Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #26 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Ny i formasjon som ikke nådde meg den gangen jeg var i en fryktelig vanskelig situasjon. Tragisk at det er så stor inkonsekvens i informasjon 😱 Anonymkode: 552de...142 Ja, det skulle du ha fått vite. Dessverre er det en del ting man må spørre konkret om for å få vite. Sånn burde det ikke være! Anonymkode: 4693a...246
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #27 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Ikke svar på ting du tydligvis ikke har peiling på!! Jeg får sosialhjelp å ha ofte strøket over hva jeg har brukt penger på. Det er fullt lov så lenge beløpet du har brukt står der!! Anonymkode: b26a9...e48 Men hva slags ting styrker du over? Kan du gi noen eksempler? Anonymkode: 8a6f3...e7f
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #28 Skrevet 1. desember 2020 Seriøst, kan man få lønn på 10.000, kjøpe mobil til 5000, stryke over, så søke om sosialhjelp? Er det mulig? Jeg trodde man måtte dokumentere at man ikke kastet bort penger på unødvendigjeter. Anonymkode: 63321...320
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #29 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men hva slags ting styrker du over? Kan du gi noen eksempler? Anonymkode: 8a6f3...e7f Når jeg har kjøpt noe på kondomeriet så stryker jeg glatt over. Anonymkode: b26a9...e48
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #30 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Seriøst, kan man få lønn på 10.000, kjøpe mobil til 5000, stryke over, så søke om sosialhjelp? Er det mulig? Jeg trodde man måtte dokumentere at man ikke kastet bort penger på unødvendigjeter. Anonymkode: 63321...320 Har du kjøpt noe til 5000 kr så ber de selvsagt om møte for å høre hva du bruker såå mye penger på. Du hadde ikke slippet unna med det nei. Anonymkode: b26a9...e48
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #31 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men hva slags ting styrker du over? Kan du gi noen eksempler? Anonymkode: 8a6f3...e7f Å har jeg tatt to drinker med en vennine i en bar så stryker jeg glatt over det også. Det har de ingenting med. Anonymkode: b26a9...e48
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #32 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Å har jeg tatt to drinker med en vennine i en bar så stryker jeg glatt over det også. Det har de ingenting med. Anonymkode: b26a9...e48 Tja.... hvis man har vært ute på byen og drukket drinker på en fredag for så å søke nødhjelp på mandag så har de absolutt noe med det.... Anonymkode: c9d87...c3e
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #33 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tja.... hvis man har vært ute på byen og drukket drinker på en fredag for så å søke nødhjelp på mandag så har de absolutt noe med det.... Anonymkode: c9d87...c3e Å herregud! Jeg er arbeidsledig så har søkt sosialhjelp hver måned i 3 månender nå. Ikke fordi jeg drikker opp pengene fordi vi må ha penger til husleie,mat og strøm. Da har vi helt fint råd til at jeg en sjeldent gang tar to drinker i baren med en vennine. Anonymkode: b26a9...e48
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #34 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Seriøst, kan man få lønn på 10.000, kjøpe mobil til 5000, stryke over, så søke om sosialhjelp? Er det mulig? Jeg trodde man måtte dokumentere at man ikke kastet bort penger på unødvendigjeter. Anonymkode: 63321...320 Ja, men da vil du få max nødhjelpssats (tidligere 50 kr dagen der jeg jobbet) som et lån. Du må signere på at det trekkes tilbake fra neste lønnsutbetaling. Og dersom mønsteret gjentar seg, risikerer man absolutt en bekymringsmelding til barnevernet, om man har omsorg for barn. Det sier jo noe om en elendig disponeringsevne. Anonymkode: 4693a...246
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #35 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Når jeg har kjøpt noe på kondomeriet så stryker jeg glatt over. Anonymkode: b26a9...e48 Her detter jeg av. Om jeg hadde hatt så lite penger at jeg måtte gått på sosialen, så hadde jeg faen meg ikke brukt en krone på Kondomeriet. Kjenner faktisk jeg blir irritert. Mat og husly er nødvendig. Dildoer ikke. Anonymkode: d6da6...060
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #36 Skrevet 1. desember 2020 Så sosialstønaden går til sexleketøy og drinker. Herregud for noen folk.. Dere burde faktisk langskjemmes! Anonymkode: d6da6...060
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2020 #37 Skrevet 2. desember 2020 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Her detter jeg av. Om jeg hadde hatt så lite penger at jeg måtte gått på sosialen, så hadde jeg faen meg ikke brukt en krone på Kondomeriet. Kjenner faktisk jeg blir irritert. Mat og husly er nødvendig. Dildoer ikke. Anonymkode: d6da6...060 Jeg får ett fast beløp siden jeg har 0 i inntekt,det beløpet står jeg fritt til fordele som jeg vil!! Så om jeg da kjøøer en ting på kondomeriet har verken du eller NAV noe med å gjøre!! Anonymkode: b26a9...e48
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2020 #38 Skrevet 2. desember 2020 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Så sosialstønaden går til sexleketøy og drinker. Herregud for noen folk.. Dere burde faktisk langskjemmes! Anonymkode: d6da6...060 Snakker du om.som tydligvis er tilbakestående! Ett oppegående menneske hadde skjønt at det går fint ann å betale husleie,mat og det som er nødvendig ITELLEGG til to drinker på byn eller noe i en nettbutikk. Sosialhjelp er ett fast beløp å da bestemmer jeg selv hva pengene går til!! Anonymkode: b26a9...e48
