Gå til innhold

Teste barn som kun har feber?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (På 7.12.2020 den 13.57):

7-åring fikk høy feber i natt, og vondt i hodet. Ingen symptomer som hoste, vondt i hals eller rennende nese. Altså egentlig ingen symptomer på luftveissykdommer. Likevel teste?

Anonymkode: be9bb...c4a

Ja

Anonymkode: fa6ea...301

On 12/7/2020 at 1:57 PM, Anonym bruker said:

7-åring fikk høy feber i natt, og vondt i hodet. Ingen symptomer som hoste, vondt i hals eller rennende nese. Altså egentlig ingen symptomer på luftveissykdommer. Likevel teste?

hadde ringt, her gjorde det ikke det på barnet snart 8 år, fikk beskjed og se det an et 2-3 dager

Anonymkode: bc831...c1a

Annonse

Anonym bruker skrev (På 11.12.2020 den 14.10):

hadde ringt, her gjorde det ikke det på barnet snart 8 år, fikk beskjed og se det an et 2-3 dager

Anonymkode: bc831...c1a

Samme beskjed fikk jeg når det gjaldt barnet mitt på 9 år.

Anonymkode: 3cff5...218

Jeg ringte legen og fikk samme beskjed som dere over. Ikke nødvendig med test hvis feberen ga seg etter noen dager uten at nye symptomer kom til. Jenta var en ekstra dag feberfri hjemme, så tilbake til skolen. 

HI

Anonym bruker skrev (På 7.12.2020 den 16.33):

Bedre å teste en gang for mye. 

Anonymkode: 072a9...2cd

Uenig. Det er større sjanse for å få falsk positiv koronatest, enn at barnet faktisk har korona. Rundt 20% av testene er falske positive. Jeg ville ventet 2-3 dager og sett an formen.

Anonymkode: d7c61...96f

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Uenig. Det er større sjanse for å få falsk positiv koronatest, enn at barnet faktisk har korona. Rundt 20% av testene er falske positive. Jeg ville ventet 2-3 dager og sett an formen.

Det stemmer ikke. Det er ikke en gang 20% av dem som testes som får positivt svar, nærnere 1-2% i Norge. Da blir det litt vanskelig å få til at 20% skulle bli falskt positive.

Koronatestene er faktisk svært sikkre.

https://www.nettavisen.no/nyheter/avviser-mange-falske-positive-covid-19-prover-99-999-prosent-sikker/s/12-95-3424016410

Anonymkode: 71c4d...1d0

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det stemmer ikke. Det er ikke en gang 20% av dem som testes som får positivt svar, nærnere 1-2% i Norge. Da blir det litt vanskelig å få til at 20% skulle bli falskt positive.

Koronatestene er faktisk svært sikkre.

https://www.nettavisen.no/nyheter/avviser-mange-falske-positive-covid-19-prover-99-999-prosent-sikker/s/12-95-3424016410

Nå misforstod du meg. Rundt 20% av de positive testene er falske. 
Joakim Øverby er lege i FHI, og sier dette:

– 18 prosent av de positive testene, eller i underkant av 3 av 15, vil sannsynligvis være falske positive.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nå misforstod du meg. Rundt 20% av de positive testene er falske. 
Joakim Øverby er lege i FHI, og sier dette:

– 18 prosent av de positive testene, eller i underkant av 3 av 15, vil sannsynligvis være falske positive.

Det stemmer heller ikke. I våres gjorde fhi et konservativt overslag for hvor nøyaktige testen var. Da anslo de 99,9%. Da beregnet de at så mye som 3 av 15 positive tester kunne være falsk positiv. Nå som de vet mer viser det seg at testene er ca 99,999% sikkre. Det gir færre falskt positive tester. Så lenge vi tester mange og har få smittede vil det nødvendigvis  fortsatt bli noen falskt positive prøver. Det er noe av grunnen til at det ikke er så aktuelt med massetesting av alle.

Det er nok et større problem med faøske negative tester enn falske positive.

• Opprett ny...