Gå til innhold

Kjøpe brukte glass som kun kan håndvaskes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst på ett fint juleservise men det ønsker er ganske dyrt. Fant nå en som skal selge det ganske billig å jeg skal hente det selv. Men så over til spørsmålet:

Ser at det står at glassene kun kan håndvaskes,ville dere likevel kjøpt brukte glass? Kjenner jeg syns det er verre siden jeg kjøper de brukt å ikke de kan taes i oppvaskmaskinen. Er jeg bare hysterisk?

Anonymkode: 85033...3b1

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har ikke oppvaskmaskin, så det hadde jeg ikke tenkt på engang.

Anonymkode: cb850...862

Skrevet

Hvis du mener det er mer uhygienisk - jepp, ingen tvil, da er du hysterisk :P

Men om du tenker på at det er et ork å vaske opp for hånd er det egentlig bare et valg du må ta. Jeg er vant med at noen glass ikke tåler det, og glassoppvask er uansett rask og ren å få unna, så glass jeg bare bruker til fint, der tar jeg gjerne glassoppvask. Fordelen er jo at man kan fylle oppvaskmaskinen med mer også, så slipper man å kjøre den to ganger ;)

Det koker egentlig ned til - orker du å vaske noen glass få ganger i året for hånd, eller ikke.

Anonymkode: 66d1a...da2

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvis du mener det er mer uhygienisk - jepp, ingen tvil, da er du hysterisk :P

Men om du tenker på at det er et ork å vaske opp for hånd er det egentlig bare et valg du må ta. Jeg er vant med at noen glass ikke tåler det, og glassoppvask er uansett rask og ren å få unna, så glass jeg bare bruker til fint, der tar jeg gjerne glassoppvask. Fordelen er jo at man kan fylle oppvaskmaskinen med mer også, så slipper man å kjøre den to ganger ;)

Det koker egentlig ned til - orker du å vaske noen glass få ganger i året for hånd, eller ikke.

Anonymkode: 66d1a...da2

At de skal håndvaskes til vanlig er ingen problem. Er bare tanken på at de er ikke blir skikkelig rein uten oppvaskmaskin. Men er nok litt hysterisk ja.

Skrevet

Så om du ble invitert i selskap til denne personen som du ikke kjenner, ville du nektet å drikke noe fordi glassene bare var vasket opp for hånd?

Da jeg gikk på skolen lærte jeg i heimkunnskapen at glass skal vaskes opp i varmt såpevann, også skylles i så varmt vann du klarer etterpå. Regner med de blir rene nok av det altså...

Anonymkode: 8701e...2ef

Annonse

Skrevet

Hva hadde dere gjort? Betalt 500 kr for kjøpe alt brukt å kan hente her jeg bor. Eller kjøpe alt nytt av en annen selger som da må sende den i posten å totalen blir 1150 kr innkludert frakt

Skrevet

Vask glassene selv når du får dem i hus? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hva hadde dere gjort? Betalt 500 kr for kjøpe alt brukt å kan hente her jeg bor. Eller kjøpe alt nytt av en annen selger som da må sende den i posten å totalen blir 1150 kr innkludert frakt

Jeg hadde kjøpt det brukt og hentet selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Så om du ble invitert i selskap til denne personen som du ikke kjenner, ville du nektet å drikke noe fordi glassene bare var vasket opp for hånd?

Da jeg gikk på skolen lærte jeg i heimkunnskapen at glass skal vaskes opp i varmt såpevann, også skylles i så varmt vann du klarer etterpå. Regner med de blir rene nok av det altså...

Anonymkode: 8701e...2ef

De fleste i 2020 har nok oppvaskmaskin :P

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi har ikke på hytta, men bruker glass der likevel :D Fin-glassene mine er arvet etter farmor og de tåler knapt zalo, dekoren forsvinner. Men jammen bruker vi de også. Vasker med ørlitt zalo og eddik. Blir helt rent. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke, ikke alle utleieenheter har det

Anonymkode: cb850...862

Skrevet
amandine skrev (45 minutter siden):

Jeg hadde kjøpt det brukt og hentet selv.

Samme her. 

Brukt service hadde jeg uansett vasket før jeg satte det i skapet. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

De lærer å vaske på gammeldagse måten i mat & helse i 2020, selv om de aller fleste har oppvaskmaskin. 

Veldig greit å ha minimalt med grunnleggende kunnskap når du flytter hjemmefra på hybel som kanskje ikke har det, eller oppvaskmaskina ryker... 

Jeg har finservise som er arvet som overhodet ikke tåler oppvaskmaskin, champagneglassene skal ikke i maskinen, diverse serveringsboller og bestikk skal vaskes for hånd. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Ja, men de fleste har også servisedeler eller annet som vaskes for hånd.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De fleste JEG kjenner eier ting som er for fine, for skjøre eller for gamle for å kjøres i oppvaskmaskin. Gammelt glass og porselen, Skaugum og annet bestikk med teak i skaftene, osv osv. Vi har også klær som håndvaskes fordi de ikke er laget for maskin. Men det er klart, om du kun har ræl kan du kjøre alt i maskin av både servise, bestikk og klær.

Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

De fleste JEG kjenner eier ting som er for fine, for skjøre eller for gamle for å kjøres i oppvaskmaskin. Gammelt glass og porselen, Skaugum og annet bestikk med teak i skaftene, osv osv. Vi har også klær som håndvaskes fordi de ikke er laget for maskin. Men det er klart, om du kun har ræl kan du kjøre alt i maskin av både servise, bestikk og klær.

Wow! Følge deg eier bare ræl da 😂 alt jeg har av klær,fat,glass og bestikk tåler maskin.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Wow! Følge deg eier bare ræl da 😂 alt jeg har av klær,fat,glass og bestikk tåler maskin.

Ditt valg, ditt liv, det klør antakelig hverken deg eller meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det er rimelig vanlig å ha både glass, porselen og klær som må håndvaskes. Jeg har flere klesplagg som til og med må renses. 

Skrevet

Jeg tenker at dyre glass som ikke kan vaskes i oppvaskmaskin er overpriset.  De er laget ved en temperatur langt over oppvaskmaskinens og overlevd det. Her vaskes de fineste krystallglass i maskinen og mener de er tryggere der, enn samlet i en oppvaskkum. Det man bær være forsiktig med er limte håndtak på bestikk og svært tykk krystall.

Skrevet
prekæs skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker at dyre glass som ikke kan vaskes i oppvaskmaskin er overpriset.  De er laget ved en temperatur langt over oppvaskmaskinens og overlevd det. Her vaskes de fineste krystallglass i maskinen og mener de er tryggere der, enn samlet i en oppvaskkum. Det man bær være forsiktig med er limte håndtak på bestikk og svært tykk krystall.

Og trykk og gullkanter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Antakelig eier du ikke bare ræl, men du har antakelig heller ikke mange ting jeg har og verdsetter høyt.

Skrevet

Jeg har en god del som er arvet, som jeg setter stor pris på, og det kommer ikke i nærheten av oppvaskmaskin. Gulldekor, gamle krystallglass, porselen som er så tynt at du kan se gjennom det.

Alle disse sakene er gamle, og fine, og jeg vil gjerne at egne barn skal kunne overta dem en dag. Det kan de ikke dersom oppvaskmaskin får være enerådende. I tillegg kommer saker av nyere dato som er laget for hånd - det kommer ikke i maskin det heller. Det blir litt som å vaske håndlagde kniplinger på kokevask - man gjør det bare ikke.

Rent blir det likevel 🙂

Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å kjøpe noe som ikke kan vaskes i oppvaskmaskin, men det hygieniske aspektet hadde jeg ikke tenkt over en gang. Har f.eks. leid hytte uten oppvaskmaskin mange ganger og brukt glass som har vært brukt av massevis av andre folk. 😛

Anonymkode: cd48a...7ba

Skrevet
gale damen skrev (2 minutter siden):

Jeg har en god del som er arvet, som jeg setter stor pris på, og det kommer ikke i nærheten av oppvaskmaskin. Gulldekor, gamle krystallglass, porselen som er så tynt at du kan se gjennom det.

Alle disse sakene er gamle, og fine, og jeg vil gjerne at egne barn skal kunne overta dem en dag. Det kan de ikke dersom oppvaskmaskin får være enerådende. I tillegg kommer saker av nyere dato som er laget for hånd - det kommer ikke i maskin det heller. Det blir litt som å vaske håndlagde kniplinger på kokevask - man gjør det bare ikke.

Rent blir det likevel 🙂

Nemlig! Jeg har arvet bestemors finservise med gullkant. Tallerknene hadde helt sikkert ikke knust i oppvaskmaskin, men dekoren hadde jo forsvunnet og det er en viktig del av det! Jeg kan jo vaske opp for hånd og vet hvordan jeg får det rent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...