Anonym bruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Jeg er med i en rampenissegruppe på Facebook og der tar jo folk helt av! Det er så typisk norsk å adoptere utenlandske skikker og så overdrive de så vannvittig. Rampenissene har alt flyttet inn, i midten av november, i fullt møblerte hus og mange av dem i karantene. Diskusjonen går høyt når det gjelder bruken av munnbind og karantene på dukkene. Noen mener at alven er magisk og ikke trenger karantene, mens andre argumenterer sterkt for at barna er opptatt av smittevern og at karantene gjelder for alle. Jeg syns det blir så tåpelig, både å innrede hus, skikken heter Elf on the shelf, altså bor han på en hylle når han ikke ramper, og sette i gang med karantenehotell og styr. Har dere rampenisse og hva er deres skikk? Vår ramper om natten og sitter på hyllen på barnerommet om dagen. Uten hus og uten karantene 🥴😷😯 Anonymkode: 9a27c...841
Anonym bruker Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 Korona skal ikke få ødelegge jula.. Så rampenissen holder på å flytte inn i et hus nå.. Jobber om natten. Artig for meg og ungen 👏 Han skal ikke i noe karantene.. Det er bare tull.... Anonymkode: 60dd2...127
Anonym bruker Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 Nå er jo det ikke kun en amerikansk tradisjon. De skandinaviske gårdene har hatt «nisser» siden tidlig 1800-tall, hvor nissene ville finne på tull og tøys hvis de ikke fikk grøt eller hvis noen var frekk mot nissene. Dette har jo videre utviklet seg til «rampenisser», eller «drillenisser» som de kalles i Danmark for eks. Enig i at det er for tidlig. Her flytter han inn noen dager før 1 desember, så han kan gjøre i stand huset sitt inni veggen. Anonymkode: f92ae...296
Anonym bruker Skrevet 20. november 2020 #4 Skrevet 20. november 2020 Flytter inn 1. des. Anonymkode: 6958d...41c
Anonym bruker Skrevet 20. november 2020 #5 Skrevet 20. november 2020 Vi dropper karantene, vi har ikke vært i en og det er lite smitte her. Ungene på 4 vet at det er korona og at bent høie og Erna Solberg lager rare regler vi må følge feks i barnehagen. Ellers i hverdagen tenker de ikke på korona. jeg har flere venner i USA, de er berørt av korona på en helt annen måte. De bruker munnbind på skolen selv om de er 5 år, flere har vært hjemme fra skolen fra mars-oktober uten å møte vennene sine. Alle kjenner flere som er døde av korona osv. så mulig barna det trenger litt bearbeiding på en morsom måte gjennom elf. elfen vår kommer neste uke. Han legger fram litt spade, snekrer litt og styrer litt på nattestid. Uten å vise seg. Første desember kommer han med julekalendere til ungene (kjøpte). jeg kjøpte en liten trekasse som jeg hang døra på inni. Pyntet med bomull (snø), og et gjerde osv (kjøpt på rusta), liten lyslenke osv. ellers kjøper vi ikke ting til elfen. vi har ikke pakkekalender, men han dukker opp med litt småting noen ganger i desember. Lørdagsgodt på lørdager som han putter på rare plasser eller lager skattekart, legger en ting i skoene deres, klipper i stykker tannbørsten og kommer med ny osv. jeg har ikke særlig plan, har en liten eske med diverse godteri, noen hvite sokker jeg klippet hull i til lucia i fjor, julebøker vi alltid leser osv då har jeg noe på lur om fantasien ikke er på topp. vi gjør det enkelt og styrer ikke mye. Første året var de 2 år og syntes det var nok å lete etter elfen, i fjor la vi listen lavt på hva vi fant på. Sko på rekke, laget togbane under kjøkkenbordet osv. Anonymkode: 3e3d3...664
Anonym bruker Skrevet 20. november 2020 #6 Skrevet 20. november 2020 Hos oss kommer rampenissen i dag, 10 dager før 1. desember, og sitter i karantene i en glasskrukke fram til han begynner å rampe den 1. desember 😊 For meg er det en anelser viktigere at ungene syns det er gøy, enn at en vilkårlig dame på DIB syns det er teit 😂🤷♀️ Anonymkode: 3c182...5d2
Anonym bruker Skrevet 20. november 2020 #7 Skrevet 20. november 2020 Rampenissen flytter inn fra fjøset den 1.desember. Karantene og munnbind?? Det er bare snålt🤦♀️ Anonymkode: b1d71...e4b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2020 #8 Skrevet 20. november 2020 Vi har hatt rampenisser i mange år, lenge før jeg viste det var noen amerikansk greie. De bor i ei luke oppi taket og kommer kun frem for å gjøre rampestreker om natten. Dvs det er ingen fysisk nisse, men bare fantasien. Noe dager har de til og med glemt å gjøre noen rampestrek! Vi gjør ikke så voldsomt mye ut av det, men herregud det er stas når de kommer natt til 1.desember! Så drar de hjem med julenissen natt til julaften, men legger selvsagt igjen mange pakker dersom ungene har vært "snille" i desember. Jeg har ingen planer for rampestreker noen år, men tar det på sparket. Anonymkode: 7d5ea...b1c
Anonym bruker Skrevet 20. november 2020 #9 Skrevet 20. november 2020 Uavhekgi av hvordan man gjør eet synes jeg det er bra med alle som leker litt ekstra nå som mye annet ikke er mulig. Om rampenissen har munnbind eller bor i dukkehuset må da være helt opp til hver familie. Anonymkode: 6ca90...102
Anonym bruker Skrevet 20. november 2020 #10 Skrevet 20. november 2020 Det fremstår da ganske sært å la seg provosere av hva andre familier synes er festlig og liker å gjøre? Fuglene vite at vi ikke har for mye moro i verden for tida. Anonymkode: 0f1f9...716
Jaina Skrevet 21. november 2020 #11 Skrevet 21. november 2020 Vi har hatt rampenisse eller alver, noen år nå og barnet gleder seg veldig til de kommer. Her har alvene satt opp døra si i natt og barnet er i ekstase. Hun har tegnet til de og skrevet ønskeliste som hun har lagt utenfor døren. Jeg lar meg ikke påvirke av andres meninger og skikker ang dette, vi gjør det som er rett for vårt barn. Ingen karantene på alvene, de er magiske. Meg og mannen min har det like morsomt hvert år med å finne på ting som alvene gjør om natta. Bare det å se ansiktet til datteren vår om morningen er belønning nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå