Gå til innhold

Hvorfor må munnbind vaskes på 60 grader, når håndsåpe dreper viruset?

Anbefalte innlegg

Håndsåpe dreper virus. Dvs såpe og lunkent vann. 

Hvorfor skulle ikke det samme gjelder munnbind? Hvorfor må de plutselig vaskes på 60 grader? 

Enlighten me...dette virker litt unødvendig. Kunne vel egentlig vasket masker i springen?

Anonymkode: fd6af...683

Fortsetter under...

Det er mange andre måter å rengjøre munnbind på, men det er bare vask på 60 grader som det er godt nok dokumentert at er bra nok. Derfor kan ikke andre metoder anbefales.

Anonymkode: cfb92...0d1

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Såpe dreper ikke virus. 

Anonymkode: 830de...ff3

Virus er jo egentlig aldri "levende" på den måten vi tenker på at planter, dyr, sopp osv er det. Dermed blir drt litt rart å snakke om å drepe det, men det kan ødelegges og gjøres uvirksomt. Noen virus, som koronaviruset har en fettkappe rundt seg. Den kan skades av såpen og sån sett ødelegge virusets evne til å spre sykdom.

Du kan bløtlegge det i kokende vann eller stryke det med dampstrykejern. Viruset dør også om du lar munnbindet ligge noen dager. 

https://www.tv2.no/a/11744484/

Anonymkode: 147d9...f0c

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kan bløtlegge det i kokende vann eller stryke det med dampstrykejern. Viruset dør også om du lar munnbindet ligge noen dager. 

https://www.tv2.no/a/11744484/

Alle de metodene kan fungere, men det er ikke skikkelig dokumentert.

Alle de metodene kan fungere, men det er ikke skikkelig dokumentert.

Det vet du kanskje mer om enn meg. Jeg har ikke kompetansen, så jeg må støtte meg til det fagpersoner som denne seniorforskeren sier. 

Det vet du kanskje mer om enn meg. Jeg har ikke kompetansen, så jeg må støtte meg til det fagpersoner som denne seniorforskeren sier. 

Hun sier jo akkurat det samme. Hun har heller ikke noen dokumentasjon på at det er bra nok, men hun regner med at det er det ut fra sin erfaring.

• Opprett ny...