Gå til innhold

12 år og noe utenfor normalen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke skrevet om jeg hadde sett dette som normalt. Normalt kan være så mangt, men dette her er veldig tydelig ikke helt innenfor. 

12 år, gutt. Har et eksplosivt sinne, skjønner ikke hvorfor han er sånn selv. Skole og lærer ser dette også, han har gått gjennom et par tastatur for å si det sånn...Glemsk og vimsete. Hater å kjede seg, klarer ikke sitte iro når han ikke har noe å gjøre. Eks: han spiser middagen sin og begynner å plukke på ting/klappe i henda/tøyse med småsøsken eller hund... listen er mang. Dette med klapping i hender og uling/synging når han trasker langs med fortauet kan han også gjøre om han kjeder seg. Sliter sosialt og ser ikke alle de sosiale kodene helt, får det ikke til rett og slett. Noe av det kan være fordi han blir sint og skremmer vekk andre barn. Vugger endel fra fot til fot når han står stille, "ruller" med hodet gjentagende når han sitter. Fått oppfølging en gang hos BUP for hodepine og tungsinn, der hang han med i maks 5 minutter før han begynte å skrape på stolen, snurre, miste fokus... 

Han er skarp, lærer enkelte ting og er faglig sterk på skolen. Men det er som nevnt over en god del ting som jeg ikke klarer å se hos andre. Jeg innser at det er på tide å mer hjelp og skal til fastlegen. Men i mellomtiden: er det noe noen av dere kjenner igjen? Kan du peke meg i en diagnoseretning eller er det bare meg som ikke har oppdratt barnet mitt ordentlig lissom? For i enkelte tilfeller så kan det nesten virke sånn. Men i neste sekund så kan vi ha gode samtaler om det og han forstår at noe av dette er dårlig holdning. Men så får han ikke til likevel. Hva tenker du når du leser?

Hilsen en litt småfortvilt mamma

Endret av Kaffekjerring
Glemte å huke av
Skrevet

Du beskriver min 13 åring til punkt og prikke, skremmende likt. Adhd og Tourette. Ble utredet for 6 år siden. Veldig rart ikke BUP så disse tegnene når dere var der?

Anonymkode: d31f2...0cc

Skrevet

Er det noe å lure på? Du beskriver adhd til punkt og prikke.. 

Anonymkode: b6524...3c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du beskriver min 13 åring til punkt og prikke, skremmende likt. Adhd og Tourette. Ble utredet for 6 år siden. Veldig rart ikke BUP så disse tegnene når dere var der?

Anonymkode: d31f2...0cc

Jeg har vel også stusset litt over det samme ja. La dette frem på en meget forsiktig måte den gang (1 1/2 år siden) men da tok de det ikke. Jeg skulle sikkert ha sagt det klarere, men gutten var med alle gangene og jeg satt inne sammen med han. Jeg ser det jo, men jeg syns det er litt rart at det ikke har vært plukket opp før. Skolen har kommentert fokus, sinne og nå i det siste aktiviteten hans. Han går rundt stolen flere runder når lærer sier de er ferdig med ting, hun må fysisk bort for å roe han ned. 

Sist legetime på sykehus nå så satt han og snurret i stolen. Dette så den legen (ØNH) og lurte litt. Jeg skjønner at jeg bare må trampe hardere gitt🙄

Takk for svar❤

Skrevet

Adhd uten tvile. Som å høre om min sønn

Anonymkode: 8e95f...1d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Er det noe å lure på? Du beskriver adhd til punkt og prikke.. 

Anonymkode: b6524...3c1

Nei, egentlig ikke kanskje? Vi har endel sykdom i familien, mem adhd er noe vi ikke har mye erfaring med. Dette går jo utover det sosiale. Jeg har lagt det frem for både skole tidligere og BUP og nå ansvarsgruppen han har. Jeg føler jeg kan ta med de i ryggen og fastlegen (ny) er det litt tak i. Jeg håper jeg kommer noen vei med henne. 

Takk for svar! Jeg blir iblant litt usikker og trenger muligens en bekreftelse på at dette er bra å gå videre med. Ville gjort det uansett altså, men😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Adhd uten tvile. Som å høre om min sønn

Anonymkode: 8e95f...1d2

Hm, jeg skjønner at jeg fint kan være trygg i mine tanker da😊 Han har andre fysiske utfordringer også (syn) så flere ting å slite med ønsker jo ikke. Men jeg tror det kunne være greit å få en knagg å henge det på og tilstrekkelig hjelp. 

Skrevet
Kaffekjerring skrev (4 minutter siden):

Jeg har vel også stusset litt over det samme ja. La dette frem på en meget forsiktig måte den gang (1 1/2 år siden) men da tok de det ikke. Jeg skulle sikkert ha sagt det klarere, men gutten var med alle gangene og jeg satt inne sammen med han. Jeg ser det jo, men jeg syns det er litt rart at det ikke har vært plukket opp før. Skolen har kommentert fokus, sinne og nå i det siste aktiviteten hans. Han går rundt stolen flere runder når lærer sier de er ferdig med ting, hun må fysisk bort for å roe han ned. 

Sist legetime på sykehus nå så satt han og snurret i stolen. Dette så den legen (ØNH) og lurte litt. Jeg skjønner at jeg bare må trampe hardere gitt🙄

Takk for svar❤

Du må trampe hardere. Vi fikk avslag tre ganger på BUP, og endte opp med ADHD og språkvansker. To år tok hele prosessen. Vi fikk en ny gutt når han ble møtt riktig. Flere år siden nå og det går fortsatt veldig bra. Tramp hardere og brøl høyere og skaff ungen hjelp☺️

Anonymkode: 2327a...58b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du må trampe hardere. Vi fikk avslag tre ganger på BUP, og endte opp med ADHD og språkvansker. To år tok hele prosessen. Vi fikk en ny gutt når han ble møtt riktig. Flere år siden nå og det går fortsatt veldig bra. Tramp hardere og brøl høyere og skaff ungen hjelp☺️

Anonymkode: 2327a...58b

Jeg har fått ganske store pailabber med to barn med spesielle behov i hus, så spesielt siste året har stegene mine blitt skrekkelig tunge. Jeg får bare få de til å smelle skjønner jeg😂 Neida, jeg får brøle klart og tydelig så håper jeg at vi får hjelp fort som fy. Han skal over på ungdomsskole og det kommer til å gå skikkelig nedoverbakke om den væremåten får fortsette uten hjelp😊

Skrevet

Hvilken behandling er det dere med adhd-barn får? 

Jeg kom på en ting til: han er mesteravbryter. Avbryter andres dialoger/samtaler, blir snakket til og glemmer dette fint rett etterpå. Det virker jo til at han ikke bryr seg, men jeg klarer ikke få det til å stemme. 

Skrevet

Les boka eksplosive barn av Ross Greene👍🏻 Uavhengig om han har adhd eller ikke så vil du skjønne mer av gutten din. Denne boka er helt fantastisk. Dessverre utsolgt men kan lånes på biblioteket.

Anonymkode: da38e...960

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Les boka eksplosive barn av Ross Greene👍🏻 Uavhengig om han har adhd eller ikke så vil du skjønne mer av gutten din. Denne boka er helt fantastisk. Dessverre utsolgt men kan lånes på biblioteket.

Anonymkode: da38e...960

Takk for tips! Jeg skal ta meg en tur på biblioteket og få lånt den. Jeg har to eksplosive barn, men han ene er gentestet sårbar for eks adhd og autisme, 12åringen har normale funn der. Uansett så kan det lønne seg å leae boken😁

Skrevet

Sender deg en oppmuntrings klem ❤️❤️
søk hjelp 

ingen av dere skal  ha det sånn. 
nå er det snart noen fridager prøv og nyte de. 

Begynn å notere når ting skjer,  se om du ser noe mønster. 

Skrevet
Kaffekjerring skrev (9 timer siden):

Jeg kom på en ting til: han er mesteravbryter. Avbryter andres dialoger/samtaler, blir snakket til og glemmer dette fint rett etterpå. Det virker jo til at han ikke bryr seg, men jeg klarer ikke få det til å stemme. 

Det er ingen "behandling" for barn med ADHD, men med en diagnose kan man få råd og veiledning for hvordan man kan forstå og møte barnet på en god måte. Kurs er en mulighet. Man har jo evt. muligheten for medisinering, men medisiner er ikke en løsning og heller et supplement hvis alt ellers rundt barnet fungerer og forstår. Det fundamentale er at alt av tilrettelegging er forsøkt både hjemme og på skolen før man forsøker medisiner. 

Du beskriver ganske klassiske trekk som ved ADHD og muligens Touretts. Mitt barn har ikke Touretts, men lager konstant lyd likevel. Har barnet ditt alltid vært slik? Urolig, lager lyder, fikler med ting? 

Jeg vil råde deg til å lese på sidene til ADHD Norge. Der er også tips om litteratur om emnet. Selv har jeg spesielt hatt godt nytte av råd om kommunikasjon og hvordan håndter eksplosivt sinne. Med god hjelp vil ditt barn kunne lære seg gode mestringsteknikker for f.eks uroen sin. Selv om han ikke har en diagnose, så kan dere likevel dra god nytte av råd og forståelse. Og ikke minst - snakk med han! Hva føler han selv? Opplever han dette som plagsomt, hvordan vil han beskrive det? 

Anonymkode: 46558...f87

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er ingen "behandling" for barn med ADHD, men med en diagnose kan man få råd og veiledning for hvordan man kan forstå og møte barnet på en god måte. Kurs er en mulighet. Man har jo evt. muligheten for medisinering, men medisiner er ikke en løsning og heller et supplement hvis alt ellers rundt barnet fungerer og forstår. Det fundamentale er at alt av tilrettelegging er forsøkt både hjemme og på skolen før man forsøker medisiner. 

Du beskriver ganske klassiske trekk som ved ADHD og muligens Touretts. Mitt barn har ikke Touretts, men lager konstant lyd likevel. Har barnet ditt alltid vært slik? Urolig, lager lyder, fikler med ting? 

Jeg vil råde deg til å lese på sidene til ADHD Norge. Der er også tips om litteratur om emnet. Selv har jeg spesielt hatt godt nytte av råd om kommunikasjon og hvordan håndter eksplosivt sinne. Med god hjelp vil ditt barn kunne lære seg gode mestringsteknikker for f.eks uroen sin. Selv om han ikke har en diagnose, så kan dere likevel dra god nytte av råd og forståelse. Og ikke minst - snakk med han! Hva føler han selv? Opplever han dette som plagsomt, hvordan vil han beskrive det? 

Anonymkode: 46558...f87

Takk for godt svar! Behandling er vel gjerne et dårlig ordvalg, det var vel mer tilrettelegging og hjelp jeg var ute etter. Han har i utgangspunktet endel tilrettelagt allerede og både på skolen og hjemme bruker vi tid på å lære oss hvordan takle dette her. Tror vi har kommet et stykke på vei, men det er klart at får han en utredning og hjelp aå vet vi jo mer hva det går i. Medisiner får komme om det er behov for det, jeg har ikke engang peiling på hvilken del av en ADHD-diagnose de hjelper på heller. 

Han er mye frustrert fordi han ser selv at dette her er litt rart. Han kjenner seg litt ensom i uroligheten sin tror jeg, for "ingen andre" er sånn. Han selvstimulerer endel, noe mer tydelig enm annet. Han ser også at han skiller seg ut, men har ikke sjans til å stoppe det selv. Det aller verste for han tror jeg er det at han blir så eksplosivt sint og han skjønner ikke hvorfor han blir det. Jeg har bedt han tenke etter hvorfor han han gjør det, om det er en grunn for det? Han er litt frustrert fordi det er vanskelig sosialt på klassetrinnet og det er vel en del av det. Men så har du de gode sosiale periodene der han likevel blir like sint. 

Jeg tror ikke han syns det her er noe gøy altså, han sier han kjenner seg som snill og god som ikke mener å være sånn. For han er det og har masse empati og rettferdighetssans. Sånn egentlig, det bare drukner litt i alt det andre🙄

Takk igjen, skal dypdykke og lese. Har  ikke helt turt å lese meg opp for da innbiller jeg meg at jeg bare kommer til å lete etter "feil". Men skjønner at det godt kan være lurt😁

Skrevet
Anonne skrev (1 time siden):

Sender deg en oppmuntrings klem ❤️❤️
søk hjelp 

ingen av dere skal  ha det sånn. 
nå er det snart noen fridager prøv og nyte de. 

Begynn å notere når ting skjer,  se om du ser noe mønster. 

Takk for det, det er litt godt å få bekreftelse på at det ikke er bare er en overhysterisk mor som ikke klarer å lære barnet sitt noe lissom😊

Fridagene skal nytes med hele hurven her hjemme, det blir godt. Og så har vi time hos fastlegen på nyåret😍

Skrevet

Adhd! Utredning hjelper på forståelsen av seg selv og forståelse /tilrettelegging fra de rundt (skole, foreldre etc.). Jeg tenker utredning er særlig viktig mtp forståelse av seg selv noe som kan minske sjansen for tilleggsvansker på sikt. Det er dessverre høy andel av de med adhd (mener det var rundt 60-%) som utvikler tilleggsvansker. Mest vanlig er angst/depresjon 😕 

Anonymkode: 3a2b3...7eb

Skrevet

Jeg har en sønn med høytfungerende autisme og adhd, han er ganske lik det du beskriver. Du må få han utredet hos bup på nytt. Det endrer jo ikke han med en diagnose, men da blir det lettere å vite hvordan man skal møte han. 

Anonymkode: 5cc2d...285

Skrevet
Kaffekjerring skrev (17 timer siden):

Jeg har to barn med adhd, et av dem har Tourettes syndrom også, og to "normale" barn. Det er stor forskjell. Ofte tenker jeg at de som ikke selv har barn med ekstra utfordringer aldri helt forstår hvor mye ekstra det egentlig er. Bare følelsen av å være i konstant spenn fordi man ikke aner når det smeller/låser seg neste gang. Og begge mine med adhd avbryter i ett kjør, eller gjorde, vi øver mye på å ikke gjøre dette.

Adhd er nevrologisk og kommer av manglende dopamin i hjernen, noe som gjør at overføringen av informasjon fra en nervecelle til en annen ikke fungerer like godt som det burde. En behandling kan være medikamenter, som Ritalin, som øker mengden med dopamin. Det viktigste er likevel forståelse, tilpassing, tålmodighet og tilrettelegging. Barn med adhd skal ikke få herje fritt, veiledning og oppdragelse er enda viktigere her enn ellers, men man må samtidig gi dem mer "slack" fordi de faktisk har et handicap som gjør at de f.eks. sliter mer med å ikke avbryte andre, sitte i ro, konsentrere seg osv. Når man forstår atferden, er den også enklere både å håndtere og øve ekstra på det som er mest viktig.

Anonymkode: 659c1...588

Skrevet

Meg rett over her. Jeg er enig med de andre, dette høres veldig ut som Tourettes og adhd. Ticsene du beskriver er veldig vanlige ved Tourettes, og omtrent 70-90 % av alle med Tourettes har andre utfordringer også, som adhd, autisme, OCD, angst, depresjon el. Raserianfallene kan være sinnetics, min med TS hadde dette som barn, men de avtok litt og litt etter han ble 13-14 år. Da gikk han helt i svart, vi fikk ikke kontakt med ham i det hele tatt, og etterpå var han veldig lei seg og reflekterte mye over at det ikke var greit, samtidig som han ikke alltid husket alt etterpå.

Og du? Barn med Tourettes og adhd er helt vanlige barn det meste av tiden, de er ikke diagnosen sin, de bare har litt større utfordringer enn andre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Meg rett over her. Jeg er enig med de andre, dette høres veldig ut som Tourettes og adhd. Ticsene du beskriver er veldig vanlige ved Tourettes, og omtrent 70-90 % av alle med Tourettes har andre utfordringer også, som adhd, autisme, OCD, angst, depresjon el. Raserianfallene kan være sinnetics, min med TS hadde dette som barn, men de avtok litt og litt etter han ble 13-14 år. Da gikk han helt i svart, vi fikk ikke kontakt med ham i det hele tatt, og etterpå var han veldig lei seg og reflekterte mye over at det ikke var greit, samtidig som han ikke alltid husket alt etterpå.

Og du? Barn med Tourettes og adhd er helt vanlige barn det meste av tiden, de er ikke diagnosen sin, de bare har litt større utfordringer enn andre.

Sånn som hun beskriver bevegelsene, synes jeg det høres mer ut som stimming (selvstimulering) enn tics. Stimming er vanlig hos de med autisme. Mens tics er ufrivillig, er stimming noe man gjør mer bevisst for å roe seg selv ned. De fleste mennesker stimmer. Bite negler for eksempel er en slags stilling. Men autister stimmer på mer påfallende måter som ikke er sosialt akseptert. 

Skrevet

Takk for gode svar begge to over her. Jeg har vært veldig forsiktig med å si noe til andre hva jeg har tenkt, ikke vet jeg helt hvorfor. Men det er så "godt" å se at det ikke er bare meg som leter etter feil hos barnet mitt, at dette faktisk er noe i. 

Jeg har alltid blitt beskrevet som veldig tålmodig og en bauta som takler alle de utfordringene som blir kastet vår vei, vi har hatt mye. Jeg har jo trodd på det også men med denne situasjonen her så kjenner jeg at tålmodigheten ikke har strukket til alltid. Jeg har sikkert vært både oppgitt og irritert for at barnet ikke følger med eller uler (lyder for å selvstimulere tipper jeg) eller at kjeften går i ett. Og det er delvis derfor jeg ønsker at han skal få hjelp og, for at vi skal få hjelp. 

Jeg ble sittende ved middagsborder i dag og observere litt. Det tok ikke mer enn fem sekunder fra han var ferdig med maten til at hendene begynte å "gå". Altså bevegelser fordi han kjedet seg. Og så begynte lydene etterhvert også. Vi prater jo sammen ved bordet og holder samtaler, men får ikke gutten hovedsetet og får gjort eller sagt noe så blir det sånn. Er ikke alltid like ille selvfølgelig, men😊

Jeg skal ta med alt dette til fastlegen og videre til utredning, for jeg klarer på ingen måte å legge det fra meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har to barn med adhd, et av dem har Tourettes syndrom også, og to "normale" barn. Det er stor forskjell. Ofte tenker jeg at de som ikke selv har barn med ekstra utfordringer aldri helt forstår hvor mye ekstra det egentlig er. Bare følelsen av å være i konstant spenn fordi man ikke aner når det smeller/låser seg neste gang. Og begge mine med adhd avbryter i ett kjør, eller gjorde, vi øver mye på å ikke gjøre dette.

Adhd er nevrologisk og kommer av manglende dopamin i hjernen, noe som gjør at overføringen av informasjon fra en nervecelle til en annen ikke fungerer like godt som det burde. En behandling kan være medikamenter, som Ritalin, som øker mengden med dopamin. Det viktigste er likevel forståelse, tilpassing, tålmodighet og tilrettelegging. Barn med adhd skal ikke få herje fritt, veiledning og oppdragelse er enda viktigere her enn ellers, men man må samtidig gi dem mer "slack" fordi de faktisk har et handicap som gjør at de f.eks. sliter mer med å ikke avbryte andre, sitte i ro, konsentrere seg osv. Når man forstår atferden, er den også enklere både å håndtere og øve ekstra på det som er mest viktig.

Vi har tre barn her, eldste med synsutfordringer og disse overnevnte symptomene. Han har hatt en cyste på hjernehinnen i tillegg som et operert bort nå da. Han har det med andre ord vært endel med og trenger mye oppfølging både hjemme og på skolen. Og så har jeg en fireårig jente som er tilsynelatende normal og en toåring som har litt samme utfordringer som storebror på 12. Vi så ikke de samme utfordringene hos storebroren på den alderen, det kom senere. Men den minste sinnataggen her er både ukritisk, uforsiktig og veldig aktiv - dette er habiliteringsteamets ord😊

Men ja: det er kjempeforskjell. Hun midterste kan jeg sende avgårde i barnehagen uten å lure eller være usikker på om "kommer det til å gå bra i dag da?". Ikke det at jeg bryr meg mindre om henne, men hun er på en heeeelt annen måte. Like empatiske, flinke og gode alle tre. Men det er ikke det ekstra behovet, de ekstra bekymringene. 

Jeg skal ha både TS og ADHD i bakhodet når vi får kommet oss videre i løpet. Denne gangen håper jeg vi kommer litt lenger hos BUP enn "støttesamtaler". De hadde ingenting for seg, det var jeg som pratet for gutten og han satt og gravde hull i stolen eller snurret den av skruen sin🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sånn som hun beskriver bevegelsene, synes jeg det høres mer ut som stimming (selvstimulering) enn tics. Stimming er vanlig hos de med autisme. Mens tics er ufrivillig, er stimming noe man gjør mer bevisst for å roe seg selv ned. De fleste mennesker stimmer. Bite negler for eksempel er en slags stilling. Men autister stimmer på mer påfallende måter som ikke er sosialt akseptert. 

Han selvstimulerer en god del ser jeg, både dette med vugging, lyder og håndbevegelser. Han kan få noe å fikle med og holde på med det en stund, men skal han fikle med noe som går på tvers av det han vil, så blir han bråsint. Sånn at det her er ikke helt enkelt nei. Og dette med sosiale koder og sosial aksept...🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...