Gå til innhold

Cobberdog - noen som har erfaring med mini!?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den såkalte "cobberdog" er en blandingshund, og derfor umulig å si noe konkret om. Men naboen har en blanding mellom buhund, lapphund og pointer, som er ok. Men bjeffer noe aldeles skrekkelig, slik buhund og lapphund gjør. Kullsøster bjeffer ikke, men jakter på alt slik pointeren gjør.

Det er veldig vanskelig/umulig å si noe om blandingshunder, hunder fra samme kull kan bli helt forskjellige. 

Anonymkode: 487d5...279

Les denne: https://www.dagbladet.no/magasinet/valpefabrikken/73088805
Cobberdog er en blandingshund, altså en bastard, og det er et sjansespill å kjøpe en slik. Det er dessuten helt avsindige priser som blir forlangt. 

Anonymkode: 690c7...c80

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Les denne: https://www.dagbladet.no/magasinet/valpefabrikken/73088805
Cobberdog er en blandingshund, altså en bastard, og det er et sjansespill å kjøpe en slik. Det er dessuten helt avsindige priser som blir forlangt. 

Anonymkode: 690c7...c80

Jeg driver med oppdrett av en annen ekte hunderase og jeg er sjokkert over at slike blandingshunder selges med slike kontrakter. De fleste slike kontrakter er i tillegg fullstendig ugyldige! Det å kjøpe hund går etter norsk forbruker lov. Hunden regnes da som en vare, er hunden solgt er den solgt til ny eier. Du kjøper ikke en radio med forbehold om at du ikke for høre på den når du kommer hjem! Jeg er så opprørt over alle menneskene som faller for dette doodle og vinner dog tullet!! Pudler og labradorer selges for under halv pris etter premierte foreldre med de korrekte helseattestene! 

Anonymkode: e5ba2...920

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg driver med oppdrett av en annen ekte hunderase og jeg er sjokkert over at slike blandingshunder selges med slike kontrakter. De fleste slike kontrakter er i tillegg fullstendig ugyldige! Det å kjøpe hund går etter norsk forbruker lov. Hunden regnes da som en vare, er hunden solgt er den solgt til ny eier. Du kjøper ikke en radio med forbehold om at du ikke for høre på den når du kommer hjem! Jeg er så opprørt over alle menneskene som faller for dette doodle og vinner dog tullet!! Pudler og labradorer selges for under halv pris etter premierte foreldre med de korrekte helseattestene! 

Nå er vel ikke cobberdog det samme som en labradoodle, så vidt jeg vet er det noe vannhund e.l også i cobberdogen....

Men ellers helt enig i det du skriver.

Anonymkode: d43ed...022

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sammenligne en radio og et levende vesen?

Anonymkode: e0258...d2e

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nå er vel ikke cobberdog det samme som en labradoodle, så vidt jeg vet er det noe vannhund e.l også i cobberdogen....

Men ellers helt enig i det du skriver.

Haha, nehei?

Hva tror du den er, da? 😂

Anonymkode: ab214...b59

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvor stor er din?  Jeg synes det er fin størrelse. Hvordan fungerer den på joggeturer ?

Min ble litt stor, rund 44 cm og 13 kg, men jeg synes det er en god størrelse. Liten nok til å kunnet løftes og stor nok til at man ikke trakker på dem 😅

Min elsker å løpe i skogen med meg, men er litt seig på å bare jogge ved siden av. Da må jeg dra henne litt på vei bort fra huset, mens hun drar på vei hjem igjen. Det går greit, men er ikke favoritten. Bare husk at hunden, uansett rase, bør være minst 1 år gammel før du har den med på joggetur. 

Og du, bare blås i kommentarene her. ALLE hunderaser har på et tidspunkt vært blanding av flere, det er jo ikke sånn at en puddel eller bulldog magisk oppstod av seg selv. For de av oss som faktisk vet litt om cobberdogs (og f.eks. ikke tror at de er labradoodels), så vet vi også en del om avlsprosessen. 

Anonymkode: 7bb44...af2

Jeg har ingenting i mot blandingshunder. Har en selv, den nette gatemix av og spisshund, og den er et sant helvete, men det er en annen sak. Det jeg ikke liker er oppdrettet som foregår på disse hundene. Det er masse useriøse aktører som har avsindige mengder kull iløpet av et år og selger for helt vanvittige priser. Kjøp heller en mellompuddel. Ikke klipp den ned så får de ca samme utseende om det er det du er ute etter. Da vet du hva du får og du støtter ikke valpefabrikker. 

Anonymkode: ae3bc...38b

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingenting i mot blandingshunder. Har en selv, den nette gatemix av og spisshund, og den er et sant helvete, men det er en annen sak. Det jeg ikke liker er oppdrettet som foregår på disse hundene. Det er masse useriøse aktører som har avsindige mengder kull iløpet av et år og selger for helt vanvittige priser. Kjøp heller en mellompuddel. Ikke klipp den ned så får de ca samme utseende om det er det du er ute etter. Da vet du hva du får og du støtter ikke valpefabrikker. 

Staff og spisshund skulle det stå 

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Min ble litt stor, rund 44 cm og 13 kg, men jeg synes det er en god størrelse. Liten nok til å kunnet løftes og stor nok til at man ikke trakker på dem 😅

Min elsker å løpe i skogen med meg, men er litt seig på å bare jogge ved siden av. Da må jeg dra henne litt på vei bort fra huset, mens hun drar på vei hjem igjen. Det går greit, men er ikke favoritten. Bare husk at hunden, uansett rase, bør være minst 1 år gammel før du har den med på joggetur. 

Og du, bare blås i kommentarene her. ALLE hunderaser har på et tidspunkt vært blanding av flere, det er jo ikke sånn at en puddel eller bulldog magisk oppstod av seg selv. For de av oss som faktisk vet litt om cobberdogs (og f.eks. ikke tror at de er labradoodels), så vet vi også en del om avlsprosessen. 

Ja, jeg blåser i det faktisk. Vi får tilbud om en som blir født i januar. Mor er mini, far medium. 
ja, vet vi ikke skal løpe eller gå særlig langt.

Hvilken kennel brukte du?

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg blåser i det faktisk. Vi får tilbud om en som blir født i januar. Mor er mini, far medium. 

Men hvordan kan du blåse i det? Er jo ufattelig useriøst.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Drøbak, men jeg hadde nok valgt en mindre i dag. Vi fikk likevel en veldig trygg og fin valp, det var tydelig at den var godt sosialisert. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Drøbak, men jeg hadde nok valgt en mindre i dag. Vi fikk likevel en veldig trygg og fin valp, det var tydelig at den var godt sosialisert. 

Alle disse hundene kommer fra Drøbak. De er nødt til å være innavla. 

Navnet er ikke beskyttet, alle som krysser labrador og puddel kan kalle det en cobberdog. Fakta er at mange av disse krysningene er litt nervøse.

Den australske cobberdogen, er avlet med et eget dna. De avler cobber med cobber, og har på den måten jobbet for å få vekk det nervøse.

Så om du skal ha en cobberdog må du være litt selektiv, pass på at det er riktig avlet og at det ikke er masseprodusert kull på de samme linjene før de vet hvordan linjene utvikler seg.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men hvordan kan du blåse i det? Er jo ufattelig useriøst.

Å blåse av uberettiget kritikk fra folk som egentlig ikke kan noe om cobberdogs? Smart, tenker jeg. Jeg for min del ler alltid litt av de som kaller den labradoodle eller er så opptatt av å understreke at det er en blandingshund. Cobberdogs er godkjent som rase under utvikling, men det tar noen tiår før den blir etablert. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Alle disse hundene kommer fra Drøbak. De er nødt til å være innavla. 

Nei, de gjør ikke det. Hvorfor påstår du ting når du åpenbart ikke har peiling?

TinaK 1990 skrev (4 minutter siden):

Til og med flere veterinærer har cobberdog. Flott hund!

Hund, som i entall? Da har du ikke peiling! Alt som blandes med puddel kalles cobberdog i dag. Selges for blodpris og fra oppdrettere som ikke vet ringvirkningene av å blande de ulike rasene. Man bør lese seg godt opp før man kjøper slike hunder. Og les gjerne hva han som designet "cobberdog" selv sier....

Anonymkode: 533c3...9db

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hund, som i entall? Da har du ikke peiling! Alt som blandes med puddel kalles cobberdog i dag. Selges for blodpris og fra oppdrettere som ikke vet ringvirkningene av å blande de ulike rasene. Man bør lese seg godt opp før man kjøper slike hunder. Og les gjerne hva han som designet "cobberdog" selv sier....

Anonymkode: 533c3...9db

Nei, du tar feil. Og han du referer til er han som designet labradoodel, ikke cobberdog. Det er ikke samme hund.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Sammenligne en radio og et levende vesen?

Ja i følge norsk lov så er det akkurat det samme. Jeg er selvsagt ikke enig i det. Men loven sier det er slik. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...