Gå til innhold

Jeg er så lei av bli klassifisert som mindre verd.

Anbefalte innlegg

På 17.11.2020 den 13.53, Anonym bruker skrev:

Og statistikken viser at tall på selvmord øker i store kriser som krig, økonomisk kollaps osv. 

https://forskning.no/samfunnsokonomi-sosiologi-arbeid/finanskrisa-ga-flere-selvmord/764491

https://www.aftenposten.no/norge/i/zLeLK/flere-doer-av-selvmord-enn-av-krig-og-drap

https://journals.uio.no/suicidologi/article/view/2904

Så det du sier om at det blir FÆRRE selvmord i kriser, er direkte feil og historieløst. Jeg har personlig sett tre menn som tok livet sitt før koronaen kom fordi deres livsverk gikk i grus (konkurs og lignende). 

https://www.dagbladet.no/kultur/regn-med-okning-i-selvmord/72598004

https://ledernett.no/arbeidsledighet-forer-til-en-betydelig-forverring-av-livskvaliteten/514352

Her er også link mellom arbeidsledighet (Norge hadde i vår høyeste arbeidsledighet siden andre verdenskrig) og selvmord.

Anonymkode: 20087...692

Man må huske at det er stor forskjell på personlige kriser (hvor man står alene) og kriser som rammer hele samfunnet. Det er en fellesskapsfølelse i å stå i noe sammen. Nederlaget ved å mislykkes personlig er tøffere fordi det rammer selvfølelsen. 

Anonymkode: a8ddc...2e6

Fortsetter under...

På 18.11.2020 den 6.47, Anonym bruker skrev:

Hvor mange rammes av akkurat dette mener du? De fleste har da ikke ektefelle og barn i et annet land?

Du er helt besatt av at glasset er halvtomt. De aller fleste fikser restriksjonene helt fint. 

Anonymkode: 97b22...e45

Jeg rammes av dette. Min mann bor og er folkeregistrert med sine barn (fra tidligere ekteskap) i Sverige. Og når jeg leser sånt som dette...

På 17.11.2020 den 21.05, Anonym bruker skrev:

Men det er da usedvanlig dumt å ha familien og ektefellen i et annet land. Hvorfor har du stelt deg så tåpelig? Det er et personlig valg og ikke noe noen synes synd på deg for.

...så tenker jeg at du er ufattelig enkelt anlagt. Mener du vi burde visst om covid før vi gifta oss? Planlagt for pandemier?

På 17.11.2020 den 16.22, Anonym bruker skrev:

Ingen nekter noen å ha kontakt med barn eller ektefeller. Å treffes kan bli vanskelig hvis man bor i forskjellige land og det kan være noen relativt kortvarige perioder det er begrensige for dem som nor i institusjon, men det gjelder få og jeg ser ikke helt hvordan det kunne vært løst bedre.

Anonymkode: 2cdaa...772

Kortvarig? Ja, så du mener et års tid, eller halvannet kanskje, er kortvarig å holde seg unna ektefellen sin?

Anonymkode: a80f2...e7b

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg rammes av dette. Min mann bor og er folkeregistrert med sine barn (fra tidligere ekteskap) i Sverige. Og når jeg leser sånt som dette...

...så tenker jeg at du er ufattelig enkelt anlagt. Mener du vi burde visst om covid før vi gifta oss? Planlagt for pandemier?

Kortvarig? Ja, så du mener et års tid, eller halvannet kanskje, er kortvarig å holde seg unna ektefellen sin?

Ikke nødvendig vis pandemier, men når man velger å bo i et annet land enn ektefellen må man ta høyde for at ting kan skje slik at grensepaseringer blir vanskelig. Dere blir ikke nektet å se hverandre en gang. Dere må bare oppfylle karantenekravene.

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke nødvendig vis pandemier, men når man velger å bo i et annet land enn ektefellen må man ta høyde for at ting kan skje slik at grensepaseringer blir vanskelig. Dere blir ikke nektet å se hverandre en gang. Dere må bare oppfylle karantenekravene.

Altså: hvem hadde i sin villeste fantasi kommet på at det skulle bli vanskelig å reise til Sverige? Hadde du? 

Nei, vi blir ikke nektet å se hverandre, men du forstår: vi har barn. Vi har jobber. Vi har forpliktelser som gjør ti dager på karantenehotell umulig, annet enn i sammenheng med ferier - som jeg forøvrig har fem uker av totalt, og som også må brukes i forbindelse med skoleferier. Du ser vel selv at dette regnestykket ikke går opp?

På 19.11.2020 den 10.21, Anonym bruker skrev:

Man må huske at det er stor forskjell på personlige kriser (hvor man står alene) og kriser som rammer hele samfunnet. Det er en fellesskapsfølelse i å stå i noe sammen. Nederlaget ved å mislykkes personlig er tøffere fordi det rammer selvfølelsen. 

Så finanskrise og andre verdenskrig var personlige kriser der man stod aleine? Ok...

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Grensa mot Sverige har aldri vært stengt siden andre verdenskrig. Så nei, man måtte ikke regne med det da man giftet seg. 

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så finanskrise og andre verdenskrig var personlige kriser der man stod aleine? Ok...

Finanskrisen blir spesiell, fordi den rammer veldig skjevt og tar livsverket fra enkelte mens skåner andre (noen tjener til og med på slike kriser). Når det gjelder krig er vel selvmordsraten generelt synkende, mens den generelt sett stiger for eksempel for folk som er i fare for å bli tatt til fange og torturert. Krig bringer ofte med seg en fellesskapsfølelse, der man står samlet mot en felles fiende. 
Research indicates that suicide rates decline during wartime. The most likely explanation for this decline is the greater social cohesion of societies during wartime, but changes in the economy, such as reduced rates of unemployment, may also play a role. The impact of civil wars on suicide rates is unclear since the data in the different reports are inconsistent. Prisoners of war who are treated harshly have higher suicide rates after release. The suicide rate of Jews was high during all phases of the Holocaust in the 1930s and 1940s.

https://m.oxfordmedicine.com/mobile/view/10.1093/med/9780198570059.001.0001/med-9780198570059-chapter-31

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at det er forskjellige folk som skriver det du siterer? 

Restriksjonene rammer enkeltpersoner hardt, det er klart. Det er likevel viktig å sette opp felles regler, man kan ikke legge inn tusenvis av unntak. Det er tross alt ikke mange som har mann og barn i et annet land. 

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Grensa mot Sverige har aldri vært stengt siden andre verdenskrig. Så nei, man måtte ikke regne med det da man giftet seg. 

Det er like fult en grense som kan stenges. Nå er den ikke stengt. De som nå opplever at det fungerer dårlig å bo i hvert sitt land kan flytte sammen. Problemet er dem som vil ha i pose og sekk. Det er ikne bestandig du kan få alt du ønsker deg. Noen ganger må du velge.

Er det mulig å være så kjipe og smålige med hverandre som folk er i denne tråden?! Jeg får helt bakoversveis.

Selvfølgelig må vi ha restriksjoner slik at ikke unødvendig mange dør av dette viruset. I USA er det nå flere amerikanere som har dødd av covid enn som døde under 2. verdenskrig. Der er det stedvis lite/ingen restriksjoner og helsevesen overbelastet. Er det dit dere vil?

Mange lider selvfølgelig av selve restriksjonene også, men rent økonomisk så går det faktisk ikke noe bedre i land der de ikke har restriksjoner. Og så må vi alle passe på hverandre og ta en ekstra telefon til noen vi kjenner som vi tror er ensom. Å «skrike» til hverandre som i denne tråden hjelper hvertfall ikke.

Anonymkode: 6456d...8e2

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at det er forskjellige folk som skriver det du siterer? 

Restriksjonene rammer enkeltpersoner hardt, det er klart. Det er likevel viktig å sette opp felles regler, man kan ikke legge inn tusenvis av unntak. Det er tross alt ikke mange som har mann og barn i et annet land. 

Ja, det vet jeg.

Jeg har heller ikke argumentert mot reglene. Imidlertid har jeg forsøkt å vise at de kan ramme på en vond måte.

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er like fult en grense som kan stenges. Nå er den ikke stengt. De som nå opplever at det fungerer dårlig å bo i hvert sitt land kan flytte sammen. Problemet er dem som vil ha i pose og sekk. Det er ikne bestandig du kan få alt du ønsker deg. Noen ganger må du velge.

Det er lett å si når man sitter på Hønefoss og har vært samboer med nabogutten siden man var 17.

Poenget mitt er at disse reglene rammer utrolig vondt, og noen ganger nokså vilkårlig. Og jeg kan ikke fordra den måten dere omtaler andre på, hva da, få i pose og sekk? Er jeg kravstor fordi jeg er opprørt når jeg ikke får være sammen med mannen min?

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er lett å si når man sitter på Hønefoss og har vært samboer med nabogutten siden man var 17.

Poenget mitt er at disse reglene rammer utrolig vondt, og noen ganger nokså vilkårlig. Og jeg kan ikke fordra den måten dere omtaler andre på, hva da, få i pose og sekk? Er jeg kravstor fordi jeg er opprørt når jeg ikke får være sammen med mannen min?

Du er ikke kravstor forde du er lei deg, men du er kravstor hvis du forventer særregler for å få reise til eller få besøk av en mann som bor i et annet land. Du merker restriksjonene mer enn mange andre, men det er en risiko dere har valgt å ta. Det blir som grensebutikkene som har spekulert i å tjene penger på prisforskjellen mellom landene. Når grensepaseringene blir vanskelige sliter de mer enn andre butikker, men det er noe de må regne med når de har den forettningsplane.

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det vet jeg.

Jeg har heller ikke argumentert mot reglene. Imidlertid har jeg forsøkt å vise at de kan ramme på en vond måte.

Men da sparker du inn åpne dører? Alle vet at restriksjonene kan ramme noen hardere enn andre. De er likevel viktige og riktige og voksne, friske, arbeidsføre og oppegående mennesker i Norge burde skamme seg over å klage! Løft blikket og se hva nedstengning og restriksjoner fører til ute i verden. Og ikke minst hva de som lever der det er mangel på restriksjoner må oppleve. 

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke kravstor forde du er lei deg, men du er kravstor hvis du forventer særregler for å få reise til eller få besøk av en mann som bor i et annet land. Du merker restriksjonene mer enn mange andre, men det er en risiko dere har valgt å ta. Det blir som grensebutikkene som har spekulert i å tjene penger på prisforskjellen mellom landene. Når grensepaseringene blir vanskelige sliter de mer enn andre butikker, men det er noe de må regne med når de har den forettningsplane.

Men hvor har jeg skrevet at jeg forventer særregler?

Risiko vi har valgt å ta, hva snakker du om? Det var INGEN som kunne forutsi at det skulle bli vanskelig å reise til Sverige!

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da sparker du inn åpne dører? Alle vet at restriksjonene kan ramme noen hardere enn andre. De er likevel viktige og riktige og voksne, friske, arbeidsføre og oppegående mennesker i Norge burde skamme seg over å klage! Løft blikket og se hva nedstengning og restriksjoner fører til ute i verden. Og ikke minst hva de som lever der det er mangel på restriksjoner må oppleve. 

Hvis du leser gjennom denne tråden vil du se at mitt bidrag var en respons på at noen skrev at det er vel ingen som har ektefellen sin i Finland. Det ville jeg illustrere at ikke er sant. 

Jeg er først og fremst opptatt av den lettvinte generaliseringen folk driver med når de så kjekt sier at "det går så bra atte!", og påstår at alle vi som har det kjipt nå bare må tåle det. Ja, vi tåler det jo, men det er faen meg ikke enkelt. En viss grad av nyanserthet i hvordan man snakker om andre på hadde hjulpet - i motsetning til hun som skriver at min mann ikke er mye til mann for eksempel, over her. Eller at det å ha en mann i Sverige er en "kalkulert risiko", som er noe av det minst innsiktsfulle jeg har hørt.

• Opprett ny...