Gå til innhold

Datteren min begynner på vgs neste år, kan hun begynne rett på studiekompetanse og ta det på 1år?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra for dere da. Men det er ingen grunn til å være så overlegen.

Anonymkode: 54064...ece

Overhodet ikke overlegen men oppriktig undrende over hvor lite hi har satt seg inn i sin datters kommende skolegang 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
39 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jeg vil si at to år yrkesfag og ett med påbygg er bedre enn tre år med studie. Studie er krevende, og det blir myyye skole-skole. Lettere å få gode karakterer på yrkesfag også 😉

Det er nok ikke så lett som det høres ut til å først ta to år på yrkesfag og så et år påbygg etterpå. Det er krevende å ta igjen mye teori på ett år. Mange stryker desverre på påbyggingsåret. Fordelen er selvfølgelig at du får mer praksis allerede på videregående skole når du etterpå skal studere sykepleie. Helse og oppvekstfag er  fint hvis du vil bli helsefagarbeider. Da kan hun ta 3 år på yrkesfag og få fagbrev. Hun kan femdeles ta påbygg og få studiekompetanse hvis hun ombestemmer seg og vil studere til sykepleier. Da vil hun bruke 4 år på videregående da, men det gjør ikke noe. Hvis hun er helt sikker på at hun vil bli sykepleier og mestrer de teoretiske fagene bra, så kan hun like godt begynne direkte på studiespesialisering og ta 3 år der

Skrevet
54 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jeg vil si at to år yrkesfag og ett med påbygg er bedre enn tre år med studie. Studie er krevende, og det blir myyye skole-skole. Lettere å få gode karakterer på yrkesfag også 😉

Det er svært begrenset med plass på påbygg, så det er få som kommer inn rett fra toårig yrkesfag. 

Hvis hun vet at det er sykepleier hun vil bli så er den beste veien stud.spes med realfag og så bachelor i sykepleie deretter. 

Anonymkode: 0baac...564

Skrevet
31 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Altså... Det vanlige er vel dialog på hjemmebane om skolegang. I den dialogen så setter vel både ungdommen og de voksne seg inn i hvordan det hele fungerer. Både for å kunne veilede ungdommen og av egen interesse. Her hos oss så vet 7 klassingen hvilken linje han vil gå, hva som kreves av snitt for å komme inn og ikke minst hvilken skole han vil gå på. 

Selvsagt vet han det! Han har sikkert funnet seg hybel og ekstrajobb ved siden av studiene også. 

Men normale barn har knapt snøring på hva de vil bli i 10 klasse og velger ofte ut fra karakterer og venners valg. 

Det er ofte tilfeldig hvor man havner yrkesmessig i livet. Min datter søkte seg inn på sosionomstudie, men hadde ikke gode nok karakterer. Tok et årsstudium i internasjonal politikk og tar nå master i antropologi. Et heldig valg for henne, men ikke noe hun vurderte som 19 årig rødruss. 

Skrevet

Som norsklærer på påbyggingskurs vil jeg anbefale å gå ordinært studieforberedende løp. Hun trenger forøvrig den strukturen dersom hun skal lykkes på høyskole. 

Skrevet
36 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Altså... Det vanlige er vel dialog på hjemmebane om skolegang. I den dialogen så setter vel både ungdommen og de voksne seg inn i hvordan det hele fungerer. Både for å kunne veilede ungdommen og av egen interesse. Her hos oss så vet 7 klassingen hvilken linje han vil gå, hva som kreves av snitt for å komme inn og ikke minst hvilken skole han vil gå på. 

Det er vanlig at ungene skifter mening flere ganger i løpet av ungdomsskolen. Ikke press ham til å ta noen avgjørelse nå. Han kan få helt mye interesser før han er ferdig p undomsskolen.

Anonymkode: 2725f...44d

Skrevet
1 time siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jeg vil jo foretrekke at folk som skal bli sykepleiere har nok i hue til å komme gjennom en vanlig studiespesialisering, ellers kan de virkelig finne på noe annet.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt vet han det! Han har sikkert funnet seg hybel og ekstrajobb ved siden av studiene også. 

Men normale barn har knapt snøring på hva de vil bli i 10 klasse og velger ofte ut fra karakterer og venners valg. 

Det er ofte tilfeldig hvor man havner yrkesmessig i livet. Min datter søkte seg inn på sosionomstudie, men hadde ikke gode nok karakterer. Tok et årsstudium i internasjonal politikk og tar nå master i antropologi. Et heldig valg for henne, men ikke noe hun vurderte som 19 årig rødruss. 

Jeg er 40++ og vet fortsatt ikke hva jeg vil bli 😄 Har flere påbegynte og avbrutte utdannelser bak meg, bare flaks har gjort at jeg likevel har en greit betalt jobb selv om jeg ikke har en grad i noe som helst.

Jeg har to barn, hun i 9. er rimelig sikker på hva hun vil bli (sykepleier, så jeg følger med her). Noterer meg at studiespesialisering er lurest, da har hun også større muligheter til å ombestemme seg, skulle hun ønske det. Jeg håper de finner en retning i livet, jeg har alltid savnet det. Hva de vil bli spiller ingen rolle, så lenge de blir fornøyde.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vanlig at ungene skifter mening flere ganger i løpet av ungdomsskolen. Ikke press ham til å ta noen avgjørelse nå. Han kan få helt mye interesser før han er ferdig p undomsskolen.

Selvsagt! Han kan bli akkurat hva han vil. Grunnen til at vi har satt oss inn i dette nå er at han er så tydelig på at det er dette han vil. Fullstendig åpen for at det kan endre seg😊

Skrevet
1 minutt siden, Leeloo76 skrev:

Jeg er 40++ og vet fortsatt ikke hva jeg vil bli 😄 Har flere påbegynte og avbrutte utdannelser bak meg, bare flaks har gjort at jeg likevel har en greit betalt jobb selv om jeg ikke har en grad i noe som helst.

Jeg har to barn, hun i 9. er rimelig sikker på hva hun vil bli (sykepleier, så jeg følger med her). Noterer meg at studiespesialisering er lurest, da har hun også større muligheter til å ombestemme seg, skulle hun ønske det. Jeg håper de finner en retning i livet, jeg har alltid savnet det. Hva de vil bli spiller ingen rolle, så lenge de blir fornøyde.

Helt enig i at man står mye friere ved å velge stud spes. En venninne av min datter visste helt fra barneskolen at hun skulle bli ingeniør som sin mor. Jobbet i moren sitt firma i alle sommerferiene og valgte fag på vgs som passer utdanningen. Kom inn på NTNU i Trondheim og kom hjem igjen etter tre uker! Det ble bare feil for henne og hun kunne ikke komme seg derfra fort nok. 

Nå er hun ferdig utdannet sykepleier og satser på å spesialisere seg innen få år. 

Så det er veldig viktig å være åpen for at ikke alt blir helt som man tenker når man er tenåring. 

Skrevet

Ved flere videregående skoler er det nå mulig å gå tre-årig helse- og oppvekst fag med studiespesialisering. Altså to fluer i ett smekk. 

Hvis datteren din er rimelig sikker på at det er helseveien hun vil gå, så anbefaler jeg denne løsningen. Vi har dette løpet ved "min" videregående skole, men jeg er veldig usikker på hvor mange skoler som har dette tilbudet. Etter et slikt tre-årig løp vil man både ha fått yrkesrettet utdanning og generell studiekompetanse. 

Sjekk ut www.vilbli.no.

Anonymkode: 43068...133

Skrevet
9 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg vil jo foretrekke at folk som skal bli sykepleiere har nok i hue til å komme gjennom en vanlig studiespesialisering, ellers kan de virkelig finne på noe annet.

Jeg vil si at de som velger den andre veien, ikke er mindre smarte de. Personlig egnethet spiller også en stor rolle i sykepleieryrket. Det betyr ikke så mye om man er 6 er kandidat hvis man er sosialt inkompetent 🙄

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun vil bli sykepleier og må da ha studiekompetanse. Kan hun ta dette på 1år? Må hun først ta helse og oppvekst og så studiekompetanse? Hun vurderer også jordmor. 

Anonymkode: 7cd83...7f5

Tenker du at hun skal ta vgs på ett år?

Skrevet
33 minutter siden, Ella-2 skrev:

Det er nok ikke så lett som det høres ut til å først ta to år på yrkesfag og så et år påbygg etterpå. Det er krevende å ta igjen mye teori på ett år. Mange stryker desverre på påbyggingsåret. Fordelen er selvfølgelig at du får mer praksis allerede på videregående skole når du etterpå skal studere sykepleie. Helse og oppvekstfag er  fint hvis du vil bli helsefagarbeider. Da kan hun ta 3 år på yrkesfag og få fagbrev. Hun kan femdeles ta påbygg og få studiekompetanse hvis hun ombestemmer seg og vil studere til sykepleier. Da vil hun bruke 4 år på videregående da, men det gjør ikke noe. Hvis hun er helt sikker på at hun vil bli sykepleier og mestrer de teoretiske fagene bra, så kan hun like godt begynne direkte på studiespesialisering og ta 3 år der

Ja det er også en lur mulighet faktisk😊

Skrevet
32 minutter siden, Ella-2 skrev:

På vgs her stryker 70% av de som tar påbygg, men de stryker gjerne i bare et fag eller to da, som de tar igjen året etter. De bruker altså et år ekstra, men det er ingen krise når de er såpass unge.

Fordelen med å ta to år på yrkesfag først er at de får litt praktisk undervisning, på studiespes er det veldig teoretisk og mange trenger en liten pause fra det når de er 16 år.

De som ikke stryker på påbygg er de som vet hva de vil videre, de som jobber mot et mål. Er man litt skolelei i 10.klasse kan det være en fordel å ha to år på yrkesfag også være litt eldre og mer motivert når man tar påbygg.

Jeg har selv to gutter som begge har gått yrkesfagveien. Eldste gikk salg og service, tok påbygg og kom inn på sosionom, nestemann gikk bygg og anlegg, tok påbygg og kom inn på arkitekt. Begge besto første gangen de gikk påbygg, med gode karakterer også. Han som gikk bygg og anlegg gikk ut av 10.klasse med 3,7 i snitt og var skikkelig skolelei, men da han gikk ut av vgs hadde han bare 6'ere og 5'ere. Han modnet veldig på de årene.

Så for noen er veien om yrkesfag bare positiv.

Anonymkode: 259b8...9f1

Skrevet

Jeg hadde en gang en veldig faglig sterk elev på helse og oppvekst (det pleier ikke å være normen). Jeg slet i starten med å forstå hvorfor i all verden hun hadde valgt å gå yrkesfag, hun var nemlig fast bestemt på at hun skulle bli sykepleier. Hun fortalte at hun hadde valgt helse og oppvekst fordi hun ønsket å få praksiserfaringene underveis, og så ville hun ta igjen det faglige med påbygg. Normalt ikke noe jeg ville ha anbefalt. Hvis datteren din ønsker å ta høyere utdanning, lønner det seg å gå en studieretning som gir studiekompetanse. Påbygg bør unngås om mulig. 

Anonymkode: 9e1d3...61c

Skrevet
8 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jeg vil si at de som velger den andre veien, ikke er mindre smarte de. Personlig egnethet spiller også en stor rolle i sykepleieryrket. Det betyr ikke så mye om man er 6 er kandidat hvis man er sosialt inkompetent 🙄

Du må selvfølgelig være egnet, ellers vil du ikke komme deg gjennom praksisperiodene. Men du må være skolesmart også, både for å komme inn med høye poenggrenser, og for å fullføre. 

Anonymkode: 07cdd...148

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På vgs her stryker 70% av de som tar påbygg, men de stryker gjerne i bare et fag eller to da, som de tar igjen året etter. De bruker altså et år ekstra, men det er ingen krise når de er såpass unge.

Fordelen med å ta to år på yrkesfag først er at de får litt praktisk undervisning, på studiespes er det veldig teoretisk og mange trenger en liten pause fra det når de er 16 år.

De som ikke stryker på påbygg er de som vet hva de vil videre, de som jobber mot et mål. Er man litt skolelei i 10.klasse kan det være en fordel å ha to år på yrkesfag også være litt eldre og mer motivert når man tar påbygg.

Jeg har selv to gutter som begge har gått yrkesfagveien. Eldste gikk salg og service, tok påbygg og kom inn på sosionom, nestemann gikk bygg og anlegg, tok påbygg og kom inn på arkitekt. Begge besto første gangen de gikk påbygg, med gode karakterer også. Han som gikk bygg og anlegg gikk ut av 10.klasse med 3,7 i snitt og var skikkelig skolelei, men da han gikk ut av vgs hadde han bare 6'ere og 5'ere. Han modnet veldig på de årene.

Så for noen er veien om yrkesfag bare positiv.

Anonymkode: 259b8...9f1

Vel, ved "min" videregående skole har vi hatt over 90 % fullført og bestått på påbygg de siste årene, så kun 25 % bestått er ikke vanlig overalt.  Vi har hatt fantastiske gjennomføringstall de siste årene, på alle studieretninger, påbygg, studiespesialisering og yrkesfag, så noe riktig må vi gjøre. 😉

Anonymkode: 43068...133

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må selvfølgelig være egnet, ellers vil du ikke komme deg gjennom praksisperiodene. Men du må være skolesmart også, både for å komme inn med høye poenggrenser, og for å fullføre. 

Ja men hvem sier at de på yrkesfag ikke er smarte? For en generalisering....

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Studiespes på ett år med ambisjonsnivå sykepleier. 😅 Der var drøyt. 
Tre år, slik det var for både 20 og 30 år siden. 

Anbefaler hvilken som helst linje som gir GENS. Men ikke to år yrkesfag og deretter påbygg. Da blir siste året drittkjedelig. 

Anonymkode: 99868...7b0

Tja eller så blir alle tre åra dritkjedlege, det var iallfall mi erfaring... Eg ville teke yrkesfag først om eg hadde ei retning i livet då eg gjekk på vgs. Mange blir mykje meir motiverte av å ha meir yrkesretta utdanning. Siste året kjem ein seg gjennom. 

Anonymkode: 83211...9cc

Skrevet
6 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Ja men hvem sier at de på yrkesfag ikke er smarte? For en generalisering....

Jeg sa ikke " ikke smart" jeg sa "skolesmart" som i at du faktisk må realfag og gode karakterer. Det er ingen generalisering, du trenger ca 50+ poeng for å komme inn på sykepleiestudiet så det er bare sånn det er. Sykepleiere er ikke bare varme hender og omsorg, det er fagpersoner med mye kunnskap. Det holder ikke å være omsorgsfull. 

Skrevet

Hvorfor i alle dager kan hun ikke få ta VGS vanlig?

Anonymkode: b68d3...742

Skrevet

Hvis du ønsker deg inn på et studie med et høyt poengkrav fra vgs vil det kanskje lønne seg å velge en relativt enkel linje og så bruke 2 år på det du mangler for å få generell studiekompetanse og programfag? Det er jo veldig mange som må bruke et år ekstra uansett.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke det hun gjør nå da?

Anonymkode: 54064...ece

Nei. Da hadde hun lest seg opp. Å spørre her er ikke å finne info..

Anonymkode: f53ab...152

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...