Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #1 Skrevet 6. desember 2020 Jeg har googlet, men vil gjerne høre fra noen som vet om en god saus til kalkun? Skal ha en gjest som ikke tåler gluten på besøk Anonymkode: f7bc4...9b9
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #2 Skrevet 6. desember 2020 Lag nøyaktig det du pleier, bare bytt hvetemelet ut med maisenna. Anonymkode: 8a812...98a
Himmel og hav Skrevet 6. desember 2020 #3 Skrevet 6. desember 2020 Som hun over sier. Bare å jevne med maizenna. Jeg bruker kraft fra kalkunen, portvin, fløte og litt krydder.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #4 Skrevet 6. desember 2020 1 hour ago, Anonym bruker said: Lag nøyaktig det du pleier, bare bytt hvetemelet ut med maisenna. Anonymkode: 8a812...98a 22 minutes ago, Himmel og hav said: Som hun over sier. Bare å jevne med maizenna. Jeg bruker kraft fra kalkunen, portvin, fløte og litt krydder. Er det så enkelt? Sausen blir ikke gele-aktig med maisenna? Anonymkode: f7bc4...9b9
Himmel og hav Skrevet 6. desember 2020 #5 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Er det så enkelt? Sausen blir ikke gele-aktig med maisenna? Anonymkode: f7bc4...9b9 Absolutt ikke. Den blir bare litt blankere enn med hvetemel. Det er potetmel som gjør den geleaktig.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #6 Skrevet 6. desember 2020 Eventuelt kan du bare lage en fløtesaus. Anonymkode: 086c0...d93
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #7 Skrevet 6. desember 2020 Kjøper du maizena jevner kan du ha det rett i sausen, trenger ikke lage jevning https://kolonial.no/produkter/7654-maizena-maizena-jevner-brun/ Anonymkode: dd478...9aa
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #8 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er det så enkelt? Sausen blir ikke gele-aktig med maisenna? Anonymkode: f7bc4...9b9 Nei, som hun andre sier vil den bli litt blankere og noe mer "samlet", men ikke geleaktig. Du må bruke litt mindre maisenna enn du ville brukt hvetemel. Jeg bruker kun maisenna siden vi har en med cøliaki i hus. Middager, kaker osv er generelt sett ikke et problem å lage glutenfritt, det er gjærbakst som kan være litt utfordrende. Anonymkode: 8a812...98a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #9 Skrevet 6. desember 2020 Jeg har aldri laget den med gluten, jeg bruker alltid maizena jevner. Mamma sier hun ikke merker noen forskjell på hennes og min, og hun lager den med vanlig jevner. Jeg er ikke husmor nok til å få til saus med skikke jevner, så jeg fruker maizena jevner. Ingen klumper og har i litt etterhvert så den ikke blir for tykk (får både klumperr og for tykk med vanlig jevner) Vi bruker kraften fra kalkun og fløte som kokes opp. Smakes til med salt og pepper, og jevner til rett konsistens. Anonymkode: aa08e...605
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #10 Skrevet 6. desember 2020 Bruker brun jevning i alle brune sauser Anonymkode: 8f2bb...e55
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 Jeg lager aldri saus med hvetemel, samboer tåler ikke gluten. Lager "verdens beste" sauser😁 bruker sjelden jevning i det hele tatt egentlig. Men lager ofte saus med fløte, og den tykner jo av seg selv når den får stå å surre litt. Så heller jeg oppi stekesky fra kjøttet jeg steker. Bruner først litt sopp, sjalottløk(skrives det sånn?) og paprika i maragarin, før jeg heller over ønsket mengde fløte. Lr det småkoke litt før det bare står å surrer ganske lenge, og tilsetter ønsket krydder, jeg bruker også litt honning. Så har jeg oppi stekesky, blir veldig god saus av det. Bruker også litt sukkerkulør for å få den litt mørkere. Anonymkode: a8b78...ab9
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #12 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Jeg lager aldri saus med hvetemel, samboer tåler ikke gluten. Lager "verdens beste" sauser😁 bruker sjelden jevning i det hele tatt egentlig. Men lager ofte saus med fløte, og den tykner jo av seg selv når den får stå å surre litt. Så heller jeg oppi stekesky fra kjøttet jeg steker. Bruner først litt sopp, sjalottløk(skrives det sånn?) og paprika i maragarin, før jeg heller over ønsket mengde fløte. Lr det småkoke litt før det bare står å surrer ganske lenge, og tilsetter ønsket krydder, jeg bruker også litt honning. Så har jeg oppi stekesky, blir veldig god saus av det. Bruker også litt sukkerkulør for å få den litt mørkere. Anonymkode: a8b78...ab9 Til kalkun ville jeg droppet sopp da Anonymkode: a8b78...ab9
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #13 Skrevet 8. desember 2020 Eller bare kjøp Toro glutenfri brun saus. Ha i 1 dl fløte, 0,5 dl presset appelsin og kraft fra kalkunen. Smak til med salt og pepper. Enkelt, godt og digg! Anonymkode: a4468...41f
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2020 #14 Skrevet 8. desember 2020 Lag uten jevner. La den heller stå og redusere. Bruk kraft fra kalkunen, fløte, evt. litt smør, urter og krydder. Anonymkode: 23504...251
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå