Gå til innhold

Hvorfor har enkelte steder så dårlig etterlevelse av tiltak?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (På 2.12.2020 den 15.49):

Du gjør det hele tiden her inne, ikke lat som noe annet. Og ikke dra aleneforeldrekortet, det er jo patetisk. At man er alene om omsorg gjør ikke at man er ressurssvak sånn som du prøver å få det til. Jeg tipper de færreste alenemødre vil slås i hartkorn med deg. I tillegg er dette altså året for netthandel.

Anonymkode: d0906...d5f

Jeg gjør det hele tiden her inne? Hvem jeg? Hva gjør jeg hele tiden?

Netthandel er en vits. Bestilte julekalender til datteren 20. november, den kom 5. desember. Hvis man bestiller julegaver nå, så kommer de sikkert etter nyttår en gang. 

Anonymkode: 709d8...ddd

Det som bekymrer meg mest er hvordan vi mennesker i Norge har blitt så vant til å ha det godt at mange av oss ikke greier å tilpasse oss og måtte vike for egne behov.

Jeg ser en økende grad av det i samfunnet og det blir ekstra tydelig nå i pandemien. 
Ja, denne pandemien påvirker alle mennesker i verden. Vi blir rammet på ulike måter enten vi blir syke, mister jobben, har en ekstra stor arbeidsbelastning eller føler på sterk ensomhet pga isolasjonen. Det er som alt annet i livet urettferdig for de som blir rammet hardest. 
Noen merker ikke så mye til det, men gidder ikke følge tiltak lenger. «Jeg vil leve fritt» «Ingen kan bestemme at jeg ikke skal kunne få i butikken med barna mine» osv.... 

Skjerp dere!! Det er snakk om å tåle at egne behov på vente littegrann for at hele verden skal kunne komme på beina i igjen. 
Det er vi nødt til å øve på det altså! Hvis ikke blir jeg alvorlig bekymret for fremtidige generasjoner som arver denne selvopptattheten 

Anonymkode: dea2c...94f

Anonym bruker skrev (På 2.12.2020 den 8.56):

Det er i hvert fall ikke forbudt å koble inn hjernen litt. Selvfølgelig tar man ikke med barna når det er mye smitte, selv om det er lov. Da får man handle mat alene, kjøpe klær man antar passer (er det virkelig vanlig at barna prøver klærne på i butikken før de er sånn 11-12 år +? Det har i hvert fall ikke mine gjort), eller lage kosen til hjemme/på tur i stedet for kafé. De fleste ønsker vel at samfunnet skal bli normalt igjen fort? I så fall må alle bidra, som f.eks. ved å følge anbefalinger og bidra. Her i Bergen har ikke barna mine fått være på butikken en eneste gang på over en måned nå, vi lufter dem på andre måter.

Anonymkode: fddd3...823

Vi har sittet hjemme/i skogen siden mars. Hvor lenge skal vi sitte med "kos" i stua? "Klær man antar passer" passer ofte heller ikke. Handle mat alene, kjøpe julegaver alene, gjøre alt alene, mens barna sitter hjemme og spiller da eller?

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det som bekymrer meg mest er hvordan vi mennesker i Norge har blitt så vant til å ha det godt at mange av oss ikke greier å tilpasse oss og måtte vike for egne behov.

Jeg ser en økende grad av det i samfunnet og det blir ekstra tydelig nå i pandemien. 
Ja, denne pandemien påvirker alle mennesker i verden. Vi blir rammet på ulike måter enten vi blir syke, mister jobben, har en ekstra stor arbeidsbelastning eller føler på sterk ensomhet pga isolasjonen. Det er som alt annet i livet urettferdig for de som blir rammet hardest. 
Noen merker ikke så mye til det, men gidder ikke følge tiltak lenger. «Jeg vil leve fritt» «Ingen kan bestemme at jeg ikke skal kunne få i butikken med barna mine» osv.... 

