Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #51 Skrevet 17. november 2020 54 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Jeg vil si at de som velger den andre veien, ikke er mindre smarte de. Personlig egnethet spiller også en stor rolle i sykepleieryrket. Det betyr ikke så mye om man er 6 er kandidat hvis man er sosialt inkompetent 🙄 Hjelper ikke så mye å være god og snill om du regner feil på medisindosen heller.. Anonymkode: f53ab...152
sug lut Skrevet 17. november 2020 #52 Skrevet 17. november 2020 (endret) 1 time siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Jeg vil si at de som velger den andre veien, ikke er mindre smarte de. Personlig egnethet spiller også en stor rolle i sykepleieryrket. Det betyr ikke så mye om man er 6 er kandidat hvis man er sosialt inkompetent 🙄 Eh....ja, for det er jo ikke mulig å være sosialt kompetent og skolesmart samtidig? Eller vent, all forskning sier det motsatte: Høy IQ er forbundet med høy sosial (emosjonell) intelligens. Poenget mitt var at om man vil letteste vei gjennom skolen får man bli blomsterbinder eller frisør, da, og ikke noe som faktisk krever en viss høyere utdanning. Skal man bli sykepleier bør man ikke tro at "skole-skole" er et onde. Endret 17. november 2020 av sug lut
Sommerkroppen 2029 Skrevet 17. november 2020 #53 Skrevet 17. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg sa ikke " ikke smart" jeg sa "skolesmart" som i at du faktisk må realfag og gode karakterer. Det er ingen generalisering, du trenger ca 50+ poeng for å komme inn på sykepleiestudiet så det er bare sånn det er. Sykepleiere er ikke bare varme hender og omsorg, det er fagpersoner med mye kunnskap. Det holder ikke å være omsorgsfull. Anonymkode: 07cdd...148 Det er direkte feil å si at man må ha realfag for å komme inn på sykepleien. Du trenger faktisk ikke 5 i snitt for å komme inn på det studiet over hele landet. Det er stort sett i de store byene hvor det er populært å studere, at snittet er så høyt.
Sommerkroppen 2029 Skrevet 17. november 2020 #54 Skrevet 17. november 2020 19 minutter siden, sug lut skrev: Eh....ja, for det er jo ikke mulig å være sosialt kompetent og skolesmart samtidig? Eller vent, all forskning sier det motsatte: Høy IQ er forbundet med høy sosial (emosjonell) intelligens. Poenget mitt var at om man vil letteste vei gjennom skolen får man bli blomsterbinder eller frisør, da, og ikke noe som faktisk krever en viss høyere utdanning. Skal man bli sykepleier bør man ikke tro at "skole-skole" er et onde. Det er flere veier til rom vet du. Og heldigvis for det!
Sommerkroppen 2029 Skrevet 17. november 2020 #55 Skrevet 17. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hjelper ikke så mye å være god og snill om du regner feil på medisindosen heller.. Anonymkode: f53ab...152 For om man tar yrkesfag så må man være for dum til det mener du?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #56 Skrevet 17. november 2020 1 minutt siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Det er direkte feil å si at man må ha realfag for å komme inn på sykepleien. Du trenger faktisk ikke 5 i snitt for å komme inn på det studiet over hele landet. Det er stort sett i de store byene hvor det er populært å studere, at snittet er så høyt. Du kan selvfølgelig ta det på en liten skole med lavt snitt, du må likevel ta nasjonale prøver og standard. Da hjelper det fint lite uten et minimum av kunnskap. Anonymkode: 07cdd...148
Sommerkroppen 2029 Skrevet 17. november 2020 #57 Skrevet 17. november 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du kan selvfølgelig ta det på en liten skole med lavt snitt, du må likevel ta nasjonale prøver og standard. Da hjelper det fint lite uten et minimum av kunnskap. Anonymkode: 07cdd...148 Jeg tenker at det finnes mange flotte og kompetente sykepleiere som ikke har hatt 5 i snitt, men som likevel har klart studiet. Hvorfor tror du ikke dette er mulig?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #58 Skrevet 17. november 2020 2 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Jeg tenker at det finnes mange flotte og kompetente sykepleiere som ikke har hatt 5 i snitt, men som likevel har klart studiet. Hvorfor tror du ikke dette er mulig? Fordi utdanningen har forandret seg de siste årene, jeg kjenner løpet og hverdagen både som sykepleier og som høyskolelektor. Anonymkode: 07cdd...148
Sommerkroppen 2029 Skrevet 17. november 2020 #59 Skrevet 17. november 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Fordi utdanningen har forandret seg de siste årene, jeg kjenner løpet og hverdagen både som sykepleier og som høyskolelektor. Anonymkode: 07cdd...148 Så du mener seriøst at ingen elever som søker med lavere snitt enn 5 ikke klarer studiet??
