Gå til innhold

Bruker jeg munnbind feil på noen måte? Jeg blir så uvel og dårlig når jeg bruker det.

Anbefalte innlegg

I dag måtte jeg bruke munnbind i ca en time. Men blir så dårlig når jeg har det på i mer enn fem minutter. Blir veldig svimmel og føler meg kvelt. Får hodepine. Denne følelsen varer et par timer etter jeg har tatt det av også. Blir  veldig tungpustet rett og slett. 

Anonymkode: cbb0d...ff0

Fortsetter under...

Det har sikkert med at du puster inn karbondioksid, du får for lite frisk luft inn pga maska, da oppstår symptomene du nevner der. 

Anonymkode: 4381c...c2a

Tror ikke du bruker det feil. Hvordan munnbind bruker du? Jeg synes det er vanskelig å puste i munnbind, men det er lettere med munnbind laget av tøy.  

Anonymkode: 338b1...0c7

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det har sikkert med at du puster inn karbondioksid, du får for lite frisk luft inn pga maska, da oppstår symptomene du nevner der. 

Anonymkode: 4381c...c2a

Og hvordan fikser man det? Jeg var på mammografi og ultralyd i dag og måtte ha på maske hele tiden. Tok ca en time. Men var dårlig lenge etterpå i tillegg til hele tiden på sykehuset. Har opplevd det samme da jeg var på kjøpesenteret en stund fordi jeg måtte finne en gave. 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tror ikke du bruker det feil. Hvordan munnbind bruker du? Jeg synes det er vanskelig å puste i munnbind, men det er lettere med munnbind laget av tøy.  

I dag brukte jeg et av tøy, men har brukt kirurgiske ellers. Like ille.

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I dag brukte jeg et av tøy, men har brukt kirurgiske ellers. Like ille.

Kan det være bedre med measke med ventil kanskje?

Anonymkode: 04aa2...626

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan det være bedre med measke med ventil kanskje?

Er det lettere å puste gjennom? Jeg har litt nedsatt hjertefunksjon. 

Det er nok en vane og mest psykisk.

Kirurger operer i timesvis med kirurgiske munnbind, du får selvsagt ikke mindre oksygen om du bruker munnbind. 

Anonymkode: 65869...329

Jeg har samme problem som deg. Jeg synes de i tøy er verst. 

Hadde kikhoste med komplikasjoner for et års tid siden og sliter fremdeles med hoste og dårlig lungekapasitet. Mulig det er derfor. Jeg unngår munnbind. Samboer handler dagligvarer. Alt annet kjøper jeg på nett.

Anonymkode: 5744f...a03

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det lettere å puste gjennom? Jeg har litt nedsatt hjertefunksjon. 

Det vet jeg desverre ikke, har ikke prøvd det. Men jeg har sett tufte ansiktsmaske bli anbefalt her inne, av ei eller flere som synes den er bedre å puste gjennom.

Vi må bruke det på jobb nå, og jeg blir som deg, men for meg er nok mest psykisk, følelse av å ikke få puste skikkelig. Jeg puster alltid igjennom nesen og jeg syns ikke det er då lett med munnbind, puster jeg med munnen så blir det så varmt. Kan heldigvis ta det av mellom pasientene så får puste da. All ære til dere som bruket det flere timer om dagen i strekk.

Anonymkode: df582...caa

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi må bruke det på jobb nå, og jeg blir som deg, men for meg er nok mest psykisk, følelse av å ikke få puste skikkelig. Jeg puster alltid igjennom nesen og jeg syns ikke det er då lett med munnbind, puster jeg med munnen så blir det så varmt. Kan heldigvis ta det av mellom pasientene så får puste da. All ære til dere som bruket det flere timer om dagen i strekk.

Anonymkode: df582...caa

Jeg må innrømme at jeg gikk på do flere ganger i dag og tok det av for å få luft.

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har samme problem som deg. Jeg synes de i tøy er verst. 

Hadde kikhoste med komplikasjoner for et års tid siden og sliter fremdeles med hoste og dårlig lungekapasitet. Mulig det er derfor. Jeg unngår munnbind. Samboer handler dagligvarer. Alt annet kjøper jeg på nett.

Anonymkode: 5744f...a03

Jeg er tannlege, og godt vant til å bruke munnbind. På jobb har jeg ingen problemer med munnbindene, men jeg sliter også med de jeg har kjøpt i tøy (Wolford).

Anonymkode: 95a49...8d8

Annonse

Du endrer ikke pustemønster mens du har munnbind på, da? Puster veldig dypt og litt fortere enn vanlig? Hyperventilerer litt? Da kan man bli både kvalm, svimmel og uvel og føle at man ikke får nok luft, mens sannheten er at du puster for mye. Prøv å øve deg hjemme når du sitter i sofaen, vasker opp osv, og prøv å puste så normalt som mulig. Du får ikke oksygenmangel av å bruke maske. 

Anonymkode: a0de7...565

Jeg teor det bare skyldes at det er uvant. Mulig du puster grunnere eller dypere enn vanlig også. Det gårcseg til når du har brukt det en stund.

Anonymkode: 8673e...05c

Pust godt med munnen . Helt vanlig symptomer du opplever. Det går seg til etterhvert når du blir vant til masken. Hilsen sykepleier .

Anonymkode: 91f5e...df5

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

I dag måtte jeg bruke munnbind i ca en time. Men blir så dårlig når jeg har det på i mer enn fem minutter. Blir veldig svimmel og føler meg kvelt. Får hodepine. Denne følelsen varer et par timer etter jeg har tatt det av også. Blir  veldig tungpustet rett og slett. 

Så la vær å bruke det da... 

Anonymkode: 5534d...817

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så la vær å bruke det da... 

Anonymkode: 5534d...817

Det er ikke alltid man kan la være. Hi var på sykehus og måtte bruke det. 

• Opprett ny...