Skjerp dere!! Det er snakk om å tåle at egne behov på vente littegrann for at hele verden skal kunne komme på beina i igjen. 
Det er vi nødt til å øve på det altså! Hvis ikke blir jeg alvorlig bekymret for fremtidige generasjoner som arver denne selvopptattheten 

Vi følger TILTAK og REGLER. ANBEFALINGER er nettopp det - anbefalinger. Hva er poenget med å isolere seg totalt i flere år i områder med ingen smitte? I vår kommune har det ikke vært smitte på flere måneder, og de fleste reiser ikke noe sted. Hva er poenget med munnbind, full isolasjon og sitte hjemme og "kose seg"? Selvfølgelig vil mennesker leve fritt og kunne være fysisk med nære og kjære. Frihet og familieliv er noen av de mest grunnleggende menneskelige behov. Så synes du det er rart at man higer etter det? 

For øvrig, dette "littegrann" har vært i mange måneder, snart ett år, og er estimert i å vare enda i minst ett år til. Kanskje flere år. Imens går livet forbi.

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Vi følger TILTAK og REGLER. ANBEFALINGER er nettopp det - anbefalinger. Hva er poenget med å isolere seg totalt i flere år i områder med ingen smitte? I vår kommune har det ikke vært smitte på flere måneder, og de fleste reiser ikke noe sted. Hva er poenget med munnbind, full isolasjon og sitte hjemme og "kose seg"? Selvfølgelig vil mennesker leve fritt og kunne være fysisk med nære og kjære. Frihet og familieliv er noen av de mest grunnleggende menneskelige behov. Så synes du det er rart at man higer etter det? 

For øvrig, dette "littegrann" har vært i mange måneder, snart ett år, og er estimert i å vare enda i minst ett år til. Kanskje flere år. Imens går livet forbi.

Ja, littegrann har vart i snart ett år og det vil vare lenger. 
I løpet av et liv er det ganske kort tid. 

På steder med lite smitte er det selvsagt fint å bruke hodet og følge anbefalinger ut fra at det er lite smitte. 
Det er noe annet enn å gå på fest og være veldig sosial på steder med mye smitte. 

Poenget mitt er bare det at vi mennesker har blitt så godt vant at vi tåler stadig mindre ubehag. Vi er så dårlig trent på det og syns vi forsaker så mye når vi ikke kan gjøre akkurat det vi vil når vi vil. 
MEN som er nødvendig for å komme gjennom kriser som rammer mange. 

Jeg snakker nødvendigvis ikke bare om etterlevelse av koronatiltak, men en generell holdning som sees hos mange i befolkningen. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har gått på disse jævla turene siden mars. Det er ikke spennende lenger.

Dere trenger ikke hå på tur for å være på tur. Lær ungene å lage bål, sank kongler, kvist, stein ol og lag juledekorasjoner når dere kommer hjem, plukk søppel, spilm Pokémon, bli med på stolpejakt osv.

Anonymkode: 454a3...c82

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ja, littegrann har vart i snart ett år og det vil vare lenger. 
I løpet av et liv er det ganske kort tid. 

På steder med lite smitte er det selvsagt fint å bruke hodet og følge anbefalinger ut fra at det er lite smitte. 
Det er noe annet enn å gå på fest og være veldig sosial på steder med mye smitte. 

Poenget mitt er bare det at vi mennesker har blitt så godt vant at vi tåler stadig mindre ubehag. Vi er så dårlig trent på det og syns vi forsaker så mye når vi ikke kan gjøre akkurat det vi vil når vi vil. 
MEN som er nødvendig for å komme gjennom kriser som rammer mange. 

Jeg snakker nødvendigvis ikke bare om etterlevelse av koronatiltak, men en generell holdning som sees hos mange i befolkningen. 

Problemet med den "korte tiden" som du kaller det, er at:

a. Det er helt uvisst når dette helvetet slutter.

b. Mange ting går det ikke an å gjøre igjen senere. Sånn som russetid, avslutningsball for tiendeklassinger, praksisen man mister som student fordi jobbene ikke lenger er der. Og mange andre ting. 

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Dere trenger ikke hå på tur for å være på tur. Lær ungene å lage bål, sank kongler, kvist, stein ol og lag juledekorasjoner når dere kommer hjem, plukk søppel, spilm Pokémon, bli med på stolpejakt osv.

Anonymkode: 454a3...c82

Vi har gjort alt det der siden mars. Vi har gått på turer, vi har sittet rundt bålet, vi har spikret pølsepinner, vi har fisket, sanket sopp og bær. Nå er det ikke årstiden for å være fjellgeiter - her jeg bor er det mørkt så å si hele dagen nå, det er glatt og blåser. Ungene vil ha besøk, de vil ha aktiviteter MED ANDRE BARN, og ikke med de irriterende søsknene og den kjedelige mora. For det har de hatt siden mars. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg er enig med deg i at det er mere spenning i å ha bestemor på respirator, det er bare en type spenning jeg helst vil unngå. Nå går det, ikke overraskende, svært dårlig i Moss (som jeg skrev om i hovedinnlegget). Etterlevelsen er elendig og smittetallene er skremmende. 

Hi

Anonymkode: 922aa...8ac

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvis det ikke er smitte på ditt hjemsted er det ikke noe problem at du «bare» følger tiltak og regler. Da gjelder det jo bare å være føre var i tilfelle det kommer nye smittetilfeller, slik at smitten ikke rekker å spre seg ubemerket. Hos oss er det sterk smitte, og folk følger allikevel ikke anbefalingene. 

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det er jo bare fordi du er begrenset, ikke fordi turene er det. Det er årevis med turer rundt deg som er aktivt spennende, men det hjelper ikke når du er kjedelig.

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Vi har gjort alt det der siden mars. Vi har gått på turer, vi har sittet rundt bålet, vi har spikret pølsepinner, vi har fisket, sanket sopp og bær. Nå er det ikke årstiden for å være fjellgeiter - her jeg bor er det mørkt så å si hele dagen nå, det er glatt og blåser. Ungene vil ha besøk, de vil ha aktiviteter MED ANDRE BARN, og ikke med de irriterende søsknene og den kjedelige mora. For det har de hatt siden mars. 

Dette er jo bare bambus. Det har ikke   vært umulig å møte andre sammenhengende siden mars. Når det gjelder den kjedelige mora deres har du forsåvidt rett, da.

Annonse

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Problemet med den "korte tiden" som du kaller det, er at:

a. Det er helt uvisst når dette helvetet slutter.

b. Mange ting går det ikke an å gjøre igjen senere. Sånn som russetid, avslutningsball for tiendeklassinger, praksisen man mister som student fordi jobbene ikke lenger er der. Og mange andre ting. 

Russetid er uviktig, ball er bare tull, praksis tar man senere. Og DETTE er ikke helvete, jeg tror du skal ta en prat med hvem som helst i resten av verden og få realitetsorientert deg.

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Vi har sittet hjemme/i skogen siden mars. Hvor lenge skal vi sitte med "kos" i stua? "Klær man antar passer" passer ofte heller ikke. Handle mat alene, kjøpe julegaver alene, gjøre alt alene, mens barna sitter hjemme og spiller da eller?

Har du så dølle barn også?

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Med alle gebyrer for frakt og diverse? Nope. 

Med din holdning blir det jo aldri bedre, så jeg tenker at du virkelig bør venne deg til både å netthandle og lære barna dine andre ting enn å henge på senteret i fritiden. 

Anonymkode: 1bb01...cbc

Anonym bruker skrev (På 1.12.2020 den 11.22):

Jeg bor i Moss og jobber i Oslo. I Oslo er folk stort sett flinke; bruker munnbind og håndsprit og holder avstand. I Moss er det helt annerledes. Måtte ut og handle en tur sist uke. Jeg dro rett før stengetid i håp om at det ikke var så mange ute. Butikken var full av mennesker uten munnbind, hele familier med flere barn på slep var ute, og de fleste jeg så gikk rett forbi spritdispenseren. Det er mye smitte i Moss, Fredrikstad og Sarpsborg. Hvorfor tar ikke folk dette alvorlig? Hvorfor klarer vi ikke å slå ned smitten? 

Akkurat like mye idioti her i Oslo. En tredel av kundene på kjøpesenterene eller populære butikker i Grensen har ikke munnbind, de tror 2 meter er lik 50 centimeter, og de ansatte er så tafatte at de ikke sier noe. Når jeg sa fra til ei som sto og hostet 40 cm bak meg i kø hos Nille at hun må ta på minnbind, fniste venninnen og den voksne dama og sa «det er stress for meg å bruke skjønner du». Ja særlig... 

Anonymkode: 7d0b9...3f6

Og på Bryn kjøpesenter på Oslo øst løp det forrige helg rundt en større guttegjeng i 12-15 års alderen som herjet fritt med å dytte hverandre, leke sisten og ta på alt inne i butikkene, og de ansatte bare later som de ikke ser det der også. En ansatt som var alene på jobb et sted så bare ned og  ble bare veldig opptatt av å sortere noe borte ved disken. Den ene av guttene hørte jeg dessuten sa til den andre at han ikke kunne noe, for han var jo i karantene....

Anonymkode: 7d0b9...3f6

Her i Stavanger-området er folk utrolig flinke. Vi startet med mye smitte i mars/april men klarte få det bort. Nå hadde vi en periode med endel smitte, som igjen er på vei ned!

her i nabokommunene er ikke munnbind påbudt og vi følger nasjonale regler. Men ungdommen spesielt og også andre bruker munnbind på buss som den største selvfølge. Alle som kommer inn døren her hjemme vasker hender uoppfordret. Folk holder avstand i butikker, treffes på teams eller ute i frisk luft og er generelt veldig flinke. 

jenta mi jobber på senteret her og på søndag var det veldig lite folk ute i butikker. Det virker som folk er flinke til å holde seg til nærkontakter og kohorter! Men nå er vi vant med dugnader her vi bor, det bygges feks idrettshaller på dugnad og vi er vant i å ta i et tak for fellesskapet!

Anonymkode: e3d0b...ffc

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo bare fordi du er begrenset, ikke fordi turene er det. Det er årevis med turer rundt deg som er aktivt spennende, men det hjelper ikke når du er kjedelig.

Vis meg ETT barn rundt 12-15 år som synes det å gå turer med mora dag ut og dag inn er SPENNENDE. Jeg liker ikke turer, greit? Jeg liker mange andre ting som å lese bøker, lære språk, drive med håndverk, lage mat og kaker, løfte tunge vekter, drive frivillig arbeid osv. Jeg er på ingen måte kjedelig, jeg er annerledes. Hvorfor MÅ alle like det samme?

Med din holdning blir det jo aldri bedre, så jeg tenker at du virkelig bør venne deg til både å netthandle og lære barna dine andre ting enn å henge på senteret i fritiden. 

Mine barn henger ikke på senteret i fritiden.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du så dølle barn også?

Jeg har ikke det. Mine barn er aktive. Men jeg ser at mange andre barn sitter og spiller hele dagen, dette er vel ikke noe overraskelse for deg, er det? At ungdommer spiller og spiller?

Jeg gidder ikke å betale flere hundre kroner i frakt for noe jeg kan få UTEN å betale frakt. Det er jo jævla dumt å betale mer enn man må for en vare. I tillegg har jeg opplevd at nå i juletider går posten som sirup. Å få julegaver for 2020 i 2021 er ikke akkurat noe særlig, er det?

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Her i Stavanger-området er folk utrolig flinke. Vi startet med mye smitte i mars/april men klarte få det bort. Nå hadde vi en periode med endel smitte, som igjen er på vei ned!

her i nabokommunene er ikke munnbind påbudt og vi følger nasjonale regler. Men ungdommen spesielt og også andre bruker munnbind på buss som den største selvfølge. Alle som kommer inn døren her hjemme vasker hender uoppfordret. Folk holder avstand i butikker, treffes på teams eller ute i frisk luft og er generelt veldig flinke. 

jenta mi jobber på senteret her og på søndag var det veldig lite folk ute i butikker. Det virker som folk er flinke til å holde seg til nærkontakter og kohorter! Men nå er vi vant med dugnader her vi bor, det bygges feks idrettshaller på dugnad og vi er vant i å ta i et tak for fellesskapet!

Anonymkode: e3d0b...ffc

Bruker dere å tape masse penger, miste jobben, bli isolert osv av å være med på dugnad i idrettslag? Dugnad er også FRIVILLIG. Dette er ikke lenger en dugnad, dette er strenge restriksjoner og tvang.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Bruker dere å tape masse penger, miste jobben, bli isolert osv av å være med på dugnad i idrettslag? Dugnad er også FRIVILLIG. Dette er ikke lenger en dugnad, dette er strenge restriksjoner og tvang.

Men her er vi ved kjernen av problemet. Det var frivillig, men ettersom svært mange nekter å innrette seg etter anbefalinger (for eksempler: se tidligere i tråden), steg smitten sterkt og myndighetene ble nødt til å innføre påbud. Frivillige tiltak er avhengig av at alle som ikke har svært gode grunner faktisk følger dem. 

Anonymkode: 3f7ba...a48

• Opprett ny...