Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når vakdinen mot korona kommer vil det ganske sikkert ikke være nok til alle som vil ha i første omgang. Hvordan syner dere det bør prioriteres?

Min liste blir som dette tror jeg?

1. Pulje:

Gamle mennesker over 75 år, personer på institusjon, helsearbeidere med ansvar for risikopasienter.

2. Pulje:

Eldre over 60 år, folk med reel ekstra fare for å bli alvorlig syke av korona og andre helsearbeidere med pasientkontakt.

3. Pulje

Mennesker i kritiske jobber som ikke kan gjennomføres fra hjemmekontor. (Lærere, ansatte i matbutikker, matvareprodusenter, søppelkjørere ol.)

4. Puje

Folk fra andre yrker som ikke kan gjøres fra hjemmekontor.

5. Pulje

Studenter 

6. Pulje

Andre voksne

7. Pulje 

Barn (helt til sist siden de sjelden blir alvorlig syke og de har størst behov for at vaksinen er godt testet)

Hva tenker dere ville være en god rekkefølge. 

Anonymkode: b5ab6...b1e

Fortsetter under...

Helsearbeidere først, deretter andre voksne etter risiko, dvs. alder og underliggende sykdommer. Jeg tror ikke de kommer til å vurdere andre enn helsearbeidere etter yrke, det blir alt for komplisert.

Anonymkode: 763eb...c08

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helsearbeidere først, deretter andre voksne etter risiko, dvs. alder og underliggende sykdommer. Jeg tror ikke de kommer til å vurdere andre enn helsearbeidere etter yrke, det blir alt for komplisert.

Det kan godt hende det blir for komplisert og hvis vi får godt med vaksiner ganske raskt er det jo ikke så farlig heller, men hvis det tar lang tid å få god nok dekning kan det være nødvendig å prioritere tydligere.

Vi har en avtale på 2 mill vaksiner. 

Naturlig da er helsepersonell først, deretter risikogrupper og folk med samfunnskritiske jobber. 

Vi andre får bare vente, bør være uproblematisk å behandle de få som blir syke blant unge og friske voksne. 

Anonymkode: 5d719...c9e

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er neppe så mange som vil ta en hastevaksine så godt mulig det ikke blir rift om dosene 

Anonymkode: 5e582...825

Jeg stoler på at det lønner seg å ta den når den blir godkjent. Jeg gleder meg veldig til å kunne omgås hvor mange jeg vil og slippe karantene.

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en avtale på 2 mill vaksiner. 

Naturlig da er helsepersonell først, deretter risikogrupper og folk med samfunnskritiske jobber. 

Vi andre får bare vente, bør være uproblematisk å behandle de få som blir syke blant unge og friske voksne. 

Anonymkode: 5d719...c9e

Det er egentlig bare en million vaksiner. Hver person må ha to doser.

Det blir sikkert nok til alle som vil ha. Alle her inne, og i andre kommentarfelt, som ikke vil ha tiltak og restriksjoner på grunn av dette lille viruset kommer sikkert ikke til å stille seg i kø for vaksine. Det er jo tross alt bare 90-åringer på dødsleiet som dør av dette, folk flest merker ingenting, det er flere som dør av influensa, det er bare de i risikogrupper som dør, dette er en hoax, det er kun for å skjule installasjon av 5G sendere at vi må i nedstenging, det er politikk ikke virus ...glemte jeg noe?

6 timer siden, Himmel og hav skrev:

Det blir sikkert nok til alle som vil ha. Alle her inne, og i andre kommentarfelt, som ikke vil ha tiltak og restriksjoner på grunn av dette lille viruset kommer sikkert ikke til å stille seg i kø for vaksine. Det er jo tross alt bare 90-åringer på dødsleiet som dør av dette, folk flest merker ingenting, det er flere som dør av influensa, det er bare de i risikogrupper som dør, dette er en hoax, det er kun for å skjule installasjon av 5G sendere at vi må i nedstenging, det er politikk ikke virus ...glemte jeg noe?