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #60 Skrevet 17. november 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi utdanningen har forandret seg de siste årene, jeg kjenner løpet og hverdagen både som sykepleier og som høyskolelektor. Anonymkode: 07cdd...148 Hmm, datteren til venninnen min startet på sykepleien nå i høst, hun hadde ikke 5 i snitt men er veldig dedikert og jeg er sikker på at hun kommer til å både mestre studiet og arbeidslivet etterpå. Hun startet i Kristiansand, så der måtte man ikke ha 5 ihvertfall. I Grimstad var det visst enda lettere å komme inn. Jeg tror nok de som studerer der blir like gode sykepleiere som på din skole. Anonymkode: 259b8...9f1
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #61 Skrevet 17. november 2020 1 minutt siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Så du mener seriøst at ingen elever som søker med lavere snitt enn 5 ikke klarer studiet?? Du leser og forstår nå akkurat det du vil. Selvfølgelig kan de det. Men det kreves karakterer for å komme inn, det er også minimumskrav i noen fag. Det kreves akademisk forståelse. Anonymkode: 07cdd...148
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #62 Skrevet 17. november 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan selvfølgelig ta det på en liten skole med lavt snitt, du må likevel ta nasjonale prøver og standard. Da hjelper det fint lite uten et minimum av kunnskap. Anonymkode: 07cdd...148 Du har ikke et minimum av kunnskap om du ikke har akkurat 5 i snitt altså. Det er snakk om sykepleierutdanning, ikke rakettforskning. Hilsen en sykepleier 😉 Anonymkode: 897f9...2d3
Sommerkroppen 2029 Skrevet 17. november 2020 #63 Skrevet 17. november 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du leser og forstår nå akkurat det du vil. Selvfølgelig kan de det. Men det kreves karakterer for å komme inn, det er også minimumskrav i noen fag. Det kreves akademisk forståelse. Anonymkode: 07cdd...148 Du skriver nå litt krøkkete også da🙄 godt å høre at du ikke mener det. Min datters venninne ble nettopp ferdig sykepleier i vår. Hun studerte i Skien og hadde langt ifra 5 i snitt. Hun klarte studiet med glans. Det kommer jo mye an på hvor dedikert man er overfor studiet også tenker jeg, og hvor mye innsats man legger ned.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #64 Skrevet 17. november 2020 Hehe, denne diskusjonen tok litt av gitt Nevøen min var ferdig sykepleier for 1,5 år siden, etter påbygg. Han var egentlig rørlegger, hadde fagbrev og greier, men trivdes ikke. Han tok påbygg og søkte sykepleien, kom inn og besto studiet uten store problemer. Han trivdes kjempegodt med fagene og det han lærte der. I dag jobber han på sykehus. Mye avhenger av hva du ønsker, og en person som vil slite maks med fagene på sivilingeniør kan trives med utfordringene og fagene på sykepleier, det har med interesse å gjøre. Ting man er nysgjerrig på og ønsker å lære er mye lettere å lære enn ting som ikke opptar deg i det hele tatt. Men hi, datteren din må ha studiekompetanse, den gode gamle artium for å komme inn, og det tar 3 år på vgs å få det. Anonymkode: 259b8...9f1
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 17. november 2020 #65 Skrevet 17. november 2020 Liten tilleggsinformasjon; hun må først 3 år videregående, så 3 år sykepleien så 2 år med yrkeserfaring altså jobb som sykepleier, før hun kan søke videreutdanning. Jordmorutdanningen er nå en master, altså 2 år videreutdanning.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #66 Skrevet 17. november 2020 Her kan du lese mer om de ulike studieretningene som tilbys i Norge. Dersom datteren din vil bli sykepleier, er nok den beste veien å ta en retning som gir studierett etterpå (de gule). Dersom hun tar idrett, vil hun også få endel treningslære som hun vil kunne dra nytte av. Gjennom helse og oppvekst vil hun få mye erfaring og relevant opplæring de to første årene. Det 3. året blir tøffere faglig med påbygg, men fullt overkommelig likevel😉. https://www.vilbli.no/nb/nb/no Anonymkode: 69102...b82
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #67 Skrevet 17. november 2020 Hi, du har fått flere saklige svar med gode tips som dere kan bruke til å søke mer informasjon. Det er bra dere snakker om det allerede nå, så har hun noen måneder på seg til å skaffe informasjon Mener det var Iiiik som skrev at det er mulig å ta videregående på ett år. Det vil jeg tro gjelder for de som er veldig skoleflinke og allerede har gode studierutiner. Mulig din datter er det, Hi, og da er det noe hun ev. kan vurdere. Likevel vil jeg komme med et helt annet innspill. Hvis hun skulle ta vgs. på ett år så vil hun ta sykepleierutdanningen når hun er mellom 17 og 20 år. Det er godt mulig at hun er teoretisk god nok til å greie det, hvis hun er veldig skoleflink ellers. Men det dere bør vurdere er om hun egentlig er moden nok til det. Jeg har en annen helseutdannelse, der hadde vi noen som begynte rett fra videregående. De, bortsett fra en av dem, valgte å ta et friår mellom første og andreåret på studiet, fordi de etter de første praksisene forstod at de rett og slett ikke var modne nok og ikke hadde nok livserfaring til å stå så trygt i situasjoner de kom opp i med pasienter, som de måtte greie. De var jo slik sett modne siden de forstod det. Dette var skoleflinke, oppegående personer med sosialt nettverk og jobb utenom studie. Og likevel fant de at de trengte litt mer tid på seg for å kunne stå stødig i mer krevende pasientkontakt. Alle som tok et friår fra studiet kom tilbake et år etter og fullførte En utfordret seg selv til å reise jorden rundt alene, en jobbet et år på sykehjem, og to andre gjorde helt andre ting som ga dem mer variert erfaring på ulike områder. Jeg hadde gjort en del andre ting før jeg landet på den utdannelsen, og jeg var veldig glad for den livserfaringen jeg hadde og den modenheten jeg hadde. Jeg så at det kom godt med, spesielt i pasientkontakt og ved opplevelser som kunne være tøffe inntrykk i praksis. Poenget mitt er at din datter blir veldig, veldig ung når hun må ut i praksis og det blir forventet at hun skal takle det. Det kan jo være hun har erfaringer i sitt unge liv som gjør at hun er godt over snittet moden, men hvis ikke kan hun risikere å gå på en ganske stor smell om hun begynner på sykepleierstudiet når hun er så ung. Så hadde hun vært min datter ville jeg heller rådet henne til å bruke de tre årene på videregående godt, få best mulig karakterer slik at hun får handlefrihet videre, og kanskje også forsøke å få relevant arbeid/praksis utenom som kan forberede henne på hva hun går til på sykepleierutdanningen. De ekstra årene med utvikling og modning vil komme godt med som sykepleierstudent og sykepleier. Ta i hvert fall dette med i betraktningen, hvis hun seriøst vurderer å ta videregående på ett år. Livet er langt, hun kan ta seg tid til en normal ungdomstid. Anonymkode: 4159b...3be
Anonym bruker Skrevet 18. november 2020 #68 Skrevet 18. november 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva er studiespesialisering? Så hun må uansett gå 3 år først? ? Anonymkode: 7cd83...7f5 Ja, med mindre du vil at hun skal slite seg helt ut og bli utbrent, så bør hun det. Anonymkode: a3b3d...8cd
Anonym bruker Skrevet 18. november 2020 #69 Skrevet 18. november 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Da jeg gikk på skolen het det helse og sosial og da tok jeg et år med det og så gikk jeg et år med påbygging og fikk studiekompetanse. Anonymkode: 7cd83...7f5 Du gikk to år helse og sosial. Opptakskrav var at en hadde fullført Vg2, for en måtte har nok studieretningsfag for å få vitnemål. Anonymkode: adc15...585
Gjest Skrevet 18. november 2020 #70 Skrevet 18. november 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun vil bli sykepleier og må da ha studiekompetanse. Kan hun ta dette på 1år? Må hun først ta helse og oppvekst og så studiekompetanse? Hun vurderer også jordmor. Anonymkode: 7cd83...7f5 La rådgiveren på skolen ta seg av dette.