Gå til innhold

Det er virkelig galskap med alle disse restriksjonene! Samfunnet ødelegges. INGEN unge dør.

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men syke og gamle har dødd i alle år, og det har alltid blitt ansett som normalt. Ikke en eneste gang før 2020 har jeg opplevd at folk kjempet med nebb og klør for å redde hver eneste eldre og sykt person ved å stenge ned landet, forby familier å omgås, frarøve barn utdanning og si opp masse folk. Døden har alltid vært en del av livet, men nå skal alle visste leve til de er 150. Eller nei, det er greit å dø fra noe annet enn korona, men det skal være nullvisjon når det gjelder koronadød. 

Anonymkode: 43a36...fb4

Nettopp. 

Anonymkode: b668a...1c2

Fortsetter under...

1 minutt siden, beef sister skrev:

Det finnes ikke farlig for alle under 50? Det er jo en latterlig påstand. I England har 22 mennesker i alderen 0-19 dødd av covid-19, 238 i alderen 20-39 og så øker det naturligvis i aldersgruppen 40-59. Jeg har sett hvor alvorlig syk en ellers ung, sunn og veltrent mann har blitt av covid-19, og jeg kan garantere at den sykdommen kommer til å prege ham resten av livet - forhåpentligvis i minst mulig grad, da. 

Les deg opp på risiko for å dø av korona om du er under 50 år. Det er en viss risiko forbundet med å leve, sånn er det bare. Det betyr ikke at vi kan ødelegge hele samfunnet vårt for å unngå absolutt alle dødsfall. 

Anonymkode: 4ebb9...e32

Just now, Anonym bruker said:

Les deg opp på risiko for å dø av korona om du er under 50 år. Det er en viss risiko forbundet med å leve, sånn er det bare. Det betyr ikke at vi kan ødelegge hele samfunnet vårt for å unngå absolutt alle dødsfall. 

Risikoen er mindre, ja, men du påstår noe annet enn det; du sier at covid-19 ikke finnes farlig for alle under 50. Jeg tipper du ødelegger samfunnet enda mer hvis du ikke forsøker å begrense smitteomfanget - et helsevesen som faller sammen vil ikke kunne redde noen, ikke engang de psykisk syke. 

13 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvor mange døde av feks influensa i samme aldersgruppe i fjor da? MANGE fler!

Det skal godt gjøres. Det var til sammen 3966 influensadødsfall i England i 2028/2019 (50 i aldersgruppen 0-39), mot foreløpig 51 766 covid-19-dødsfall i England så langt. 

Hovedproblemet er egentlig ikke dem som dør nå, selv om det er ille nok for dem selv og deres pårørende. Hovedproblemet er alle dem som reddes. For å klare å holde dødligheten nede m mange ha helsehjelp. Det fører til at manfe må legges inn på sykehus og beslaglegger plasser der. Per i dag kan de aller fleste som kommer på sykehus reddes, men det krever store resurser. Hvis et blir for mange vil sykhusene ikke ha kapasitet til å ta seg av andre syke samtidig. Da vil vi stå i den situasjonen at de må velge hbem som skal få behadling og hvem som skal måtte dø eller vente lenge på behandling. Det kan gå ut over kreftpasienter, barn som har brukket armen, blindtarmpasienter med litt utypsk sykdomsbilde, fødende eller hvem de nå måtte velge å prioritere bort.

Jeg selv er ikke redd for å dø av korona, men jeg er bekymret for min far. Han er så gammel at han nok ikke ville blitt prioritert hvis han ble syk og sykhusene var overbelastet. Jeg er også bekymret for å bo i et land der vi ikke lenger kunne ta det som en selvfølge å få behandling når vi trenger det. Da vil ikke folk bare fø av korona, de vil kunne dø av alt mulig annet også, fordi ingen har tid til å redde dem.

Anonymkode: fec62...944

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men nå redder vi de svakeste fra er virus man ikke kan stoppe ved å ofre de unge med tiltak satt inn av myndighetene. Viruset finnes ikke farlig for alle under 50 år. Det er knapt farlig om du er under 80. Likevel setter man inn helt sinnsyke tiltak og brenner av enorme summer som kommer til å gå utover all fremtidig velferd. 

Skulle tro ungdommer hang i annenhver garasje bortover. Det gjør de altså ikke. De fleste er normale ungdommer og tåler at ikke alt er helt hundre prosent tilrettelagt for deres største mulige velbefinnende hele tiden .

Anonymkode: 71a83...07b

Annonse

2 timer siden, beef sister skrev:

Det skal godt gjøres. Det var til sammen 3966 influensadødsfall i England i 2028/2019 (50 i aldersgruppen 0-39), mot foreløpig 51 766 covid-19-dødsfall i England så langt. 

Du skriver det selv. 50 døde i aldersgruppen 0-39. Av influensa. Det er jo langt flere enn av covid. 

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev selv at vi alle skal dø en gang, det er hele poenget. Og psykisk helsevern var et problem før alle restriksjonene, nå er det helt katastrofe fordi tilfellene har eksplodert. Men hvis du for alvor tenker at det er viktigere at folk på sykehjem holdes i livet enn at unge mennesker ikke tar livet sitt fordi de ikke orker mer. Da kan vi bare slutte å diskutere, da er meningene så langt for hverandre.

Du gnåler stadig om at det ikke er så farlig om eldre i sykehjem dør, for de skal jo snart dø likevel.

Hva mener du om alle de livene som vil gå tapt i ALLE aldersgrupper hvis vi åpner samfunnet helt og går tilbake til "normalen"?

For det er helt sikkert at da vil mange liv gå tapt, og ingen kan forutsi hvem som da dør. Kanskje er det ditt barn som dør fordi det ikke kan få en livsnødvendig behandling eller operasjon etter en ulykke? Kanskje blir barnet ditt morløst fordi du ikke får behandling? Eller kanskje er det din søster eller mor eller far eller bror eller beste venninne som blir syk eller skadet og dør i korridoren på sykehuset, men aldri kommer seg lenger, fordi helsevesenet har kollapset og de ikke greier å hjelpe alle som trenger det.

For nei, det er ikke bare noe som skjer i andre land, det kan absolutt skje i Norge også hvis vi slipper opp. Rett og slett fordi landet vårt på ingen måte er dimensjonert for situasjoner som en gang ligner på dette. Vi ligger på bunn i Europa når det kommer til intensivkapasitet, vi har siste 40 år halvert antall sengeplasser på sykehusene våre - samtidig som befolkningen har økt med over en million innbyggere.

Så si meg - hvem er du villig til å ofre for at samfunnet skal åpnes helt opp igjen? Satser du på at ingen av dine vil bli rammet? Har du flere barn er det vel helt greit å ofre et av dem for samfunnets skyld, du har jo flere, ikke sant? Eller kanskje du er villig til å ofre naboene dine, eller dine barns lærer, eller din beste venninne - bare det ikke går utover deg selv.

Hvis vi åpnet samfunnet så ville ALLE aldersgrupper bli rammet, og det ville blitt dødsfall pga. diagnoser som pr. i dag er enkle å behandle på sykehus, men som vi ikke vil ha kapasitet til å behandle lenger. Og selv om du tydeligvis ikke forstår det, så er det ikke snakk om så veldig mange flere syke før sykehusene begynner å slite. Så mange nye smittede som er kommet siste par ukene så vil sykehusinnleggelsene øke drastisk de neste ukene. Når vi en viss grense så blir all elektiv behandling på sykehusene igjen stoppet. Så - hvem av dine eller i ditt lokalmiljø vil du ofre for at vi skal åpne helt opp igjen? For en ting er sikkert, da vil det også gå utover de som vi pr. i dag, med restriksjoner, kan redde livet til.

Anonymkode: 2806b...8dd

Jeg leste nettopp i en dansk avis om flere unge kvinner som et halvt år etter de var syke med coronavirus, fremdeles har så store ettervirkninger at ingen av dem er tilbake i jobb full tid. En av dem, tidligere håndballspiller og vant til å kunne "jobbe og trene seg ut av alt", har fremdeles ingen smak- eller luktesans, er utmattet store deler av døgnet, sover "hele tiden" og blir andpusten av en enkelt trapp, men det mest skremmende er at hun fremdeles ikke passerer de enkleste hukommelsestester. Hun er livredd for hva fremtiden skal bringe, siden gjenopptreningen går så vanvittig langsomt, og jeg forstår henne godt. 

Anonymkode: 4b107...43d

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leste nettopp i en dansk avis om flere unge kvinner som et halvt år etter de var syke med coronavirus, fremdeles har så store ettervirkninger at ingen av dem er tilbake i jobb full tid. En av dem, tidligere håndballspiller og vant til å kunne "jobbe og trene seg ut av alt", har fremdeles ingen smak- eller luktesans, er utmattet store deler av døgnet, sover "hele tiden" og blir andpusten av en enkelt trapp, men det mest skremmende er at hun fremdeles ikke passerer de enkleste hukommelsestester. Hun er livredd for hva fremtiden skal bringe, siden gjenopptreningen går så vanvittig langsomt, og jeg forstår henne godt. 

Ok. Og så er det de 70% av covid-positive som ikke har noen symptomer. Ikke ett. 

Du skriver det selv. 50 døde i aldersgruppen 0-39. Av influensa. Det er jo langt flere enn av covid. 

Eh... leste du hele posten hennes. 
50 døde av i fluenes i aldersgruppen, mot 51 766 dødsfall av Corona.... 

Anonymkode: d5305...9a8

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lær deg å regne før du skriver. Hun skriver at i Storbritania i aldersgruppen 0-39 så døde det 50  influensasesongen 18/19. Hittil har det dødd 22+238= 260 av covid-19 i samme aldersgruppe. Mao ikke langt flere enn av covid-19. Tvert imot langt, langt færre. 

Anonymkode: f9477...8ba

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lær deg å regne før du skriver. Hun skriver at i Storbritania i aldersgruppen 0-39 så døde det 50  influensasesongen 18/19. Hittil har det dødd 22+238= 260 av covid-19 i samme aldersgruppe. Mao ikke langt flere enn av covid-19. Tvert imot langt, langt færre. 

Eh nei. Det skrev hun ikke. Prøv igjen. 

Annonse

Ok. Og så er det de 70% av covid-positive som ikke har noen symptomer. Ikke ett. 

Ja, men ingen vet jo på forhånd hvordan de kommer til å tåle sykdommen? 

Eh nei. Det skrev hun ikke. Prøv igjen. 

6 timer siden, beef sister skrev:

Det finnes ikke farlig for alle under 50? Det er jo en latterlig påstand. I England har 22 mennesker i alderen 0-19 dødd av covid-19, 238 i alderen 20-39 og så øker det naturligvis i aldersgruppen 40-59. Jeg har sett hvor alvorlig syk en ellers ung, sunn og veltrent mann har blitt av covid-19, og jeg kan garantere at den sykdommen kommer til å prege ham resten av livet - forhåpentligvis i minst mulig grad, da. 

22 + 238 = 260

6 timer siden, beef sister skrev:

Det eneste jeg kan se at jeg har skrevet feil var at jeg skrev Storbritannia når det kun var England. 

Hva mener du hun skrev?

On 11/14/2020 at 6:08 PM, Anonym bruker said:

Vært ett dødsfall mellom 0-39 år i Norge. Sannsynligvis en multihandikappa eller en med andre alvorlige underliggende sykdommer. 

Folk mister jobben, BNP går ned, vi nektes å reise og leve som normalt. Kan ikke omgås andre, få hjelp for helseplager, klemme, ha besøk... 

For hva?!?? Dette er galskap!!! 

Anonymkode: ceb28...c31

😴😴😴

Anonymkode: c7520...a42

7 hours ago, beef sister said:

Det er ikke spesielt mange og dette er mennesker som ville dødd uansett. At du kjenner EN person behøver du ikke å drive skremselspropaganda med... Jeg kjenner også EN person som ble syk av influensa men det betyr ikke at det er farlig for alle. 

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke spesielt mange og dette er mennesker som ville dødd uansett. At du kjenner EN person behøver du ikke å drive skremselspropaganda med... Jeg kjenner også EN person som ble syk av influensa men det betyr ikke at det er farlig for alle. 

Noen mener det er mer synd på dem enn andre. Pluss at de ofte legger på litt og later som de kjenner til et skrekk eksempel. Mer synd på henne fordi hun kjenner en person som ble litt syk enn en psykisk syk som ikke får hjelp og er i ferd med å ende livet sitt... Værre enn ei som mister jobb og hus. Værre enn en som ikke ser andre mennesker og er isolert. Bare gi opp. 

Anonymkode: 7fdb8...b1b

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke i UK har det dødd over 1000 mennesker under 50 år.

https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2020/jun/11/who-does-coronavirus-kill-in-england-and-wales-visualising-the-data

16 minutes ago, Anonym bruker said:

Det stemmer ikke i UK har det dødd over 1000 mennesker under 50 år.

https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2020/jun/11/who-does-coronavirus-kill-in-england-and-wales-visualising-the-data

Tallene er ikke feil, men du har delvis rett i at det jeg skrev er litt feil; for tallet på nesten 52 000 døde gjelder for hele UK. Aldersfordelingen gjelder derimot for England, og i England alene har det vært 36 322 korona-relaterte dødsfall. 22 av disse har vært i alderen 0-19, 246 i alderen 20-39, 2678 i alderen 40-59, 13 833 i alderen 60-79 og 19 493 som var 80+.

5 hours ago, Anonym bruker said:

1,26% av influensadødsfallene i England og Wales (det er ikke statistikk som bare gjelder for England) var i aldersgruppen 0-39 år. Hvis vi ser på tilsvarende tall for England under covid-19, står aldersgruppen 0-39 for 0,74% av dødsfallene - så langt flere vil jeg kalle en overdrivelse. Hvis vi begynner å se på neste kategori, altså de mellom 40-59, ser tallene derimot noe annerledes ut. I influensasesongen stod aldersgruppen 40-59 for cirka 3% av alle dødsfallene, mens de står for over 7% av korona-dødsfallene. Det er uansett ikke sammenlignbart. Covid-19 er ikke sesonginfluensa, og smittetallene er ikke sammenlignbare med tallet på antall smittede under en vanlig influensasesong. Ikke kjenner vi til de eventuelle senvirkningene heller. 

1 hour ago, Anonym bruker said:

Vel, jeg kjenner flere enn én som har blitt alvorlig syke av covid-19. Det var ikke noe som skulle tilsi at de skulle bli så syke, og nei, ingen av dem lå og ventet på sykdommen som ville komme og nesten ta dem av dage. 

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men fra utlandet kommer det stadig flere rapporter om personer som likevel har fått plager av covid-19 i ettertid, selv om de ikke har hatt symptomer på selve sykdommen eller kun minimale symptomer.

Det er veldig mye vi fremdeles ikke vet om denne sykdommen.

https://www.tv2.no/a/11774299/

Les artikkelen. Og om du bagatelliserer med å si at han bare er én, eller at han nærmer seg 50 eller hva som helst... han er langt fra alene.

Det er også verdt å tenke over at rehabiliteringsplasser generelt i Norge er bygget ned de siste årene. Så ikke forvent at du eller noen av dine vil få hjelp om dere skulle bli langtidssyk av korona.

Anonymkode: 2806b...8dd

55 minutter siden, beef sister skrev:

Vel, jeg kjenner flere enn én som har blitt alvorlig syke av covid-19. Det var ikke noe som skulle tilsi at de skulle bli så syke, og nei, ingen av dem lå og ventet på sykdommen som ville komme og nesten ta dem av dage. 

Ja det tror jeg også du gjør... Ikke pent å juge. Merkelig at jeg ikke kjenner en eneste en som har blitt annet enn litt snufsete. Du kjenner alle de utrolig få unge i verden som har hostet litt på toppen. 

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det tror jeg også du gjør... Ikke pent å juge. Merkelig at jeg ikke kjenner en eneste en som har blitt annet enn litt snufsete. Du kjenner alle de utrolig få unge i verden som har hostet litt på toppen. 

Nei, selvsagt. Om DU ikke har sett det, så eksisterer det nok ikke...

• Opprett ny...