Ja, du glemte det viktigste! Det er mikrochip i vaksiner!  

:bond:

Anonymkode: 20beb...801

Apropos det å leve normalt - Nakstad har uttalt at restriksjoner vil vedvare helt til minst 50 prosent av befolkningen er vaksinert. Siden det er kjøpt inn 2 millioner vaksiner og befolkningen i Norge er på over 5 millioner, vil vi ikke leve normalt når alle vaksinene er satt. Dessverre for dem som håper. 

Anonymkode: e21c9...06d

Annonse

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Apropos det å leve normalt - Nakstad har uttalt at restriksjoner vil vedvare helt til minst 50 prosent av befolkningen er vaksinert. Siden det er kjøpt inn 2 millioner vaksiner og befolkningen i Norge er på over 5 millioner, vil vi ikke leve normalt når alle vaksinene er satt. Dessverre for dem som håper. 

2 millioner doser av denne vaksinen (1 million vaksiner), ja, men Norge har bedtilt andre vaksiner også som vi får håpe blir ferdige om ikke så lenge.

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

2 millioner doser av denne vaksinen (1 million vaksiner), ja, men Norge har bedtilt andre vaksiner også som vi får håpe blir ferdige om ikke så lenge.

Så da blir det restriksjoner i flere år fremover. Koselig. 

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så da blir det restriksjoner i flere år fremover. Koselig. 

Forhåpentlig vis vil mange vaksiner bli raskt ferdige, effektive og trygge.

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke det som det skrives om. Først trodde de at man skulle starte å vaksinere folk rundt juletider, nå er det utsatt til første halvdel av 2021. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke det som det skrives om. Først trodde de at man skulle starte å vaksinere folk rundt juletider, nå er det utsatt til første halvdel av 2021. 

Nei. DU trodde kanskje jul. Opplyste mennesker har aldri trodd annet enn myyyyye senere.

Anonymkode: 727a4...3d2

Jeg er i risikogruppen og jobber i helsevesenet så håper jeg får den tidlig.

Er også skeptisk til nye vaksiner, men tenker at dette må vi bare. Samfunnet kan ikke ha tiltak i all evighet. 

Anonymkode: 2702e...da8

Jeg har hatt korona, var som en mild forkjølelse og kommer ikke til å ta vaksinen. Nakstad har nå sagt at vi ikke kan leve som normalt før 50% av befolkningen er vaksinert, men så har de altså kjøpt doser til bare 1 million. Der forsvant min aller siste tillit til myndighetene. Det går ikke lenger an å tro på at det er noe de ikke forteller oss. Det hele er bare for sinnsykt, men folk flest er så kunnskapsløse og mangler fullstendig evnen til å tenke kritisk. Så da blir hylekoret samstemt om at det er helt ok å kjøre velferdssamfunnet vårt i grøfta for et virus som bare er farlig for 90+.

Anonymkode: 7d82d...e49

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt korona, var som en mild forkjølelse og kommer ikke til å ta vaksinen. Nakstad har nå sagt at vi ikke kan leve som normalt før 50% av befolkningen er vaksinert, men så har de altså kjøpt doser til bare 1 million. Der forsvant min aller siste tillit til myndighetene. Det går ikke lenger an å tro på at det er noe de ikke forteller oss. Det hele er bare for sinnsykt, men folk flest er så kunnskapsløse og mangler fullstendig evnen til å tenke kritisk. Så da blir hylekoret samstemt om at det er helt ok å kjøre velferdssamfunnet vårt i grøfta for et virus som bare er farlig for 90+.

Har du lest noen av svarene over? Det er flere enn en vaksine.

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du lest noen av svarene over? Det er flere enn en vaksine.

Hva mener du? De har kjøpt inn to millioner doser som holder til 1 million nordmenn. Det er jo nettopp det som står i svarene over. 

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du? De har kjøpt inn to millioner doser som holder til 1 million nordmenn. Det er jo nettopp det som står i svarene over. 

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så, flere vaksiner underveis.

• Opprett ny...