha henne sittende når hun spiser og helst 30min etter mat . Gjør vi ikke det gulper hun ut endel. hi Anonymkode: 9325e...ce4 Høres ut som hun kan ha stille refluks da ja, da går maten opp og ned i spiserøret, sammen med magesyre,det svir. De gulper gjerne (mye) lett også. Og kan ha litt "sur" ånde. Lukkeklaffen kan være litt slapp. Sjekk det, for er det det vil dere slite med søvn og guling hvis dere ikke får hjelp. Evt prøv også å bygge opp senga/vugge hennes med klosser i hodeenden så hun ligger opp med hodet (uten å skli ned i fotenden). Ellers støtter jeg forslag med oppvarmet seng og en godt brukt t skjorte eller noe fra deg i senga. Evt gå med koseklut under genseren så den får din lukt og legg den i senga. Anonymkode: 5d0e8...8c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå