Gå til innhold

De skal skåne barna sier de, men nå er breddeidretten innendørs stengt for tenåringene

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har jeg skrevet at det er kjempepositivt? Har jeg skrevet at det er litt positivt? Det må da være et helvete å leve i en evig negativ boble hvor alt blir ekstra tungt og vanskelig.

Kjeder ungdommen seg? Sitter de foran skjerm 24/7? Hvor er dere som foreldre? Lar dere ungdommene gå for lut og kaldt vann når dere ikke kan sende dem på organisert idrett og la andre ta seg av dem? 

Anonymkode: 2c62b...a4b

Nei, vi gjør det ikke. Men ungdommen ønsker ikke å gjøre yoga i stua med mora si, noe som er helt forståelig. De ønsker å trene med venner og treningskamerater, ikke med sin overvektige og kjedelige mor. Jeg sender dem vanligvis ikke på organisert idrett, jeg er blant annet trener for jentelaget, dommer og har administrative oppgaver i klubben. Så her har du bommet totalt.

Anonymkode: 8e066...039

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi sitter ikke og knurrer, vi tilrettelegger, motiverer og pusher litt. Men motivasjonen til ungdom for å trene alene i lengre tid, gjerne noe annet enn ungdommens idrett, er ikke stor med mindre ungdommen driver toppidrett med store prestasjoner. 

Det viktigste er jo at de holder seg litt i bevegelse inntil ee kan trene som vanlig igjen. Sett dem i jobb. Nå som de ikke skal på trening har de tid til å vaske hus, rydde på loftet, måke snø, bære ved, spa om blomsterbeddene eller hva du kan finne på. Erfaringsmessig blir lysten på en løpetur vesentlig større hvis alternativet er å vaske hus.

Anonymkode: 12d97...e6f

Du kan ikke gå tur heller? Det må være tungt. 

Rolig tur er ikke kondisjonstrening. Ja, jeg går turer med hund de dagene det ikke er speilblankt utenfor her, men det hjelper verken på vekta eller helsa. Det er også jævla lite motiverende å gå i mørket alene dag etter dag etter dag. 

Det viktigste er jo at de holder seg litt i bevegelse inntil ee kan trene som vanlig igjen. Sett dem i jobb. Nå som de ikke skal på trening har de tid til å vaske hus, rydde på loftet, måke snø, bære ved, spa om blomsterbeddene eller hva du kan finne på. Erfaringsmessig blir lysten på en løpetur vesentlig større hvis alternativet er å vaske hus.

Datteren min var racer på å vaske under nedstengningen, og hun er generelt flink med husarbeid ut over det venninnene gjør. Fortsatt ingen lyst på løpetur i mørket alene nå, men heldigvis har vi klart å holde bassenget åpent så langt. Hun sliter allerede med motivasjonen siden alle stevner har vært avlyst siden september, hun har liksom ikke noe mål å jobbe mot.

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og dere er heldige som har utstyr til styrketrening i stua. Jeg trener på treningssenter fordi jeg:

a) ikke kan løpe eller sykle grunnet sykdom jeg har, så for å få kondisjonstrening som er nødvendig for meg, må jeg svømme eller ro på romaskin. Jeg har verken romaskin i stua eller basseng i hagen.

b) på grunn av den samme sykdommen oppfordres jeg til å trene tung styrke, og helst med apparater og ikke løsvekter grunnet skadepotensial. Har verken plass til eller råd til å installere treningsapparater i stua. 

Da alt var stengt i mars-mai gikk jeg opp 6 kilo og ble dårligere av sykdommen. Ja, jeg trente den jævla kjedelige Youtube-treningen alene i stua med barn flygende rundt. Hjalp ikke en dritt. Med en gang jeg kom meg tilbake til treningssenteret så gikk jeg ned 4 kilo, ble sterkere og sykdommen gikk tilbake.

Hva med å trene hos fysioterapeut da?

Anonymkode: a6536...928

Nei, vi gjør det ikke. Men ungdommen ønsker ikke å gjøre yoga i stua med mora si, noe som er helt forståelig. De ønsker å trene med venner og treningskamerater, ikke med sin overvektige og kjedelige mor. Jeg sender dem vanligvis ikke på organisert idrett, jeg er blant annet trener for jentelaget, dommer og har administrative oppgaver i klubben. Så her har du bommet totalt.

