Gå til innhold

Datteren min begynner på vgs neste år, kan hun begynne rett på studiekompetanse og ta det på 1år?


Anbefalte innlegg

Skrevet
20 timer siden, sug lut skrev:

Jeg vil jo foretrekke at folk som skal bli sykepleiere har nok i hue til å komme gjennom en vanlig studiespesialisering, ellers kan de virkelig finne på noe annet.

Tja, nytter fint lite med gode karakterer som sykepleier om du ikke har menneske tekket. 

Anonymkode: 7b412...be6

Skrevet
21 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Enten tre å studiespesialisering eller to år på yrkesfag,helse. Deretter ett år med påbygg. Hun kan jo ikke ta ett år på studie og søke universitet som 16-17 åring......

Det er det flere som har gjort. 

Anonymkode: 8480f...34d

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det flere som har gjort. 

Anonymkode: 8480f...34d

Tatt ett år på VGS også søkt universitet? Tja om du regner de som har gått ut i mediene med det, så finnes de jo. Men det er ikke mange. 

Skrevet
22 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Altså... Det vanlige er vel dialog på hjemmebane om skolegang. I den dialogen så setter vel både ungdommen og de voksne seg inn i hvordan det hele fungerer. Både for å kunne veilede ungdommen og av egen interesse. Her hos oss så vet 7 klassingen hvilken linje han vil gå, hva som kreves av snitt for å komme inn og ikke minst hvilken skole han vil gå på. 

Mens mor i huset ikke vet forskjellen på 7 klassingen og 7. klassingen?😏

Skrevet
1 minutt siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Mens mor i huset ikke vet forskjellen på 7 klassingen og 7. klassingen?😏

På ingen måte feilfri og har takk og lov aldri påstatt det heller. Takk for påminnelsen 😊

 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er smart om du greier å hente frem de ressurser du har. Og i den skolistiske verden viser det seg at høy IQ - smart - greier skolen og det faglige godt, henger sammen. For å hente ut ressurser kreves at den enkelte - eller f eks foreldre - vet hva som er viktig å vektlegge. Motsatt kan man si at en som har lavere IQ - eller faglig svak om du vil - ikke vil score høyt uansett hvilke sosioøkonomiske forhold eleven kommer fra.

Men hvem er disse foreldre med høy sosioøkonomisk bakgrunn? Trolig er det intelligente mennesker som har høy utdanning/god jobb. Og gener spiller også en stor rolle!

Anonymkode: 7628e...8eb

«Skolistisk»...?

Både norsk og internasjonal forskning viser at dine foreldres sosioøkonomiske bakgrunn er den faktoren som er mest avgjørende for hvorvidt barnet lykkes på skolen eller ikke. Ikke IQ.

Tror du det er tilfeldig at elever på skoler i Oslo øst er faglig svakere enn akademikerbarn på vestkanten med høyt utdannede foreldre med masse ressurser? Tror du det kan forklares med høy/lav IQ, eller kan det ha noe med forutsetninger å gjøre?

Anonymkode: 27d10...fc1

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Skolistisk»...?

Både norsk og internasjonal forskning viser at dine foreldres sosioøkonomiske bakgrunn er den faktoren som er mest avgjørende for hvorvidt barnet lykkes på skolen eller ikke. Ikke IQ.

Tror du det er tilfeldig at elever på skoler i Oslo øst er faglig svakere enn akademikerbarn på vestkanten med høyt utdannede foreldre med masse ressurser? Tror du det kan forklares med høy/lav IQ, eller kan det ha noe med forutsetninger å gjøre?

Anonymkode: 27d10...fc1

"Skolistisk" er et mye brukt begrep blant lærere, og betyr å lære vha bøker, pugg og gammeldags "sitte-ved-pulten"-stil. Motsetningen er Deweys learning-by-doing.

Jeg sier jo nettopp at det er barn av høyt utdannede som klarer seg best, og IQ er i så måte relevant, tror du ikke?

Anonymkode: 7628e...8eb

Skrevet
21 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jeg vil si at de som velger den andre veien, ikke er mindre smarte de. Personlig egnethet spiller også en stor rolle i sykepleieryrket. Det betyr ikke så mye om man er 6 er kandidat hvis man er sosialt inkompetent 🙄

Peersonleg eignaheit er vel og bra, men det hjelper deg ikkje til å forstå blodets syre/base balanse, feks.  Eg er veldig glad for realfagskjunnskapen frå vidaregåande i jobben min som sjukepleiar i somatikken. 

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Skolistisk" er et mye brukt begrep blant lærere, og betyr å lære vha bøker, pugg og gammeldags "sitte-ved-pulten"-stil. Motsetningen er Deweys learning-by-doing.

Jeg sier jo nettopp at det er barn av høyt utdannede som klarer seg best, og IQ er i så måte relevant, tror du ikke?

Anonymkode: 7628e...8eb

Nei jeg tror ikke det er IQ som er mest relevant når forskning viser at det er foreldrenes sosioøkonomiske bakgrunn som har mest å si sjansen til å lykkes i skolen. Det er jo det jeg sier: det er andre faktorer enn smarthet som avgjør. 

Anonymkode: 27d10...fc1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei jeg tror ikke det er IQ som er mest relevant når forskning viser at det er foreldrenes sosioøkonomiske bakgrunn som har mest å si sjansen til å lykkes i skolen. Det er jo det jeg sier: det er andre faktorer enn smarthet som avgjør. 

Anonymkode: 27d10...fc1

Hvorfor har foreldrene den sosioøkonomiske bakgrunnen de har? Kan det være fordi de selv er i besittelse av de egenskapene, f.eks IQ, som skal til for å ta en høyere utdannelse, skaffe seg en god jobb, tjene godt osv? 

Skrevet
1 time siden, Himmel og hav skrev:

Hvorfor har foreldrene den sosioøkonomiske bakgrunnen de har? Kan det være fordi de selv er i besittelse av de egenskapene, f.eks IQ, som skal til for å ta en høyere utdannelse, skaffe seg en god jobb, tjene godt osv? 

Hvis man antar at alle har de samme forutsetningene og mulighetene så kan man jo tenke seg at de rike og vellykkede er nettopp rike og vellykkede fordi de er smartere.

Så når Preben Lohrengren fra Bærum med sine vellykkede ressurssterke foreldre, med råd til privatundervisning og energi til tett oppfølging, går ut av vgs med toppkarakterer, mens Ali fra Romsås med en alenemor med dårlig psykisk helse og fire småsøsken han må ivareta fordi moren er for syk, i deres toroms leilighet uten internett, mestrer skolen veldig dårlig, da er det nok fordi Preben er så mye smartere, og fordi Ali har altfor lav IQ.

Anonymkode: 27d10...fc1

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man antar at alle har de samme forutsetningene og mulighetene så kan man jo tenke seg at de rike og vellykkede er nettopp rike og vellykkede fordi de er smartere.

Så når Preben Lohrengren fra Bærum med sine vellykkede ressurssterke foreldre, med råd til privatundervisning og energi til tett oppfølging, går ut av vgs med toppkarakterer, mens Ali fra Romsås med en alenemor med dårlig psykisk helse og fire småsøsken han må ivareta fordi moren er for syk, i deres toroms leilighet uten internett, mestrer skolen veldig dårlig, da er det nok fordi Preben er så mye smartere, og fordi Ali har altfor lav IQ.

Anonymkode: 27d10...fc1

Alt i alt uinteressant. Kun resultatet teller.

Skrevet
Akkurat nå, sug lut skrev:

Alt i alt uinteressant. Kun resultatet teller.

Joda. Og omvendt kan man jo si at høy IQ ikke er en forutsetning vellykkethet i yrke og ressurser heller. Det er bare å se på hvem som har vært president i USA de siste årene.

 

Anonymkode: 27d10...fc1

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var nok allmenne fag hun meinte var mye skole skole.  

Det er oppgave skriving og slikt på yrkesfag også. 

 

Anonymkode: 7b412...be6

Du kan ikke sammenligne oppgaveskriving på yrkesfag med oppgaveskriving på universitet og høyskole. Det sier seg vel egentlig selv at yrkesfag gir deg et mer praktisk fundament enn studiespesialisering på vanlig vgs.

Anonymkode: 07cdd...148

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men nå er det veldig mange andre faktorer enn «ikke smart nok» som avgjør hvorvidt du lykkes på skoen eller ikke da. Du kan være sylskarp men likevel ikke lykkes på skolen.

Den faktoren som er mest avgjørende foe hvorvidt du klarer deg bra på skolen eller ikke er din sosioøkonomiske bakgrunn og foreldrenes utdanningsnivå. Ikke hvor smart du er.

Anonymkode: 27d10...fc1

Du kan være svært intelligent og ikke gjøre det svært bra på skolen, men du kan ikke være lite intelligent og gjøre det svært bra. Skjønner du forskjellen?

Anonymkode: a3b3d...8cd

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er smart om du greier å hente frem de ressurser du har. Og i den skolistiske verden viser det seg at høy IQ - smart - greier skolen og det faglige godt, henger sammen. For å hente ut ressurser kreves at den enkelte - eller f eks foreldre - vet hva som er viktig å vektlegge. Motsatt kan man si at en som har lavere IQ - eller faglig svak om du vil - ikke vil score høyt uansett hvilke sosioøkonomiske forhold eleven kommer fra.

Men hvem er disse foreldre med høy sosioøkonomisk bakgrunn? Trolig er det intelligente mennesker som har høy utdanning/god jobb. Og gener spiller også en stor rolle!

Anonymkode: 7628e...8eb

Nettopp.

Anonymkode: a3b3d...8cd

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Og omvendt kan man jo si at høy IQ ikke er en forutsetning vellykkethet i yrke og ressurser heller. Det er bare å se på hvem som har vært president i USA de siste årene.

 

Anonymkode: 27d10...fc1

På overordnet statistisk nivå er det faktisk det. IQ er den enkeltfaktoren som best predikerer jobbutførelse innenfor ethvert yrke. 

Anonymkode: a3b3d...8cd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du kan være svært intelligent og ikke gjøre det svært bra på skolen, men du kan ikke være lite intelligent og gjøre det svært bra. Skjønner du forskjellen?

Anonymkode: a3b3d...8cd

Jeg tror helt oppriktig ikke man trenger å være eksepsjonelt smart for å gjøre det svært bra på skolen. Du kan fint være helt gjennomsnittlig hva IQ angår og få gode karakterer hvis du har stor motivasjon og innsatsvilje. Og: hvis forutsetningene ellers er på plass både på hjemmefronten og i skolemiljøet.

Min påstand er at det ikke er IQ, men sosioøkonomisk bakgrunn, som er mest avgjørende for hvordan du lykkes på skolen. Dette finnes det masse forskning på. Så ja, du kan være svært intelligent og ikke gjøre det bra på skolen. Gjerne fordi du har en sosioøkonomisk bakgrunn som gjør det vanskelig for deg. Det var jo nettopp mitt poeng, så jeg forstår ikke hva du er uenig med meg  i.

 

Anonymkode: 27d10...fc1

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja, nytter fint lite med gode karakterer som sykepleier om du ikke har menneske tekket. 

Anonymkode: 7b412...be6

"Mennesketekke"? Man skal kunne vise omsorg, men profesjonalitet er viktigst. 
Uansett er jenta her 15 år, hun går på ungdomsskolen... de fleste ombestemmer seg ørten ganger mellom tiendeklasse og studier.

Anonymkode: bfd6a...a29

Skrevet
På 18.11.2020 den 19.41, Himmel og hav skrev:

Hvorfor har foreldrene den sosioøkonomiske bakgrunnen de har? Kan det være fordi de selv er i besittelse av de egenskapene, f.eks IQ, som skal til for å ta en høyere utdannelse, skaffe seg en god jobb, tjene godt osv? 

Foreldra har vel og hatt foreldre... Med sosioøkonomisk bakgrunn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...