Gå til innhold

Frossen familieribbe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har knapt laget ribbe før, men kjøpte en frossen på impuls i dag. Jeg tenkte at den kan tine på kjøkkenbenken over natten og stekes i morgen. Men da jeg leste på pakningen står det at den må tines i kjøleskap i ca 1,5 døgn, krydres og saltes og legges i kjøleskap enda 3-4 døgn?!!!

Er dette noe som absolutt må gjøres eller kan den stekes i morgen? Det blir kun vi i familien som skal ha, så det trenger ikke være noe super avansert, vi vil bare ha ribbe, liksom ;) 

Anonymkode: 7786b...186

Fortsetter under...

Skrevet

Ribba blir grusomt tørr om du ikke tiner den sakte, 2 døgn tining i kjøleskap og 1 nytt døgn med salt/pepper er nesten minimum for ei frossen ribbe. 

Hva med å stikke ned på butikken igjen og heller kjøpe en liten fersk bit? Den kan stekes umiddelbart. 

Anonymkode: 3ec7e...4d7

Skrevet

Da blir det ribbe neste helg i stedet. Du må tine sakte og du må salte minst to ganger. Ellers blir resultatet dårlig. Familieribbe er et vanskelig produkt uansett ettersom det har både en tynn og tykk del. 

Skrevet

Nei, du kan ikke steke den i morgen, det tar lenger tid enn som så å få en ribbe klar.

En familieribbe er litt vanskelig, for kotelettkammen blir gjerne tørr. Jeg ville kuttet av den og laget de hver for seg.

Ribbe er godt, men det må tilberedes riktig ellers blir det ikke bra...

Anonymkode: b9e8e...551

Skrevet

Takk for svar, da blir det ribbe neste helg 🙈det får jeg igjen for å kjipe meg til og kjøpe frossen og ikke fersk 🤪

hi

Anonymkode: 7786b...186

Skrevet

Så klart kan du ha ribbe i morgen! 

Kommer an på tilberedningen. 

La den tine på benken over natta. Stek den på svak varme i mange timer, de første timene med svoren ned med vann i formen med folie over. Snu de siste timene og fjern folien. Blir knallgod. Ha løk, gulrot etc i forma med vannet. 

Sett den i ovnen kl 9 feks, om dere skal spise kl 16 feks. Blir fantastisk! 

Anonymkode: a077c...8c1

Annonse

Skrevet

Lagde en familieribbe forrige helg.

Den tinte på benken i 5-6 timer og lå natten i kjøleskapet. Tok den ut igjen på morgenen.

Salt og pepper. 

La den i langpanne med ca 3 dl vann. Dekket den med folie og dampet den i 40 min på 230 grader.

Fjernet folien, senket temperaturen til 200 grader og stekte den i 1.5 t til. 

Ble perfekt. Sprø svor og saftig både på tynnribbe delen og kotlettkammen.

Anonymkode: db91b...150

Skrevet

Setter den på benken over natta. Krydder før jeg legger meg. Så 1 time på 230 grader og 2 timer på 200 grader. Alltid sprø svor og saftig og god. Aldri tørr. Å holde på å snu og styre på er bare tull blir aldri sprø svor av det.dynk godt underveis

Anonymkode: af403...c21

Skrevet

Ble det ribbe idag?

Anonymkode: db91b...150

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...