Anonym bruker Skrevet 20. november 2020 #101 Del Skrevet 20. november 2020 På 18.11.2020 den 11.54, *Miss Marple* skrev: Organisert idrett er selvsagt bra, men når det ikke er mulig må det da være mulig å finne på noe annet? Spesielle tider krever spesielle tiltak. Det er synd for ungdommen at de går glipp av så mye, men det er faktisk viktigere å slå ned smitten nå enn å tillate innendørs treninger. En ting er om det kun er for å trene. Men i det de passerer en viss alder, handler det også om konkurranser og utvikling. Kamper blir avlyst, svømmekonkurranse, gradering, teaterforestilling de har jobbet med hele høsten osv. I tillegg må de stenge ned fritidsklubber. I Oslo vet vi jo godt at en del unge bor i små leiligheter med mange i familien og at samlingspunkter er viktig for å forebygge at de havner i dårlige miljøer ved å henge rundt uten mål og mening. Det virker kanskje som en kort tid for voksne, men for unge kan det være noen få år som avgjør hvor veien går videre. Og nå snakker vi ikke lenger uker, det er måneder og fremdeles langt igjen til mål. Kanskje det er eneste alternativ for å stoppe smittespredning, vanskelig å si sikkert. Men når det innføres såpass inngripende tiltak som kan ha stor innvirkning på unge i dag, da bør det utvises med stor forsiktighet og ikke være et langtekkelig «føre var». Anonymkode: ce80e...faa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410743-de-skal-sk%C3%A5ne-barna-sier-de-men-n%C3%A5-er-breddeidretten-innend%C3%B8rs-stengt-for-ten%C3%A5ringene/page/5/#findComment-149433010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. november 2020 #102 Del Skrevet 23. november 2020 På 18.11.2020 den 17.30, Anonym bruker skrev: Gjennom min jobb har jeg vært i kontakt med en masse idrettsutøvere, alt fra ungdom som trenger fordi de synes det er gøy til de som satser og går idrettslinjer, voksne som trenger mot egne mål, som konkurrerer som amatører, og også mange toppidrettsutøvere. Jeg treffer dem når de av ulike årsaker ikke kan trene spesifikt mot sin idrett. Det som går igjen hos de som virkelig vil og har mål, det er at de går fullt og helt inn for alternativ trening inntil de igjen kan trene spesifikt på det de egentlig driver med. Og vet du hva som er enda tydeligere? At de fleste av disse faktisk blir bedre i sine idretter etter et slikt avbrudd med lengre spesifikk trening. Hvorfor? Fordi de da trener mer helhetlig, de trener ofte mer stabilitet, styrke på andre måter, smidighet, og de trener andre ting som har overførelsesverdi til egen idrett - og de blir ofte mye bedre på mye av dette enn de som fortsatte "vanlig" trening mens de selv var borte fra idretten. Ja, de trenger litt tid når de igjen kan trene spesifikt for få detaljene til å sitte, men så viser det seg ofte at avbruddet faktisk har gjort dem bedre totalt sett. Kondisjon kan holdes ved like og til og med bedres selv om man ikke trener sin vanlige idrett. Og det overføres til egen idrett når man igjen kan trene den. Det er mange måter å trene kondisjon som ikke krever apparater eller hjelpemidler. Styke likeså, man må ikke ha tunge vekter for å trene tungt. Og vil man likevel ha enda litt mer motstand, da kan man få det med veldig enkle hjelpemidler som koster minimalt, om noe. Smidighet kan bedres. Dette har med vilje til den enkelte å gjøre. Og også hvilken støtte man får hjemmefra eller fra trenere eller annet støtteapparat. Og med støtte så mener jeg egentlig hvordan man jobber mentalt og med motivasjon, at man ser mulighetene selv når forutsetningene endres. Det er mange som kan ha talent og fysikk til å gjøre det bra, enten det er for rent personlig bruk av kroppen eller om det er toppidrett, men de som fortsetter å trene og bli bedre, det er de som også ha det mentale på plass. Det er ofte den faktoren som skiller de som er noenlunde gode og de som er veldig gode. Eller de som fortsetter å trene og de som slutter å trene. Selvfølgelig tapte hun og de på laget hennes sekunder etter å ikke ha svømt på en stund. Men hvis de hadde trent godt i mellomtiden, da ville de tapte sekundene raskt bli tatt igjen. Og om de hadde trent veldig godt alternativt i mellomtiden, da kunne de også raskt ha satt nye rekorder etter de begynte å svømme igjen. Men da må de jo også ha folk rundt seg som forteller dem dette, at det er å forvente at de mister noen sekunder her og der, men at det kommer raskt tilbake med spesifikk trening igjen, og ikke minst - at de kan bli bedre enn før om de trener alternativt godt nok. Noen må fortelle dem dette og støtte dem på det, hjelpe dem med å minne dem på dette og motivere dem til å fortsette å få progressjon i den alternative treningen, fordi det vil gi tydelige resultater når de er tilbake i egen idrett. Nå har jeg bare lest siste siden av tråden, men DU 039, du kan bidra med mye for ditt/dine barn. Men skal du bidra positivt for dine barn, da er det DU som må endre holdning. For dine barn merker garantert den holdningen som du gir uttrykk for her. Og da er det faktisk DU som gjør at de ikke fokuserer på mulighetene de har, DU som gjør at de kanskje mister motet og egendrivet som kreves for å trene aktivt og målrettet med alternativ trening. Om DU ønsker å bidra positivt (istedenfor bare å se hinder og håpløshet, som du dessverre gir inntrykk av på denne siden), da kan du lese deg litt opp på mental trening for idrett. Finnes masse bra der, både for unge og voksne, og det har overføringsverdi også langt utenom idretten. Så kan du ta initiativ til at foreldre og trenere kan møte eller ha et nettmøte og diskutere hvordan dere best kan hjelpe ungdommene til å trene alternativt og riktig nå som mulighetene er noe redusert. Trener kan sikkert også hente tips fra forbund eller olympiatoppen (og der finnes det også mye info på nett også) til mer spesifikke alternative øvelser. Så kan dere finne måter å trene sammen på på andre arenaer og med andre teknikker. Det er f.eks. mange idretter som på vinteren bruker langrenn som god og skånsom alternativ trening for å slippe overbelastninger, men det er mange muligheter! Jeg har tatt meg tid til å skrive dette fordi jeg vet at nettopp DU er i en posisjon til å bidra veldig positiv til dine barns treningsglede og -motivasjon, du kan følge opp og få med andre foreldre og trenerapparat til å tenke positivt. Du kan f.eks. ta opp det at NETTOPP koronasituasjonen er en helt fantastisk måte laget kantrene på mental trening og motivasjon og gjøre masse alternativ og skadeforebyggende trening. NETTOPP nå, når man må jobbe mot så mange hindringer, kan dere trene til å bli ekstra god på disse faktorene! Dette kan være en fantastisk mulig for deg, for dine barn som trener, deres lagvenner, trenerapparat, andre foreldre og lokalmiljø. Trenere kan f.eks. få med flere klubber i fylket/området til å bli med på en idédugnad, hvordan trene for å bli sterkere mentalt nå, hvordan trene alternativt, men likevel få god treningsprogressjon. DU kan være den som tar initiativ til dette, 039. Du kan skape en slik positiv endring, bare ved å snakke med andre foreldre og/eller trener. Anonymkode: 8f345...1d1 Et godt eksempel fra svømmingens verden på det jeg har skrevet over her: https://www.nrk.no/sport/christiansen-satte-rekord-til-tross-lite-svommetrening_-_-jeg-ble-satt-ut-1.15257718 Anonymkode: 8f345...1d1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410743-de-skal-sk%C3%A5ne-barna-sier-de-men-n%C3%A5-er-breddeidretten-innend%C3%B8rs-stengt-for-ten%C3%A5ringene/page/5/#findComment-149434957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg