Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Ikke ligger i pungen? Når jeg klyper forsiktig er der bare hud😱 er det farlig eller vondt for han? Må jeg ringe legevakt? Anonymkode: 98776...fae
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Jeg har ikke gutter, men jeg er ganske sikker på at testiklene ikke kommer ned før etter noen år? Vanlig å sjekke det hos helsesøster på skolestartkontrollen, tror jeg? Anonymkode: 64eec...1fa
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 Jeg mener de sjekker sånt på kontroller og att dei har vert der tidligere😅 fikk litt panikk.. men virker ikke for att han har vondt da. Hi Anonymkode: 98776...fae
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 1 minute ago, Anonym bruker said: Jeg har ikke gutter, men jeg er ganske sikker på at testiklene ikke kommer ned før etter noen år? Vanlig å sjekke det hos helsesøster på skolestartkontrollen, tror jeg? Anonymkode: 64eec...1fa Nei, det er ikke slik. De sjekkes fra fødsel av at de er nede Hi, det trenger ikke å være noe farlig men jeg ville forhørt meg med lege. Om ikke annet enn for din egen trygghet Anonymkode: 91f46...704
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 Du trenger ikke legevakt, men kontakt helsestasjon eller fastlege. Egentlig litt rart at dette ikke har blitt oppdaget på kontroller tidligere. https://nhi.no/sykdommer/barn/nyrer-urinveier-kjonn/testikkelretensjon/ Anonymkode: 6ab4e...6ee
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke ligger i pungen? Når jeg klyper forsiktig er der bare hud😱 er det farlig eller vondt for han? Må jeg ringe legevakt? Anonymkode: 98776...fae Det skal være sånn. De detter ned i pungen når han blir eldre. Trodde alle visste det... Anonymkode: d7fd2...a1c
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke slik. De sjekkes fra fødsel av at de er nede Hi, det trenger ikke å være noe farlig men jeg ville forhørt meg med lege. Om ikke annet enn for din egen trygghet Anonymkode: 91f46...704 Huff, beklager, her skulle jeg jo aldri svart. Slo det opp nå, og det skulle jeg jo også gjort før jeg skrev noe. Takk for korrigering! Anonymkode: 64eec...1fa
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #8 Skrevet 17. november 2020 Få ungen god og varm, sjekk så om det er mulig å se/kjenne de etterpå. Noen ganger forsvinner de ganske langt opp om man er kald. Har barnet noe ubehag? Feber, smerter etc? Hvis ikke du kjenner de etter en god oppvarming ville jeg ringt helsestasjonen i morgen, og ringt legevakt om allmenntilstanden brått endret seg. Anonymkode: 5b293...ec2
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #9 Skrevet 17. november 2020 De fyker opp og ned alt etter som. Kjenn etter igjen i kveld 👍 de sjekker jo dette allerede på føden, og på alle legekontorer på helsestasjonen. Så merkelig de ikke har sett det før 🙄 Anonymkode: 5072f...e7c
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #10 Skrevet 17. november 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det skal være sånn. De detter ned i pungen når han blir eldre. Trodde alle visste det... Anonymkode: d7fd2...a1c Ler... du må lese deg opp på gutter og kropp tror jeg. Anonymkode: 5072f...e7c
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #11 Skrevet 17. november 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Få ungen god og varm, sjekk så om det er mulig å se/kjenne de etterpå. Noen ganger forsvinner de ganske langt opp om man er kald. Har barnet noe ubehag? Feber, smerter etc? Hvis ikke du kjenner de etter en god oppvarming ville jeg ringt helsestasjonen i morgen, og ringt legevakt om allmenntilstanden brått endret seg. Anonymkode: 5b293...ec2 Nei han er som normalt. Han skal få bade seg snart so da får jeg se om de kommer ned i pungen igjenn. Synst det var noe rart når jeg skulle bytte bleia. Ballene var så små i forhold til hva de har vert tidligere. Er mannen som har stelt han i det siste 2 ukene pga jeg har en nyfødt på puppen hele tiden😅 Hi Anonymkode: 98776...fae
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #12 Skrevet 17. november 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: De fyker opp og ned alt etter som. Kjenn etter igjen i kveld 👍 de sjekker jo dette allerede på føden, og på alle legekontorer på helsestasjonen. Så merkelig de ikke har sett det før 🙄 Anonymkode: 5072f...e7c Jeg er helt sikker på att de har sjekket dette på både 6 ukers kontroll og senere og da har de sagt att stenene er på plass. Hi Anonymkode: 98776...fae
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #13 Skrevet 17. november 2020 Lillebroren min hadde sånn galopperende steiner eller hva de nå kalte det. Så vidt jeg kan huske så er de kanalene steinene kommer ned ganske vide når de blir født, også skal de bli trangere og trangere så til slutt kommer de seg ikke opp lenger. Hos broren min gikk de opp og ned, noen ganger var de der og andre ganger ikke. Da kan de kanalene bli for trange når steinene er oppe, og da kommer de seg ikke ned.... Ihvertfall ble han operert når han var 6-7 år gammel, da tvang de begge steinene ned og strupte av de kanalene så de ikke kunne gå opp igjen. Mener jeg har hørt at flere gutter må ha denne operasjonen? Anonymkode: 23761...e70
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #14 Skrevet 17. november 2020 Har ikke gutter jeg, så mulig det er rart spørsmål...men driver dere og klemmer og føler på pungen dems? Anonymkode: 7fe64...bd7
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #15 Skrevet 17. november 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har ikke gutter jeg, så mulig det er rart spørsmål...men driver dere og klemmer og føler på pungen dems? Anonymkode: 7fe64...bd7 Kan vel hende man må vaske bort bæsj ved bleieskift, man kjenner de to kulene for å si det sånn... Til HI, husker helsesøster sa på barselgruppe en gang, at det noen ganger var sånn om barnet var litt pjusk/hadde feber, da er det slunkent i pungen som hun sa 😅 Anonymkode: da3e9...4d1
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #16 Skrevet 17. november 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har ikke gutter jeg, så mulig det er rart spørsmål...men driver dere og klemmer og føler på pungen dems? Anonymkode: 7fe64...bd7 Pungen DERES. Og ja, det er helt normalt når man steller en unge at man vasker skikkelig. Anonymkode: 3183a...6db
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #17 Skrevet 17. november 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har ikke gutter jeg, så mulig det er rart spørsmål...men driver dere og klemmer og føler på pungen dems? Anonymkode: 7fe64...bd7 Jeg skulle skifte ei dritbleie. So det var bæsj på pungen ja som eg måtte ta vekk, så da la eg merke til att pungen var så liten så da klemmte eg forsiktig på med tommer og pekefinger og oppdager att stenene ikke er der😬 Hi Anonymkode: 98776...fae
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #18 Skrevet 17. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ler... du må lese deg opp på gutter og kropp tror jeg. Anonymkode: 5072f...e7c Hvorfor le? Vi fikk samme beskjed på helsestasjon. Anonymkode: 399a6...3dd
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #19 Skrevet 17. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har ikke gutter jeg, så mulig det er rart spørsmål...men driver dere og klemmer og føler på pungen dems? Anonymkode: 7fe64...bd7 Ja, man skal jo faktisk sjekke at steinene er der. Guttene kan bli sterile om de ligger for mye oppi kroppen. Anonymkode: 828dc...497
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #20 Skrevet 17. november 2020 2 hours ago, Anonym bruker said: Ikke ligger i pungen? Når jeg klyper forsiktig er der bare hud😱 er det farlig eller vondt for han? Må jeg ringe legevakt? Anonymkode: 98776...fae helt vanlig det. her har de akkurat dette ned på gutten, han er snart 8 Anonymkode: d7c11...1e9
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #21 Skrevet 17. november 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: helt vanlig det. her har de akkurat dette ned på gutten, han er snart 8 Anonymkode: d7c11...1e9 Ikke vanlig, de bør være på plass innen 1-2 års alder. Noen har jojo testikler, men de bør være mest der de skal etter 1-2 års alder. Ellers må de opereres. Anonymkode: 828dc...497
Anonym bruker Skrevet 17. november 2020 #22 Skrevet 17. november 2020 2 minutes ago, Anonym bruker said: Ikke vanlig, de bør være på plass innen 1-2 års alder. Noen har jojo testikler, men de bør være mest der de skal etter 1-2 års alder. Ellers må de opereres. Anonymkode: 828dc...497 det er helt feil, dette sjekker de når de begynner på skolen. min har vert hos en spealist etter det og de var slik de skulle være, han hadde jojo ,men da hadde de dettet ned Anonymkode: d7c11...1e9
Anonym bruker Skrevet 18. november 2020 #23 Skrevet 18. november 2020 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor le? Vi fikk samme beskjed på helsestasjon. Anonymkode: 399a6...3dd Hvis du fikk beskjed om helsestasjonen om at man ikke skulle kunne kjenne testiklene på gutter ville jeg ha sendt de helsesykepleierene på kurs. Fra FELLESKATALOGEN: Hva er mangelfull nedsenkning av testiklene? Mangelfull nedsenkning av testikler (testisretensjon, kryptorkisme) betegner en tilstand, hvor en eller begge testiklene ikke er kommet ned i pungen. Hos gutterfostre dannes testiklene i magen, på samme sted som jenters eggestokker dannes. I slutten av fosterlivet vandrer testiklene fra magen ned i pungen. Denne vandringen foregår imidlertid ikke hos alle gutterfostre, og hos 3-4% er testiklene ikke nådd ned i pungen ved fødselen. Hvordan forløper sykdommen? Hos flesteparten vil testiklene synke ned i pungen i løpet av de første 3 levemånedene. Ved 1-årsalderen mangler denne nedsenkningen hos omkring 1% av guttebarna. Hos noen gutter kan testiklene på ny bli trukket opp fra pungen av de kraftige musklene omkring sædstrengen. Hvis testiklene ikke kommer ned i pungen, går det ut over dannelsen av sædceller. Hvis man blir operert i tide, er det stor sjanse for at man får en normal sædproduksjon. Menn som har hatt manglende nedsenkning av testiklene har en økt risiko for testikkelkreft, uansett om de blir operert eller ikke. Hvem får sykdommen? Mangelfull nedsenkning av testikler sees ved fødselen hos ca. 4% av alle nyfødte guttebarn Anonymkode: 5072f...e7c
Anonym bruker Skrevet 18. november 2020 #24 Skrevet 18. november 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: det er helt feil, dette sjekker de når de begynner på skolen. min har vert hos en spealist etter det og de var slik de skulle være, han hadde jojo ,men da hadde de dettet ned Anonymkode: d7c11...1e9 Vi har vært på oppfølging med ene gutten pga dette så da tar vel hs, fastlege og spesialist her feil da🙄 Anonymkode: 828dc...497
Anonym bruker Skrevet 18. november 2020 #25 Skrevet 18. november 2020 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke ligger i pungen? Når jeg klyper forsiktig er der bare hud😱 er det farlig eller vondt for han? Må jeg ringe legevakt? Anonymkode: 98776...fae Du må i alle fall ikke ringe legeVAKT. Men spør på toårskontroll på helsestasjonen. Ikke alle har dem nede i pungen på den alderen. Anonymkode: ad4b0...bc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå