Gå til innhold

Forståelse av hva "en god nabo" er har visst endret seg i det siste

Anbefalte innlegg

https://www.ifinnmark.no/siste-nytt-om-koronasituasjonen/s/5-81-1206372?p=lc-1742510-7310-ifinnmark&fbclid=IwAR2KrI7tNoNL4m3WLtjMag6oAgzkKiK6cPWf2J-6GAtYkYGS37esA8lwUI8

"Vær en god nabo og sladre på naboene til politiet". Har jeg misforstått noe her? Jeg hadde forstått hvis det stod "vær en oppmerksom borger", "vær en varsler" osv. Men en god nabo sladrer ikke på naboene sine til myndighetene. Det gjør en til en ansvarlig borger, men ikke til noen god nabo. Hvordan blir naboforholdet etter sladringa? Vil naboen synes at det var greit med sladringen?

Anonymkode: b7967...778

Fortsetter under...

Har man en dust til nabo som gir blanke i de reglene som skal beskytte oss alle, inkludert dusten, så er det kanskje ikke allverdens med naboforhold å ta vare på. For å snu utsagnet ditt: En god nabo utsetter ikke andre for økt smitterisiko. 

5 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Har man en dust til nabo som gir blanke i de reglene som skal beskytte oss alle, inkludert dusten, så er det kanskje ikke allverdens med naboforhold å ta vare på. For å snu utsagnet ditt: En god nabo utsetter ikke andre for økt smitterisiko. 

Men man er ikke en GOD NABO hvis man sladrer på naboen. Selvfølgelig er man heller ikke en god nabo når man utsetter andre for smitte. Ingen av dem er noen god nabo. Jeg bare mener at begrepsbruken er feil med vilje - på samme måte som man kaller omfattende restriksjoner der folk mister jobb, skolegang, inntekt og livsverket sitt for "dugnad". Hvorfor ikke kalle en spade for en spade, og ikke bruke feil ord for å få folk til å angi naboen sin? Det heter å angi/melde. Man er da angiver/melder/varsler. Det har ingenting med å være GOD NABO å gjøre. 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men man er ikke en GOD NABO hvis man sladrer på naboen. Selvfølgelig er man heller ikke en god nabo når man utsetter andre for smitte. Ingen av dem er noen god nabo. Jeg bare mener at begrepsbruken er feil med vilje - på samme måte som man kaller omfattende restriksjoner der folk mister jobb, skolegang, inntekt og livsverket sitt for "dugnad". Hvorfor ikke kalle en spade for en spade, og ikke bruke feil ord for å få folk til å angi naboen sin? Det heter å angi/melde. Man er da angiver/melder/varsler. Det har ingenting med å være GOD NABO å gjøre. 

Jo, man er en god nabo som hjelper naboen å oppføre seg fornuftig og man er en god nabo for andre naboer.

Anonymkode: 4a790...e8e

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Når naboen er en samfunnsfiende så skal man selvsagt melde fra. Det gjelder enten han banker kona, brenner hjemme, jobber svart eller bryter smittevern. Det er en glede å melde fra, faktisk.

Anonymkode: 50ade...0d2

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Joda. Når naboen er en samfunnsfiende så skal man selvsagt melde fra. Det gjelder enten han banker kona, brenner hjemme, jobber svart eller bryter smittevern. Det er en glede å melde fra, faktisk.

Det kan så være, men det er ikke GODT NABOSKAP å sladre på naboen. Det kan være nyttig for samfunnet, men ikke for naboforholdet. 

Annonse

Jo, man er en god nabo som hjelper naboen å oppføre seg fornuftig og man er en god nabo for andre naboer.

Man hjelper naboen å oppføre seg fornuftig ved å snakke med naboen, ikke anmelde naboen slik at han får bot. Og hvilken innvirkning har det på andre naboer at en av naboene har fest i sin egen stue med 11 personer i stedet for 10? Ingen. 

Som sagt, det kan være nyttig for samfunnet og smittevernet å si fra, men man er ikke en god nabo. 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man hjelper naboen å oppføre seg fornuftig ved å snakke med naboen, ikke anmelde naboen slik at han får bot. Og hvilken innvirkning har det på andre naboer at en av naboene har fest i sin egen stue med 11 personer i stedet for 10? Ingen. 

Som sagt, det kan være nyttig for samfunnet og smittevernet å si fra, men man er ikke en god nabo. 

Større smittetrykk ødelegger for alle naboene, men jeg er helt enig i at man bør snakke med naboen først og anelde hvis det ikke hjelper.

La meg ta et eksempel - et bekjentpar var i isolasjon i 10 dager etter positiv test på begge to. Nabokjerringa ringte purken med en gang hun oppdaget at parets bil ikke stod i oppkjørselen, politiet kom, snakket med ekteparet og fant ut at deres sønn hentet bilen og tok den med seg til EU-kontroll slik at bilen ikke ble avskiltet (de rakk ikke fristen fordi de var isolert). Mener du at kjerringa var en god nabo? Nei. Naboforholdet var greit før, nå vil ikke ekteparet ha noe med henne å gjøre, de hilser ikke på henne en gang. 

Et annet eksempel - en mann meldte nabo (småbarnsmor) til politiet og kommunelegen for brudd på karantene. Dama dro ut for å handle mat til familien mens hun var i karantene på grunn av symptomer (til tross for negativ test, måtte hun holde ut i ti dager). Nabodama spurte mannen dagen før om han kunne handle for henne, fordi de ikke har noen tjenester som leverer mat hjem der de bor (slik det er over store deler av landet). Han sa at han kunne ikke det. Og meldte med en gang hun kjørte ut med bilen dagen etterpå. Her ringte politiet henne og spurte, hun forklarte at hun måtte ha mat til barna sine, og at hun var på butikken med munnbind og på tidspunkt der det nesten ikke var folk der (var vel rundt 3-4 personer i hele butikken sammen med henne). Barna satt i bilen mens hun handlet. Så politiet reagerte ikke. Var dette en god nabo synes du?

Korona har bragt fram det verste i folk. Her inne og. Våg å stille ett eneste kritisk spørsmål, og du er dum, egoist, idiot. 

Anonymkode: 07f84...7df

Ikke glem morder. Man er først og fremst morder, sprer pest og dreper mennesker med pesten sin :D 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Større smittetrykk ødelegger for alle naboene, men jeg er helt enig i at man bør snakke med naboen først og anelde hvis det ikke hjelper.

Som sagt, jeg sier ikke at det er feil å melde fra. Jeg sier at det å melde fra har ingenting med godt naboskap å gjøre. Man er ansvarlig borger, man er en varsler, man passer på smittevern, men man er ingen god nabo. 

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan så være, men det er ikke GODT NABOSKAP å sladre på naboen. Det kan være nyttig for samfunnet, men ikke for naboforholdet. 

Det er ikke GODT NABOSKAP å ikke være en god nabo. En god nabo overholder smittevern. En nabo som ikke gjør det har allerede torpedert alt av godt naboskap og det er ingen grunn til å dumsnilt skåne vedkommende.

Annonse

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke glem morder. Man er først og fremst morder, sprer pest og dreper mennesker med pesten sin :D 

Importerer pest gjør man og.

Det er ikke GODT NABOSKAP å ikke være en god nabo. En god nabo overholder smittevern. En nabo som ikke gjør det har allerede torpedert alt av godt naboskap og det er ingen grunn til å dumsnilt skåne vedkommende.

Jeg mener heller ikke det. Men en nabo som anmelder og tyster på en annen nabo er ingen god nabo. 

Jeg sladret til politiet når nabosønnen på 17 røyket hasj. Det gjør meg til en god nabo.

Jeg sladret til kommunen når nabobarna laget et lite trehus, slik at de kom og forlangte at naboen min rev det, for det var ikke godkjent bygg. Det gjør meg til en god nabo.

Gode naboer tyster på naboene sine.

Akkurat som under krigen.

Hadde dette vært under krigen ville en god nabo vært en som tystet hvis naboen hadde en radio.

Anonymkode: 55ee0...cd9

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sladret til politiet når nabosønnen på 17 røyket hasj. Det gjør meg til en god nabo.

Jeg sladret til kommunen når nabobarna laget et lite trehus, slik at de kom og forlangte at naboen min rev det, for det var ikke godkjent bygg. Det gjør meg til en god nabo.

Gode naboer tyster på naboene sine.

Akkurat som under krigen.

Hadde dette vært under krigen ville en god nabo vært en som tystet hvis naboen hadde en radio.

Anonymkode: 55ee0...cd9

Hahaha, takk for å understreke mitt poeng.

Og som sagt, jeg er enig om at man bør si fra om brudd. Kanskje ikke om at det er samlet 11 stk i familiemiddag i stedet for 10 - det blir for flisespikkeriaktig. Men er det full fest med masse alkohol osv med 15-20 stykker, bør man melde fra.

Men det å melde/tyste/sladre gjør en ikke til en god nabo. Det gjør en til ansvarlig borger, vokter av smittevern osv. Men det har ingenting med godt naboskap å gjøre. Godt naboskap er å låne naboen salt, tilby å handle mat for en syk/gammel nabo, hjelpe med gressklipping og barnepass, pleie gode relasjoner ved å jobbe sammen i uteområdet, invitere på kaffe og middag, inkludere ensom nabo i julemiddagen. Å tyste, sladre og bidra til bøter og anmeldelse er ikke noe jeg forbinder med å være en god nabo.

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man er god nabo for andre naboer ved å varsle. En god nabo som tar ansvar. 

Anonymkode: 3dbbb...d98

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo. Man er en god nabo for alle de andre naboene som ikke ønsker å bli smittet av en dust som ikke Jan overholde reglene. 

Anonymkode: 67d7c...dd5

Noen ganger må man beskytte andre fra deres egen dumskap. Om man da varsler på en som bryter disse reglene så er man både en god nabo overfor denne, dennes gjester og alle andre naboer som vil bli påvirket av ev. smitteutbrudd.

Det er også noen som ikke varsler at de har invitert for mange, noe som kan gjøre det litt kinkig for de som ikke vil være den som ødelegger "stemningen" med å gå, kanskje ikke vil ødelegge "naboforholdet" når verten blir sur fordi man går. Man beskytter disse også ved å melde fra.

Har naboen som bryter reglene barn som ufrivillig blir utsatt for dette er man også en god nabo for disse.

Det har ikke noe med angiveri å gjøre, det har med å ta ansvar for lokalsamfunnet, herunder naboen selv og andre naboer. Og personer som tar slikt ansvar er gode naboer - selv om de som blir varslet om kanskje ikke synes det ;)

Anonymkode: eb4e5...76a

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen ganger må man beskytte andre fra deres egen dumskap. Om man da varsler på en som bryter disse reglene så er man både en god nabo overfor denne, dennes gjester og alle andre naboer som vil bli påvirket av ev. smitteutbrudd.

Det er også noen som ikke varsler at de har invitert for mange, noe som kan gjøre det litt kinkig for de som ikke vil være den som ødelegger "stemningen" med å gå, kanskje ikke vil ødelegge "naboforholdet" når verten blir sur fordi man går. Man beskytter disse også ved å melde fra.

Har naboen som bryter reglene barn som ufrivillig blir utsatt for dette er man også en god nabo for disse.

Det har ikke noe med angiveri å gjøre, det har med å ta ansvar for lokalsamfunnet, herunder naboen selv og andre naboer. Og personer som tar slikt ansvar er gode naboer - selv om de som blir varslet om kanskje ikke synes det ;)

Jo, å angi noen til politiet er angiveri. Sånn er det bare. 

Gode naboer sitter i vinduet og teller hvor mange gjester alle naboene har til enhver tid👏🏻😂😂 

Anonymkode: 6ff49...c5e

Akkurat dette jeg vil frem til - sitter de i vinduet og teller om de har 10 eller 11 til middag? 

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, å angi noen til politiet er angiveri. Sånn er det bare. 

Du må nok sette deg bedre inn i hva angiveri faktisk er.

"I den nåværende straffeloven av 2005, inngår angiveri i den generelle formulering i § 119 om landssvik ved å "yte fienden eller okkupasjonsmakten bistand mot Norge eller skade den norske forsvarsevnen"

Den som under normale forhold gir opplysninger til politiet om straffbare handlinger eller oppholdsstedet for en ettersøkt, er ingen angiver, og vil være underkastet vanlig vitneplikt. I enkelte tilfelle har man også plikt til selv å varsle om fremtidige straffbare handlinger man er kjent med etter reglene om avvergingsplikt."

https://snl.no/angiver

Det å varsle om brudd på smittevernloven går direkte på det jeg har uthevet her.

• Opprett ny...