Gå til innhold

Hvorfor er det så ulikt i Bergen og Oslo?

Anbefalte innlegg

Begge byene fikk en plutselig og kraftig økning i smitte omtrent på likt. I begge byene ble det innført strenge tiltak. Likevel er det slik at i Bergen er smitten nå synkende, mens det i Oslo fortsatt er stigende smitte. Noen teorier om hvorfor? Er bergensere rett og slett bare flinkere enn oslofolk?

Anonymkode: f478f...e20

Fortsetter under...

Oslofolk er mer sosiale, etter min erfaring. Bergensere er mer folkfientlige.

Det er i alle fall mye lettere å bli tatt med i sosiale lag i Oslo enn det er i Bergen. I Bergen må en kjenne folk for å bli tatt med på sosiale ting. I Oslo blir en kontaktet og tatt med selv om en er ny.

Anonymkode: 60782...96b

Det har vel flata ut i Oslo også, selv om det er vanskelig å si noe helt sikkert.

Oslo er en mye større by en Bergen, og kom også i gang med tiltak senere, i starten var tiltakene i Oslo temmelig halvhjertete.

Anonymkode: 4772f...099

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Oslofolk er mer sosiale, etter min erfaring. Bergensere er mer folkfientlige.

Det er i alle fall mye lettere å bli tatt med i sosiale lag i Oslo enn det er i Bergen. I Bergen må en kjenne folk for å bli tatt med på sosiale ting. I Oslo blir en kontaktet og tatt med selv om en er ny.

Anonymkode: 60782...96b

Det var vel heller det at de var for sløve til å ta hensyn, for de må jo få lov til å være sosiale når de tross alt bor i Oslo

Anonymkode: 7a03c...2b8

Det ble vel vist tidlig, at under det forrige utbruddet i Bergen endret bergenserne raskt og tydelig adferd (man så det på mobilbevegelser) og dermed fikk de slått ned smitten raskt.

Bergenserne vet det virker. Jeg tror også det er en kulturgreie, de har en ganske stor felles identitetsfølelse. Mitt inntrykk er at den er langt sterkere i Bergen/området rundt enn i Oslo. Dermed vil trolig bergensere også trolig føle mer på fellesansvar, tror jeg.

De har jo også den historiske arven, tette forhold til handel med utlandet og har opplevd mange karanteneperioder tidligere og at det har fungert. Historisk sett var storbyene langt mer skeptiske til hvordan sykdommer smittet. I Bergen og mindre steder ble det veldig tydelig hvordan smitten kom og ble spredt.

Det sagt så tror jeg at man med en større befolkning (Oslo) kanskje trenger strengere tiltak raskere for å slå ned smitte, fordi smitten der raskere blir ukontrollert enn mer oversiktlige steder.

Anonymkode: 0c05d...0a7

Annonse

Du tror ikke det har noe sammenheng med at Oslo er en internasjonal metropol da? Mens lille Bergen egentlig bare er en forstørret småby. Det er så klart mye vanskeligere å få kontroll på smitten på et sted med vanvittig mange ulike personer, et knutepunkt for reising fra inn og utland , og der flesteparten av innbyggerne er konsentrert på et sted, slik at de tar de samme kollektive transportmidlene feks. Bergensere er ikke flinkere, her i Oslo bruker omtrent alle maske nå, alle antibacker seg inn og ut etc. At bergensere tror noe annet, handler vel i bunn og grunn om det evigvarende ønske deres om å være Norges hovedstad. Noe de ikke er. 

Anonymkode: 1aa33...a6c

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Begge byene fikk en plutselig og kraftig økning i smitte omtrent på likt. I begge byene ble det innført strenge tiltak. Likevel er det slik at i Bergen er smitten nå synkende, mens det i Oslo fortsatt er stigende smitte. Noen teorier om hvorfor? Er bergensere rett og slett bare flinkere enn oslofolk?

Anonymkode: f478f...e20

Smitten er da aldeles ikke økende i Oslo. Senest på pressekonferansen i går sa de at den var synkende. Ingen grunn til å hovere, kjære bergenser. 

Anonymkode: 1a604...24e

• Opprett ny...