Men da må de jo ta tak selv? Er de vant til at du tilrettelegger alt? Når de ikke kan trene organisert, kan de kanskje avtale med venner og ta en løpetur? En tur i fjellet, i fjæra, styrketrening i skogen, sentre ball, intervaller på fotballbanen osv osv.

Hva med å prøve å snu fokus fra alt man ikke kan, til alt man faktisk kan gjøre innenfor smittereglene? Jeg er sikker på at en litt mer positiv holdning fra mor vil påvirke ungdommene til å teste ut alternativ til å mugne foran pc'en. 

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rolig tur er ikke kondisjonstrening. Ja, jeg går turer med hund de dagene det ikke er speilblankt utenfor her, men det hjelper verken på vekta eller helsa. Det er også jævla lite motiverende å gå i mørket alene dag etter dag etter dag. 

Hvorfor må du gå rolig tur? Gå i oppoverbakke så er det ikke så mye som skal til før pulsen øker. 

Kjedelig er det, det er sikkert, men det må faktisk voksne folk tåle!

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må du gå rolig tur? Gå i oppoverbakke så er det ikke så mye som skal til før pulsen øker. 

Jeg kan ikke trene ute grunnet min sykdom. Det har ikke bare med det at det er kjedelig å gjøre. Jeg kan ikke trene kondisjon ute. Men jeg går rolige turer med hund hver dag fordi hunden trenger mosjon.

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og grunnen til at jeg nevnte at det var kjedelig, er nettopp det at UNGDOM ikke gidder å gjøre noe som er drittkjedelig hver dag i uoverskuelig fremtid. At vi voksne går tur til vi spyr og hater hver eneste øyeblikk av det, er en del av det å være voksen. På samme måte truer vi i oss mat vi ikke liker når vi er på besøk. Tenåringene vil unngå å gjøre noe som er drittkjedelig hver dag hele tiden, på samme måte som de ikke truer i seg ihjelkokte gulrøtter på besøk, men legger dem til side. 

Det er stor forskjell mellom å glede seg til trening og grue seg til trening - det gir helt forskjellig utbytte og motivasjon til å fortsette. 

Og grunnen til at jeg nevnte at det var kjedelig, er nettopp det at UNGDOM ikke gidder å gjøre noe som er drittkjedelig hver dag i uoverskuelig fremtid. At vi voksne går tur til vi spyr og hater hver eneste øyeblikk av det, er en del av det å være voksen. På samme måte truer vi i oss mat vi ikke liker når vi er på besøk. Tenåringene vil unngå å gjøre noe som er drittkjedelig hver dag hele tiden, på samme måte som de ikke truer i seg ihjelkokte gulrøtter på besøk, men legger dem til side. 

Det er stor forskjell mellom å glede seg til trening og grue seg til trening - det gir helt forskjellig utbytte og motivasjon til å fortsette. 

For å kaste en brannfakkel :må ungdommen på død og liv trene da hvis de ikke kan trene på en måte de liker? Fungerer det ikke å la treningen ligge noen uker til de kan trene som de vil igjen? 

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må du gå i mørket og alene?

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det å gjøre ting som ikke er optimalt er jo en del av det å bli voksen. Det er en hard tid for alle, dette, inkludert de unge, men det er da virkelig som regel slik at det ikke er som man har det, men som man tar det? 

Det er kjedelig å ikke kunne trene som man pleier, men hva med alt det jeg ramset opp over her? Er ingenting av det aktuelt? Er det kun organisert trening inne (?) som gjelder, hvis ikke er trening av null interesse? 

Om det er så, så får de sitte og spille 24/7 da, men da tenker jeg at voksenlivet kan bli bratt om det er slike holdninger som blir godtatt i heimen. 

Må du gå i mørket og alene?

Hvordan ellers skal man klare å se helsvart på tilværelsen?

Annonse

5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

For å kaste en brannfakkel :må ungdommen på død og liv trene da hvis de ikke kan trene på en måte de liker? Fungerer det ikke å la treningen ligge noen uker til de kan trene som de vil igjen? 

De må ikke "trene", men de bør bevegecseg så mye at de får opp pulsen skikkelig hver dag. 

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og dere er heldige som har utstyr til styrketrening i stua. Jeg trener på treningssenter fordi jeg:

a) ikke kan løpe eller sykle grunnet sykdom jeg har, så for å få kondisjonstrening som er nødvendig for meg, må jeg svømme eller ro på romaskin. Jeg har verken romaskin i stua eller basseng i hagen.

b) på grunn av den samme sykdommen oppfordres jeg til å trene tung styrke, og helst med apparater og ikke løsvekter grunnet skadepotensial. Har verken plass til eller råd til å installere treningsapparater i stua. 

Da alt var stengt i mars-mai gikk jeg opp 6 kilo og ble dårligere av sykdommen. Ja, jeg trente den jævla kjedelige Youtube-treningen alene i stua med barn flygende rundt. Hjalp ikke en dritt. Med en gang jeg kom meg tilbake til treningssenteret så gikk jeg ned 4 kilo, ble sterkere og sykdommen gikk tilbake.

Vi har ikke utstyr til å drive styrketrening. Han tok situps, pushups, trente utfall, knebøy, spensthopp og ryggløft og en del jeg ikke vet hva heter. For å få litt ekstra belastning på noen av øvelsene  så tok han på seg ryggsekken som han hadde fylt med flasker fulle med vann. 

Anonymkode: 26748...0b2

De må ikke "trene", men de bør bevegecseg så mye at de får opp pulsen skikkelig hver dag. 

Dette er jeg enig i. Akkurat nå trener ikke mine men de sykler til skolen som blir flere kilometer hver dag. De blir ofte med meg på løpetur og de spiller fotball på løkka stort sett daglig i tillegg til skating. 

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik du beskriver familien din virker det som om dere trenger å oppleve å være både sultne og kjede dere over tid. 

10 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Trening er bra for helse, og det at en ungdom har en hobby er også bra for psyken. Les gjerne om organisert idretts virkning på ungdommens psyke. 

Slik du beskriver familien din virker det som om dere trenger å oppleve å være både sultne og kjede dere over tid. 

Veldig saklig innspill. Nei, barna trenger ikke å oppleve å være sultne. Det har jeg opplevd i min egen barndom, så nei takk. Og vi har opplevd å kjede oss også. Likevel har vi ikke truet oss til en aktivitet vi hater bare fordi vi kjeder oss, da har vi lest bøker, gamet, ryddet hus osv.

Trening er bra for helse, og det at en ungdom har en hobby er også bra for psyken. Les gjerne om organisert idretts virkning på ungdommens psyke. 

Negativt fokus kan også neppe være bra for helsa

Veldig saklig innspill. Nei, barna trenger ikke å oppleve å være sultne. Det har jeg opplevd i min egen barndom, så nei takk. Og vi har opplevd å kjede oss også. Likevel har vi ikke truet oss til en aktivitet vi hater bare fordi vi kjeder oss, da har vi lest bøker, gamet, ryddet hus osv.

Men hater barna ALT annet enn akkurat den aktiviteten de har valgt seg? Er det null interesse for å trene ute sammen med venner? De kan løpe, sykle, trene spenst, styrke, intervall, fotball, skate.... Men det er absolutt ikke aktuelt? 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Organisert idrett er selvsagt bra, men når det ikke er mulig må det da være mulig å finne på noe annet? Spesielle tider krever spesielle tiltak. 

Det er synd for ungdommen at de går glipp av så mye, men det er faktisk viktigere å slå ned smitten nå enn å tillate innendørs treninger. 

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke trene ute grunnet min sykdom. Det har ikke bare med det at det er kjedelig å gjøre. Jeg kan ikke trene kondisjon ute. Men jeg går rolige turer med hund hver dag fordi hunden trenger mosjon.

Men kommentaren om å trene hos fysioterapeut gadd du ikke å svare på, men den passet vel ikke inn i selvmedlidenhetstiraden kanskje. Det er vel og helt umulig å gjøre regner jeg med.

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjeder dere dere fremmer det fantadien, men det kan hende dere må inndra alle skjermer. Det er så lettvint å bli underholdt der akkurat nok til at man ikke gidder noe annet.

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kommentaren om å trene hos fysioterapeut gadd du ikke å svare på, men den passet vel ikke inn i selvmedlidenhetstiraden kanskje. Det er vel og helt umulig å gjøre regner jeg med.

Venter på fysiotime, har fått henvisning. Men siden min sykdom ikke gjelder ledd og muskler, blir det sikkert ikke noe trening hos fysio. Det er lang kø der. Og takk for at du er så hyggelig og saklig som alltid ❤️ 

• Opprett ny...