Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Skrevet 9. desember 2020 Trenger inspirasjon. Har en sønn med ekstra behov for oppfølging, og trenger å bytte jobb. Jobber i dag fra 8-16, men dette fungerer ikke. Får pleiepenger for å følge opp sønnen min på morgen og ettermiddag, orker ikke utdype akkurat dette. Jeg har behov for en jobb fra 9-15, evt 10-15. Til nød 8-14. Det tilsvarer vel en 80% stilling man-fre, men jeg kan også jobbe kvelder og helger når jeg har avlastning for gutten min. I hvilke type jobber er dette mulig? Noen som allerede jobber ca slik og vil svare? Anonymkode: c4b7e...541
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #2 Skrevet 9. desember 2020 Det enkleste er ofte å søke om redusert arbeidstid i den jobben du allerede har. Iallfall som en start. Alternativet er å finne en jobb med fleksible arbeidstid og som ikke krever oppmøte i hele arbeidstiden, feks kjernetid. Alt avhenger jo av hva slags jobb du har i dag, hva slags utdanning du har og hvordan arbeidsmarkedet er der du bor Anonymkode: 42792...686
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #3 Skrevet 9. desember 2020 Jeg jobber 70%, sekstimers dager og en fridag i uka. Jobber fra 10 til 16 tre dager i uka, i en butikk som er åpen fra 10-20. Fjerde dagen jobber jeg 14-20. Kona til en kamerat av mannen min jobber redusert pga et barn med spesielle behov, hun jobber "på kontoret" i en bedrift. Driver med alt fra fakturering, åpning av post, lønnskjøring og å ta telefonen. Hun tok vel i sin tid handel og kontor på skolen og har jobbet seg opp i ansiennitet og kunnskap så hun har ganske stort ansvar i dag som hun er i 40-årene. Mener hun jobber 8.30 til 15.00. Anonymkode: 88a60...5c5
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #4 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det enkleste er ofte å søke om redusert arbeidstid i den jobben du allerede har. Iallfall som en start. Alternativet er å finne en jobb med fleksible arbeidstid og som ikke krever oppmøte i hele arbeidstiden, feks kjernetid. Alt avhenger jo av hva slags jobb du har i dag, hva slags utdanning du har og hvordan arbeidsmarkedet er der du bor Anonymkode: 42792...686 Har søkt, men det er dessverre ikke mulig. Ja, det skjønner jeg. Men har du noen eksempler på slike jobber så er det det jeg er ute etter. Om noen har en slik jobb eller vet hvilke jobber en slik arbeidstid er mulig/vanlig, så er det slike konkrete tips jeg trenger. Bor på en stor plass, og utdannelsen min er ikke relevant da jeg ønsker å bytte til hva som helst som ikke nødvendigvis krever spesifikk utdannelse. Har fått et barn med store utfordringer og ønsker å planlegge livet mitt ut ifra hans behov. Karriere er siste prioritering. Er ute etter inntekt, ikke status. Takker for alle tips Anonymkode: c4b7e...541
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg jobber 70%, sekstimers dager og en fridag i uka. Jobber fra 10 til 16 tre dager i uka, i en butikk som er åpen fra 10-20. Fjerde dagen jobber jeg 14-20. Kona til en kamerat av mannen min jobber redusert pga et barn med spesielle behov, hun jobber "på kontoret" i en bedrift. Driver med alt fra fakturering, åpning av post, lønnskjøring og å ta telefonen. Hun tok vel i sin tid handel og kontor på skolen og har jobbet seg opp i ansiennitet og kunnskap så hun har ganske stort ansvar i dag som hun er i 40-årene. Mener hun jobber 8.30 til 15.00. Anonymkode: 88a60...5c5 Takk for svar er det lett å få så høy stilling i butikk? Har sett litt på butikkjobber, de fleste søker etter studenter til kveldsvakter og helg. Tilkalling, 2-3 kvelder per uke o.l. Hadde gjerne jobbet hvor som helst dersom arbeidstiden ikke er feil. Kontor, butikk, renhold, barnehage, sfo osv. Men er det ikke negativt for arbeidsgiver å ha en ansatt som ikke kan begynne kl 07.00 i barnehage, på kiwi etc? Anonymkode: c4b7e...541
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #6 Skrevet 9. desember 2020 Jobbe i kantine? Sikkert litt vanskelig nå pga korona, men det går jo over. Hva med å få stilling i det offentlige? Sikkert lettere å søke om redusert stilling der enn i det private. Anonymkode: e81e8...cff
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar er det lett å få så høy stilling i butikk? Har sett litt på butikkjobber, de fleste søker etter studenter til kveldsvakter og helg. Tilkalling, 2-3 kvelder per uke o.l. Hadde gjerne jobbet hvor som helst dersom arbeidstiden ikke er feil. Kontor, butikk, renhold, barnehage, sfo osv. Men er det ikke negativt for arbeidsgiver å ha en ansatt som ikke kan begynne kl 07.00 i barnehage, på kiwi etc? Anonymkode: c4b7e...541 Vi er ganske mange som jobber fast i butikk. Selv om det er mange studenter som har ekstrahjelp og tilkallingsstillinger så er vi jo en fast gruppe som jobber mer. Min erfaring er at det ikke er så vanskelig, men jeg jobber i en bokhandel på et kjøpesenter da og i slike bransjebutikker er det jo et minstekrav at man har interesse for det man skal selge. Vi ansetter ikke folk som ikke leser, i klesbutikken ansetter de ikke folk som ikke er interessert i mote og i parfymeriet ansetter de ikke folk som ikke er opptatt av sminke... Man skal jo fungere som selger, og da må man ha et forhold til det man skal selge... Sønnen min jobber i matbutikk ved siden av skolen, og der har jeg inntrykk av at de faste jobber mest dag. Det er studentene som jobber kveld og helg, selv om det selvfølgelig er noen på jobb som er eldre enn 18 år også. Sønnen min er i 20-årene og har jobbet som ekstrahjelp i butikk siden han var 16, så han har en del låseansvar og er ansvarlig på vaktene. Det er ikke damene i 30-40 årene som jobber full tid i butikk som jobber til kl 21 på lørdag liksom. Det er gjerne butikksjefen og noen til som bytter på med å begynne 7 om morgenen, det er en populær vakt for da er man jo ferdig kl 15. Men jeg er usikker på om du vil få jobb om du ikke er fleksibel i det hele tatt, matbutikkene er jo ofte åpne fra 7 til 23. Anonymkode: 88a60...5c5
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #8 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar er det lett å få så høy stilling i butikk? Har sett litt på butikkjobber, de fleste søker etter studenter til kveldsvakter og helg. Tilkalling, 2-3 kvelder per uke o.l. Hadde gjerne jobbet hvor som helst dersom arbeidstiden ikke er feil. Kontor, butikk, renhold, barnehage, sfo osv. Men er det ikke negativt for arbeidsgiver å ha en ansatt som ikke kan begynne kl 07.00 i barnehage, på kiwi etc? Anonymkode: c4b7e...541 Å få jobbe korte dager i barnehage er ikke realistisk, man må kunne ta alle og fulle vakter. Renhold tenker jeg kanskje kan fungere Anonymkode: 0fcf8...c48
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #9 Skrevet 9. desember 2020 Tror neppe noen vil ansette deg i butikk når du er så lite fleksibel. De ønsker ofte de som kan jobbe kveld, helg og ferier (Ser du skriver at du kan jobbe kveld og helg når du har avlastning, men det er antageligvis ikke så ofte som en arbeidstaker trenger deg). Jeg jobbet en gang på dagsenter, der var det vakter fra 09-15 Eller så kan du jo få deg jobb på sykehjem og kun takke ja til kortvaktene på dagen, men da blir det jo ikke fast jobb da. Er kanskje det du ønsker? Anonymkode: 4d29a...2ab
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #10 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Tror neppe noen vil ansette deg i butikk når du er så lite fleksibel. De ønsker ofte de som kan jobbe kveld, helg og ferier (Ser du skriver at du kan jobbe kveld og helg når du har avlastning, men det er antageligvis ikke så ofte som en arbeidstaker trenger deg). Jeg jobbet en gang på dagsenter, der var det vakter fra 09-15 Eller så kan du jo få deg jobb på sykehjem og kun takke ja til kortvaktene på dagen, men da blir det jo ikke fast jobb da. Er kanskje det du ønsker? Anonymkode: 4d29a...2ab Unnskyld, mente arbeidsgiver Anonymkode: 4d29a...2ab
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #11 Skrevet 9. desember 2020 1 hour ago, Anonym bruker said: Trenger inspirasjon. Har en sønn med ekstra behov for oppfølging, og trenger å bytte jobb. Jobber i dag fra 8-16, men dette fungerer ikke. Får pleiepenger for å følge opp sønnen min på morgen og ettermiddag, orker ikke utdype akkurat dette. Jeg har behov for en jobb fra 9-15, evt 10-15. Til nød 8-14. Det tilsvarer vel en 80% stilling man-fre, men jeg kan også jobbe kvelder og helger når jeg har avlastning for gutten min. I hvilke type jobber er dette mulig? Noen som allerede jobber ca slik og vil svare? Anonymkode: c4b7e...541 jeg jobber fra 830-15, helt perfekt ❤️ Anonymkode: 36889...30e
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #12 Skrevet 9. desember 2020 Selg deg inn til stedet du bor. Legg ut en beskrivelse av deg selv, dine ønsker, din bakgrunn og din situasjon på Facebook, be folk ta kontakt om de har noen forslag eller dele videre om de vet om noen som kunne gi deg en jobb. Anonymkode: 750ac...78b
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #13 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har søkt, men det er dessverre ikke mulig. Ja, det skjønner jeg. Men har du noen eksempler på slike jobber så er det det jeg er ute etter. Om noen har en slik jobb eller vet hvilke jobber en slik arbeidstid er mulig/vanlig, så er det slike konkrete tips jeg trenger. Bor på en stor plass, og utdannelsen min er ikke relevant da jeg ønsker å bytte til hva som helst som ikke nødvendigvis krever spesifikk utdannelse. Har fått et barn med store utfordringer og ønsker å planlegge livet mitt ut ifra hans behov. Karriere er siste prioritering. Er ute etter inntekt, ikke status. Takker for alle tips Anonymkode: c4b7e...541 Hos bedrifter som praktiserer en form for turnus vil det normalt være vanskelig å bli fast ansatt og samtidig kun være aktuell for kortere dagvakter. Dette vil i stor grad gjelde helse- og omsorg, butikk, barnehage, osv. altså alle steder som har fast åpningstid eller hvor arbeidsoppgavene skal gjøres til et bestemt tidspunkt i akademiske yrker vil det normalt være større grad av fleksibilitet. Feks har staten en fleksitidsavtale med kjernetid fra 09-1430. Jeg har også ekstra oppfølging av et barn. Jeg har ordinær fleksitidsavtale. I tillegg har jeg en privat avtale med arbeidsgiver om at jeg går kl 13 en dag i uka. Det innebærer da at jeg må ta igjen de tapte timene på et annet tidspunkt, og jeg jobber derfor innimellom kveld eller kommer ekstra tidlig. Anonymkode: 42792...686
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #14 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jobbe i kantine? Sikkert litt vanskelig nå pga korona, men det går jo over. Hva med å få stilling i det offentlige? Sikkert lettere å søke om redusert stilling der enn i det private. Anonymkode: e81e8...cff Ja, mye som er litt vanskelig pga korona, og mange arbeidsledige for tiden. Men det går over som du sier. Kantine er jo perfekt, de har jo begrenset åpningstid mange steder takk, skal ringe litt rundt Anonymkode: c4b7e...541
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #15 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vi er ganske mange som jobber fast i butikk. Selv om det er mange studenter som har ekstrahjelp og tilkallingsstillinger så er vi jo en fast gruppe som jobber mer. Min erfaring er at det ikke er så vanskelig, men jeg jobber i en bokhandel på et kjøpesenter da og i slike bransjebutikker er det jo et minstekrav at man har interesse for det man skal selge. Vi ansetter ikke folk som ikke leser, i klesbutikken ansetter de ikke folk som ikke er interessert i mote og i parfymeriet ansetter de ikke folk som ikke er opptatt av sminke... Man skal jo fungere som selger, og da må man ha et forhold til det man skal selge... Sønnen min jobber i matbutikk ved siden av skolen, og der har jeg inntrykk av at de faste jobber mest dag. Det er studentene som jobber kveld og helg, selv om det selvfølgelig er noen på jobb som er eldre enn 18 år også. Sønnen min er i 20-årene og har jobbet som ekstrahjelp i butikk siden han var 16, så han har en del låseansvar og er ansvarlig på vaktene. Det er ikke damene i 30-40 årene som jobber full tid i butikk som jobber til kl 21 på lørdag liksom. Det er gjerne butikksjefen og noen til som bytter på med å begynne 7 om morgenen, det er en populær vakt for da er man jo ferdig kl 15. Men jeg er usikker på om du vil få jobb om du ikke er fleksibel i det hele tatt, matbutikkene er jo ofte åpne fra 7 til 23. Anonymkode: 88a60...5c5 Det er sant, takk for godt svar ja, er enig i at man bør ha en interesse for det man selger, så det er fornuftig. Jeg er på en måte fleksibel, men ønsker å ha noe som passer mtp sønnen min. Kan jobbe mest dag, noen kvelder, noen helger, både tidligvakter og senvakter. Kan til og med jobbe nattevakt om det er behov. Men kan ikke jobbe 7.5(evt 😎 timer. Derfor tenker jeg å finne ut hvor det passer best med redusert stilling og primært dagtid. Så ringer jeg rundt og får nok ett eller annet, enklere å prate med arbeidsgivere Anonymkode: c4b7e...541
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #16 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Å få jobbe korte dager i barnehage er ikke realistisk, man må kunne ta alle og fulle vakter. Renhold tenker jeg kanskje kan fungere Anonymkode: 0fcf8...c48 Var det jeg tenkte ja. Takk for svar Anonymkode: c4b7e...541
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #17 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Tror neppe noen vil ansette deg i butikk når du er så lite fleksibel. De ønsker ofte de som kan jobbe kveld, helg og ferier (Ser du skriver at du kan jobbe kveld og helg når du har avlastning, men det er antageligvis ikke så ofte som en arbeidstaker trenger deg). Jeg jobbet en gang på dagsenter, der var det vakter fra 09-15 Eller så kan du jo få deg jobb på sykehjem og kun takke ja til kortvaktene på dagen, men da blir det jo ikke fast jobb da. Er kanskje det du ønsker? Anonymkode: 4d29a...2ab Ja, det er nok sant 😕 nei, må ikke ha fast jobb. Det viktigste er å få byttet jobb nå. Så blir ting enklere jo eldre han blir, og da kan jeg evt bytte igjen om jeg føler jeg må ha fast jobb (om 5-10 år, hvem vet...) Er det lett å få jobb på sykehjem uten utdannelse som er helserelatert? Anonymkode: c4b7e...541
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #18 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Selg deg inn til stedet du bor. Legg ut en beskrivelse av deg selv, dine ønsker, din bakgrunn og din situasjon på Facebook, be folk ta kontakt om de har noen forslag eller dele videre om de vet om noen som kunne gi deg en jobb. Anonymkode: 750ac...78b Takk for tips. Det sitter så langt inne å publisere sånt på Facebook. Men er kanskje lurt ja. Anonymkode: c4b7e...541
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #19 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hos bedrifter som praktiserer en form for turnus vil det normalt være vanskelig å bli fast ansatt og samtidig kun være aktuell for kortere dagvakter. Dette vil i stor grad gjelde helse- og omsorg, butikk, barnehage, osv. altså alle steder som har fast åpningstid eller hvor arbeidsoppgavene skal gjøres til et bestemt tidspunkt i akademiske yrker vil det normalt være større grad av fleksibilitet. Feks har staten en fleksitidsavtale med kjernetid fra 09-1430. Jeg har også ekstra oppfølging av et barn. Jeg har ordinær fleksitidsavtale. I tillegg har jeg en privat avtale med arbeidsgiver om at jeg går kl 13 en dag i uka. Det innebærer da at jeg må ta igjen de tapte timene på et annet tidspunkt, og jeg jobber derfor innimellom kveld eller kommer ekstra tidlig. Anonymkode: 42792...686 Ok. Takk for svar i akademiske yrker er det kanskje større krav til utdannelse? Anonymkode: c4b7e...541
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #20 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Ja, det er nok sant 😕 nei, må ikke ha fast jobb. Det viktigste er å få byttet jobb nå. Så blir ting enklere jo eldre han blir, og da kan jeg evt bytte igjen om jeg føler jeg må ha fast jobb (om 5-10 år, hvem vet...) Er det lett å få jobb på sykehjem uten utdannelse som er helserelatert? Anonymkode: c4b7e...541 Ja! Sykehjemmet trenger «alltid» folk. Veldig koselig jobb er det også ❤️ Ring direkte til sykehjemmet i nærheten av deg, fikk jobb på dagen selv, som ungdom uten snev av erfaring. Si at du fortrinnsvis kan jobbe dagtid, men er tilgjengelig kveld og helg/ferie innimellom. Anonymkode: 4d29a...2ab
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #21 Skrevet 9. desember 2020 Jeg jobber i administrasjonen på en videregående skole. Har i utgangspunktet 100 % stilling, men har jobbet 80 og 90 % de siste 7 årene. Min arbeidstid er nå 8-14.45 fem dager i uken. Når det gjelder å få tilrettelagt arbeidstiden der du jobber nå, har du vært i kontakt med fagforeningen? Om du har barn med spesielle behov syns jeg det er rart at de ikke kan tilrettelegge litt for deg. Anonymkode: 159fe...fe5
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #22 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Jeg jobber i administrasjonen på en videregående skole. Har i utgangspunktet 100 % stilling, men har jobbet 80 og 90 % de siste 7 årene. Min arbeidstid er nå 8-14.45 fem dager i uken. Når det gjelder å få tilrettelagt arbeidstiden der du jobber nå, har du vært i kontakt med fagforeningen? Om du har barn med spesielle behov syns jeg det er rart at de ikke kan tilrettelegge litt for deg. Anonymkode: 159fe...fe5 Enig i dette. Det skal MYE til for at arbeidsgiver kan nekte deg redusert stilling når det gjelder småbarn og barn med spesielle behov. Anonymkode: 38d18...3de
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #23 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, det er nok sant 😕 nei, må ikke ha fast jobb. Det viktigste er å få byttet jobb nå. Så blir ting enklere jo eldre han blir, og da kan jeg evt bytte igjen om jeg føler jeg må ha fast jobb (om 5-10 år, hvem vet...) Er det lett å få jobb på sykehjem uten utdannelse som er helserelatert? Anonymkode: c4b7e...541 Ja, det er det. Men de ønsker jo noen som kan jobbe hele vakter og veldig gjerne kvelder og helger. Anonymkode: 114cb...792
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #24 Skrevet 9. desember 2020 Hvis det ikke er til 'vesentlig ulempe' så kan vel ikke arbeidsgiver nekte deg lavere stilling? 🤔 Det må vel være mulig å slå opp i lovverket her Anonymkode: 0ce01...f81
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #25 Skrevet 9. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja! Sykehjemmet trenger «alltid» folk. Veldig koselig jobb er det også ❤️ Ring direkte til sykehjemmet i nærheten av deg, fikk jobb på dagen selv, som ungdom uten snev av erfaring. Si at du fortrinnsvis kan jobbe dagtid, men er tilgjengelig kveld og helg/ferie innimellom. Anonymkode: 4d29a...2ab Tusen takk, det skal jeg gjøre!! ❤ Anonymkode: c4b7e...541
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå