Gå til innhold

Hva betyr en gave for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i butikk og opplever ofte kunder som må ha hjelp til å finne gave til noen. De vet ikke hva personen liker, hvilken størrelse de bruker eller hvilken farge de bruker mest. Det ender opp med at jeg velger ut en gave for dem. Så må jeg pakke den inn også, for det gidder ikke kunden selv. Så å gi en gave betyr bare at du betaler for noe? Utenom betalingen er jo gaven nå fra meg, den butikkansatte. Jeg valgte den ut og pakket den inn. Synes det er så spesielt. Når jeg selv gir bort gaver bruker jeg tid på å finne noe jeg tror de vil like og jeg pakker inn selv, gjerne med papir jeg tenker personen liker så det blir ekstra fint. Betyr ikke en gave noen ting for dere?

Anonymkode: f18e2...14f

Skrevet

Det kommer helt an på hvem mottaker er og tiden og overskuddet jeg har. Jeg har strikket og heklet gaver, trålet land og strand rundt etter noe spesielt  og jeg har gått for løsningen du kommenterer. For meg er det forskjell på om gaven blir gitt av kjærlighet og glede til en som står meg nær, eller av sosial forpliktelse til en mer fjern person. 

Anonymkode: cab18...4be

Skrevet

For meg er gaver mer en plikt enn nødvendigvis en glede. Jeg regner med at mange med meg synes det er mer pes enn kos å gå på kjøpesenter å finne noe til noen som har alt og ikke ønsker seg noe. Når gaven mottas var det feil det du hadde kjøpt. Barn som beklager seg over å ikke få leker til jul, men kom ikke på noe å ønske seg. Godt det bare er jul en gang i året. 

Anonymkode: ce103...078

Skrevet

Gaven er jo ikke fra deg selv om folk spør om råd og hjelp. Jeg regner jo med at du sier "Hva med denne?", "Kunne dette vært noe?" og at kunden sier seg enig. De gir deg vel neppe kortet og ber deg finne hva som helst og pakke det inn. Jeg kan godt finne på å gå i en butikk og si at jeg er tante til en 15-åring som er opptatt av merker og be om hjelp til å plukke ut en genser. Den er da like fullt fra meg. Jeg pakker også inn gavene selv, men velger da julepapir jeg synes er fint. Når jeg får gaver så blir jeg glad, uansett. Det betyr at noen har tenkt på meg, også blir jeg ekstra glad når jeg skjønner at noen virkelig har lagt seg i selen for å finne noe som passer akkurat. 

Skrevet

Jeg legger mye innsats i å finne noe jeg tror personen vil like. Noen er vanskelig å finne til og bruker jeg lang tid. I denne prosessen kan jeg godt spørre om råd fra butikkpersonalet. De vet gjerne mer om trender for aldersgruppen og de har (forhåpentligvis) produkterfaring slik at de kan rådgi på f.eks. hvilket produkt som gir mest verdi for pengene. Det de svarer er bare råd/innspill som jeg bruker i min helhetlige vurdering på hva jeg ønsker å gi. Det er ikke sikkert jeg følger rådene. 

Når det kommer til å pakke inn gaven så er ikke det så viktig for meg. Skal jeg gi gaven sammen med noen tar jeg den hjem uten å pakke den inn slik at de også får se. Skal det mer i pakken tar jeg den også med hjem slik at alt kan pakkes sammen. Hvis ikke (og det ikke er kø i butikken) lar jeg gjerne de i butikken pakke den inn eller benytter meg av betjente eller ubetjent pakkedisk. 

Anonymkode: cd722...30d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...