Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Behandling for barn er gratis, men om man avbestiller mindre enn 24 timer før behandlingen så må man betale. Ganske fornuftig det i utgangspunktet da uteblivelser gjør behandlingskøene unødvendig lange. Så har vi korona. Her kan man plutselig komme i karantene som følge av smittesporing. Som regel er det uforskyldt og uventet ved at en klassekamerat f.eks. tester positivt. Alt man skulle må avbestilles, avlyses eller utsettes. For noe treffer tidspunktet uheldig og der er mindre enn 24 timer til en undersøkelse eller behandling (og er timeavtalen mandag så må man jo vite det fredag for å kunne avbestille tidsnok). Nå viser det seg at staten ikke dekker kansellering grunnet korona. Så behandling som egentlig er gratis for barn utløser nå et avbestillingsgebyr som man selv må betale (dette er ofte på mange hundre kroner). Av alt det staten dekker av Korona-tiltak så er det jo underlig at dette ikke dekkes. Det kan jo føre til at barn og voksne (som ofte må betale dobbelt ved uteblivelse) kommer på undersøkelser selv om de skulle vært i karantene fordi de ikke har råd eller vil ta seg råd til å betale for å ikke komme.... Anonymkode: b9c0f...ca1
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Er du sikker på at det er sånn? Jeg har måttet avlyse på kort varsel 2 ganger, en for meg selv og en for et barn. Jeg har ikke måttet betale for noen av oss. Så lenge jeg ringte før timen og spurte om vi skulle komme tok hverken tannøegen eller fyseoterapauten betalt. Anonymkode: a3a89...221
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 Opplever behandlere ganske greie faktisk. Så lenge man sier fra inntil dagen før så har de ikke tatt betalt her når det har vært sykdom. (Sykehus og bup). Anonymkode: 8a72b...5fc
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 De det gjelder fikk beskjed om at staten ikke dekket avbestilling grunnet korona lenger så de måtte betale selv. De ga beskjed med en gang de visste om karantenen, men da var det under 24 timer til behandling. Med erfaringene dere andre har er det jo lov å håpe at det er få steder som må løse det slik for det kan jo få folk til å gamble på at de ikke er smittet og bryte karantene for å ikke måtte ut med mange hunder kroner ekstra. Anonymkode: b9c0f...ca1
the amazing spidermamma Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 Jeg har opplevd at de er ganske runde i kantene når det gjelder karantene/symptomer og avlyst time. Sønnen min skulle f.eks til spesialist, men hostet litt om morgenen, vi ringte og sa ifra, fikk ikke noe gebyr. De vil jo heller ikke ha inn folk som kan være smittet. Jeg har også avlyst en tannlegetime på kort varsel av samme årsak, fikk ikke noe gebyr.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 Min datter hadde time hos hudlegen en fredag, jeg fikk påvist korona da torsdag kveld, ringte med en gang de åpnet, fikk ikke noen faktura. Anonymkode: affa3...d14
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 Jeg skulle ta mammografi en dag, og måtte avlyse samme morgen fordi jeg våknet med sår hals. Informerte om grunnen, men fikk faktura i posten på over 1000 kr for ikke oppmøtt time 😳 Anonymkode: 0140e...b57
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 Hvis de vil ha betalt for timen så ville jeg spurt om de vil dere skal komme til timen, mens dere er i karantene. Hvis de ikke vil, så skal dere slippe å betale. Anonymkode: 3f375...b74
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #9 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Hvis de vil ha betalt for timen så ville jeg spurt om de vil dere skal komme til timen, mens dere er i karantene. Hvis de ikke vil, så skal dere slippe å betale. Anonymkode: 3f375...b74 Dette er bare tåpelig, da man selvfølgelig plikter å ikke utsette andre for smitterisiko når man er i karantene. Mitt inntrykk er at de fleste behandlere strekker seg langt for tiden. Men faktum er at mange av disse er selvstendig næringsdrivende og taper enorme summer på dette. De får ikke kompensert for tapt inntekt heller så lenge de har lov å holde åpent. Tenk deg selv om du var behandler og du hver eneste dag tapte inntekt for 1-2-3 timer. Hadde du selv vært villig til å akseptere dette? For hver enkelt pasient er det som regel ett beløp. For terapeuter er det livsinntekten, og de opplever dette langt oftere nå enn før koronaen. I tillegg har de gjerne tapt mye penger på nedstengningen i år, samt at de har fått en god del økte utgifter pga. strengere smitteverntiltak. Veldig mange terapeuter ser an pasientene. Er det pasienter de har erfaring med er pliktoppfyllende, møter til timer, gir beskjed i tide osv., da lar de dem ofte slippe egenandelen om sykdom oppstår brått. Er det imidlertid pasienter som stadig ikke møter, stadig gir beskjed i siste liten, stadig er veldig forsinket, da velger mange etterhvert å kreve betaling for timene. Om man velger å gå til en time selv om man vet man er i karantene eller vet man har symptomer på covid-19, da er man rett og slett en uansvarlig idiot! Å bevisst velge å utsette andre for smitterisiko, er ekstremt egoistisk. Får en terapeut smitte inn i klinikken vil dette føre til at klinikken må stenges, alle pasienter som har vært innom må testes og i karantene. Plutselig kan én persons egoisme føre til at flere hundre må i karantene - med alle de kostnadene dette får for disse og lokalsamfunnet. Anonymkode: ab1ef...2d5
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Dette er bare tåpelig, da man selvfølgelig plikter å ikke utsette andre for smitterisiko når man er i karantene. Mitt inntrykk er at de fleste behandlere strekker seg langt for tiden. Men faktum er at mange av disse er selvstendig næringsdrivende og taper enorme summer på dette. De får ikke kompensert for tapt inntekt heller så lenge de har lov å holde åpent. Tenk deg selv om du var behandler og du hver eneste dag tapte inntekt for 1-2-3 timer. Hadde du selv vært villig til å akseptere dette? For hver enkelt pasient er det som regel ett beløp. For terapeuter er det livsinntekten, og de opplever dette langt oftere nå enn før koronaen. I tillegg har de gjerne tapt mye penger på nedstengningen i år, samt at de har fått en god del økte utgifter pga. strengere smitteverntiltak. Veldig mange terapeuter ser an pasientene. Er det pasienter de har erfaring med er pliktoppfyllende, møter til timer, gir beskjed i tide osv., da lar de dem ofte slippe egenandelen om sykdom oppstår brått. Er det imidlertid pasienter som stadig ikke møter, stadig gir beskjed i siste liten, stadig er veldig forsinket, da velger mange etterhvert å kreve betaling for timene. Om man velger å gå til en time selv om man vet man er i karantene eller vet man har symptomer på covid-19, da er man rett og slett en uansvarlig idiot! Å bevisst velge å utsette andre for smitterisiko, er ekstremt egoistisk. Får en terapeut smitte inn i klinikken vil dette føre til at klinikken må stenges, alle pasienter som har vært innom må testes og i karantene. Plutselig kan én persons egoisme føre til at flere hundre må i karantene - med alle de kostnadene dette får for disse og lokalsamfunnet. Anonymkode: ab1ef...2d5 De fleste behandlere har nok liten erfaring med pasientene da pasienter noen steder er innom bare en gang. Det kan dessuten bli utfordrende for de i resepsjonen/administrasjonen om de skal se alle an og hvem de sender ut til. Jeg mener ikke at behandlere ikke skal få betalt. Jeg synes heller ikke det er riktig at behandlerne tar støyten. Jeg mener det burde vært en støtteordning på dette der staten dekker timen som om pasienten hadde møtt (om det var barn) og hele eller deler av summen for voksne. På den måten taper ikke behandler noe/så mye og pasienter slipper å betale for å være ansvarlige. For pasienter er det ofte vanskelig nok at timen må flyttes. Flere steder er det lang ventetid på å få ny time. Anonymkode: b9c0f...ca1
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): De fleste behandlere har nok liten erfaring med pasientene da pasienter noen steder er innom bare en gang. Det kan dessuten bli utfordrende for de i resepsjonen/administrasjonen om de skal se alle an og hvem de sender ut til. Jeg mener ikke at behandlere ikke skal få betalt. Jeg synes heller ikke det er riktig at behandlerne tar støyten. Jeg mener det burde vært en støtteordning på dette der staten dekker timen som om pasienten hadde møtt (om det var barn) og hele eller deler av summen for voksne. På den måten taper ikke behandler noe/så mye og pasienter slipper å betale for å være ansvarlige. For pasienter er det ofte vanskelig nok at timen må flyttes. Flere steder er det lang ventetid på å få ny time. Anonymkode: b9c0f...ca1 Min kommentar over var til anonym b74 som kom med helt urimelige kommentarer, på grensen til ulovlig også, siden det nærmest er oppmuntring til å bryte karantene, eller bruke karantene som trussel, som uansett vil være ulovlig. Jeg er ikke uenig i det du skriver her. Vil tro at noe av problemet er at med alle de krisepakkene og tiltakene som er satt i gang, så blir det først sett på de virkelig store linjene. Så må andre detaljer endres underveis etterhvert som problemstillingene kommer opp og hvor mange som rammes av dem. Videre må de nok også se på om det er kapasitet til å ta seg av den administrative siden av slike oppgjør for tilbakebetaling/dekning av slike tilfeller. Det er mange som har pasienter flere ganger, f.eks. fysioterapeuter, manuellterapeuter, tannleger, fastleger, psykolog m.fl. Men når det gjelder f.eks. spesialisttimer på sykehus, da kan det nok være enkelttimer eller lenge mellom hver time, og også lange ventelister. Nå er det ekstra vanskelig med etterslep mange steder etter vårens koronanedstegning, men ellers er det jo også et enormt problem i landet at pasienter bare uteblir fra timer de har på sykehus. Man regner med at minst 200 000 timer går tapt hvert eneste år på norske sykehus fordi pasienter ikke møter til timen og ikke varsler. Men, nå er vi jo i en spesiell situasjon, og jeg er enig i at det burde vært fått på plass en ordning omtrent som du beskriver, noe som ville fanget opp de tilfellene som uforskyldt ikke har mulighet til å avbestille innen 24 timer. Anonymkode: ab1ef...2d5
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #12 Skrevet 8. desember 2020 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Dette er bare tåpelig, da man selvfølgelig plikter å ikke utsette andre for smitterisiko når man er i karantene. Mitt inntrykk er at de fleste behandlere strekker seg langt for tiden. Men faktum er at mange av disse er selvstendig næringsdrivende og taper enorme summer på dette. De får ikke kompensert for tapt inntekt heller så lenge de har lov å holde åpent. Tenk deg selv om du var behandler og du hver eneste dag tapte inntekt for 1-2-3 timer. Hadde du selv vært villig til å akseptere dette? For hver enkelt pasient er det som regel ett beløp. For terapeuter er det livsinntekten, og de opplever dette langt oftere nå enn før koronaen. I tillegg har de gjerne tapt mye penger på nedstengningen i år, samt at de har fått en god del økte utgifter pga. strengere smitteverntiltak. Veldig mange terapeuter ser an pasientene. Er det pasienter de har erfaring med er pliktoppfyllende, møter til timer, gir beskjed i tide osv., da lar de dem ofte slippe egenandelen om sykdom oppstår brått. Er det imidlertid pasienter som stadig ikke møter, stadig gir beskjed i siste liten, stadig er veldig forsinket, da velger mange etterhvert å kreve betaling for timene. Om man velger å gå til en time selv om man vet man er i karantene eller vet man har symptomer på covid-19, da er man rett og slett en uansvarlig idiot! Å bevisst velge å utsette andre for smitterisiko, er ekstremt egoistisk. Får en terapeut smitte inn i klinikken vil dette føre til at klinikken må stenges, alle pasienter som har vært innom må testes og i karantene. Plutselig kan én persons egoisme føre til at flere hundre må i karantene - med alle de kostnadene dette får for disse og lokalsamfunnet. Anonymkode: ab1ef...2d5 Derfor jeg tok det på kanten. Så kan behandler tenke litt Anonymkode: 3f375...b74
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #13 Skrevet 8. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Derfor jeg tok det på kanten. Så kan behandler tenke litt Anonymkode: 3f375...b74 Nå er det vel ikke den enkelte behandlers feil at reglene er som de er! Hvorfor er det riktigere at behandler taper inntektene enn av du lå betale? Anonymkode: 9369e...634
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #14 Skrevet 8. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Derfor jeg tok det på kanten. Så kan behandler tenke litt Anonymkode: 3f375...b74 Nei, er ikke noe "derfor". Du forstår tydeligvis ikke problemet. Har man symptomer så er man nå pliktig til å varsle og holde seg hjemme! Hvorfor skal behandler tape inntekt for 1-2-3 timer hver eneste dag? (det er nemlig det som skjer hvis pasienter vet at de slipper å betale uansett). Hadde du vært villig til å gå på jobb hver eneste dag, og så trekte sjefen deg i lønn helt uforutsigbart for 1-2-3 timer hver eneste dag fordi den ikke ville gi deg oppgaver denne tiden, men likevel krevde at du skulle være der og i tillegg kanskje krevde deg penger for bruk av lokalene? Anonymkode: ab1ef...2d5
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #15 Skrevet 8. desember 2020 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Nei, er ikke noe "derfor". Du forstår tydeligvis ikke problemet. Har man symptomer så er man nå pliktig til å varsle og holde seg hjemme! Hvorfor skal behandler tape inntekt for 1-2-3 timer hver eneste dag? (det er nemlig det som skjer hvis pasienter vet at de slipper å betale uansett). Hadde du vært villig til å gå på jobb hver eneste dag, og så trekte sjefen deg i lønn helt uforutsigbart for 1-2-3 timer hver eneste dag fordi den ikke ville gi deg oppgaver denne tiden, men likevel krevde at du skulle være der og i tillegg kanskje krevde deg penger for bruk av lokalene? Anonymkode: ab1ef...2d5 Hvorfor skal en betale for en tjeneste når du er pålagt en evt karantene. Tapt inntekt som følge av korona skulle vel staten dekke? Anonymkode: 3f375...b74
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #16 Skrevet 8. desember 2020 Jeg har to ganger måtte avlyse grunnet oppkast samme dag. Begge gangene har jeg tilbudt meg å møte likevel, og begge gangene har det vært ønskelig at jeg uteblir. Begge avbestillingene har vært gebyrfrie. Anonymkode: 4eb72...df7
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #17 Skrevet 8. desember 2020 Anonym bruker skrev (På 7.12.2020 den 13.42): Hvis de vil ha betalt for timen så ville jeg spurt om de vil dere skal komme til timen, mens dere er i karantene. Hvis de ikke vil, så skal dere slippe å betale. Anonymkode: 3f375...b74 Så hvis de vil ha betalt for timen, så går man og får en bot for brudd på karantene på mange tusen i stedet for, bra råd.... Anonymkode: 63715...08c
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #18 Skrevet 8. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal en betale for en tjeneste når du er pålagt en evt karantene. Tapt inntekt som følge av korona skulle vel staten dekke? Anonymkode: 3f375...b74 Du følger ikke godt nok med! De fikk dekket prosenter i vår da alt var nedstengt. De får ikke noe nå, for nå kan de holde åpent, ikke noe som dekker opp dette. Jeg spør igjen - synes du det hadde vært helt ok at du tok kostnadene om din sjef plutselig sa fra dag til dag at du ikke fikk betalt for 1-2-3 timer, fordi sjefen ikke hadde noe du kunne gjøre akkurat da, men to timer senere? Og at du selv måtte dekke kostnadene ved lokalene du brukte mens du var der, fordi du også måtte være der de timene selv om du ikke ville få lønn for det. Du mener det er helt ok? Eller om du jobbet i en bransje hvor det kunne gå en time eller to innimellom uten kunder, og du var pålagt å være tilstede der uansett, men ikke få lønn for det? Eller at kunden som hadde avtalt å komme kl 12 for å diskutere noe eller gjøre en avtale ikke kom, og du mistet din inntekt - synes du virkelig det ville vært greit for deg? Du trenger ikke noen fast og noenlunde forutsigbar inntekt? Anonymkode: ab1ef...2d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå