Gå til innhold

Hvorfor skriver ingen av de store avisene om den danske forskningen på munnbind?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Denne studien er jo i prinsippet bortkastet, det skriver jo de selv også. De kan ikke konkludere med noe, sånn egentlig, i verken ene eller andre retningen. F.eks. kan de ikke konkludere med om det har noen effekt med munnbind når man ikke kan holde 1 m avstand, og det er jo i nettopp de tilfellene vi blir pålagt å bruke munnbind 🤷‍♀️

Anonymkode: 47fc1...da1

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har det noe å si om det ikke kan bekreftes at det beskytter? Skader det deg å bruke det?

Anonymkode: c792f...8f8

Det kan det gjøre, ja. Ingen klarer å bruke det korrekt, man peller på det, og da øker sjansen for å føre viruset opp til ansiktet. 

Anonymkode: 83b29...391

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan det gjøre, ja. Ingen klarer å bruke det korrekt, man peller på det, og da øker sjansen for å føre viruset opp til ansiktet. 

Det øker risikoen for dem, ja, men ikke deg hvis du bruker ditt korrekt. For dem som bruker munnbind 100 % riktig, vil det ha en viss beskyttende effekt for den personen. Ellers hadde jo de ikke blitt brukt av helsepersonell heller.

Annonse

Avisene har nok unngått å omtale studien fordi flere vitenskapelige tidsskrift har nektet å trykke den. Jeg kjenner ikke årsaken til at blant annet Lancet unngår å publisere studien, men det kan tyde på at den er for svak, eller at utførelsen ikke har vært solid nok. 

Anonymkode: 32d6e...abf

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har det noe å si om det ikke kan bekreftes at det beskytter? Skader det deg å bruke det?

Hvorfor svarer du så surt?

Anonymkode: c7dab...6bc

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det øker risikoen for dem, ja, men ikke deg hvis du bruker ditt korrekt. For dem som bruker munnbind 100 % riktig, vil det ha en viss beskyttende effekt for den personen. Ellers hadde jo de ikke blitt brukt av helsepersonell heller.

INGEN bruker det riktig. INGEN. 

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får du fortelle landets leger, tannleger, tannpleiere, sykepleiere etc at de kan droppe munnbind. Ærlig talt. Det er ikke vanskelig å bruke munnbind. Hvis du selv sliter så stort får du heller droppe det, og holde deg unna steder hvor det er påbudt eller anbefalt. 

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen, faktisk? Om du mener at vi skal ta deg på alvor så får du jo bli litt mer edruelig i påstandene dine. 

Anonymkode: fc45b...85e

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor svarer du så surt?

Anonymkode: c7dab...6bc

Det er da ikke surt svart, men hvis studien ikke viser Økt smitte, så kan man like greit  bruke munnbind. I tillegg er ikke studien anerkjent som en godt dokumentert studie. Så i stedet for å sette sin lit til dårlig forskning, skader det å bruke munnbind? 

Anonymkode: ea2f3...e99

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen, faktisk? Om du mener at vi skal ta deg på alvor så får du jo bli litt mer edruelig i påstandene dine. 

Se deg rundt. Klarer du det selv? Er du alltid gullende ren på hendene når du tar det på? Hver gang? Klarer du å ikke ta på det? Rette på det? Det sklir aldri ned eller opp når du bøyer deg? Er du alltid ren på hendene når du tar det av? Kaster du det i søppelet, og tar et nytt når du trenger det igjen? Eller legger du det i en pose og vasker det på minst 60 grader for hvert bruk?

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Se deg rundt. Klarer du det selv? Er du alltid gullende ren på hendene når du tar det på? Hver gang? Klarer du å ikke ta på det? Rette på det? Det sklir aldri ned eller opp når du bøyer deg? Er du alltid ren på hendene når du tar det av? Kaster du det i søppelet, og tar et nytt når du trenger det igjen? Eller legger du det i en pose og vasker det på minst 60 grader for hvert bruk?

Selvsagt. Jobber på sykehuset. 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Selvsagt. Jobber på sykehuset. 

Gratulerer! Men jeg tror ikke på deg. Og jeg tør vedde på at du kommer til å tenke på ordene mine neste gang du peller på munnbindet ditt når du sitter på bussen, eller bruker det samme to ganger, eller ikke er nyvasket på hendene. 

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt gjør jeg alt det. Jeg er da ikke evneveik? MÅ jeg rette på det, så spriter jeg selvsagt hendene først, men som regel sitter det helt ok. Har en god nese å feste det på, tydligvis ;) 

Eller, jeg spriter/vasker ikke hendene før jeg tar det av, det gjør jeg etterpå. Akkurat slik som informasjonsvideoen fra FHI sier at man skal. Og selvsagt kaster jeg det i søppelet, jeg bruker kun engangs. 

Du syns virkelig at dette er så kjempevanskelig at du ikke tror at andre klarer noe du tydeligvis strever med? 

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gratulerer! Men jeg tror ikke på deg. Og jeg tør vedde på at du kommer til å tenke på ordene mine neste gang du peller på munnbindet ditt når du sitter på bussen, eller bruker det samme to ganger, eller ikke er nyvasket på hendene. 

Jeg blir forbløffet over folk som oppriktig synes munnbind er så vanskelig. Hvordan fungerer dere egentlig ellers i dagliglivet?

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Selvsagt gjør jeg alt det. Jeg er da ikke evneveik? MÅ jeg rette på det, så spriter jeg selvsagt hendene først, men som regel sitter det helt ok. Har en god nese å feste det på, tydligvis ;) 

Eller, jeg spriter/vasker ikke hendene før jeg tar det av, det gjør jeg etterpå. Akkurat slik som informasjonsvideoen fra FHI sier at man skal. Og selvsagt kaster jeg det i søppelet, jeg bruker kun engangs. 

Du syns virkelig at dette er så kjempevanskelig at du ikke tror at andre klarer noe du tydeligvis strever med? 

Se deg rundt. Åpne øynene. Folk greier ikke å bruke munnbind korrekt. Men selvsagt, her inne klarer alle det. *Ironi 🙄

4 minutter siden, Lessismore skrev:

Se deg rundt. Åpne øynene. Folk greier ikke å bruke munnbind korrekt. Men selvsagt, her inne klarer alle det. *Ironi 🙄

Det er jo ærlig talt ikke så vanskelig? Akkurat hva er det du sliter med?

Hva andre gjør kan jeg ikke gjøre noe med. Jeg passer på meg selv og mine. Kanskje et eksempel til etterfølgelse? 

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ærlig talt ikke så vanskelig? Akkurat hva er det du sliter med?

Hva andre gjør kan jeg ikke gjøre noe med. Jeg passer på meg selv og mine. Kanskje et eksempel til etterfølgelse? 

Altså, JEG klarer meg fint, jeg. 😉 
Men ta en god titt rundt deg selv. Observer hva folk gjør. Der jeg jobber er det fullt av folk med gode utdannelser. Smarte mennesker. Selv de peller og retter på munnbindet. Tar det av og på igjen. Går med det på haka og hengende fra øret. 
Ta en titt rundt deg på butikken. Eller i kollektivtransporten. 

Flott at du klarer det. Tommel opp. 

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå bruker jeg kun munnbind på jobb. Spriter hendene, tar på munnbind. Rører det ikke før jeg skal ta det av. Da spriter jeg hendene, tar det av og kaster det, og spriter hendene på nytt.

17 minutter siden, Lessismore skrev:

Men ta en god titt rundt deg selv. Observer hva folk gjør. Der jeg jobber er det fullt av folk med gode utdannelser. Smarte mennesker. Selv de peller og retter på munnbindet. Tar det av og på igjen. Går med det på haka og hengende fra øret. 

Men da er vi to flinke, i det minste? Man kan ikke hjelpe for hva andre gjør, man kan kun styre seg selv. 

Og ærlig talt så følger jeg ikke så mye med på hva andre gjør at jeg kan påstå at ingen andre klarer å bruke munnbind korrekt . 

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tyv tror hver mann stjeler?

Det er ikke rakettforskning å bruke munnbind riktig, altså, og om noen bruker det feil, hvordan påvirker det deg? Om du bruker ditt riktig og holder dine egne hender rene så går det ikke ut over deg på noe vis om andre skulle slumpe til å plukke på sitt. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gud, du er kjedelig. Og talentløs i omgang med munnbind, tydeligvis.

Anonymkode: 25cc4...9d4

1 time siden, Lessismore skrev:

58 minutter siden, Lessismore skrev:

Så DU klarer deg fint, men alle andre får det ikke til? Var ikke det litt rart, da? 

• Opprett ny...