Gå til innhold

Hvilken bydel i Bergen ville du flyttet til med småskolebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi er på flyttefot mot Bergen med tre unger under ti år. Vi kan selvsagt ikke velge helt fritt av rent økonomiske årsaker, men spør åpent likevel: Du som kjenner byen, hvor ville du bosatt deg og nevn gjerne en setning om hvorfor :-) Og selvsagt, kom gjerne med flere alternativ på bydeler som ville vært aktuelt for dere i tilsvarende situasjon. 

Den øverste luksusen som romslig enebolig i Sandviken, søtt bergenshus rundt Skansen osv. utgår fordi vi ikke har råd. Ellers ser jeg at vi kan få det meste til, tror jeg. Vi er komfortable med å ikke bo midt i sentrumsgryta og tåler litt tid på bybanen til og fra jobb. Gode skoler og nabolag er viktigst. 

Anonymkode: d4012...6a8

Fortsetter under...

Skrevet

Da ville jeg flyttet til Morvik eller Tertnes. Gode skoler godt nærmiljø, nærhet til by og naturen, fine turområder. Gode idrettslag.

Anonymkode: 45c5f...1ad

Skrevet

Fyllingsdalen. Gode skole, mange turmulighet i nærområdet, badestrander i kort avstand, kort vei til byen, bybanen er ferdig om et års tid. Kjøpesenter, gode bussforbindelser. Fint miljø

Anonymkode: 4d0d0...e72

Skrevet

Tja.... Mange fine steder for barnefamilier.... Trives godt i Ytrebygda. Tips fra meg er:

Sædalen

Skjold

Nesttun 

Steinsviken

Bjørge 

Søreide

Sandsli

Godvik

Arna/Garnes

Landås

Lykke til. 

Anonymkode: caf34...365

Skrevet

Sædalen

Skjold

Bønes

Bjørge

Søreide

Landås

Skrevet

Indre Arna/Garnes

Anonymkode: 993ab...640

Annonse

Skrevet

Landås

Anonymkode: 747f8...85b

Skrevet

«Hvem» er dere? Vi bor på Søreide og barna trives selv om skolen er så som så. Jeg merker at jeg er for venstrevridd for dette området..

Anonymkode: e6be2...392

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da ville jeg flyttet til Morvik eller Tertnes. Gode skoler godt nærmiljø, nærhet til by og naturen, fine turområder. Gode idrettslag.

Anonymkode: 45c5f...1ad

Tertnes??😱 Nei🙈

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Indre Arna/Garnes

Ikke her heller, langt unna byn..

Anonymkode: e668e...954

Skrevet

IKKE Landås / Åsane / Arna / Loddefjord 🙈

Gå for Fana / Ytrebygda (Skjold, Apeltun, Nesttun, Midtun, Søreide, Råstølen etc.)

Anonymkode: 0736d...897

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

IKKE Landås / Åsane / Arna / Loddefjord 🙈

Gå for Fana / Ytrebygda (Skjold, Apeltun, Nesttun, Midtun, Søreide, Råstølen etc.)

Anonymkode: 0736d...897

Skal du begrunne dette? Er det flaut å bo i andre bydeler enn Fana og til nøds Ytrebygda ? Og burde det ikke hete Ytrebygden? Hva med Kalfaret? Holder det mål?

Skrevet

Det er fint i alle bydelene! Jeg bor i et av de mer utskjelte områdene (Flaktveit) og her er der kjempefint å bo. Skolen har vært kjempegod for mine barn, og det er et godt miljø for idrett og annet i nærområdet. Snobbete er det ikke, og aldri har ungene opplevd press om dyre merker eller blitt mobbet for feil klær. 

Jeg ville tenkt gjennom hva slags område du er ute etter. Fana/Ytrebygda er "finere" enn mange andre, men de fleste steder er hyggelige. 

Garnes i Arna og Solheimsviken i Årstad er vel de stedene jeg personlig ville unngått, men det er sikkert mest fordommer det også. 

Anonymkode: 5c81c...d7e

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tertnes??😱 Nei🙈

Huff, hva er galt med Tertnes?

Anonymkode: 494e9...155

Annonse

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tertnes??😱 Nei🙈

Arna er da ikke langt unna byen. Det er en togtur på 8 minutter. 
I Arna er det passe landlig, med turområder rett utenfor døren. Samtidig er det kjapt å komme seg til byen. I tillegg er boligprisene lavere enn i de fleste andre bydelene.
Fritidsaktiviteter er det mange av; fotball, håndball, svømming, friidrett, speidern, kor, dans og sikkert mye jeg ikke har vært borti. 
Jeg hadde selv en del fordommer mot Arna før jeg flyttet hit, men de er alle gjort til skamme. 🙈

Skrevet

Ikke arna! Skolen er kjempestygg, og det er masse kriminalitet der. Tertnes er et veldig fint område.

Anonymkode: 355b3...ddc

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal du begrunne dette? Er det flaut å bo i andre bydeler enn Fana og til nøds Ytrebygda ? Og burde det ikke hete Ytrebygden? Hva med Kalfaret? Holder det mål?

Hvorfor ikke Åsane? Jeg bor her og er veldig fornøyd. Det er også Bergens største bydel med mange ulike områder. Morvik/Tertnes er ofte mer preget av familier med penger, Ulset mer multikulturelt osv. Likevel opplever jeg totalt sett Åsane som ujålete og koselig. Det er lite press på merkeklær ol., skolene er mer opptatt av godt læringsmiljø enn nasjonale prøver og det er mye fin natur. Selv bor jeg i Nyborg og trives med at det er fritt og mye natur her.

Anonymkode: 0dadb...7d3

Skrevet

Ikke arna! Skolen er kjempestygg, og det er masse kriminalitet der. Tertnes er et veldig fint område.

Anonymkode: 355b3...ddc

Hvilken skole er kjempestygg? Det er vel 5 barneskoler i Arna, tror ikke noen av de er stygge. Ungdomsskolen skal straks rives og bygges ny, i mellomtiden går elevene på det nedlagte gymnaset. Ikke stygg den heller. 
Kriminalitet har jeg ikke vært plaget med. Vet det har vært litt kriminalitet på Lone, ved de blokkene de har fylt med narkomane. Men nå er det ikke der jeg har anbefalt noen å bo heller. 

Men jeg skal vel innrømme at jeg hadde samme holdning til Arna som de fleste andre, jeg mente det var en skikkelig drittplass. Jeg hadde imidlertid ikke noe som helst grunnlag for å mene dette. Nå har jeg bodd her i 16 år, og kunne aldri flyttet herfra. 

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Hvem» er dere? Vi bor på Søreide og barna trives selv om skolen er så som så. Jeg merker at jeg er for venstrevridd for dette området..

Kan trøste deg med at vi er flere som er venstrevridd på Søreide! Har etter noen år heldigvis funnet ut at vi er flere.

Anonymkode: d12c8...d6c

Skrevet

Kan trøste deg med at vi er flere som er venstrevridd på Søreide! Har etter noen år heldigvis funnet ut at vi er flere.

Jeg er ikke bare venstrevridd, jeg er rød. Veldig rød. Går fin å bo nær Søreide likevel. :) 

Anonymkode: b4cca...af5

Skrevet

Det blir Skjold på oss. Håper det går an å være ventrvridd der, tross at vi kan vinke til Ernas ektemann fra det nye huset. 

Takk for hjelp:-)

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke bare venstrevridd, jeg er rød. Veldig rød. Går fin å bo nær Søreide likevel. :) 

Helt topp område! Vi trives kjempegodt! Nært sjøen, men dessverre få fjell i denne delen av byen.... Fornøyd med skoler, barnehager og idrettstilbud. Er ikke venstrevridd.... 😂

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir Skjold på oss. Håper det går an å være ventrvridd der, tross at vi kan vinke til Ernas ektemann fra det nye huset. 

Takk for hjelp:-)

Oi! Kjapt besluttet! Tror Skjold er bra. Bygges mye der nå. Eneboliger gjøres om til leiligheter osv. Nært Bybanen. Blir sikkert bra. Velkommen til byen! 👍🙂

Skrevet

Samme her 😁👍🏻

Skrevet

Helt topp område! Vi trives kjempegodt! Nært sjøen, men dessverre få fjell i denne delen av byen.... Fornøyd med skoler, barnehager og idrettstilbud. Er ikke venstrevridd.... 😂

Er jo ikke langt til skikkelig fjell herfra (Vi har jo fjell, jeg bor på ett).  Beste turen min er å ta bussen til Gravdal. Så går jeg Lyderen, Damsgårdsfjellet, Løvstakken, Gullsteinen, ned Bønes og hjem. 

Koser meg med sjøutsikt og kjempetrivelig nabolag :)  Og kort vei til absolutt alt. Kan gå fek. til jobben uansett om den er i Dalen eller Kokstad/Sandsli.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...