Gå til innhold

Lager du mat fra bunnen, eller blir det mye ferdige produkter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker du fiskekaker, pølser, karbonader osv. Eller lager du retter fra grunnen av? 

Noen gode tips/oppskrifter?

Jeg syns at det komme på og å lage middag Er et skikkelig herk. Mannen min er kjempeflink ned smaker, og lager alt fra grunnen av, men han har blitt kronisk syk så jeg må «steppe up» på kjøkkenet. 

Anonymkode: f7a3c...6c3

Skrevet

Lager det meste fra bunnen av. Vi kan godt ha pølser en sjelden gang, men lager egne kjøttkaker, karbonader, sauser osv. Pasta lager jeg ikke selv. 

Jeg lager mye ovnsbakt mat i hverdagen. Da lager maten seg selv. 

Anonymkode: e33d4...a03

Skrevet

Blir en god blanding,  men ja , blir en del karbonader, kjøttdeig og sånt i hverdagen.  Kjøper ikke pose saus da, bortsett fra bearnaise.  

Anonymkode: 4f9b9...cf5

Skrevet

Lager veldig lite fra bunn, bruker mye Fjordland, Rema ferdigretter, sauser på glass, fryste grønnsaker, ferdigkuttet salat, ferdiggrillet kylling etc.

Denne uka har vi hatt ostesnitzler med blomkål/brokkoli/gulrøtter og potet, asiatisk ovnsbakt laks med ris og salat, Fjordland risgrøt, i morgen blir det pulled pork (ferdigkjøpt) i bao buns (Hattings, litt skeptisk), med syltede grønnsaker, og fredag chrispy duck (kit kjøpt på Rema). Helga vet jeg ikke, én kjøttfri dag til helst, så pastasalat muligens.

Vi er bare en voksen og to skolejenter slik at det som regel holder med én pakke ferdig lapskaus f.eks. Nyeste favoritt er remas ferdige thaigryte som jeg har ekstra grønnsaker i og ris til. Jeg er ikke veldig glad i eller flink til å lage mat, så gjør det beste ut av det. Klinker til av og til om jeg får ånden over meg. Eneste jeg lager selv er pizzabunn, synes ingen av de ferdige er gode.

Anonymkode: c13ec...61d

Skrevet

I helgene inklusive fredag lager vi alltid fra bunnen av. Da pleier jeg og mannen å kokkelere sammen. Ofte ting som tar litt tid. Mens i hverdagene blir det noen ganger hjemmelaget og noen ganger ferdige ting feks kjøttkaker, fiskekaker og lignende. Da har vi som regel mye mindre tid.

Hvis du vil ha inspirasjon til god mat anbefaler jeg trines matblogg. Vi lager mye forskjellig derfra!

Anonymkode: 42eb1...95d

Skrevet

Jeg lager det meste fra bunn da jeg liker å vite hva som er inni maten. Når vi har skikkelig dårlig tid noen dager blir det f.eks. omelett med ordentlig brød. Jeg tror Fjordland ikke er så ille men rett og slett for dyr for en hel familie. Ville foretrekket det fremfor Toro som er bare masse salt, smaksforsterkere og stivelse.

Anonymkode: 1cd05...540

Skrevet

Jeg lager endel fra bunnen av, men bruker og noe ferdigprodukter.

ovnsbakt laks med søtpotetbåter og ovnsbakte grønnsaker
fylt søtpaprika med salat
panert kyllingfilet i strimler og salat i wraps eller lompe
shakshuka med squash
kotelett med blomkålmos og couscous m/løk og paprika
stekt ris
kyllinglår med ris og salat
burger med kyllingfilet og sprøbakte grønnsaksfries
blomålris med grønnsaker og skinke eller pølse
grønnsaksris med kyllingfilet

Anonymkode: dff5a...1fd

Skrevet

En god blanding. I hverdagen blir det ferdiglagde kjøttkaker framfor hjemmelagde. Fiskekaker, fiskepudding og fiskegrateng lager jeg aldri fra bunnen. 

Pizzabunn lager vi selv, men bruker ferdiglaget pizzasaus. Tomatsuppe kan vi lage selv, men bruker gjerne en base til blomkålsuppe. Til ulike «krydrede» retter bruker vi også base - rett og slett fordi vi ikke har alt mulig rart av ulike krydre. Mens lasange lager vi fra bunnen (minus lasange-platene.

Ellers bruker vi mye ren fisk og rent kjøtt. Kjøpt lokalt - gjerne på Reko-ringen. 

Anonymkode: 91de9...132

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En god blanding. I hverdagen blir det ferdiglagde kjøttkaker framfor hjemmelagde. Fiskekaker, fiskepudding og fiskegrateng lager jeg aldri fra bunnen. 

Pizzabunn lager vi selv, men bruker ferdiglaget pizzasaus. Tomatsuppe kan vi lage selv, men bruker gjerne en base til blomkålsuppe. Til ulike «krydrede» retter bruker vi også base - rett og slett fordi vi ikke har alt mulig rart av ulike krydre. Mens lasange lager vi fra bunnen (minus lasange-platene.

Ellers bruker vi mye ren fisk og rent kjøtt. Kjøpt lokalt - gjerne på Reko-ringen. 

De siste ukene har vi feks hatt:

-risotto med lags og gulrøtter. Ferdig risotto-blanding som kokes. Laksebitene lger seg selv i ovnen 

- koteletter med poteter og grønnsaksblanding. Bruner kotelettene lett og lar de langsteke i ovnen. 

-ferdiglagde karbonader med Nora «hjemmelaget» potetmos.

- fiskesuppe. Base fra Toro, putter oppi fiskeretter som er nedfryst etter tidligere fiskemiddager 

-taco. Kylling, santa maria kit og lefser. Masse grønnsaker

- lettsaltet torsk med gulrøtter, bacon og potet

- pasta med kjøttdeig og ferdig saus fra Barilla

- ørret med ris og agurksalat 

- hjemmelaget grønnsakssuppe. Ulike harde grønnsaker i stooooor kjele. Litt pølsebiter, suppekjøkken eller flesk puttes oppi på slutten

- Fisher and chips. Ferdig panert fisk stekes i ovnen med båtpoteter

Skrevet

Uten en del ferdigmat hadde jeg ikke fått døgnet til å gå opp. Jeg bruker god gammeldags fiskegrateng, fiskekaker, fiskepinner (barnas favoritt), tomatsuppe/gryter/sauser fra Toro, en gang i blant frossenpizza og sikkert andre ting også. Jeg er glad i å lage mat, men med mann som reiser (ikke i koronatider - men ellers), tre barn med flere aktiviteter og full jobb selv er det ikke timer nok i døgnet til å lage alt fra bunnen av. Tror det skal bli folk av mine barn også😀

Anonymkode: 69c82...333

Skrevet

Lager selvsagt alt selv, ja. Ingen grunn til å spise dårlig. At man er i jobb og har barn er ikke en unnskyldning for å spise halvdårlige ferdige erstatninger for ordentlig mat. Tvert i mot burde et aktivt liv bety at man sørget for å ikke dytte i seg dårlig mat. Jeg har også over 100 prosent jobb og tre barn jeg følger opp, kjører og henter, samt at jeg er trener og har andre verv. Jeg ser ikke hva det har med saken å gjøre, det er ikke sånn at man må velge mat eller verv.

Anonymkode: df8ae...ebd

Skrevet

Lager det meste fra bunnen. Syns ferdigmat er dyrt og sjelden like godt. Hender vi kjøper noen fiskekaker, mest fordi jeg ikke gidder å stå og steke. Men kjøttkaker og karbonader lager jeg selv.

Anonymkode: 7d164...489

Skrevet

Takk for mange gode tips! 😁

Jeg skal forsøke å finne kokkeleringsgleden.. 

HI

Anonymkode: f7a3c...6c3

Skrevet

Bruker en del halvfabrikata, men sjelden helt ferdigmat. 

I går hadde vi eks stekt laks, pasta (kjøpt) og posesaus. Frossen grønnsaksblanding som tilbehør. Ferdig middag på 15 min. 

Anonymkode: 47648...242

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lager det meste fra bunn da jeg liker å vite hva som er inni maten. Når vi har skikkelig dårlig tid noen dager blir det f.eks. omelett med ordentlig brød. Jeg tror Fjordland ikke er så ille men rett og slett for dyr for en hel familie. Ville foretrekket det fremfor Toro som er bare masse salt, smaksforsterkere og stivelse.

Anonymkode: 1cd05...540

Når jeg var liten var det nok mye salt i toro, men det er det ikke lenger. De har gradvis hatt mindre og mindre salt i produktene sine så man har blitt vant til det.

De hadde et forsøk her hvor folk, både kvinner, menn og barn fikk smake på 30 år gammel toro og dagens toro, de holdt på å steile av smaken på den gamle retten, det smakte så salt...

Nå står det på toroposene at om de lages med kjøttdeig uten salt anbefaler de å ha i litt salt for smakens skyld.

Men for å svare på spørsmålet til HI, her i huset blir det en god blanding. Kjøttkaker og fiskekaker lager jeg ikke, men jeg lager karbonader og hamburgere. Jeg bruker uhyre sjelden posesaus, som regel lager jeg sauser fra bunnen. Gryteretter o.l. kan jeg ha en pose på av og til, f.eks er 17-åringen her i huset veldig glad i den meksikanske gryten til Toro, men jeg lager det meste selv der også

Denne uken har vi hatt fiskepinner og fiskegrateng (samme dag) fra frysedisken til middag en dag, de andre dagene hadde vi kjøttdeig, tomatsaus og spagetti og hjemmebakt brød med eggerøre som var laget fra bunnen

Anonymkode: 27c97...578

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lager selvsagt alt selv, ja. Ingen grunn til å spise dårlig. At man er i jobb og har barn er ikke en unnskyldning for å spise halvdårlige ferdige erstatninger for ordentlig mat. Tvert i mot burde et aktivt liv bety at man sørget for å ikke dytte i seg dårlig mat. Jeg har også over 100 prosent jobb og tre barn jeg følger opp, kjører og henter, samt at jeg er trener og har andre verv. Jeg ser ikke hva det har med saken å gjøre, det er ikke sånn at man må velge mat eller verv.

Gratulerer med dagens mest hånlige innlegg. Flott at du er superwoman men holdningen din forteller meg at noe vesentlig mangler hva gjelder personlighet.

Anonymkode: 9caa6...f8c

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lager du ulike typer pasta eller holder du deg for eksempel kun til tagliatelle? 

Anonymkode: 43c41...b5c

Skrevet

Det blir en blanding. Jeg lager absolutt ikke alt fra bunnen av, det hadde jeg aldri i verden hatt tid til. Jeg kjøper for eksempel ferdig pasta i butikken. Det hender også at jeg kjøper både kjøttkaker og fiskekaker ferdig. Sauser, supper og gryteretter lager jeg alltid fra bunnen av. Helt ferdig ferdigmat som for eksempel Fjordland spiser vi nesten aldri, men det er mest fordi det er så dyrt. Er jeg alene hjemme kan jeg fint kjøpe meg en Fjordlandmiddag jeg.  

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lager du ulike typer pasta eller holder du deg for eksempel kun til tagliatelle? 

Anonymkode: 43c41...b5c

Lager mest tagliatelle, men også lasagneplater og ravioli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...