Gå til innhold

Noen mellom 35 og 37 år som er bekymret for barnets helse? (Pga mors alder)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk mine to første da jeg var under 25, ingen tanker om noe defekter da men nå er jeg sinnsykt bekymret. Blir 37 en mnd etter termin.. hvilke type tester kan jeg ta hos fks gynekolog? 

Anonymkode: 948a9...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, du kan dra på tidlig scan rundt uke 12 for å sjekke neseben og nakke fold. Dette kan gi indikasjoner på om det er kromosomfeil. Kan høre om du kan ta NiPT testen? Morkakeprøve ellee fostervannsprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Jeg har og to fra før. Var 25 da siste kom. Nå er jeg 36, men blir 37 før barnet kommer. Jeg er bekymret, men var det da jeg skulle ha nr. 2 også.
 

Jeg skal be om ul i uke 12 for å sjekke.
 

Snakket med legen om fostervannsprøve, men han anbefalte det ikke fordi det medførte risiko for barnet. Han mente alderen ikke gjorde det nødvendig, og sa at de over 38 får tilbud om prøver på grunn av høy alder. 
 

 Jeg tenker at dersom de skulle se noe på ultralyden som gir grunn til bekymring, så vil jeg be om å få ta flere prøver. Jeg har lest litt om det og har skjønt det sånn at det er en prøve som kan tas av mor som kan avdekke noe, og at den er risikofri, og at fostervannsprøve avdekker mer, men også utgjør en risiko for barnet. 
 

Hvor langt er du på vei?

Jeg har ikke fått til å endre brukernavnet mitt,  men har termin i august😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er 36 nå, og blir 37 mnd før termin (har termin i oktober). Jeg har også to fra før som jeg fikk før jeg var 30. 

Jeg har også litt tanker angående det at det er litt større sjanse for at det skal være noe galt nå. Med de to første hadde jeg ikke tidlig ultralyd, men jeg har lyst til å prøve å få tatt det denne gangen. 

Jeg har hørt om NIPT-test, men såvidt jeg kan se, så koster det mange tusen kroner å få tatt det? 

Anonymkode: e31cd...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er også bekymret! 35, blir 36 ca 4mnd før termin. Har ei jente på 6år fra før. Men kan ikke huske jeg var så bekymret med henne. 

Endret av Gledespreder2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen sendte henvisning til tidlig ultralyd pga at jeg ønsket det pga alder, så det fikk jeg, så i nesten uke er jeg 11 uker på vei og skal på tidlig ultralyd. Så det gleder jeg meg veldig til! Håper jo å da se at alt står fint til! 

Jeg føler liksom at graviditeten er uvirkelig enda, og tenker som så at jeg får vente med å glede meg for mye til jeg i neste uke vet hva som er inni der. 

Det hjelper vel kanskje ikke på bekymringene at jeg ikke har noe særlig symptomer. Jeg har ømme bryster og er litt småkvalm iblant, men det er det. 

Anonymkode: e31cd...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Fastlegen sendte henvisning til tidlig ultralyd pga at jeg ønsket det pga alder, så det fikk jeg, så i nesten uke er jeg 11 uker på vei og skal på tidlig ultralyd. Så det gleder jeg meg veldig til! Håper jo å da se at alt står fint til! 

Jeg føler liksom at graviditeten er uvirkelig enda, og tenker som så at jeg får vente med å glede meg for mye til jeg i neste uke vet hva som er inni der. 

Det hjelper vel kanskje ikke på bekymringene at jeg ikke har noe særlig symptomer. Jeg har ømme bryster og er litt småkvalm iblant, men det er det. 

Anonymkode: e31cd...636

Åh, det kan jeg forstå er bekymrende. Men samtidig, så krysser jeg alt jeg har på at det ikke blir som forrige gang. Jeg var fri for kvalme i 3 uker før jul 2014, ellers gikk jeg å var kvalm hele tiden ut. Halsbrann og sprengte i brøst. Jeg har begynt å se tendenser alt, og jeg er i uke 4, tror jeg. Har bestilt legetime.

Men full forståelse for bekymring. Tenker hele tiden at det ikke er sikkert det går like bra denne gang, selv om at de fleste gangene bruker det å gå bra. :) masse lykke til på UL. 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...