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2020 #39 Skrevet 2. desember 2020 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Seriøst, kan man få lønn på 10.000, kjøpe mobil til 5000, stryke over, så søke om sosialhjelp? Er det mulig? Jeg trodde man måtte dokumentere at man ikke kastet bort penger på unødvendigjeter. Anonymkode: 63321...320 NAV sosial styrer ikke hva du bruker penger på, de skal kun vurdere om du har hatt og har for lite inn til å klare deg. Men det sier seg selv at dersom du har hatt mye inn en måned og ikke venter inntekt den neste, så beregner de slik at du skulle ha lagt til side penger til levekostnader for neste måned,- og har du da hatt en større utgift så må du dokumentere at utgiften var nødvendig. Dvs at du da ikke bør sladde. Anonymkode: 308bf...dd5
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #40 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (På 1.12.2020 den 14.23): Ja, men da vil du få max nødhjelpssats (tidligere 50 kr dagen der jeg jobbet) som et lån. Du må signere på at det trekkes tilbake fra neste lønnsutbetaling. Og dersom mønsteret gjentar seg, risikerer man absolutt en bekymringsmelding til barnevernet, om man har omsorg for barn. Det sier jo noe om en elendig disponeringsevne. Anonymkode: 4693a...246 Nå er du bare fordomsfull og forutinntatt. 4 av 5 som jeg veileder på søknad om nødhjelp/hastebehandling i min jobb, må søke om dette fordi de brått har fått et uventet utlegg som feks kjøleskap eller bilreparasjon (og folk har ikke råd til å legge ut og vente lenge når de allerede lever på eksistensminimum), i noen tilfeller ser jeg at etater har gjort vurderings- eller saksbehandlingsfeil som har ført til avslag på en utbetaling som burde kommet (f.eks NAV selv, husbanken eller barnehagekontor). Og ofte er årsaken at NAV selv bruket alt for lang tid på å behandle søknad om sosialhjelp eller andre ytelser (særlig i disse dager) Det er sjelden dårlig disponeringsevne er årsaken til søknader om nødhjelp. Anonymkode: 308bf...dd5
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #41 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (På 1.12.2020 den 10.09): Å har jeg tatt to drinker med en vennine i en bar så stryker jeg glatt over det også. Det har de ingenting med. Anonymkode: b26a9...e48 Håper du kødder for så dum håper jeg ingen er. Har du så lite penger at du må søke sosialhjelp er drinker i baren med venninne det SISTE du burde bruke pengene på. Skjems burde du. Anonymkode: 6d83b...4e5
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #42 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (På 1.12.2020 den 7.53): Ja, det skulle du ha fått vite. Dessverre er det en del ting man må spørre konkret om for å få vite. Sånn burde det ikke være! Anonymkode: 4693a...246 Nav hadde rotet bort mine papirer, så jeg gikk ut fra barselpermisjon uten rett på dagpenger. Jeg hadde derfor ingen andre valg enn å gå til sosialen. Det var like før jul, og familie hadde ført over penger til meg for å kjøpe julegaver til barnet. Jeg måtte sitte og forsvare hver eneste transaksjon, og det opplevdes mest som et avhør. Det endte med at jeg reiste meg opp og sa at jeg skulle finne en annen måte å komme meg gjennom dette på. Tok opp privat lån av familie. Men det er det jo ikke alle som kan Hele prosessen var så nedverdigende at jeg forstår at det lan være et skadelig system for dem som har psykisk sykdom, lever med rus og ikke har noe sikkerhetsnett. Årevis i det systemet må jo ta knekken på de fleste Anonymkode: 552de...142
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #43 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (På 2.12.2020 den 1.30): Jeg får ett fast beløp siden jeg har 0 i inntekt,det beløpet står jeg fritt til fordele som jeg vil!! Så om jeg da kjøøer en ting på kondomeriet har verken du eller NAV noe med å gjøre!! Anonymkode: b26a9...e48 Bare av nysgjerrighet: hvordan kan man ha 0 i inntekt? Har du ikke jobb eller aap osv? Anonymkode: 8a6f3...e7f
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #44 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Nå er du bare fordomsfull og forutinntatt. 4 av 5 som jeg veileder på søknad om nødhjelp/hastebehandling i min jobb, må søke om dette fordi de brått har fått et uventet utlegg som feks kjøleskap eller bilreparasjon (og folk har ikke råd til å legge ut og vente lenge når de allerede lever på eksistensminimum), i noen tilfeller ser jeg at etater har gjort vurderings- eller saksbehandlingsfeil som har ført til avslag på en utbetaling som burde kommet (f.eks NAV selv, husbanken eller barnehagekontor). Og ofte er årsaken at NAV selv bruket alt for lang tid på å behandle søknad om sosialhjelp eller andre ytelser (særlig i disse dager) Det er sjelden dårlig disponeringsevne er årsaken til søknader om nødhjelp. Anonymkode: 308bf...dd5 Forutinntatt er jeg ikke, men jeg forstår at innlegget mitt kan oppfattes slik. Som nevnt har jeg jobbet åtte år i nav, og jeg er helt enig med deg i at de aller fleste søknader om nødhjelp har et forståelig utgangspunkt. Mitt innlegg var et tilsvar til den hypotetiske problemstillingen som ble presentert. Jeg har møtt noen få som gang på gang søker om nødhjelp, og det er åpenbart at det ikke handler om kroner og øre. Men det gjelder absolutt ikke de aller, aller fleste. Anonymkode: 4693a...246
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå