Gå til innhold

'Romjulskalender' til ensom svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hørte på radioen om en dame som lagde julekalender til sin mor og svigermor på noenognitti. De ble jo kjempeglade (de er jo også av en mer beskjeden generasjon), og jeg synes det var en så fin ting å gjøre. 

Jeg har en svigermor som sitter mye alene, og nå får hun også mindre besøk i jula pga koronasituasjonen. Hun kommer til oss på jul- og nyttårsaften, men ellers blir hun alene. Vanligvis er vi på besøk der i hele jula, men det tør vi ikke i år. 

Så da tenkte jeg: kan vi kanskje gi henne en romjulskalender? Med ting hun blir glad for - en pakke hver dag i romjula? 

Tenker kanskje med noe godt å spise, noe som ungene har laget... Og så kom jeg ikke på mer. 

Kan dere hjelpe meg å tenke ut noe som kan være hyggelig å få? Hun er ikke noe særlig aktiv, men liker å lese bøker og å kjøre bil. 

Skrevet

En bok, ukeblad, kryssord (og kryssordpenn). Kanskje noen julehefter eller en humorbok. En cd med god musikk.

Kanskje du også kan lage en gåte, eller en slags rebus, med et stikkord for hver dag - og så blir løsningen siste dag noe dere kan se frem til å gjøre sammen når det blir anledning til det, noe dere alle kan ha glede av? Du er kreativ nok til å finne på noe slikt, tror jeg :)

Gode sokker, eller et fint skjerf, en pakke god te.

Koselig tanke av deg :)

Anonymkode: 1a5de...0e4

Skrevet

Ukeblader/andre blader som omhandler interessene hennes (feks håndarbeid, kryssordblad etc.)

Nytt forkle hvis hun liker å bake

Lydbokabonnement og evt. nye øreplugger/headset

Skinnhansker til kalde bilturer

Varmetrekk til bilrattet

En god kaffe/te + en koselig kopp

Fotoalbum med bilder av barn og barnebarn og ellers gode minner

Et koselig brev hvor dere forteller hva dere setter pris på med henne

Gavekort på take away hun kan kose seg med en av romjulsdagene

En god håndkrem/fotkrem/ansiktskrem

Tøfler

Varmepute

Konfekt

Telys og noen fine telysholdere

Skrevet

kaffeavtale på bensinstasjon
hjernetrim
lys
kakao på pinne og små marshmallows
krydder - søstrene grene har mange forskjellige krydderposer man ikke får i vanlig matbutikk
kalender
vinflaske

Anonymkode: 513d0...cd9

Skrevet

Kan dere ikke heller ta henne med ut på små turer? Hun kjører og kan kanskje møte dere? 
Gå en tur, lag bål og inviter på kaffe? Kjøp take-away sammen og spis ute?

Anonymkode: b11af...e02

Skrevet

Det er en god tanke, men hvis dere først møter henne på julaften, så er det ikke større sannsynlighet for smitte hvis dere også møter henne i romjula. 

Anonymkode: 27672...3c7

Skrevet

Så hyggelig ting å gjøre. 

Jeg og søsteren min startet å gi mamma julekalender da hun var 80 år, og det var første gang i livet hun hadde egen kalender. Nå lager hun seg en liten kosestund etter frokost med kaffekopp og pakkeåpning. 

Vi har pakket inn kaffepose, servietter, sokker, håndsåpe, snøkule (hun samler), Hjemmet, roll-on osv. 

Anonymkode: 604ce...896

Skrevet

Tusen takk, her var det flere gode tips! 

Skrevet

Om hun er ei strikkedame, så kan du gi et par nøster sokkegarn eller garn til ei lue og en oppskrift som barnebarna liker. 

Skrevet

Jeg lagde pakkekalender til bestemoren min de fem siste årene hun levde. Vi hadde det så kos med det begge to ❤️

Anonymkode: 921d2...62f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg lagde pakkekalender til bestemoren min de fem siste årene hun levde. Vi hadde det så kos med det begge to ❤️

Anonymkode: 921d2...62f

Ja, neste år skal jeg prøve å få til det. Men jeg fikk ideen litt for seint for å gjøre det i år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...