Gå til innhold

Jeg er så lei av bli klassifisert som mindre verd.

Anbefalte innlegg

Gang på gang leser jeg at tiltakene er unødvendige. Det er tross alt bare gamle eller folk med kroniske sykdommer som dør. Ja, jeg har en kronisk sykdom som putter meg i risikogruppe. Jeg er også mor, kone, datter, søster, tante, ansatt i nøkkelrolle i bedriften min (som også er klassifisert som samfunnskritisk) og en hel haug annet. Livet mitt er ikke mindre verd. Livet til svogeren min med kreft er ikke mindre verd. Livet til foreldrene mine er ikke mindre verd. Det er mennesker det er snakk om, og vi kan ikke ofres med et skuldertrekk bare fordi vi tilfeldigvis har en kronisk sykdom. Det kunne vært deg. 

Anonymkode: af4d0...f3d

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gang på gang leser jeg at tiltakene er unødvendige. Det er tross alt bare gamle eller folk med kroniske sykdommer som dør. Ja, jeg har en kronisk sykdom som putter meg i risikogruppe. Jeg er også mor, kone, datter, søster, tante, ansatt i nøkkelrolle i bedriften min (som også er klassifisert som samfunnskritisk) og en hel haug annet. Livet mitt er ikke mindre verd. Livet til svogeren min med kreft er ikke mindre verd. Livet til foreldrene mine er ikke mindre verd. Det er mennesker det er snakk om, og vi kan ikke ofres med et skuldertrekk bare fordi vi tilfeldigvis har en kronisk sykdom. Det kunne vært deg. 

Du sier du er i risikogruppe. Men faktum er at det er 0.008 som dør selv om de er i sk risikogruppe. Vi kan ikke ha slike tiltak som nå, for å redde så få mennesker. 

Anonymkode: ff649...f0a

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det at man er i risikogruppe betyr at man har noe forhøyet risiko (!) til alvorlig forløp, i verste fall død. Det betyr ikke at alle i risikogruppe dør. Dere ofres ikke, det er alle ungdommer som ikke får hjelp, alle barn som blir isolert hjemme med voldelige foreldre, alle de som mister jobben og hele livsverket sitt, som ofres. 

Anonymkode: 20087...692

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier du er i risikogruppe. Men faktum er at det er 0.008 som dør selv om de er i sk risikogruppe. Vi kan ikke ha slike tiltak som nå, for å redde så få mennesker. 

Hvor har du 0,008 fra?

Ditt liv er tydeligvis mer verd enn mange andres. Tiltakene, som gjør livet verre for mange, er for å kanskje kunne redde deg

Anonymkode: 729ed...298

Nei, men det er verd like mye. Livet mitt er også endret, eller tror du at tiltakene ikke påvirker meg og mine?

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, men det er verd like mye. Livet mitt er også endret, eller tror du at tiltakene ikke påvirker meg og mine?

Det tror jeg de gjør. Men det er for din skyld vi har tiltakene. Ditt liv er mer verd enn mange andres 

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du 0,008 fra?

Det er det som er dødsraten for personer under 60 år i Norge, uavhengig av om de tilhører risikogruppe eller ikke. Så det med risikogrupper er egentlig bare noe stort tull. Det er kun alder som gir økt risiko.

Og jeg er dritt lei av at sånne som deg forventer at hele befolkningen får ødelagt livene sine fordi det er en ørliten sjanse for at de i risikogruppen kan få et alvorlig forløp. Det burde vært ordnet regler som gjorde at dere beskyttet dere selv. Nå tar ungdommer livet sitt fordi de sliter voldsomt: synes du at de er mindre verdt enn deg? 

Selv om du er i såkalt risikogruppe så er risikoen for at du dør eller får alvorlig forløp mikroskopisk. 

Anonymkode: f60c5...4d9

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg er dritt lei av at sånne som deg forventer at hele befolkningen får ødelagt livene sine fordi det er en ørliten sjanse for at de i risikogruppen kan få et alvorlig forløp. Det burde vært ordnet regler som gjorde at dere beskyttet dere selv. Nå tar ungdommer livet sitt fordi de sliter voldsomt: synes du at de er mindre verdt enn deg? 

Selv om du er i såkalt risikogruppe så er risikoen for at du dør eller får alvorlig forløp mikroskopisk. 

Tenker du at det er jeg som har funnet på dette? Med min sykdom har jeg 3% større sjanse for å dø av dette viruset enn en som ikke har det. Tiltakene er forøvrig i hovedsak for at ikke helsevesenet skal bli overbelastet. Det er mange av sånne som deg som havner på sykehus også. Hvor mange ungdommer har tatt livet sitt siden mars?

Mitt liv er heller ikke verdt noe....jeg sliter nå slik at jeg knapt orker å spise, har ingen kontakt med andre mennesker og har ikke lenger lyst til å stå opp av sengen p.g.a. alle tiltakene. Jeg gruer meg til en jul alene igjen. 

Anonymkode: 2ab44...64c

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det som er dødsraten for personer under 60 år i Norge, uavhengig av om de tilhører risikogruppe eller ikke. Så det med risikogrupper er egentlig bare noe stort tull. Det er kun alder som gir økt risiko.

Det kan hende det tallet stemmer, men bare så lenge vi har kapasitet på sykehusene til å gi god nehandling. Uten behandøing ville dødligheten stige kraftig. Hvis smitten ble sluppet fri ville sykehusene bli overbelastet. Da ville dødligheten også for de yngre stige.

Anonymkode: 2cdaa...772

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du at det er jeg som har funnet på dette? Med min sykdom har jeg 3% større sjanse for å dø av dette viruset enn en som ikke har det. Tiltakene er forøvrig i hovedsak for at ikke helsevesenet skal bli overbelastet. Det er mange av sånne som deg som havner på sykehus også. Hvor mange ungdommer har tatt livet sitt siden mars?

Du vet hva statistikk er, ikke sant? Hvis du har 3 prosent større sjanse for å dø enn andre, betyr det ikke at du har 3 prosent sjanse for å dø. Det betyr at du har 3 prosent STØRRE sjanse for å dø enn andre. Dvs at hvis folk som ikke er i risikogruppe har en sjanse for å dø på 0,05, så har du 3 prosent større enn 0,05, altså 0,052.

Annonse

Mitt liv er heller ikke verdt noe....jeg sliter nå slik at jeg knapt orker å spise, har ingen kontakt med andre mennesker og har ikke lenger lyst til å stå opp av sengen p.g.a. alle tiltakene. Jeg gruer meg til en jul alene igjen. 

Hvor bor du? Vi er bare 2, og 1 katt, i husstanden. Vi har plass til flere til jul❤️ Bor i Finnmark

Selvfølgelig er ditt liv verdt noe. Hvorfor vil du ikke stå opp? 

At du gruer deg til en jul alene kan jeg forstå. Det er et vanskelig stigma, men om du har pkeid å feire jul alene er årsaken neppe koronatiltak.

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er ditt liv verdt noe. Hvorfor vil du ikke stå opp? 

At du gruer deg til en jul alene kan jeg forstå. Det er et vanskelig stigma, men om du har pkeid å feire jul alene er årsaken neppe koronatiltak.

Hun skriver jo at det er fordi hun ikke har kontakt med andre mennesker. Hun har sikkert også mistet oppfølging fra DPS eller lignende, fordi den psykiske helsen har blitt mer nedprioritert enn før etter at viruset dukket opp. 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk klager over at vi har så strenge tiltak, når så få dør. Ser dere virkelig ikke sammenhengen? Vi har så få syke og døde FORDI vi har så strenge tiltak.

Anonymkode: 10dc6...b86

Nei.

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå ble du vel beroliget, ts, det er ikke du som er verdiløs, bare de over 60. Hvis du ikke er over 60, da, da er det bare å pakke sammen.

Anonymkode: 0919c...6ab

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå ble du vel beroliget, ts, det er ikke du som er verdiløs, bare de over 60. Hvis du ikke er over 60, da, da er det bare å pakke sammen.

Nemlig. 

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan leste du det ut fra hva hun skrev??

Det er motsatt. Det er alle de som blir oppsagt og mister livsgrunnlaget, mens det forventes at man står med lua i hånda, takker og smiler, for vi er jo alle med på "dugnaden," må vite.
Og alle ungdommene som mister alt av sitt sosiale liv, utdannelsen, mulighet for jobb, fremtidige muligheter for trygd eller stønader fordi fellesskapets penger er brukt opp. Det er DE som er mindre verdt i denne "dugnaden."

Anonymkode: b3feb...164

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Funnet på hva? Viruset eller tiltakene? Hele landet lider for at vi skal beskytte risikogruppen også sutrer du over at DU blir behandlet som mindre verdt? Er det mulig? 

Referer for øvrig til beregningen hun under gjør, sjansen for at du blir rammet alvorlig er helt mikroskopisk selv om du er i risikogruppen. 

Og nei, det er ikke mange som meg som havner på sykehus, jeg er en frisk 30- åring. Jeg har hatt korona og hostet litt i tre dager. Jeg har vært mye mer syk av helt vanlige forkjølelser. 

Ta deg en titt inn på profilen til helsesista så kan du se hvordan det ser ut med psyken til mange ungdom om dagen. 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ditt liv er tydeligvis mer verd enn mange andres. Tiltakene, som gjør livet verre for mange, er for å kanskje kunne redde deg

Beklager, men om du får lov til å gå på Egon eller ikke, er ikke viktigere enn noens liv.

Anonymkode: 36c87...388

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor bor du? Vi er bare 2, og 1 katt, i husstanden. Vi har plass til flere til jul❤️ Bor i Finnmark

Tusen takk 💗. Bor i Oslo så det blir nok litt langt unna. 

Enig. Det faktum at 500 mennesker tar selvmord årlig, som er langt flere, snakkes det lite om. Hvor er logikken? Og hvor mange flere blir å ta selvmord som følge av de strenge restriksjonene mot covid-19?

Anonymkode: 3de1e...89b

• Opprett ny...