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2020 #71 Skrevet 18. november 2020 14 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Ja men hvem sier at de på yrkesfag ikke er smarte? For en generalisering.... Som lærer på yrkesfaglig skole er jeg tildels enig faktisk! Karaktersnitt ved inntak hos oss er lave, samme i resten av landet. De "skoleflinke" velger studiespesialisering. Det er mye forskjellig problematikk i elevgruppen vår, og stort frafall og strykprosent. Det er noen faglig sterke elever også, men veldig få jevnt over. Disse har noen ganger problemer med å finne gode samarbeidspartnere i klassen da nivået er svakt. Men om elevene er praktikere, som lærer best gjennom å utføre, er yrkesfag lurt. Om det er sykepleier som er tanken, og studiespesialisering ikke er aktuelt, ville jeg råde til å ta Vg3 helsesekretær der bestått vitnemål gir autorisasjon, for så å ta 4.året påbygg med 20 skoletimer per uke. Da kan evt eleven ha ekstrajobb som autorisert helsesekretær ved siden av studiene. Mye av det som er "pensum" på helsesekretær, vil gi mye gratis på sykepleien. Det som er verdt å merke seg er at strykprosenten på påbygg er enorm! Anonymkode: 7628e...8eb
Anonym bruker Skrevet 18. november 2020 #72 Skrevet 18. november 2020 Hun kan gå vanlig studiespes eller helse og oppvekst m/studiespes. Ved det siste alternativet får hun det beste av yrkesfag med mindre teoretiske fag og mer praksis. Samtidig går hun ikke ut i lære men får studiespesialisering slik at hun kan søke høgskole/universitet Anonymkode: da3c3...49c
Anonym bruker Skrevet 18. november 2020 #73 Skrevet 18. november 2020 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som lærer på yrkesfaglig skole er jeg tildels enig faktisk! Karaktersnitt ved inntak hos oss er lave, samme i resten av landet. De "skoleflinke" velger studiespesialisering. Det er mye forskjellig problematikk i elevgruppen vår, og stort frafall og strykprosent. Det er noen faglig sterke elever også, men veldig få jevnt over. Disse har noen ganger problemer med å finne gode samarbeidspartnere i klassen da nivået er svakt. Men om elevene er praktikere, som lærer best gjennom å utføre, er yrkesfag lurt. Om det er sykepleier som er tanken, og studiespesialisering ikke er aktuelt, ville jeg råde til å ta Vg3 helsesekretær der bestått vitnemål gir autorisasjon, for så å ta 4.året påbygg med 20 skoletimer per uke. Da kan evt eleven ha ekstrajobb som autorisert helsesekretær ved siden av studiene. Mye av det som er "pensum" på helsesekretær, vil gi mye gratis på sykepleien. Det som er verdt å merke seg er at strykprosenten på påbygg er enorm! Anonymkode: 7628e...8eb Men nå er det veldig mange andre faktorer enn «ikke smart nok» som avgjør hvorvidt du lykkes på skoen eller ikke da. Du kan være sylskarp men likevel ikke lykkes på skolen. Den faktoren som er mest avgjørende foe hvorvidt du klarer deg bra på skolen eller ikke er din sosioøkonomiske bakgrunn og foreldrenes utdanningsnivå. Ikke hvor smart du er. Anonymkode: 27d10...fc1
Anonym bruker Skrevet 18. november 2020 #74 Skrevet 18. november 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men nå er det veldig mange andre faktorer enn «ikke smart nok» som avgjør hvorvidt du lykkes på skoen eller ikke da. Du kan være sylskarp men likevel ikke lykkes på skolen. Den faktoren som er mest avgjørende foe hvorvidt du klarer deg bra på skolen eller ikke er din sosioøkonomiske bakgrunn og foreldrenes utdanningsnivå. Ikke hvor smart du er. Anonymkode: 27d10...fc1 Du er smart om du greier å hente frem de ressurser du har. Og i den skolistiske verden viser det seg at høy IQ - smart - greier skolen og det faglige godt, henger sammen. For å hente ut ressurser kreves at den enkelte - eller f eks foreldre - vet hva som er viktig å vektlegge. Motsatt kan man si at en som har lavere IQ - eller faglig svak om du vil - ikke vil score høyt uansett hvilke sosioøkonomiske forhold eleven kommer fra. Men hvem er disse foreldre med høy sosioøkonomisk bakgrunn? Trolig er det intelligente mennesker som har høy utdanning/god jobb. Og gener spiller også en stor rolle! Anonymkode: 7628e...8eb
Anonym bruker Skrevet 18. november 2020 #75 Skrevet 18. november 2020 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Bachelor i sykepleie er "myyyye skole-skole" som du sier. Det er metode og oppgaveskriving blant annet, og det krever ganske mye mer enn å ha surfet gjennom yrkesfag. Anonymkode: 07cdd...148 Var nok allmenne fag hun meinte var mye skole skole. Det er oppgave skriving og slikt på yrkesfag også. Anonymkode: 7b412...be6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå