Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere på julegaver til barna deres?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I år, ca 12.000kr! Vanligvis rundt 3-4000.

Anonymkode: ab62a...ab7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

I år, ca 12.000kr! Vanligvis rundt 3-4000.

Per barn? 

Vi bruker ca 1000 kr +- per barn. De er 3 og 5 år.

Anonymkode: e0c3e...28e

Skrevet

Vi beregner mellom 500 til 1000 pr barn. De er 9 og 13 på år gamle. Vi har en normalt god økonomi, men jeg er rett og slett i mot å bruke så vanvittig mye penger som en del gjør. Selvsagt forekommer det unntak! Et år fikk de Nintendo switch på deling, det ble jo vesentlig dyrere. Til gjengjeld får de aldri klær eller noe sånt (de hadde selvsagt fått det om de ønsket seg det). 

Anonymkode: a2ef9...ec2

Skrevet

Per barn? 

Vi bruker ca 1000 kr +- per barn. De er 3 og 5 år.

Anonymkode: e0c3e...28e

Ungdommen får det. Hun på 3 år får ca 1000kr. 

Skrevet

150-500. De får så mye andre gaver at gaven fra oss kan være mest for syns skyld. 3 og 6 år. 

Skrevet

Maks 1000kr. Gaven kan være klær de trenger eller leker. 

Bruker heller litt mer til bursdagen. Da får vi fordelt utgiftene. 

Anonymkode: cb2b1...d5c

Skrevet

3500 i år (elektriske sparkesykler). Bruker ikke en fast sum, men kjøper noe fra ønskelisten.

Anonymkode: 7872b...be4

Skrevet

500 - 1000 pr barn. I mine øyne er det helt galematias å kjøpe gaver for flere tusen.  

Anonymkode: bcaa2...801

Skrevet

Det er litt viktig å huske på at noen barn får få gaver, kanskje kun av foreldrene sine. Andre barn får masse gaver fra stor slekt og venner. Dette kan ha noe å si for hvor mye man bruker på egne barn.

mine barn får ca 10 gaver hver på julaften, en av oss foreldre. Ungene til venninna mi får ca 60 gaver hver. Det er helt syke mengder julegaver, juletreet drukner og i fjor åpnet de gaver til kl 2. en kollega kjøper alle gavene til barna sine selv. De får kun gaver av mor, ingen andre. 

Anonymkode: 1103b...694

Skrevet

Ca 3000,- per barn, de er mellom 10-14 år. Utenom gavene fra meg får de 3-4 gaver totalt fra andre så jeg velger å bruke litt ekstra i julen til å kjøpe ting de ønsker seg. 
Noe er ting de kanskje hadde fått uansett i løpet av året som Xbox live abonnement etc 

Anonymkode: 4c40b...262

Skrevet

I år mellom 2000 og 3000 per unge.

Pluss en fellesgave til 2500. 

Så totalt litt over 10.000 på barna i år. 
Det varierer litt hvor vi havner. 

Hadde ikke økonomien tillatt det, så hadde vi selvsagt justert forbruket deretter. Man kan ikke kjøpe over evne. Det er ikke alltid økonomien har vært slik den er, og da lå vi gjerne på rundt tusenlappen per barn. 

Anonymkode: 7278e...ea2

Skrevet

12 åringen får 7000 fra oss. Gaming laptop 

19 åringen ca 3000 kr Han har ingen ønsker 🙈. Han har ikke fått seg jobb, så han får en del penger ellers fra oss. Pluss at vi betalte 10 000 for eksamen i høst. 

De får pengegaver utenom det fra 2 av mine tanter. Ellers ingen gaver. 

Anonymkode: 0c5a1...13f

Skrevet

Varierer fra år til år, i år ble det ca 1000kr pr barn (vi har 4). Jeg er ingen fan av voldsomt dyre julegaver, har aldri vært vant til det heller. Så 1000kr er uansett maks. Å gi barna julegaver som koster like mye som en sydenferie kunne jeg aldri ha gjort. 

Anonymkode: 46e21...156

Skrevet

Det varierer fra år til år, de trenger ikke få helt likt hvert år for det jevner seg ut på sikt.

Når de var under skolealder fikk de bare en leke, da kunne gaveb være alt fra 300 til 1000 kr 

Nå har vi tre tenåringer,  og da blir gavene fort dyrere. Da får de gjerne til jul ting de ikke får ellers i året, og det kan være alt fra merkeklær til mobil.

16-åringen får i år klær for 2.000 + barbermaskin (som var på medlemstilbud på Clas Olhson, satt ned fra 1200 til 600 kr)

19-åringen får 5.000 til mobil, han ville ha en til 7.000 og legger i de siste 2.000 selv.

13-åringen får litt forskjellig småtteri fra ønskelisten og havner nok på ca 2.000 kr, men hun fikk mobil i fjor og dyrest gave det året. 

Anonymkode: 53c09...d33

Skrevet

Rundt kr. 1000 pr barn. 

Anonymkode: be552...89b

Skrevet

I år ble det ca 8000 på hver av de tre eldste . Minste ca 3000

Anonymkode: ce0de...077

Skrevet

500 - 1000 pr barn. I mine øyne er det helt galematias å kjøpe gaver for flere tusen.  

Det må jo komme an på hvilke tradisjoner man har. Vi kan godt bruke over 5000,-, men de får ikke ski, sykkel, telefon, musikkinstrumenter eller liknende annet enn til jul og bursdag. Det er heller ingen besteforeldre eller andre som gir dem slike dyre ting. Da kan det gå en del penger på julegaver.

Anonymkode: 6bc50...c12

Skrevet

Så da får dine barn mobil, sykkel, ski, pc, tv-spill, skøyter, dyrere klær osv på en vanlig tirsdag?

Når man ikke gir så mye ellers, og barna begynner bli ungdommer så blir gavene dyrere altså.

Skrevet

Pleier å bli 1000-1500 kr. Barna er 6 og 8 år. Vil tro gavene kan bli dyrere etterhvert, men da er det fordi de får mobil, pc, sportsutstyr osv i gave. Begge barna har bursdag tett på jul, så når de begynner å ønske seg dyrere ting, kan de få valget om å slå sammen jul og bursdag. Da blir det eventuelt en dyr bursdagsgave, og kanskje noe lite til jul, kommer ann på hva det ender opp på. De kan også etterhvert få valget om å spleise hvis det er noe veldig dyrt de ønsker seg. Vi har per nå ikke supergod økonomi da jeg er student og mannen har en helt vanlig jobb, men satser på å få det litt mer romslig når jeg er ferdig utdannet.

Anonymkode: ed929...2d6

Skrevet

I år har vi brukt 4.500 per barn (to stk) 😱

De får noe de ønsker seg og aldri hadde trodd de ville få til jul. De har egentlig begynt å spare til det selv. 
Vanligvis bruker vi ca. 1.000 per barn, og gavene de får til jul er fra oss, to besteforeldre og en onkel, så jeg synes det er greit at vi skeier ut i år, selv om det rev i lommeboka.

Anonymkode: 9e9a3...3ad

Skrevet

600,- gutt 9 år

300,- jente 6 år

Anonymkode: 3c128...b6e

Skrevet

3 stk. Blir ca. 12-15.000 til sammen. Ene jenta får f.eks. ridestøvler og ekstra ridetimer. Dette hadde vi måtte spytte ut på ellers.  I tillegg får de kun gave fra ett sett besteforeldre og en tante + noen venner. Er bedre at de får færre ting de vil ha og trenger, enn 40 gaver hver under treet. 

Anonymkode: 825d8...888

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Så da får dine barn mobil, sykkel, ski, pc, tv-spill, skøyter, dyrere klær osv på en vanlig tirsdag?

Når man ikke gir så mye ellers, og barna begynner bli ungdommer så blir gavene dyrere altså.

Trenger barna ski, ja så får de det på en vanlig tirsdag. Samme med alt annet jeg regner som nødvendig utstyr. Mobil får de ny med noen års mellomrom.  De ville også blitt überskuffa over å få ski/skøyter el.l i gave. Dette er ting de MÅ ha, de er ikke noe glad i å bruke det. 

Alt av spillkonsoller, data og andre duppeditter må de faktisk kjøpe selv. De får bestandig penger til bursdag/jul, og de er veldig flinke å spare. Dersom det er noe vi vet de sparer til, kan vi også finne på å gi dem penger i gave slik at det går fortere å nå målet. 

Ungene er superfornøyd når de kan i butikken og handle for egne penger. De to eldste virker til å ha blitt ganske så økonomisk også,  er flinke med penger og flinke å spare.  Eldste er 20, minste er 10, så litt for tidlig å si med henne enda.

Jeg skjønner jo at folk er forskjellig.  Folk må gjøre dom de vil. Jeg skrev MIN mening. 

Skrevet

De eldste får 2000,- hver pluss noen smågaver til rundt 1000-1500,-  

Mini får mye i år, iPhone 8, alpinutstyr, lego og noen spill. Vi har ikke så stor slekt, og utenom våre gaver får han vel max 5-6 gaver, så da blir det litt smått i tillegg til de store gavene. 

Anonymkode: 0a02a...d57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...