Gå til innhold

Barnemodell. Noen som har barn som er modell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått forspørsel om min datter på åtte vil være modell. 
Jeg sa etter overveielse nei, og fikk beskjed vi kunne ombestemme oss. Datteren min vet ikke om dette. Nå sitter jeg og tenker. Tar jeg fra henne noen muligheter? Jeg vil hun skal få være barn og ikke oppleves at det er utseendet hennes som gir henne verdi. Hva tenker dere? Tenker jeg riktig? Eller vil dette bare være en positiv opplevelse for henne?

Anonymkode: c8c01...b56

Skrevet

Kommer vel ann på hva hun skal være modell for. 
Har en på 9 år som ved et par anledninger har vært modell for barneklær i katalogen til en butikkkjede. 
Hun har elsket det, og vært skikkelig stolt når katalogen har kommet , og hun har sett bildene 😊 Utover det, så er hun som alle andre barn. Og har aldri hørt henne snakke om utseende på noen som helst måte. 

Anonymkode: 690a7...950

Skrevet

Har unger som har vært med i diverse reklamefilmer. De har storkost seg!

Det har heller ikke påvirket dem i noe grad i hverdagen. Dersom dere foreldre kan stå inne for produktet som skal selges og unge har lyst, ser jeg ingenting i veien for det😉👍

Anonymkode: 9e411...4c2

Skrevet

Ettåringen min er modell for Nøstebarn,alt er på barnets premiser og barnet mitt liker det.

Anonymkode: 2072f...908

Skrevet

Barn i norske reklamer har da helt vanlig utseende, så jeg tenker ikke at dete trenger å fokusere på at det er pga utseende hun får sjansen, om dere takker ja. 

Jeg hadde ikke hatt motforestillinger om barnet ønsket det selv og det var for produkter man kan stå inne for. 

Anonymkode: af810...50d

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ettåringen min er modell for Nøstebarn,alt er på barnets premiser og barnet mitt liker det.

Anonymkode: 2072f...908

Ettåringen liker å være modell? 

Anonymkode: 1bff7...8d3

Skrevet

Mine to yngste gjør noen jobber innimellom. De liker det og får pengene inn på egen konto. 

Skrevet

Jeg er litt delt. Hvis man forutsetter at produktet det skal reklameres for er noe man føler man kan stå inne for, så jo en slik jobb gi noen nyttige erfaringer og senere muligheter, og pengene man ev. får betalt kan gå rett til sparing, om man har mulighet til det.

På den andre siden så vet man aldri hvordan en slik oppmerksomhet vil påvirke barnet eller barnets omgivelser etter at reklamen er kommet ut. I tillegg tenker jeg at et barn uansett ikke har forutsetninger for å vurdere ev. konsekvenser dette kan få for fremtiden, og at barnet har en rett til privatliv, en rett som står sterkt.

Jeg ville mest trolig sagt nei, slik som du gjorde, Hi. Og av de siste grunnene jeg nevnte over her. Men tror hvert enkelt ev. tilbud måtte blitt vurdert for seg selv, hvor profesjonelle de som står bak er, kontraktene man må inngå, betaling, produkt, distribusjonskanal, hvem målet for reklamen er, hvor mange som vil se den osv. Og så vurdert dette ut fra barnet selv.

Jeg fikk for noen år tilbake tilbud om å være modell. Jeg var veldig usikker, men av litt ulike årsaker sa jeg nei. I etterkant, etter at jeg fikk en stalker etter meg var jeg sjeleglad for at jeg hadde sagt nei, for det kunne gjort at han faktisk lyktes med å få tak i meg, noe han heldigvis aldri gjorde. Så av og til vet man ikke hva fremtiden kan føre med seg. Ikke at man skal gå rundt og være redd for noe, men hvor synlig man gjør seg og hva det kan føre til (av både positive og negative ting) bør vurderes nøye.

Anonymkode: 9f959...6a4

Skrevet

Den ene jenta mi har vært modell for barneklær to ganger da hun var liten (3-4 år). Ble spurt og sa ja, hun syntes det var artig. Ser ikke noe galt i det. 

Anonymkode: 94e18...824

Skrevet

Det er jo ingen barn i Norge som blir fratatt muligheten til å være barn fordi de får et par modelloppdrag? Ikke blir de utseendefokusert eller spiseforstyrret heller, av selve oppdraget. Hvis de får fokus på utseende som små er det pga foreldre og andres påvirkning. Ikke fordi de blir filmet eller tatt bilde av. 

Personlig deler jeg ikke bilder av barna på noen sosiale medier og har også takket nei til slike muligheter. Barns samtykke tenker jeg har liten verdi i slike spørsmål, fordi de ikke er i stand til å forstå omfanget til slik eksponering, selv om de sier ja og sikkert synes det er gøy. 

Mitt eldste  barn har nylig takket ja til et slikt oppdrag for første gang. Han er 15, og vi foreldre har gitt ham lov til å ta avgjørelsen selv, men snakket/reflektert rundt hvem som vil se det, hvordan det vil føles å få tilbakemeldinger (positive og negative), mulige ringvirkninger frem i tid, fokus på egen grensesetting osv. Jeg tenker at hans alder og modenhet er helt i grenseland mtp å være i stand til å gi et informert samtykke, selv om han er en moden og reflektert gutt. 

Men hvis alle tenkte som meg så hadde det ikke vært en eneste barnemodell der ute. De som vurderer at det er ok for egne barn har forhåpentligvis gjort seg noen refleksjoner på barnas vegne og landet på at det er ok. Får håpe barna deres er enige når fe blir gamle nok til å forstå rekkevidden av eksponering, meningsbæring osv. 

Anonymkode: 66b7a...363

Skrevet

De to eldste barna mine her vært modelleler for en klatrepark og en naturpark. De er på forskjellig reklamemateriell og henger på plakater i parken og turistkontoret. Dattera havnet også på forsiden på et blad for regionen her. 

Mine har bare synes det var stas. Er jo litt rart å se seg selv henge rundt omkring, men også stas som sagt😊

Anonymkode: 055b4...23d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...