Gå til innhold

Hva er viktigst? Å isolere gamle og demente de siste månedene de har igjen (uansett), eller å la dem være sammen med nære og kjære?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikkje alle gamle er demente. Og dei har framleis menneskeverd uansett. 

Bestefaren min er snart 101 år, om korona kom for ti år sidan, hadde då vore greit å frårøve han dei 10?-15? siste åra? Og oss dei siste 10-15 åra med far/bestefar/oldefar? 

Anonymkode: f7cdb...825

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ikkje alle gamle er demente. Og dei har framleis menneskeverd uansett. 

Bestefaren min er snart 101 år, om korona kom for ti år sidan, hadde då vore greit å frårøve han dei 10?-15? siste åra? Og oss dei siste 10-15 åra med far/bestefar/oldefar? 

Da ville han vel vært i stand til selv å tatt et valg om isolasjon eller ikke. Slik det er nå umyndiggjøres de eldre. Og de som er demente sitter og gråter og skjønner ikke hvor de nære er. Er det menneskeverd?

Anonymkode: 38654...2cc

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Da ville han vel vært i stand til selv å tatt et valg om isolasjon eller ikke. Slik det er nå umyndiggjøres de eldre. Og de som er demente sitter og gråter og skjønner ikke hvor de nære er. Er det menneskeverd?

De som er demente glemmer at de har hatt besøk så snart døren er lukket bak gjestene. 

Slutt å krisemaksimer ting du ikke aner noe om!

Jeg vil absolutt skåne min demente pappa for å dø av korona, alene i en sykeseng med pleiere i fullt smittevernutstyr rundt seg. Pr nå får han stell av de faste pleierene, han er i sin egen stuen og sover i sin egen seng (på sykehjemmet). Det er sårt for oss at vi får besøke han såpass lite, men for hans del merker han ikke særlig til det. For han, og de andre som bor på avdelingen, er livet det de opplever her og nå. De savner oss ikke, fordi de husker oss ikke. 

Hjerteskjærende, men sant. 

Kan du gi deg nå?

Anonymkode: d4865...8c7

Annonse

Den såkalte "problemstillingen" din er jo egentlig ikke noen reell problemstilling, HI.

Hvem vil du ofre for å få frem poenget ditt?

Hvor mange skal dø en smertefull død av kvelning, organsvikt og blodforgiftning, alene og isolert på sykehus?

Hvor mange yngre er det ok får langtidsskader av covid-19? Hvor mange er det ok blir uføretrygdet pga. dette?

Hvor mange er det ok ikke får annen helsehjelp? Ok at ditt barn dør av blindtarmbetennelse? Eller andres barn av et komplisert brudd som enkelt kunne blitt fikset, men pga. manglende kapasitet fører til null behandling og dermed blodpropp og død? Eller alle som trenger enkle operasjoner eller behandlinger som hindrer død eller varige skader, men heller dør eller blir varig skadet? Hvor mange er det ok å ofre? I hvor mange år fremover synes du det er ok at helsevesenet sliter pga. kollaps?

Hvis din bestemor eller bestefar, eller mor eller far på sykehjemmet fikk valget - lev mer isolert fremover og ha mindre kontakt med familien et halvt til et år til... eller ha tett kontakt med dem og risiker at du utsetter dem for smitte som kan skade dem for livet... eller at de skal leve med vissheten at selv om dere hadde kontakt på slutten så var det de som uten å vite det smittet dem og førte til deres død? Hva tror du bestemor, bestefar, mor, far ville valgt?

Anonymkode: 9b54e...487

For egen del tenker jeg at som frisk 90 år gammel dame, ville jeg gjerne sett familien min. Så lenge jeg er i stand til å ta ansvar for egen helse, vil jeg helst ha et liv.

prekæs skrev (3 minutter siden):

For egen del tenker jeg at som frisk 90 år gammel dame, ville jeg gjerne sett familien min. Så lenge jeg er i stand til å ta ansvar for egen helse, vil jeg helst ha et liv.

Men vil du drukne i eget slim med angst og smerter, med minimalt med hjelp og lindring siden alle de ansatte på din avdeling er i karantene og det ikke finnes nok vikarer å få tak i?

Anonymkode: a5f60...352

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hva tenker dere? 

Jeg har selv ligget på intensivavdeling med sepsis, og det var virkelig helt for jævlig. Da fikk jeg oksygen, men klarte i alle fall å puste selv uten å oppleve at «noen satt på brystet mitt».
Unner ingen å dø på den måten man gjør av corona. 

Anonymkode: f2e0b...be4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Eg veit no iallfall kva eg ville valt. Å ikkje dø av korona. Og korleis skulle ein beskytte dei som vil unngå korona på sjukeheimar td, om kva enkelt eldre skulle få velge om dei vil isolerast eller ikkje?

Dei som er demente klagar over at dei aldri får besøk rett etter at dei har hatt besøk. Dei er avhangife av gode tilsette som er på jobb, og som ikkje ligg heime med korona for å ha eit godt liv. Dessuten er demente iallfall ikkje i stand til å ta valet om å risikere å dø ein grusom død. 

Her er dei eldre forresten ikkje isolerte. Vi kan besøke dei når vi er friske. 

Jeg jobber på en avdeling for personer med demens. De er ikke i stand til å ta et slikt valg selv. Men, de er ikke isolert. De kan få besøk av sine nærmeste. Dog ikke så spontant som før. Hadde de vært friske mentalt, så ville nok noen si, drit i korona, jeg vil leve som vanlig å være rundt mine nærmeste som vanlig. Andre ville ha vært redde og prøvd og unngå korona så godt det lot seg gjøre. Og pga dette så kan vi ikke la noen få det slik og andre slik. Det må være likt for alle da en smitte på avdelingen vil gå ut over alle.

Anonymkode: 02548...90a

Problemet oppstår når alt for mange mennesker trenger akutt helsehjelp samtidig. Da må helsevesenet begynne å prioritere hvem de skal redde. Dette er kjernen i korona. Eldre og kronisk syke er utsatt. At dødeligheten er lav i Norge er fordi det på nåværende tidspunkt er mulig å gi alle behandling. 
Er så lei de som må diskutere dette om og om igjen. Vi må holde smitten nede for ikke å sprenge sykehuskapasiteten. Dette går også utover ordinær drift. Beinbrudd, infarkt, hjerneblødning, rutine operasjoner, kreftbehandling, kontroller osv. Vi må gjøre endel tiltak som rammer hardere hos enkelte grupperinger. Sånn er det. 
Når det er sagt så tenker jeg at å isolere eldre helt er liten vits. Men begrense antall og bruk av smittevernutstyr er et must. 

Anonymkode: 02d39...b36

Annonse

Som en annen sier over her er nok dette verst for de pårørende. Jeg har sett min demente mor én gang i år, da vi feiret bursdagen hennes i sommer. Jeg savner henne hver eneste dag, spesielt nå når julen nærmer seg. Ingen kunne stelle i stand jul som henne, og jeg kjenner tårene komme når jeg hører julesangene hun sang mens vi pyntet og bakte. Min far er innom så ofte det lar seg gjøre, men hun har mistet følelsen for tid, og merker ikke om han er der to dager på rad, eller om det går en uke mellom besøkene. Hun har fantastiske pleiere rundt seg. Hjemmet hun er på har ikke hatt smitte, og har nok ansatte til at de kan ta seg tid til å prate med beboerne og finne på hyggelige ting med dem, som husflidssysler og julekonserter i peisestua. 

Anonymkode: 02095...c1c

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

De som er demente glemmer at de har hatt besøk så snart døren er lukket bak gjestene. 

Slutt å krisemaksimer ting du ikke aner noe om!

Jeg vil absolutt skåne min demente pappa for å dø av korona, alene i en sykeseng med pleiere i fullt smittevernutstyr rundt seg. Pr nå får han stell av de faste pleierene, han er i sin egen stuen og sover i sin egen seng (på sykehjemmet). Det er sårt for oss at vi får besøke han såpass lite, men for hans del merker han ikke særlig til det. For han, og de andre som bor på avdelingen, er livet det de opplever her og nå. De savner oss ikke, fordi de husker oss ikke. 

Hjerteskjærende, men sant. 

Kan du gi deg nå?

Selv om den demente kanskje har glemt besøket, har de følelsene etter besøket, de kan leve lenge på den gode følelsen.

Jeg forstår ikke at mange glemmer at det er et menneske med følelser og tanker, et menneske man kjenner og er glad i, også lar dem sitte i sin egen elendighet med sine egne tanker bare fordi de er blitt syk?! 

Så jeg lurer på hvem som snakker om ting man ikke kan noe om??

Anonymkode: 9acc8...661

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Selv om den demente kanskje har glemt besøket, har de følelsene etter besøket, de kan leve lenge på den gode følelsen.

Jeg forstår ikke at mange glemmer at det er et menneske med følelser og tanker, et menneske man kjenner og er glad i, også lar dem sitte i sin egen elendighet med sine egne tanker bare fordi de er blitt syk?! 

Det er det jo ingen her som sier, nå dikter du igjen for å få det til å passe.

Anonymkode: 2737b...5d3

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvem glemmer at det er et menneske med følelser og tanker? Jeg snakker om en høyt elsket pappa som forsvinner mer og mer fra oss for hver dag som går. Det er klart at besøk av oss gir han en god følelse, og det skal men ikke overse, men den følelsen får han nok av en hyggelig pleier som fleiper mens hun steller han og synger mens hun rer opp sengen også.  

Jeg vil IKKE være den som påfører min pappa viruset og muligens påfører han en mer smertefull død enn han ellers vil få. Heller vil jeg ikke fremskynde slutten på et liv. Vi får besøke han, men ikke så ofte som vi ønsker. Det valget er jeg ganske sikker på at han hadde støttet oss i, han har god livskvalitet selv om han har mistet hele minnet sitt. 

Jeg tror kanskje ikke at du har så mye erfaring med demente mennesker?

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hvem glemmer at det er et menneske med følelser og tanker? Jeg snakker om en høyt elsket pappa som forsvinner mer og mer fra oss for hver dag som går. Det er klart at besøk av oss gir han en god følelse, og det skal men ikke overse, men den følelsen får han nok av en hyggelig pleier som fleiper mens hun steller han og synger mens hun rer opp sengen også.  

Jeg vil IKKE være den som påfører min pappa viruset og muligens påfører han en mer smertefull død enn han ellers vil få. Heller vil jeg ikke fremskynde slutten på et liv. Vi får besøke han, men ikke så ofte som vi ønsker. Det valget er jeg ganske sikker på at han hadde støttet oss i, han har god livskvalitet selv om han har mistet hele minnet sitt. 

Jeg tror kanskje ikke at du har så mye erfaring med demente mennesker?

Jo, jeg vil si jeg har endel kunnskap og erfaring..

Jeg forstår godt at du ikke vil smitte han, det jeg reagerer på er at du sier at besøket er glemt i det døren lukkes, og med det sier du at det ikke er vits med besøk. Det er bra at han trives med pleierne og at han har det godt, men gleden og nytten de med demens har av å treffe sine nære har mye å si for at de skal ha en god dag. Håper de ikke har redusert kapasitet der han bor, for det er problemet hos mange hjem i dag, og da får ikke beboer/pasient dekket alle sine behov. Og det er ekstra vanskelig for dem med demens.

Igjen, jeg skjønner at du ikke vil risikere noe og jeg er enig og forstår restriksjonene som er i dag, men uansett hvordan man snur og vender på det, er det mange syke og demente som sliter med ekstra ensomhet og sårbarhet i disse tider. Og det er det jeg kommenterer når det gjelder denne tråden, ikke noe annet, og ikke fordi jeg er enig med hi og alle hennes tråder.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo, jeg vil si jeg har endel kunnskap og erfaring..

Jeg forstår godt at du ikke vil smitte han, det jeg reagerer på er at du sier at besøket er glemt i det døren lukkes, og med det sier du at det ikke er vits med besøk. Det er bra at han trives med pleierne og at han har det godt, men gleden og nytten de med demens har av å treffe sine nære har mye å si for at de skal ha en god dag. Håper de ikke har redusert kapasitet der han bor, for det er problemet hos mange hjem i dag, og da får ikke beboer/pasient dekket alle sine behov. Og det er ekstra vanskelig for dem med demens.

Igjen, jeg skjønner at du ikke vil risikere noe og jeg er enig og forstår restriksjonene som er i dag, men uansett hvordan man snur og vender på det, er det mange syke og demente som sliter med ekstra ensomhet og sårbarhet i disse tider. Og det er det jeg kommenterer når det gjelder denne tråden, ikke noe annet, og ikke fordi jeg er enig med hi og alle hennes tråder.

Jeg sier IKKE at det ikke er vits med besøk selv om de ikke husker at vi har vært der. 

Du får prøve å lese det jeg skriver en gang til, uten vrangbrillene på. 

• Opprett ny...