Gå til innhold

Min datter på 16 har tatt korona test. Jeg har ikke tilgang til hennes svar på helenorge.no, og hun har ingen bank.id som fungerer..

Anbefalte innlegg

Hvordan får hun da logget inn for å sjekke svar? Kan jeg ringe helsenorge i morgen og få adgang til å sjekke hennes svar? Å skaffe ny bank.id kan vel ta litt tid..

Anonymkode: e7a4a...7d8

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan får hun da logget inn for å sjekke svar? Kan jeg ringe helsenorge i morgen og få adgang til å sjekke hennes svar? Å skaffe ny bank.id kan vel ta litt tid..

Hvordan skal du legitimere deg over telefon slik? Du får ikke adgang til hennes helsenorge så enkelt. Hvor bor dere? Vet du om resultatene kan legges inn på fürst? 

Anonymkode: 37b19...888

De ringer jo om hun er positiv. Hører dere ingenting i løpet av 3 dager er den negativ. Før sikkerhets skyld kan dere da ringe legekontoret og sjekke.  

Også får dere bestilt ny bankid nå, så har dere til neste gang 

Anonymkode: 80a46...925

Hvordan skal du legitimere deg over telefon slik? Du får ikke adgang til hennes helsenorge så enkelt. Hvor bor dere? Vet du om resultatene kan legges inn på fürst? 

Anonymkode: 37b19...888

Det er vel i tilfelle datteren som må ringe selv.

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På kommunen sine sider her jeg bor står det at hvis man ikke kan bruke helsenorge, så skal man ringe fastlegen og få svaret der.

Anonymkode: 31b31...74b

Ja jeg tenkte jo at om jeg ringer, kan hun bekrefte at det er greit for henne. Hun er jo uansett hjemme nå pga karantene etter test. Dessuten var det jo jeg som bestilte test for henne.. Det var tydeligvis greit selv om hun er 16.

At man har "fri" fra karantene hvis man ikke har hørt noe etter 3 dager er bare tull. Det hoper seg opp med mange som testes nå, og det kan gå opptil 5 døgn før man får svar sa de på teststasjonen, og man SKAL ha svaret før man bryter karantenen. 

Hi

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja jeg tenkte jo at om jeg ringer, kan hun bekrefte at det er greit for henne. Hun er jo uansett hjemme nå pga karantene etter test. Dessuten var det jo jeg som bestilte test for henne.. Det var tydeligvis greit selv om hun er 16.

At man har "fri" fra karantene hvis man ikke har hørt noe etter 3 dager er bare tull. Det hoper seg opp med mange som testes nå, og det kan gå opptil 5 døgn før man får svar sa de på teststasjonen, og man SKAL ha svaret før man bryter karantenen. 

Hi

Du ringer jo fastlegen, ikke helsenorge

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På kommunen sine sider her jeg bor står det at hvis man ikke kan bruke helsenorge, så skal man ringe fastlegen og få svaret der.

Oki. Jeg får ringe helsenorge først i morgen, og fastlegen etterpå, og om de må prate med henne personlig får jeg gi henne telefonen. 

Hi

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Ja, men da venter du 5 dager da. 🙄 Her var det 3 dager, derfor jeg skrev det. 

Du har jo fått beskjed fra teststasjonen om hva som gjelder, så er bare å forholde seg til det. Ring fastlegen om noen dager. 

Tydeligvis forskjellige regler rundt om kring. 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ringer jo fastlegen, ikke helsenorge

De har en linje hos helsenorge for spørsmål. Fikk beskjed om å ringe denne, når jeg spurte på chatten der inne hva man gjør når man ikke har tilgang... 

Ja, men da venter du 5 dager da. 🙄 Her var det 3 dager, derfor jeg skrev det. 

Du har jo fått beskjed fra teststasjonen om hva som gjelder, så er bare å forholde seg til det. Ring fastlegen om noen dager. 

Tydeligvis forskjellige regler rundt om kring. 

Du skal vente til du har fått svar! Ikke vente 3 dager, 5 dager... Antall dager er uvesentlig, du skal selvfølgelig ha mottatt svaret 🙄🙄🙄🙈 haff.. 

Har du ikke tilgang via din bankid da? Jeg kan i hvert fall sjekke min tenåring. Ikke på alt, men tenker vel akkurat denne testen har du mulighet å sjekke som foresatt

Endret av prekæs

Annonse

Jeg får ringe legesenteret og/eller helsenorge i morgen. Testen er bestilt under mitt telefonnummer. Siden hun bare er 16, ligger ikke hennes telefonnummer inne på legekontoret. Vet om flere som har måttet vente i flere dager på svar nå, fordi det er mange som testes. Noen som har ventet lenge på å få svar på tekstmelding uten å få noe, så har de fått logget seg inn på helsenorge, og der har svaret ligget ei stund. Det var bare derfor jeg lurte på om noen her inne har vært borti det samme, og om det går an å logge inn på annen måte. 

Hi

4 minutter siden, prekæs skrev:

Har du ikke tilgang via din bankid da? Jeg kan i hvert fall sjekke min tenåring. Ikke på alt, men tenker vel akkurat denne testen har du mulighet å sjekke som foresatt

Nei dessverre, man har begrenset tilgang til opplysninger når barna er mellom 12 og 16, og mister all tilgang til opplysninger den dagen de fyller 16. Hun fyllte 16 for et par uker siden. 

Hi

39 minutter siden, prekæs skrev:

Ingen tilgang når de har fylt 16. Men BankID kan hun jo opprette i nettbanken, hun har vel en eller annen form for nettbank?

2 minutter siden, amandine skrev:

Ingen tilgang når de har fylt 16. Men BankID kan hun jo opprette i nettbanken, hun har vel en eller annen form for nettbank?

Det har vært noe tull, så hun har ikke fått seg vipps enda heller. Hun har kun eget bankkort, med kodebrikke, men kodebrikken virker ikke. Den kan visstnok slutte å virke hvis den ikke har vært i bruk på lenge mente søstra mi. Ingen kodebrikke, ingen mulighet for å lage bankid på mobil heller 🤔

Her får vi sms fra legevakttjenesten med link til info fra kommunen. Sikker på det ikke kommer svar per telefon i tillegg til helenorge? 

Screenshot_20201117_222304.jpg

Anonymkode: 0f4c1...099

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her får vi sms fra legevakttjenesten med link til info fra kommunen. Sikker på det ikke kommer svar per telefon i tillegg til helenorge? 

Screenshot_20201117_222304.jpg

Anonymkode: 0f4c1...099

I linken fra kommunen står det at svaret kommer på helsenorge. Man skal også få SMS hvis testen er negativ, men jeg vet ikke hvordan dette vil fungere, siden jeg bestilte testen og mitt mobilnummer står der, og hun er over 16 og hennes mobilnummer står ikke noe sted. Vet også om flere som har ventet og ventet på sms, så har de logget seg inn på helsenorge, og da har svaret alt ligget der en stund. Noe som betyr at det er ingen automatikk i at svar på sms kommer samtidig med at svaret legges ut på helsenorge. 

Hi

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får ringe legesenteret og/eller helsenorge i morgen. Testen er bestilt under mitt telefonnummer. Siden hun bare er 16, ligger ikke hennes telefonnummer inne på legekontoret. Vet om flere som har måttet vente i flere dager på svar nå, fordi det er mange som testes. Noen som har ventet lenge på å få svar på tekstmelding uten å få noe, så har de fått logget seg inn på helsenorge, og der har svaret ligget ei stund. Det var bare derfor jeg lurte på om noen her inne har vært borti det samme, og om det går an å logge inn på annen måte. 

Hi

Jeg fikk svaret først på Helsenorge på lørdag kveld, så ringte faktisk legen fra legekontoret mandag morgen. Testen var negativ. 

Så det er tydelig forskjellig praksis rundt om. 

Anonymkode: 2addf...2eb

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk svaret først på Helsenorge på lørdag kveld, så ringte faktisk legen fra legekontoret mandag morgen. Testen var negativ. 

Så det er tydelig forskjellig praksis rundt om. 

Anonymkode: 2addf...2eb

Her får vi ikke noen annen beskjed enn det som liggee på helsenorge med mindre testen er positiv.

Anonymkode: c6de2...00f

Hun er 16 år, hvorfor skal du ringe for henne?

har selv en 16 åring og får ikke hentet allergitabletter på apoteket for han lengre. Han ringte selv for å ordne test (jeg måtte kjøre han) og klarte selv finne ut av svaret.

la 16 åringen ringe selv både for å få svar, bestille seg timer osv. slike ting må de lære, så kan de heller spørre oss foreldre om de lurer på noe. 

Anonymkode: 0aab3...e51

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er 16 år, hvorfor skal du ringe for henne?

har selv en 16 åring og får ikke hentet allergitabletter på apoteket for han lengre. Han ringte selv for å ordne test (jeg måtte kjøre han) og klarte selv finne ut av svaret.

la 16 åringen ringe selv både for å få svar, bestille seg timer osv. slike ting må de lære, så kan de heller spørre oss foreldre om de lurer på noe. 

Problemet er jo at mor må ordne logistikken rundt karantene og eventuell isolasjon. Og da er det greit å ha litt kontroll på ting.

Anonymkode: 0c96a...88e

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo at mor må ordne logistikken rundt karantene og eventuell isolasjon. Og da er det greit å ha litt kontroll på ting.

Hvorfor må mor ordne det for en 16 åring? Jeg skjønner at hun må kjøre for å få tatt en test, men resten kan vel ordnes når 16 åringen gir beskjed om hvordan det blir?

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må mor ordne det for en 16 åring? Jeg skjønner at hun må kjøre for å få tatt en test, men resten kan vel ordnes når 16 åringen gir beskjed om hvordan det blir?

Jeg tenker mer logistikk rundt alt det andre - det er begrensninger når man har en person i familien som skal være isolert. Det krever ekstra vasking, null fysisk kontakt med den isolerte osv. Det er derfor greit å vite når man kan slutte med alt dette tilleggstullet. 

• Opprett ny...